Werk & Studie alle pijlers

We rennen onszelf voorbij

25-05-2017 17:32 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn allemaal superhelden, we rennen, vliegen en springen om te kunnen presteren, maar waar gaan we in deze prestatiemaatschappij eigenlijk naar toe?
Steeds meer presteren, steeds eenzamer en een grotere kans om vroeg overspannen te worden. Alles moet mooier, beter, groter, duurder, hoger opgeleid. Maar wie neemt nou eigenlijk nog genoegen met alleen de basisbehoeften? Oftewel een dak boven je hoofd, eten en drinken, liefde. Dit lijkt heel ver van ons af te staan anno 2017 en vooral in deze maatschappij. Het is verdrietig om te zien hoe men tegenwoordig mee gaat in deze ratrace. Wie staat er nou nog stil bij wat we daadwerkelijk hebben. Kijk eens om je heen, adem eens diep in en uit en voel en zie wat je hebt. Kunnen we hier nog gelukkig mee zijn, zonder ons te richten op alle materiele zaken? Voelen we ons echt gelukkig als we hoger opgeleid zijn of mooie dure kleren dragen?
Het antwoord op dit bovengenoemde is NEE! We zijn niet meer tevreden met alleen de basisbehoeften, we zijn verwend. We willen van alles, we willen iedereen laten zien hoe perfect ons leven is en door sociale media is dit alleen maar versterkt. Alle leuke uitjes, reisjes en feestjes moeten meteen op facebook en Instagram. We moeten meteen aan de hele wereld laten zien hoe perfect ons leven is. Maar wat maakt nou dat we dit zo belangrijk vinden? Is het zo belangrijk dat iedereen weet hoe perfect ons leven is? Mag je verdriet tegenwoordig nog wel laten zien of moet alles er geweldig uitzien? Deze druk van: “Kijk mij hoe geweldig ik ben!” neemt steeds meer toe. Steeds meer studenten ervaren stress en depressies. Als student moeten we zoveel, we moeten genieten van ons studentenleven, werken om onze studie te bekostigen en daarnaast ook nog studiepunten behalen anders is alles voor niks geweest. Het is alleen nog maar moeten, moeten en moeten. Waarom kunnen we niet een stapje terug doen? Een hele dag of hele week op bed liggen en netflixen? Is het nog wel mogelijk om in deze tijd te ontspannen of gaan we steeds meer zien dat stress de overhand krijgt? Als we op deze manier van de prestatiemaatschappij doorgaan zullen er steeds meer lichamelijk klachten komen zoals hoofdpijn, buikpijn, hoge bloeddruk en slapeloosheid. Is dit wat we willen?
Al met al is het niet zo makkelijk om gelukkig te zijn in een maatschappij die draait om succes. Je bent pas iemand als succes hebt. We leven in vrijheid, maar de prestatiemaatschappij dwingt ons om druk te zijn. De leukste en beste zijn kost veel tijd en energie, wat stress veroorzaakt. We blijven maar achter het succes aanrennen. Er is een wedloop der ambitieuzen ontstaan, maar we rennen onszelf voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Daarom heb ik ook een 4 daagse werkweek aangevraagd.
Er is meer in het leven dan werken ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ren mezelf absoluut niet voorbij. Doe niet mee aan de 'ratrace'. En facebook? Dan stop je er toch gewoon mee?
Life is short. Eat dessert first.
Wie zijn "we" ?
Ik heb een behoorlijk relaxed leven hoor.
Alle reacties Link kopieren
Zit je überhaupt op reacties te wachten, of wilde je alleen even je betoog afsteken?
Ik ren mezelf absoluut niet voorbij, het is wel jammer dat anderen soms van mij verwachten dat ik dat doe of ga doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het zelf wel. Ik vergelijk mezelf niet zozeer met anderen, maar ik heb enorme prestatiedrang en niks is goed genoeg. Ik heb een opleiding afgerond, maar begin weer aan een nieuwe voor een beter cv. Ik neem qua werk teveel hooi op mijn vork, en niks wat ik doe is goed genoeg: Ik zie altijd ruimte voor verbetering en een schouderklopje kan er voor mezelf vaak niet vanaf. Moeilijk is dat!
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je met dit topic?
Moest je een betoog schrijven voor school?
We zijn niet meer tevreden?

Spreek voor jezelf.
Verder leef ik op mijn eigen voorwaarden en heb ik niet de behoefte om anderen van alles te bewijzen.
Die bug met witregels was toch opgelost?

Wellicht kan je proberen met witregels te werken. Voor je volgende essay.

Denk er dan ook om dat je stuk bij het publiek moet aansluiten.
Nou poeh poeh, de stress om merk kleding of kleding van H&M, dat is een stuk erger dan vroeger toen we maar kleine zorgen hadden, zo als 'is er genoeg eten?', 'ga ik dood aan een simpele bacterie want er is geen antibiotica' en 'ik leef in een open riool en tenminste 1 van mijn 5 kinderen zal sterven voor het eerste levensjaar en ohja ik ben een slaaf van de adel en moet werken tot ik er dood bij neer val.'
Lucylucille schreef:
25-05-2017 17:38
Wie zijn "we" ?
Ik heb een behoorlijk relaxed leven hoor.
Inderdaad. Ik heb ook een relaxed leven ondanks mijn 5 daagse werkweek.
strikjemetstippels schreef:
25-05-2017 17:58
Nou poeh poeh, de stress om merk kleding of kleding van H&M, dat is een stuk erger dan vroeger toen we maar kleine zorgen hadden, zo als 'is er genoeg eten?', 'ga ik dood aan een simpele bacterie want er is geen antibiotica' en 'ik leef in een open riool en tenminste 1 van mijn 5 kinderen zal sterven voor het eerste levensjaar en ohja ik ben een slaaf van de adel en moet werken tot ik er dood bij neer val.'
Toen was je er wel rond je 40ste vanaf.
Nu moeten we maar door en door tot 90.
MoirenPhae schreef:
25-05-2017 18:02
Toen was je er wel rond je 40ste vanaf.
Nu moeten we maar door en door tot 90.
Ik moet helemaal niks :biggrin:
Luna_ schreef:
25-05-2017 18:04
Ik moet helemaal niks :biggrin:
Eens :proud:
Goed verhaal, lekker kort.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook maar net aan waar je woont denk ik. Bij ons in het dorp in de provincie herken ik dit totaal niet bijvoorbeeld.
En als student moet je zoveel?
Niet meer dan ik ooit moest hoor.

Echt, wat een jankerig gezemel.
MoirenPhae schreef:
25-05-2017 18:30
En als student moet je zoveel?
Niet meer dan ik ooit moest hoor.

Echt, wat een jankerig gezemel.

Ik vond het studentenleven een luizenleventje. Beetje studeren, beetje werken, beetje zuipen. Heerlijk.
Leuk betoog, tot je Netflix schreef, ik zou dat 'Goed boek uit de bieb' hebben geschreven.

Netflix is nu juist iets waarover anderen mij meewarig aankijken als ik zeg dat ik dat niet heb.
Star schreef:
25-05-2017 18:32
Ik vond het studentenleven een luizenleventje. Beetje studeren, beetje werken, beetje zuipen. Heerlijk.
Ik ook. Af en toe wat college, uitslapen als je er zin in had, werken, sport, vrijwilligerswerk.
Zuipen deed ik toen nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Jij werkt natuurlijk al je heLe leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik werk amper, heb geen Facebook, geen Instagram, zeeën van tijd, heerlijk hoor. Maar ja, dan moet je wel accepteren dat je vrijwel niets 'to show for' hebt. En geen dure kleren. Maar ik heb liever rust.
strikjemetstippels schreef:
25-05-2017 17:58
Nou poeh poeh, de stress om merk kleding of kleding van H&M, dat is een stuk erger dan vroeger toen we maar kleine zorgen hadden, zo als 'is er genoeg eten?', 'ga ik dood aan een simpele bacterie want er is geen antibiotica' en 'ik leef in een open riool en tenminste 1 van mijn 5 kinderen zal sterven voor het eerste levensjaar en ohja ik ben een slaaf van de adel en moet werken tot ik er dood bij neer val.'
Dit.

En verder: ja ik word echt heel gelukkig van mijn hogere opleiding. Ik studeer namelijk niet om te kunnen cashen, maar omdat ik geïnteresseerd ben in het onderwerp en dat 1000x leuker vind dan achter de kassa zitten.
Dus ja ach, als jij alleen maar studeert vanwege het vermeende later te verdienen geld, dat kan, maar jij bent niet de maat der mensheid ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven