Werk & Studie alle pijlers

Beter Engels leren spreken

23-05-2017 22:08 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben actief bij een internationaal georiënteerde vereniging waar (vanzelfsprekend) de voertaal Engels is op internationale meetings. Nu is mijn Engels zeker niet slecht: ik schat mijn niveau in op een lage C1. Ik kom best wel geregeld in aanraking met de taal en schrijven, luisteren en lezen is geen probleem. Waar ik tegenaan loop is dat ik qua spreken een beetje aan de top van mijn kunnen zit. Op het VWO was Engels één van mijn slechtste vakken (waaronder een bedroevende 3,0 voor mijn mondeling) en ik heb de afgelopen 4 jaar hard gewerkt om mezelf hierin te verbeteren. De basis heb ik nu zeker onder de knie, maar ik wil graag verder komen en mezelf beter leren uitdrukken, dingen uit kunnen leggen en mijn algemene woordenschat verbreden.

Nu komt de vraag: maar hoe? Het liefst zou ik elke dag/om de dag een uurtje besteden om zelfvertrouwen en routine op te bouwen, dit in aanloop naar de zomer waarin ik weer op reis mag en dit keer ook een faciliterende functie ga hebben. Ik heb een aantal internationale vrienden die ik zou kunnen raadplegen, maar geen van hen heeft Engels als eerste taal en het grootste gedeelte spreekt slechter Engels dan ik.

Zijn hier mensen met een gouden tip? Goede ervaringen met een bepaalde site waar je gelinkt wordt aan iemand, crash course via EF, noem maar op. Ik schat mijn niveau dus in op een lage C1 en wil graag naar een hoge C1 en op termijn naar C2. Hier gaat natuurlijk tijd in zitten, maar ik denk dat routine voor mij ook al veel gaat doen.

Hebben jullie tips, dan hoor ik het graag!
anoniem_246199 wijzigde dit bericht op 23-05-2017 22:40
Reden: Oeps, foutje, thanks ;)
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Beste Weightless

A1 niveau is niet super hoog, het examen op het vmbo is A2/B1 niveau.

Ik zou zeggen ga op conversatieles en kijk eens op de site van British council, daar kun je alle vaardigheden en grammatica regels oefenen en doornemen.

Succes!
C is het hoogste niveau. Je zou cursussen kunnen volgen bij bijvoorbeeld de volksuniversiteit.
Alle reacties Link kopieren
Je zou naar een intercambio kunnen gaan; een redelijk informele setting waarbij je eerst een tijdje met een native speaker Engels oefent, waarna je de rollen omdraait zodat hij Nederlands van jou kan leren. Ik ben er nooit geweest, maar ik hoor er goede verhalen over. Of Skypen met iemand van een Engelstalige afdeling van je vereniging?
Alle reacties Link kopieren
@beide: oeps, iets te snel gedacht, niveau is C1! Heb het aangepast in de OP.
Alle reacties Link kopieren
Met C1 zou ik zeker conversatieles nemen, hiermee breid je je woordenschat verder uit (en meer idiomen, handig voor als je Engels spreekt die een lager niveau hebben) en misschien nog wel belangrijker durf je (nog meer) te praten.

Volksuniversiteit
TaalTaal
TalkingEnglish
(near) Native speaker bijlesdocent zoeken.
BBC kijken (woordenschat en uitdrukkingen)
https://www.britishcouncil.nl/english
Alle reacties Link kopieren
Praktijk is toch echt de beste training in dit geval. Je zou eens kunnen kijken of je (alleen!) Eens op vakantie kunt naar engeland of amerika. Het feit dat je alleen gaat dwingt je om alles zelf te regelen dus je kunt niet terugvallen op een reisgenoot die het voor je op lost.
Verder zijn er korte taalcursussen in het buitenland (een paar weken) waarbij je dan in een soortgelijke situatie wordt gedwongen. Je moet! Dus dan leer je het sneller. Je bent dan vaak samen met mensen uit diverse landen dus je spreekt onderling dan ook engels.
Verder is eventueel priveles een optie.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kijk de BBC en zet zo nodig teletekstpagina 888 aan voor ondertiteling.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb les gehad in een groepje van zes mensen met als docent een native speaker. Ik kan alleen niet op de naam van het bureau komen waar ze vandaan kwam. Ik heb er echt heel veel aan gehad, vooral qua durf om te spreken. Mijn niveau is in 40 uur van B2 naar C1 gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven