Werk & Studie alle pijlers

Baan, gezin en opleiding combineren

21-05-2017 21:00 18 berichten
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe stap in mijn loopbaan.
Na mijn afstuderen heb ik een leuke baan op hbo-niveau in mijn vakgebied gekregen, deze baan heb ik nu bijna 5 jaar.
Ik heb het naar mijn zin, maar merk dat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging. Ik denk erover om een posthbo-opleiding middle management te gaan doen, zodat ik in de toekomst wellicht kan doorgroeien naar een management-/leidinggevende functie.

Ik ben op zoek naar ervaringen in het combineren van baan, gezin en opleiding. Wij hebben een zoon van 17 maanden. Waar liep je tegenaan en wat viel juist mee?
De beoogde hogeschool biedt de opleiding aan in 9 maanden, dat moet te doen zijn denk ik. Hij start in oktober.

Ik twijfel ook een beetje over de timing. Ik ben sinds twee maanden weer gestopt met de pil, maar de eerste keer duurde het anderhalf jaar voor ik zwanger raakte.. Met twee kinderen lijkt een opleiding me nog zwaarder dan met één kind, dus beter nu doen dan uitstellen, denk ik dan.

Ik zit een beetje in dubio dus! Ben 27 overigens, dus in alle opzichten "tijd zat", daar ben ik me van bewust.

Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden zat ik in hetzelfde schuitje. Toen zei mijn leidinggevende: "Biekoe, je kunt wachten tot na je zwangerschap, je kunt ook nu beginnen. Mocht je NU vandaag zwanger raken kun je nog minimaal 8 mnd studeren."
Ik ben begonnen, na het eerste jaar een kind gekregen, het tweede jaar wat vertraging opgelopen maar wel gehaald. Studeren met een baby was wel erg pittig, maar ik was in de afrondende fase dus wel te doen. Het einde was in zicht, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een opleiding gedaan toen ik twee kinderen had (1 van 2 en 1 van 9 maanden toen ik begon) en een part time baan (24 uur). Het duurde anderhalf jaar en ging prima! Vooral omdat kleintjes vroeg op bed gaan. Dus ga ervoor! En idd, mocht je zwanger raken dan zie je dan wel weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Ga er voor! Van uitstel komt afstel, zeggen ze. En je weet nooit wanneer je zwanger raakt. Voor hetzelfde geldt lukt het pas wanneer je bijna klaar bent/al klaar bent.
Bedankt voor de reacties!
Leidinggevende is nu met vakantie, ga het bij terugkomst eens bespreken. Merk dat ik heel enthousiast word bij het idee om weer te gaan leren. En zou het ook zonde vinden als ik nu wacht tot ik zwanger/bevallen ben, gaat er misschien weer een paar jaar overheen..
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur werk je en hoeveel is de studielast?
Ik heb jaren gestudeerd en vond het met kleinere kinderen (3-6) makkelijker dan met iets grotere kinderen (7-9 jaar).
Studeren met een baby heb ik geen ervaring mee.
Ik werk 28 uur (3,5 dag) en de opleiding betreft één avond per week school en 6 uur per week zelfstudie.
Mij lijkt het nu ook makkelijker omdat ik de avonden vrij heb en zoon overdag nog 1 of 2x slaapt.
Nu de praktische kant nog: oppas regelen voor die avond school. Man is om de week een hele week weg voor zijn werk, dus de week dat hij weg is heb ik oppas nodig van 17.30 tot minsten 23 uur.. Vind vooral die eindtijd nogal laat voor familie die de volgende dag ook gewoon moet werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een postgraduate master naast mn baan (fulltime contract, flexibele uren) en heb twee kinderen. Er staat 15/20 uur per week voor de studielast. Ik volg geen colleges (distance learning via Kings in London). Nu ze nog vroeg naar bed gaan gaat het wel prima.
Zowel mijn man als ik hebben dit gedaan, met twee kleine kinderen. Het vergt véél discipline, wat mijn man beter af ging dan mijzelf. Maar we hebben het beiden gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik combineer ook werk en opleiding, begonnen toen dochter 5 maanden was. Ze is nu bijna 2 en ben nu zwanger van nummer 2. Ik ga 1 dag per week naar school en heb ook een uur of 6 zelfstudie. Ik vind het op zich goed te doen. Het is zeker een hoop geregel en merk wel dat ik er het een en ander voor moet opgeven, maar wat hier ook al gezegd is denk ik dat het de komende jaren alleen maar drukker wordt met opgroeiende kinderen. Daarbij geldt ook wel dat mijn partner er helemaal achter staat en ook wat meer op zich moet nemen. Dat is voor hem niet altijd makkelijk maar wel goed om dat goed vooraf te bespreken. Als je het dus graag wil, denk ik dat dit de meest ideale tijd is voor de komende jaren.
Bedankt weer voor de reacties!
Mijn man staat er volledig achter, ziet het als een investering en kans om mezelf te ontwikkelen.
Ik denk ook dat het het beste is om op korte termijn te starten ipv over een paar jaar.
Apezuurtje schreef:
23-05-2017 13:25
Ik werk 28 uur (3,5 dag) en de opleiding betreft één avond per week school en 6 uur per week zelfstudie.
Mij lijkt het nu ook makkelijker omdat ik de avonden vrij heb en zoon overdag nog 1 of 2x slaapt.
Nu de praktische kant nog: oppas regelen voor die avond school. Man is om de week een hele week weg voor zijn werk, dus de week dat hij weg is heb ik oppas nodig van 17.30 tot minsten 23 uur.. Vind vooral die eindtijd nogal laat voor familie die de volgende dag ook gewoon moet werken.
Kan kind dan niet 1 keer per 2 weken bij hen logeren?
Haal je hem de volgende ochtend weer op.
En als jij die dag werkt brengen zij hem 's ochtends naar de opvang.

Desnoods wissel je af ... De ene keer bij oma 1, de andere keer bij oma 2, dan een keertje bij een tante, ...

Of je vraagt een buurmeisje - type ergens tussen 16 en 22 qua leeftijd - om op te passen.
Die moet dan niet al te ver meer om 11 uur.
En ze kan de halve avond studeren of voor tv zitten.
(Voorzie wel drank en snoepgoed of chips ;-).)
Die logeeroptie is ook wel een goeie!
Mijn moeder woont twee straten verderop en wil best oppassen. Zoon slaapt altijd prima dus logeren vindt ze misschien ook geen probleem. Het is meer dat ik me zelf dan zo bezwaard voel ;-)
Een buurmeisje oid zat ik ook nog aan te denken. Ach we hebben nog even om wat te regelen!
Alle reacties Link kopieren
Om de week een nachtje logeren lijkt mij dan ook het handigste.
Je zit dus op 37 uur straks. Is wel te doen denk ik, maar dan moet je inderdaad goed plannen.
Ik vond het dus met iets grotere kinderen juist lastiger, dan heb je namelijk zwemles, speelafspraakjes, clubjes etc. en zijn ze nog te jong om daar zelf naartoe te gaan.
Even een update: ik heb akkoord gekregen van m'n werkgever en heb me ingeschreven! Heb er heel veel zin in :)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd en succes!
Alle reacties Link kopieren
Veel succes!
En neem een hulp in de huishouding.
Oh dames,

Drie keer raden.. afgelopen maandag positief getest! :biggrin:
Man en ik hadden het er nog over om het zwanger worden misschien even on hold te zetten ivm mijn opleiding, maar het was al te laat :P

Bij aanvang van de opleiding zou ik 16 weken zwanger zijn. Feit is dus dat ik de opleiding niet ononderbroken kan afronden.
De opleiding bestaat uit 3 modules, waarvan ik de eerste in ieder geval kan afronden. Halverwege de tweede module zou m'n verlof ingaan dus module 2 gaat niet lukken en 3 is nog te kort na m'n bevalling denk ik. Dan komt de zomerperiode er weer aan, dus kans dat ik dan pas weer in oktober verder kan.. en met een beetje pech starten ze dan weer met module 1, waardoor het pas januari wordt eer ik weer verder kan.

Ik wil sowieso bij de school informeren of er een maximumtijd is waarbinnen je de opleiding moet afronden of niet.
Daarna zal ik een afweging moeten maken: starten of uitstellen (en misschien afstellen). Uitstellen betekent m'n baas informeren en dat vind ik persoonlijk nog veeeeel te vroeg. Zwangerschap kan immers ook nog misgaan.. maar ik kan nu nog binnen een week kosteloos annuleren.
Andere optie is "gewoon" na 12/13 weken vertellen en met de opleiding beginnen.
Keuze hangt ook af van flexibiliteit vanuit de opleiding uiteraard.

Lastig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven