Werk & Studie alle pijlers

Wie is er ook gepest op het werk en hoe is het afgelopen?

22-05-2017 16:38 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 28 jaar en wordt gepest op het werk.
Ik werk in een ziekenhuis en op een hele vervelende afdeling.
Mijn collega's roddelen over mij en er is 1 persoon die mij zwart maakt en achter mijn rug om gaat klagen bij de afdelingshoofd. Ook zoeken ze fouten...
Nu hebben mijn collega's gezegd dat ik niet in het team past en ze willen dat ik weg ga.

Gelukkig heb ik een lieve vriend en vriendinnen die mij opvangen.
Ik ben nu ziek gemeld door de arboarts.
Hebben meer mensen dit meegemaakt?
En hoe is het afgelopen?
anoniem_346209 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 16:41
Reden: aanpassing
9.57% gewijzigd
Ik heb me ziekgemeld. Het was de druppel die de emmer deed overlopen en me in mn depressie deed belanden. Uiteindelijk is mijn contract (surpriiiise) niet verlengd en ben ik ziek uit dienst gegaan. Het maakt wel dat ik nu bij het zoeken naar een nieuwe baan wat huiverig ben en ik graag eerst meekijk op een afdeling hoe het in zn werk gaat.
Ik ben in de ziektewet gekomen met een fikse burnout, mede dankzij het pesten, niet alleen collega`s maar ook de leiding gevende toonde weinig tot geen begrip.
Door omstandigheden ben ik later afgekeurd, maar het bezorg mij nog wel eens nachtmerries.

Ik wens je sterkte in deze situatie, want het maakt je kapot.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar! Heel lang geleden eens aan de hand gehad. Ik heb nog een tijdje volgehouden en heb uiteindelijk zelf ontslag kunnen nemen omdat ik iets nieuws had gevonden. Nu ik op die tijd terugkijk, had ik me ziek moeten melden. Het heeft me achteraf heel veel gekost om daar elke dag te verschijnen. Maar ik vond dat ik dat moest doen. Iets met mezelf niet laten kennen enzo. Onzin. Had ik nooit moeten doen.

Ik zou zorgen dat je zsm overgeplaatst wordt of een andere baan vindt. Uithuilen en weer verder gaan. Wacht je te lang dan wordt dat uithuilen steeds heftiger.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook veel mee bezig, slaap slecht en voel mij angstig en onzeker.
Eigenlijk wil ik dat de grootste rotte appel wordt aangepakt.
Ik vraag mij af of dat gaat gebeuren....
Ik ben wel bij de hoogste baas geweest om te vertellen hoe het gaat op de afdeling
Hij moest er over nadenken hoe hij het gaat oppakken. Ik ben nu ziek. Dus ik heb geen idee hoe het nu op de afdeling gaat. Dat maakt mij onzeker!
anoniem_346209 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 16:55
Reden: aanpassing
2.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
broodjerauweham schreef:
22-05-2017 16:53
Ik ben er ook veel mee bezig, slaap slecht en voel mij angstig en onzeker.
Eigenlijk wil ik dat de grootste rotte appel wordt aangepakt.
Ik vraag mij af of dat gaat gebeuren....
Ik ben wel bij de hoogste baas geweest om te vertellen hoe het gaat op de afdeling
Hij moest er over nadenken hoe hij het gaat oppakken. Ik ben nu
ziek dua ik heb geen idee hoe het nu op de afdeling gaat. Dat maakt mij onzeker! ziek, smd

Begrijp ik. Goed dat je naar de grote baas bent gestapt. Maar dat wil niet zeggen dat er wat veranderd. Zo niet; jammer dan. Die rotte appel; daar moe tje proberen boven te staan. Ik wilde me ook niet laten kennen. Vooral niet voor die ene persoon. Maar achteraf heb ik daar spijt van. Diegene doet er later niet toe. Het doet er wel toe als jij heel lang bij moet komen door zo'n stom mens. Sterkte hoor
Alle reacties Link kopieren
Je wilt je niet laten kennen....
Eigenlijk gek, ik zou voor mijzelf moeten kiezen.
Maar, wil niet te snel weg gaan....
Ik hoop dat de rotte appel wordt aangepakt.
Als ze weten dat ik weg wil, dan hoeven ze niets met haar (bitch)
te doen....
Alle reacties Link kopieren
Je wilt je niet laten kennen....
Eigenlijk gek, ik zou voor mijzelf moeten kiezen.
Maar, wil niet te snel weg gaan....
Ik hoop dat de rotte appel wordt aangepakt.
Als ze weten dat ik weg wil, dan hoeven ze niets met haar (bitch)
te doen....
Alle reacties Link kopieren
broodjerauweham schreef:
22-05-2017 16:58
Je wilt je niet laten kennen....
Eigenlijk gek, ik zou voor mijzelf moeten kiezen.
Maar, wil niet te snel weg gaan....
Ik hoop dat de rotte appel wordt aangepakt.
Als ze weten dat ik weg wil, dan hoeven ze niets met haar (bitch)
te doen....
Bedoel je dat je wil blijven totdat die ander is aangepakt?
Dus je eigen leven laten verpesten door iets wat waarschijnlijk niet gebeurt?
Als de leiding moet kiezen tussen jou en haar, kiezen ze misschien toch wel voor haar. Ik zou zeggen: Laat jezelf wel kennen. laat je kennen als iemand die niet gaat zitten wachten tot een ander het oplost voor jou, maar ga opzoek naar iets anders (het idee weg te gaan kan al helpen om de dagen daar door te komen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
22-05-2017 17:06
Bedoel je dat je wil blijven totdat die ander is aangepakt?
Dus je eigen leven laten verpesten door iets wat waarschijnlijk niet gebeurt?
Als de leiding moet kiezen tussen jou en haar, kiezen ze misschien toch wel voor haar. Ik zou zeggen: Laat jezelf wel kennen. laat je kennen als iemand die niet gaat zitten wachten tot een ander het oplost voor jou, maar ga opzoek naar iets anders (het idee weg te gaan kan al helpen om de dagen daar door te komen)
Heel erg eens. Hier help je jezelf meer mee. Ik snap je goed hoor TO. Ik heb destijds hetzelfde gedaan, maar achteraf echt veel spijt van.
Er kwam een nieuwe collega, ik kende haar al privé. Zij kwam en kon zich meteen niet vinden in de hiërarchie op de afdeling. Als onze leidinggevende er niet was, had ik de dagelijkse leiding. Ik was de enige fulltimer en degene die er het langste zat. Ook was ik de jongste tot dat moment. Nieuwe collega was jonger maar hoger opgeleid dan ik. En dat stak haar. Het ergste was dat ze in mijn privé ook heeft zitten stoken. Uiteindelijk zijn we alle twee over geplaatst. Zij naar een ander filiaal en ik naar een andere afdeling. Daarna heb ik er nog zeven jaar met plezier gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat vervelend zeg. Op een gegeven moment is het genoeg.
De organisatie moet jou een veilige werkomgeving kunnen bieden en dat lukt zo niet.
Ik zou daar niet meer terugkomen. Neem de tijd om tot jezelf te komen en ga dan op zoek naar een baan. Weet niet wat voor functie je hebt, maar er van uitgaande dat je in de verpleging zit; daar is werk genoeg in toch?

Zelf nooit door collega's gepest, maar weleens door een leidinggevende die mij weg wilde hebben en heel vervelend werd toen ik niet zelf opstapte (had een vast contract).
Ik heb toen een jurist in de arm genomen en heb me op een gegeven moment ook ziek gemeld. Ben toen uiteindelijk weggegaan met een vaststellingsovereenkomst (zodat ik recht had op WW) en een paar maanden loon doorbetaald. En het leukste van alles was dat die leidinggevende een paar maanden later werd ontslagen omdat ze bleek te frauderen. Toen heb ik wel even in mijn vuistje gelachen.

Sterkte TO, het vreet je op.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor je. Pesten maakt je echt kapot.
Ik ben zelf niet gepest op het werk (wel een pestverleden op school) Maar heb het vorig jaar van dichtbij meegemaakt dat een collega-vriendin gepest werd. We werken op een Sociale Werkplaats. Een toen vrij nieuwe collega wilde ook iets te zeggen hebben. Een hulpje van de leiding willen zijn. Mijn vriendin was ook net als haar veel inzetbaar en dat kon die collega niet hebben. Ze wilde dat alleen zij goed was. Ze trok mijn vriendin telkens aan en dan stootte ze haar weer af. Dan mocht ze weer helpen en dan werd ze compleet genegeerd. Als ze eens niet wilde, omdat ze last had van haar reuma, moest ze het toch doen. Zodat ze nog meer pijn kreeg. Als mijn vriendin het aankaartte bij de leiding werd ze nooit geloofd. Het was allemaal haar eigen schuld of ze zag het verkeerd. De leiding deed gewoon mee. Haar begeleider heeft ook meerdere gesprekken met de werkleiding gevoerd. Het leverde niks op. Ze wilden gewoon niet inzien dat hun lievelingetje 2 gezichten had. Mijn vriendin heeft meerdere keren een paar weken overspannen thuis gezeten. Het probleem werd uiteindelijk na een klein jaartje "vanzelf" opgelost. We kregen een andere baas en die geen vriendjes is met de hulpjes van daar. En die collega moest opstappen, omdat haar contract niet verlengd kon worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 3 keer meegemaakt (jarenlang in allerhande teams ingevallen voor zwangerschapsverlof, dus op veel werkplekken geweest).

De eerste keer ging het enorm kinderachtig ver. Ik en twee anderen kwamen invallen ter vervanging van zieke personeelsleden. Het werd ons vrij duidelijk waarom deze mensen ziek waren. Wat een pestkoppen in dat team. Je lunch in de prullenbak gooien e.d...
Per toeval was er een ander team wat 3 invalkrachten nodig had voor 6 maanden en we hebben aangegeven dat wij daar alle 3 heen wouden. Klaar. Zelfs al zonder aan te geven waarom... die manager wist al dondersgoed wat er aan de hand was..

De overige twee keer ben ik er totaal bijgenaait door 1 persoon én manager.

Beiden situaties in eerste instantie het gesprek aangegaan met de dader (gewoon rustig en professioneel). Tijdens het gesprek ging de dader huilen en vond het zo erg dat hij/zij dat deed en zou het nooit meer doen. Ging gewoon door. Ik ben naar de manager gestapt. De manager vond het vervelend en ik moest het met die persoon uitpraten...
Die persoon heeft in situatie 1 een anonieme brief gestuurd dat ik drink tijdens werktijd... ; manager vond dat het verstandiger was dat ik overgeplaatst werd.. Ondanks dat hier geen bewijs van was.
Situatie 2: Deze persoon heeft bij de manager aangegeven dat ik steel van het werk.. ; manager vond het verstandig dat ik overgeplaatst werd...ondanks dat hier geen bewijs van was... aaargh!!!!

Beiden personen zijn trouwen 6-18 maanden later ontslagen omdat ze continu nieuwe mensen wegpesten. Jeu!

Maar enfin..
Nou een nieuwe baan zoeken. Liever al wanneer je het eerste rot-gedrag van ze merkt. Deze mensen veranderen niet.
Kan dit niet? Vanaf het begin al bij een vertrouwenspersoon neerleggen. (als je een fijne manager hebt kan dit ook).
Alles wat ze doen in een dagboek bijhouden.
Camera en geluidsopname - apparatuur kopen. Is wat ik wens wat ik toentertijd had. Want het was totaal anders afgelopen als het gedrag van deze mensen op beeld of geluid stond... hun slinkse gedrag is helaas niet anders te bewijzen.

Oh en; Voor jezelf... zij zijn mindere mensen dan jij bent. Ze zijn eigenlijk zieliger dan jij bent. Met jou komt het wel goed; jij bent een aardig persoon. Zij gaan in de toekomst nog veel zaken in hun leven verneuken door dit roddel- en pestgedrag. Hun 'meelopers' weten eigenlijk al wat voor personen ze zijn; en zullen ze laten vallen wanneer ze kunnen/durven. En die pester moet dan weer nieuwe meelopers zien te vinden... maar heeft eigenlijk nooit in zijn/haar leven échte vriendschappen.. die jij wel hebt!
Documenteer de pestincidenten. Maak er een logboek van. Ga na wie de vertrouwenspersonen binnen de organisatie zijn, verdiep je in de klokkenluidersregeling.

Als je in een ziekenhuis werkt is pestgedrag op de werkvloer levensgevaarlijk. Zonder goede communicatie of zelfs een slechte werksfeer kunnen er medische fouten worden gemaakt met ernstige gevolgen.
Oh wat een ellende gebeurt er toch allemaal op het werk. Ik word zelf niet gepest maar zit momenteel wel in een hele nare autoritaire werksfeer. Dat voelt hetzelfde. Geen lunchen in prullebakken gegooid, maar wel muggenzifterige kritiek krijgen van je leidinggevende. Die zich overigens tegen mij ook weer negatief uitlaat over weer andere collega's. Je zou het een subtielere variant kunnen noemen. Ben al een paar maanden druk aan het solliciteren helaas nog zonder resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Hey hoi,

Bedankt allemaal voor de berichtjes.
Ik zit nu in de ziektewet, maar heb besloten niet terug te om niet terug te gaan.
Ook niet als ik naar een andere afdeling moet.
Omdat ik hun dan allemaal toch weer tegenkom.
De afdelingshoofd is ook schuld. Zij is veel te soft en pakt de daders niet aan.
Ze zoeken fouten en maken mij zwart bij collega's in het ziekenhuis. Dat vindt ik ook heel erg!
Mijn goede naam wordt verpest.

Waarom zijn mensen zo gemeen?
anoniem_346209 wijzigde dit bericht op 23-05-2017 09:41
Reden: aanpassing
6.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En snoekbaars jij hebt wel heel veel pech gehad. Dat ze zulke gemene dingen hadden verzonnen om jou weg te pesten.

Ik heb ook wraakgevoelens!
Ik hou mij in.....
Ooit, toen ik via een uitzendbureau werkte. Ik werkte samen met een andere vrouw. Ze moest mij niet, klaar. Terwijl ik me altijd heel bescheiden opstel. Als ik ergens uitleg over vroeg diep zuchten en met haar ogen draaien. Niet tegen me praten. Tegen anderen zeggen: ga je mee, gaan we ff roken? Terwijl ze wist dat ik ook rookte. Anderen mochten eerder naar huis omdat t werk klaar was, toen ik ook mn tas pakte zei ze, zo werkt het niet, pas als ik klaar ben mag jij ook weg! Ik voelde me zo ongelukkig. Het was parttime werk en we hadden t geld niet echt nodig. Gewoon mn baan opgezegd bij het uitzendbureau en wel de reden verteld.
Helaas heb ik het ook meegemaakt, in mijn allereerste baan na mijn studie. Ik wilde zo graag alles goed doen. Helaas vonden mijn collega's het nodig om bij onze leidinggevende vanalles te vertellen wat verdraaid was of zelfs helemaal niet waar.
Dan vroegen ze op maandagochtend hoe mijn weekend was en vertelde ik dat ik met vriendinnen de stad in was geweest en dan vertelden ze tegen onze manager dat ik alleen maar over ruige stapavonden en zuipen kon kletsen ipv mijn werk te doen. Ik werd erg in het diepe gegooid en ieder foutje wat ik maakte kwam onder een vergrootglas te liggen, of als ik iets vroeg reageren van 'huh, weet je dat niet?! je hebt toch 'hbo' gedaan?!!??!' op zo'n toon van 'je vindt toch dat je heel wat bent'
Ook werd mijn brood weggegooid zodat ik tussen de middag geen lunch had. Geen supermarkt in de buurt of bedrijfskantine.

Uiteindelijk kreeg ik een voorstel voor een vaststellingsovereenkomst, omdat ik slecht was voor de werksfeer. Ben daar zo verdrietig van geweest. Gelukkig was dat maar een baan van 4 maanden, en werk ik sindsdien alweer 10 jaar bij verschillende bedrijven en ben ik zelfs doorgegroeid in functie. Die eerste baan was een flop, maar daarna is het pesten nooit meer voorgekomen dus ik weet dat het echt niet aan mij lag

Het is een rotsituatie en ik zou een andere baan gaan zoeken want hoe graag je ook wil; dit komt niet meer goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bijzonder erg dat dit überhaupt mogelijk is in ziekenhuizen en zorginstanties...

Net bij mensen waarvan ik verwacht dat ze mens zijn en bijvoorbeeld empathisch zijn is het de wereld op z'n kop...
Bijzonder zielig. Ik zou zelfs niet willen verzorgd worden door dergelijke figuren.
broodjerauweham schreef:
23-05-2017 09:40
Hey hoi,

Bedankt allemaal voor de berichtjes.
Ik zit nu in de ziektewet, maar heb besloten niet terug te om niet terug te gaan.
Ook niet als ik naar een andere afdeling moet.
Omdat ik hun dan allemaal toch weer tegenkom.
De afdelingshoofd is ook schuld. Zij is veel te soft en pakt de daders niet aan.
Ze zoeken fouten en maken mij zwart bij collega's in het ziekenhuis. Dat vindt ik ook heel erg!
Mijn goede naam wordt verpest.

Waarom zijn mensen zo gemeen?
Ik hoop dat je iets vindt waar er leukere mensen zijn...

Om op jouw vraag te antwoorden, ik vind de mens een bijzonder zielig wezen.
Net van wezens met een bepaalde intelligentie zou ik verwachten dat het beter gaat dan bij bijvoorbeeld dinosauriërs. :bonk:
De actualiteit bewijst dit ieder ogenblik en niet in het minste het incident van voorbije nacht... @(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf het idee dat pesten voorkomt uit jaloezie.
De pester voelt zich bedreigt....
Ik vind het moeilijk te verkroppen dat die bitch lekker aan het werk is en ik ziek thuis zit.
Alle reacties Link kopieren
Gut het klinkt precies als mijn oude baan in de hoofdstad. Ik werk er gelukkig al lang niet meer, maar wat heb ik daar een rotjaar gehad.

Sterkte de komende tijd. Het is heel naar, laat het je zelfvertrouwen niet beïnvloeden. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het meegemaakt toen ik ergens kwam te werken waar een van mijn pesters van de middelbare school ook bleek te werken.
Hij vond het nodig om aan mijn nieuwe collega's alle onwaarheden die ze op het middelbaar destijds over mij hadden bedacht te vertellen. Ik zat toen nog middenin het verwerkingsproces van wat ik allemaal had meegemaakt op school, dus dit was echt een grote schok. Het werd een heel nare ervaring.
Gelukkig was het werk via een uitzendbureau en was het niet zo heel moeilijk om er weg te geraken.

Op mijn huidige werk was er ook een collega die mij het leven zuur maakte. Ik ben een aantal jaren geleden een keer heel kwaad geworden op hem, in het bijzijn van een paar anderen, en sindsdien heb ik er geen last meer van gehad.

Nu hebben we een leidinggevende die graag mensen belachelijk maakt. Wat een feest is dat. :nope:
Alle reacties Link kopieren
Wat rot joh... Ik heb het ook meegemaakt, maar dan subtiel... viel dus niet te bewijzen, of meer: makkelijk te ontkennen en zo te draaien dat ik paranoia was ofzo. Mijn contract is niet verlengd, en het werd me wel duidelijk dat mijn leidinggevenden geen zin hadden om uit te zoeken wat er precies speelde. Het irriteerde ze zelfs dat ik hen ermee lastig viel en niet zelf op kon lossen.

Ik ben ook best een meegaand type, je zou zeggen: niet iemand waar je ruzie mee krijgt of iemand die een bedreiging is. Maar dat triggert sommige mensen juist om jou te gebruiken, zeker als ze zelf onzeker zijn, niet lekker in hun vel zitten en dit gedrag nodig hebben om hun zelfbeeld een beetje op te krikken. Dan zitten er vaak ook nog collega's bij die vooral blij zijn dat ze zelf niet het slachtoffer zijn, en die tolereren het of doen zelfs mee. Goed voor het 'groepsgevoel'... maar da's ook schijn, want iedereen snapt hoe onveilig het is. Echt, geen energie meer in steken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven