Werk & Studie alle pijlers

Onderhandelingen nieuwe baan: waarop inzetten & hoe?

23-05-2017 16:34 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na gesolliciteerd te hebben op een hele gave functie heb ik gisteren een concept contract toegestuurd gekregen. Ik ben heel blij om te horen dat ze mij gekozen hebben en heb heel veel zin om daar aan de slag te gaan. Het is een vrij jong bedrijf (ze noemen zichzelf een startup, maar bestaan ruim 5 jaar en hebben nu > 35 man in dienst) en sommige arbeidsvoorwaarden in het contract zijn echt top (bijv. er is vastgelegd dat je 10% van je werktijd mag besteden aan persoonlijke ontwikkeling). Maar er zijn ook wat dingen waar ik minder blij mee ben. Daar moet ik dus over gaan onderhandelen... en dat vind ik lastig. Enerzijds omdat ik zo blij ben dat ze mij gekozen hebben dat ik eigenlijk vind dat ik “niet moet zeuren” (“meisjes die vragen worden overgeslagen” – dat idee) en anderzijds omdat ik van een corporate omgeving overstap naar een startup omgeving en bang ben dat als ik om meer zekerheden vraag, als reactie zal krijgen dat het bij startups nou eenmaal onzekerder ís.
De situatie in het kort:
  • Het salaris dat ze bieden is ongeveer even hoog als in m’n huidige baan. Dat vind ik prima (mijn belangrijkste drijfveer om deze baan te accepteren is dat de functie en het bedrijf me fantastisch lijken; ik hoef niet per se meer te gaan verdienen).
  • Ik ga van een contract voor onbepaalde tijd naar een contract voor bepaalde tijd.
  • Ik ga van een contract dat onder een CAO valt naar een contract zonder CAO, waardoor ik ook een aantal zekerheden verlies.
  • Qua vakantiedagen zou ik achteruit gaan van 26 dagen naar 15 dagen; dat is idd onder het wettelijk minimum van 20 dagen. Enerzijds wil ik dit aan de kaak stellen (lijkt me dat ze in ieder geval de wet moeten respecteren), anderzijds verwacht ik als reactie dat ze mensen niet langer kunnen missen, het in een startup nou eenmaal hard werken is en hetzelfde voor de andere collega’s geldt (ze geen uitzondering voor mij gaan maken).
    Ook verwacht ik veel minder flexibele werktijden te hebben als ik heb in mijn huidige baan en minder te kunnen thuiswerken. Dit vind ik – zeker in combinatie met de weinige vakantiedagen – eigenlijk wel heel jammer.
Hebben jullie tips/ideeen hoe ik de onderhandelingen het beste in kan gaan? Wat zouden jullie doen in een situatie als deze?
Het salaris dat ze bieden is ongeveer even hoog als in m’n huidige baan. Dat vind ik prima (mijn belangrijkste drijfveer om deze baan te accepteren is dat de functie en het bedrijf me fantastisch lijken; ik hoef niet per se meer te gaan verdienen).
Hoger salaris vragen, misschien paar honderd euro meer, met uitleg waarom

Ik ga van een contract voor onbepaalde tijd naar een contract voor bepaalde tijd.
Daar kan het bedrijf niks aan doen, jij zegt je contract voor onbepaalde tijd op. Je kan wel, als het bijvoorbeeld een 6 maanden contract is vragen om een jaarcontract

Ik ga van een contract dat onder een CAO valt naar een contract zonder CAO, waardoor ik ook een aantal zekerheden verlies.
Geen idee, ik heb nooit bij een bedrijf gewerkt wat onder een CAO viel

Qua vakantiedagen zou ik achteruit gaan van 26 dagen naar 15 dagen; dat is idd onder het wettelijk minimum van 20 dagen. Enerzijds wil ik dit aan de kaak stellen (lijkt me dat ze in ieder geval de wet moeten respecteren), anderzijds verwacht ik als reactie dat ze mensen niet langer kunnen missen, het in een startup nou eenmaal hard werken is en hetzelfde voor de andere collega’s geldt (ze geen uitzondering voor mij gaan maken).
Wet is 20 dagen, dus die 20 dagen in je contract hebben staan. Jammer dat het een start up is, maar de wet geeft 20 dagen als minimum.

Ook verwacht ik veel minder flexibele werktijden te hebben als ik heb in mijn huidige baan en minder te kunnen thuiswerken. Dit vind ik – zeker in combinatie met de weinige vakantiedagen – eigenlijk wel heel jammer.
Wat wil je hier zelf mee? Dat dan voorstellen
In een bedrijf wat zich niet aan de wet houdt, in dit geval mbt vakantiedagen, zou ik niet willen werken.
Zou echt een no go zijn wat mij betreft. Denk er heel goed over na of je dat wil aangaan.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-05-2017 16:38
In een bedrijf wat zich niet aan de wet houdt, in dit geval mbt vakantiedagen, zou ik niet willen werken.
Zou echt een no go zijn wat mij betreft. Denk er heel goed over na of je dat wil aangaan.
Dat vind ik ook zo lastig. Ik weet zeker dat ik dat ook tegen een ander zou zeggen. Maar voor de rest bieden ze vrij veel extra benefits aan (denk aan abonnement sportschool, gratis massages, een heel hoog persoonlijk opleidingsbudget, etc.) en heb ik de indruk dat ze werknemers best pamperen in ruil voor het harde werken. Alleen die achteruitgang in vakantiedagen zit me wel dwars :(
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
23-05-2017 16:38
Ik ga van een contract voor onbepaalde tijd naar een contract voor bepaalde tijd.
Daar kan het bedrijf niks aan doen, jij zegt je contract voor onbepaalde tijd op. Je kan wel, als het bijvoorbeeld een 6 maanden contract is vragen om een jaarcontract
Het gaat om een jaarcontract. Ik zou best om een contract voor onbepaalde tijd willen vragen (zodat ik niet over een paar maanden alweer na moet denken over sollicteren, ik denk dat dat ook ten koste zou gaan van mijn productiviteit op het werk) - maar misschien niet als dat m'n kansen vermindert om extra vakantiedagen uit de onderhandelingen te slepen.
vrolijk_meisje schreef:
23-05-2017 16:47
Het gaat om een jaarcontract. Ik zou best om een contract voor onbepaalde tijd willen vragen (zodat ik niet over een paar maanden alweer na moet denken over sollicteren, ik denk dat dat ook ten koste zou gaan van mijn productiviteit op het werk) - maar misschien niet als dat m'n kansen vermindert om extra vakantiedagen uit de onderhandelingen te slepen.
Een contract voor onbepaalde tijd ga je niet kunnen uit onderhandelen.
Je tekent voor een jaar of je tekent niet
Het salaris dat ze bieden is ongeveer even hoog als in m’n huidige baan. Dat vind ik prima (mijn belangrijkste drijfveer om deze baan te accepteren is dat de functie en het bedrijf me fantastisch lijken; ik hoef niet per se meer te gaan verdienen).
Hier zou je nog over kunnen onderhandelen, als je goed kunt uitleggen welke meerwaarde je hebt voor het bedrijf.

Ik ga van een contract voor onbepaalde tijd naar een contract voor bepaalde tijd.
Hier kies je toch zelf voor? Bovendien is het heel normaal als je begint met een contract voor bepaalde tijd, dat moet iedereen die een vast contract opzegt voor een nieuwe baan. Ik zou daar echt niet over beginnen, want dan kom je hopeloos naief over en dat komt je onderhandelingsruimte niet ten goede.

Ik ga van een contract dat onder een CAO valt naar een contract zonder CAO, waardoor ik ook een aantal zekerheden verlies.
Ook dit is je eigen keuze, je hebt dat maar te accepteren.

Qua vakantiedagen zou ik achteruit gaan van 26 dagen naar 15 dagen; dat is idd onder het wettelijk minimum van 20 dagen. Enerzijds wil ik dit aan de kaak stellen (lijkt me dat ze in ieder geval de wet moeten respecteren), anderzijds verwacht ik als reactie dat ze mensen niet langer kunnen missen, het in een startup nou eenmaal hard werken is en hetzelfde voor de andere collega’s geldt (ze geen uitzondering voor mij gaan maken).
Als dit inderdaad onder het wettelijk minimum valt zou ik dat niet accepteren. Dan zou ik zeggen dat ik qua dagen het wettelijke minimum wil hebben. Je vult in voor het bedrijf hoe zij gaan reageren als je dit aankaart, dat heeft weinig zin, want je maakt het voor jezelf alleen maar moeilijke om het aan te kaarten en je weet toch niet hoe ze gaan reageren. Zou het kunnen dat bovenop de 15 dagen nog de feestdagen komen die je sowieso krijgt en dat je dan wel aan het wettelijk minimum komt? Of komen de feestagen normaliter ook bovenop de 20 minimum dagen? Dit zou je even moeten navragen voor je het aankaart.

Ook verwacht ik veel minder flexibele werktijden te hebben als ik heb in mijn huidige baan en minder te kunnen thuiswerken. Dit vind ik – zeker in combinatie met de weinige vakantiedagen – eigenlijk wel heel jammer.
Alweer vul je iets in voor het bedrijf. Maar zij kijken er misschien anders tegenaan dan je verwacht. Je kunt gewoon vragen of er ruimte is voor flexibele werktijden en thuiswerken. Mooi als je zelf met een voorstel komt waarin je laat zien dat dit voor hen geen nadelen hoeft te hebben.
anoniem_347019 wijzigde dit bericht op 23-05-2017 16:51
1.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! Dit helpt me enorm om te bedenken wat voor mij de belangrijkste aarzelingen zijn
Alle reacties Link kopieren
Het zou voor mij niet eens zo zeer de achteruitgang zijn, maar het feit dat ze iets proberen wat echt tegen alle basale arbeidsrecht in gaat. Het mag simpelweg niet. En het feit dat ze het toch proberen zou voor mij behoorlijk zorgwekkend zijn. Dan is het leuk dat ze inzetten op persoonlijke ontwikkeling, maar blijkbaar is dat ook weer niet zo belangrijk dat je voldoende vrij mag nemen zoals de wetgever heeft bepaald. Als dat al een probleem is, zou ik er niet op vertrouwen dat die tijd en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling er ineens wel is. Want:start-up, hard werken enz.
Wat ik trouwens absolute onzin vind, er zijn zoveel bedrijven en banen waar het hard werken is, die kunnen zich ook niet aan de wet onttrekken. Zou even lekker zijn.

En dat zeg ik vanaf een terras waar ik mijn eerste vrije dag in maanden aan het vieren ben. Ik ben echt niet vies van hard werken, haal denk ik de 15 vakantiedagen ook nauwelijks, maar deze houding zou mij echt zorgen baren.

De rest: tja, je begint vrijwel overal met een tijdelijk contract, dat is niet anders. Salaris hangt een beetje af van of je momenteel marktconform zit of aan de hoge kant.

En hou die geen CAO en dus geen bijbehorende zaken ook even in de gaten. Had je bv een pensioenregeling? Dat scheelt behoorlijk wat geld als je dat nu zelf moet gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het e.e.a toch gewoon aankaarten, mbt vakantiedagen heb je legitieme reden omdat het onder het wettelijke minimum ligt. Voor de rest klinkt het leuk allemaal, hoog persoonlijk opleidingsbudget etc maar in de praktijk valt het vaak anders uit is mijn ervaring. En de rest is aan jou of de baan leuk genoeg is om op bepaalde vlakken in te leveren.
Eens even gegoogled en dit kom ik tegen op de site van de rijksoverheid.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... b-ik-recht

Als ik dan even reken is het als volgt:

4 x het aantal uren dat je werkt.
Bij 40 uur per week: 4 x 40 is 160 uur per jaar = 20 dagen. Dus......wat zij voorstellen kan echt niet, ze breken daarmee wet. Tenzij je natuurlijk geen 40 uur in de week werkt.

Wat Nausica zegt, als ze zich al niet aan de basale arbeidswet houden zou ik me van de andere regelingen voor personeel niet teveel voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel beetje apart vind is dat het bedrijf zich na ruim 5 jaar nog start up noemt, komt een beetje over alsof ze op zo'n manier bepaalde dingen willen indekken. Geen hoger salaris want we zijn start up, minder vakantiedagen dan wettelijk is vastgelegd want we zijn nog in start up fase etc etc.
Is het geen typfout? Dat het 25 moet zijn 15?
Alle reacties Link kopieren
pangea schreef:
23-05-2017 17:07
Is het geen typfout? Dat het 25 moet zijn 15?
Ik ga het navragen maar ik vrees van niet... (er staat nl 3 weken, ik heb het voor dit topic in dagen vertaald om het makkelijker te vergelijken met m'n huidige aantal vakantiedagen)
En je werkt 40 uur?
Alle reacties Link kopieren
hard werken is wat mij betreft geen issue... maar 3 weken vrij is dat absoluut wel.

Wedden dat dit soort bedrijven je gaan verplichten om vrije dagen op te nemen als je ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
Kwintessens schreef:
23-05-2017 17:16
En je werkt 40 uur?
Ja
Persoonlijk zou ik het gesprek hierover aangaan, en als ze me inderdaad niet mijn wettelijke uren zouden geven zou ik de baan niet aannemen.

(en er waarschijnlijk een mailtje richting arbeidsinspectie aan wijden)
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je er niet op achteruit gaat maar dat is eigenlijk niet waar. Het tekort aan vakantiedagen wordt namelijk op geen enkele manier gecompenseerd.

Je hebt het nu na je zin op je huidige werkplek?

Ik ga nu zeer waarschijnlijk het halve forum op me nek krijgen maar... tenzij je nog jong bent zou ik geen vast contract weggooien. De kans dat je deze uberhaupt nog krijgt is heel klein.

Men zoekt niet voor niets naar gemiddeld twee jaar weer een nieuwe baan! En dat is vaak toch echt omdat het contract niet verlengd wordt.

Rrr dat blind typen is echt klote
Alle reacties Link kopieren
Vaste contracten zeggen niet veel meer in deze tijd, als ze je weg willen hebben dan is dat zo gebeurd wel of geen vast contract.
Alle reacties Link kopieren
teletubbie1234 schreef:
23-05-2017 17:33
Je zegt dat je er niet op achteruit gaat maar dat is eigenlijk niet waar. Het tekort aan vakantiedagen wordt namelijk op geen enkele manier gecompenseerd.
Daar heb je gelijk in. Hoe zou ik dat kunnen verpakken in het gesprek? Bijv voorstellen dat ik of gelijk aantal vakantiedagen als nu wil of dat wil compenseren met +10% bovenop huidige salarisvoorstel? Wat lijkt jullie hierin redelijk/een goede knderhandelingsstrategie?

Je hebt het nu na je zin op je huidige werkplek?
Mwah, niet echt. Ik zit er ok als in ik kom m'n dagen wel door, maar mis de uitdaging en het echte werkplezier (zoals ik dat uit m'n vorige baan wel ken) - dat is waarom ik het liefst deze baan zsm wil verruilen voor iets leukers en waar ik mijn kwaliteiten beter in kwijt kan


Ik ga nu zeer waarschijnlijk het halve forum op me nek krijgen maar... tenzij je nog jong bent zou ik geen vast contract weggooien. De kans dat je deze uberhaupt nog krijgt is heel klein.

Men zoekt niet voor niets naar gemiddeld twee jaar weer een nieuwe baan! En dat is vaak toch echt omdat het contract niet verlengd wordt.

Rrr dat blind typen is echt klote
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan onderhandelen over óf meer salaris óf meer vrije dagen. Dat laatste heb je simpelweg recht op, daar valt niet over te onderhandelen. En als je er dit kunt van maakt, krijg je straks te horen dat je geen vrij kunt nemen met als argument 'want ze zijn een start-up én dat had je toch al gecompenseerd gekregen'.

Wat je moet doen, is bedenken waarvoor jij het wilt doen, en daarover gaan onderhandelen. En dan doet het argument start-up er totaal niet toe. Niet voor vrije dagen (in bv de zorg is de werkdruk ook heel hoog, en gaat het ook nog eens om mensen en toch hebben verpleegkundigen gewoon recht op het wettelijk aantal vrije dagen), niet voor salaris (dat is alleen een argument als een duidelijke afspraken over stijging of bv aandelen zijn). Bovendien is dat hele start-up net zo goed een argument voor jou, want dat soort bedrijven zijn relatief onzekerder qua werkgelegenheid. Daar kun jij dan net zo goed compensatie voor vragen.

Maar echt, bedenk wat jij wilt en of dat redelijk is, en ga niet vast invullen wat zij daar wel van zullen vinden/zeggen/denken. En als hun aanbod niet redelijker (bv minimaal binnen de wettelijke grenzen...) wordt, dan is het jammer maar helaas voor hen.
Alle reacties Link kopieren
vrolijk_meisje schreef:
23-05-2017 17:53
Daar heb je gelijk in. Hoe zou ik dat kunnen verpakken in het gesprek? Bijv voorstellen dat ik of gelijk aantal vakantiedagen als nu wil of dat wil compenseren met +10% bovenop huidige salarisvoorstel? Wat lijkt jullie hierin redelijk/een goede knderhandelingsstrategie?
Ehh, nee! Ik zou mailtje terug sturen dat er een fout in staat wat betreft de vakantie dagen, daar je wettelijk recht hebt op 20 dagen.
Pas nadat je een nieuw concept hebt gekregen, waarin de vakantie dagen goed staan, gaan onderhandelen over de andere dingen.

Je vult al heel veel voor hen in (je bedenkt wat hun argument zal zijn etc), en dat is mooi om een weerwoord te oefenen, maar je kunt ook te veel invullen. Misschien is het gewoon echt een typfout, en moet er 4 weken ipv 3 staan.

Nooit onderhandelen over iets waar je wettelijk recht op heb.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso inzetten op het wettelijke minimum aan vakantiedagen. En daarnaast 10% meer loon vragen dan je nu krijgt. Als je op 1 van beiden moet inbinden, dan laat je de looneis vervallen.
Over de flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken zou ik gewoon in gesprek gaan. Aangeven wat je nu doet en erop inzetten dat je dat wilt behouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vakantie ook niet gaan onderhandelen/ compenseren met meer salaris. Vrije tijd is onbetaalbaar...

En wat heb je aan meer salaris als er geen vakantie is waarbij je het kan uitbesteden?

Je kan wel zeggen van joh er staat een foutje in het contract.. klopt dit wel? Beetje onnozel doen.

Als ze daar niet opreageren zoals verwacht, met meer vakantiedagen, dan zou ik gewoon lekker verder solliciteren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven