Werk & Studie alle pijlers

Vraag over nieuwe baan.

24-05-2017 05:13 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren meelezen mijn eerste topic met een vraag waar jullie hopelijk een antwoord op hebben.
Ik werk al jaren bij een overheidsinstelling, goede arbeidsvoorwaarden door de cao, goed pensioenfonds etc. Nu ben ik via via gevraagd voor een andere baan. Een klein bedrijf met 20 medewerkers zonder COA en een vaag pensioenfonds. Ik heb nu een vaste aanstelling. Hebben jullie tips waarop ik moet letten als ik mijn contract ga tekenen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor het tekenen over de voorwaarden beginnen. Krijg je ook extra salaris in december?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Neem het contract mee naar huis zodat je het op je gemak kunt doorlezen, in plaats van het ter plekke te tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Vakantie dagen. Je krijgt waarschijnlijk veel minder als bij de overheid.

Waarschijnlijk geen collectief ziekenfonds met korting.
Geen vergoeding voor aanvullende ziekenfonds.

Alle krenten uit de pap zitten er waarschijnlijk niet bij.
Alle reacties Link kopieren
is het een leuke baan eigenlijk? (ook niet onbelangrijk)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Die van de eindejaarsuitkering is inderdaad een goede, is nu een complete 13de maand.
Het contract eerst thuis rustig nalezen ga ik zeker doen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-05-2017 08:15
is het een leuke baan eigenlijk? (ook niet onbelangrijk)
Ja! Het is een hele leuke baan, iets compleet anders dan wat ik nu doe maar zo leuk. Ik heb al een dag meegelopen en wacht nu op het contact.
Minder vakantiedagen dan bij de overheid is haast niet mogelijk, maar voor het overige... ik zou er nooit meer aan beginnen. Hoe kleiner het bedrijf des te groter de kans dat alles wat jij meer verdient rechtstreeks uit de portemonnee van je baas gaat. Vaak wordt er dus heel erg beknibbeld op secundaire arbeidsvoorwaarden en bij een conflict heb je niemand die het voor je opneemt. Geen OR, geen vertrouwenspersoon, etc. Voordeel is dat de lijnen korter zijn en je waarschijnlijk met je eigen werk meer verschil maakt dan als een van de tig ambtenaren. Ik moet zeggen dat ik dat laatste eigenlijk het ergst vond toen ik vanuit het bedrijfsleven naar de overheid ging. Dat en de absurd lage reiskostenvergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook goed kijken wat het betekent dat ze een vaag pensioenfonds hebben. En of je zelf nog extra regeling moet treffen voor je pensioen. Verder inderdaad goed nakijken hoe het zit met reiskostenvergoeding, vrije dagen, doorbetaling bij ziekte, winstuitkering, 13e maand...
en daarna zou ik kijken of het financieel niet een te grote stap achteruit is.
Rozebrilletje schreef:
24-05-2017 08:16
Ja! Het is een hele leuke baan, iets compleet anders dan wat ik nu doe maar zo leuk. Ik heb al een dag meegelopen en wacht nu op het contact.
Je klinkt enthousiast. Is dan een 13e maand of meer vakantiedagen zo belangrijk? Maar goed, alle secundaire arbeidsvoorwaarden en pensioen goed bekijken en dan is het toch een afweging die je zelf moet maken. En ik zou dan vooral kijken naar wat je het leukst vindt.

Hoe vind je je huidige baan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf geloof ik vooral even goed doorvragen op dat pensioen. Je wilt echt niet er over 5 of 10 jaar achter komen dat je al die tijd geen of weinig pensioen hebt opgebouwd omdat je dat eigenlijk zelf had moeten regelen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
KeaAlpine schreef:
24-05-2017 09:02
Je klinkt enthousiast. Is dan een 13e maand of meer vakantiedagen zo belangrijk?
Het is allemaal geld: die 13e maand is je eigen salaris waarvan elke maand een deel wordt gereserveerd. Dat mag je tenminste incalculeren bij een nieuw aanbod. Minder vrije dagen = meer uren werken voor hetzelfde salaris = minder salaris per uur. Pensioen idem.

Het zijn dan wel secundaire arbeidsvoorwaarden, maar allemaal direct door te rekenen naar je portemonnee en dat vind ik best belangrijk.
Erizon schreef:
24-05-2017 12:55
Het zijn dan wel secundaire arbeidsvoorwaarden, maar allemaal direct door te rekenen naar je portemonnee en dat vind ik best belangrijk.

Natuurlijk is het fijn als je goed betaald wordt voor wat je doet, maar over het algemeen is waardering voor en plezier in je werk belangrijker (voor mij in ieder geval wel).
Helemaal eens Trotter, maar juist dat is eigenlijk afwachten bij een nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je full time werken: check even wat full time precies is. Bij de meeste semi overheidsinstanties is dat 36 uur, en heb je dus behoorlijk wat compensatiedagen als je 40 uur werkt. Als je nieuwe bedrijf 40 uur als full time heeft (niet ongebruikelijk), heb je dus ineens veel minder vrije dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt blij met jullie reacties!

Ik ga van 32 uur naar 40 uur werken, ik ga nog proberen 36 uur en dan 4x9.
Ik krijg een leaseauto, ook iets totaal nieuws. Daarvoor zal ik dus ook moeten gaan betalen.

Het is een compleet andere baan en sector dan ik "gewend" ben. Mijn huidige is leuk maar werkinhoudelijk is mijn nieuwe vele malen leuker. Echt iets anders.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-05-2017 14:04
Mocht je full time werken: check even wat full time precies is. Bij de meeste semi overheidsinstanties is dat 36 uur, en heb je dus behoorlijk wat compensatiedagen als je 40 uur werkt. Als je nieuwe bedrijf 40 uur als full time heeft (niet ongebruikelijk), heb je dus ineens veel minder vrije dagen.
Wat zijn compensatie dagen?
Erizon schreef:
24-05-2017 12:55
Het is allemaal geld: die 13e maand is je eigen salaris waarvan elke maand een deel wordt gereserveerd. Dat mag je tenminste incalculeren bij een nieuw aanbod. Minder vrije dagen = meer uren werken voor hetzelfde salaris = minder salaris per uur. Pensioen idem.

Het zijn dan wel secundaire arbeidsvoorwaarden, maar allemaal direct door te rekenen naar je portemonnee en dat vind ik best belangrijk.
Het gaat erom wat TO ervan vindt natuurlijk. De afweging is voor iedereen persoonlijk wat zwaarder weegt, wat doorslag geeft enz.
Alle reacties Link kopieren
Rozebrilletje schreef:
24-05-2017 17:25
Wat zijn compensatie dagen?
Ah, ik zag al dat je nu niet full time werkte, dan heb je die waarschijnlijk niet. Zoals ik zei is bij de meeste (semi)overheidsinstanties full time 36 uur. Tegelijk werken de meeste mensen per week wel gewoon 40 uur, zodat je elke week 4 uur te veel werkt. Die kun je vervolgens elders weer opnemen als vrije dag. Dat kan door iedere twee weken een dag vrij te nemen, maar meestal mag je er ook wel een aantal achter elkaar opnemen.

En elke week 4 uur 'over' betekent dus over een jaar 26 dagen 'over'. Dat levert dus nogal veel vrije dagen op, die je niet hebt als je een contract hebt voor 40 uur. (En voordat de klachten komen over luie ambtenaren: dit komt ook bij bedrijven gewoon voor, en je wordt ook maar voor 36 uur betaald ipv de 40 die je werkt).
Bij part-timers speelt dit meestal niet, omdat die net zoveel uur betaald worden als ze volgens hun contract werken, en dus geen uren 'over' hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Nausicaa voor je duidelijke uitleg!

Nu ik jullie toch kan raadplegen, is het slim om te vragen hoe het bedrijf er financieel voorstaat, bijvoorbeeld door het jaarplan te vragen.
Het is een bedrijf in een specifiek product wat 15% van het marktaandeel heeft.

Verder ben ik wel bereid om 36 uur te gaan werken voor hetzelfde geld als ik nu heb.

Volgende week heb ik weer een gesprek en ga ik ook een dagje meelopen.
Alle reacties Link kopieren
Een update! Ik neem de baan niet, ga er financieel te veel op achteruit.
Er was geen cao alleen arbeidsvoorwaarden in het contract.
4% pensioenpremie over je salaris in een soort spaarregeling.
20 vakantie dagen
En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Koester mijn baan maar die ik nu heb.
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven