Werk & Studie alle pijlers

Oneerlijk? (Contractverlengingen)

25-05-2017 18:32 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben de hele dag al van slag van een situatie die zich deze week heeft voorgedaan op mijn werk.

Op uitzendbasis werk ik nu 2.5 maand bij een fijn bedrijf. Ik heb het enorm naar mijn zin. De dagen vliegen voorbij, fijne collega's etc.

Ik heb veel ervaring in dit vak en al na mijn eerste week nam de manager mij apart. Het viel op dat ik amper ingewerkt hoefde te worden, ik kwam goed aan in het team, etc. Vol lof. Ik was hier natuurlijk super blij mee. Hij kon nog geen concrete toezegging doen over wanneer, maar hij wilde mij zeker op contract bij het bedrijf zelf hebben. Daar ging hij zich hard voor maken.
Prima, ik blij.

De weken erna continu lof gehad. Hij noemde mij 2 weken terug nog “zijn toppertje“ tegenover de directeur van het bedrijf (groot bedrijf, meer dan 300 medewerkers, verschillende afdelingen).

Niet gek dus dat toen ik een gesprekje had over mijn contractverlenging afgelopen week, ik met goede moed naar binnen liep.

Hij meldde mij nogmaals dat ze uiterst tevreden zijn en dat mijn contract wordt verlengd met een half jaar, maar nog wel via het uitzendbureau.
Ook goed, daar kan ik mee leven, ik werk er graag.

Echter, de volgende dag kom ik er in de wandelgangen achter dat de collega die een week voor mij is gestart op uitzendbasis, WEL op contract is genomen. Evenals 3 nieuwe collega's die binnenkort gaan beginnen bij ons.

Ik voel mij van binnen nu erg boos/teleurgesteld/verdrietig. Met name om het feit dat mijn manager mij geen feedback of een stukje uitleg heeft gegeven. Hij had mij ontwikkelpunten of werkpunten kunnen geven, waardoor ik zou kunnen begrijpen wat mij te doen stond/ wat ik kan laten zien om hem te overtuigen mij een contract te geven. Wat maakt dat mij nu geen contract wordt geboden en mijn collega wel.

Mijn collega en mijn manager kenden elkaar al voordat ze collega's werden. Ik wil niet zo denken, maar ik krijg er een rare smaak van.

Wat betreft de nieuwe collega's dieist nog moeten starten, verwacht ik dat ze gewoon beter hebben onderhandeld als ik. (Vind ik lastig)

Ik weet het even niet meer. Ergens is het vertrouwen in mijn manager hiermee geknakt. Hij heeft voortdurend hoopgevende uitspraken richting mij gedaan.
Ergens krijg ik de neiging verder te solliciteren en hem een flink poepje te laten ruiken!
Anderzijds zit ik er zo fijn op mijn plek (directe collega's, werkinhoudelijk, goed salaris).

Ik wil sowieso graag hierover het gesprek openen. Hebben jullie handvaten voor mij? Ik ben iemand die zich snel de mond laat snoeren of laat beinvloeden door mensen die verbaal heel sterk zijn.

Of zouden jullie in mijn geval heel anders handelen?

Alvast bedankt voor het “sparren“. Alleen al het opschrijven lucht op merk ik.

(Sorry voor evt. Typo's. Is op mn telefoon getypt)
Alle reacties Link kopieren
Hoe betrouwbaar zijn de wandelgangen? En heb je dat wat je daar hoorde al met je manager besproken?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat men dat harde gewerkt van jou probeert uit te buiten door steeds die dikke worst wat vooruit te schuiven. Solliciteer en geef op een dag aan: ik kan dan en dan ergens anders beginnen tenzij.... En verder niet te hard lopen voor je wg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het kan evengoed zijn dat het een kwestie is van "afdelingsbudgetten".
Dat de anderen door een andere afdeling worden aangenomen die van hogerhand op dit moment wel mensen vast in dienst mogen nemen.

Als je er wel graag werkt, zou ik dat nieuwe contract dus wel aannemen.
En kijken wat ze over 6 maanden doen.
Staat er ook weer 6 maanden extra ervaring op je CV als ze je dan geen vast contract geven.
anoniem_337209 wijzigde dit bericht op 25-05-2017 18:57
12.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En toen je dat gesprek had heb je niet gevraagd waarom het toch weer via het uitzendbureau ging? Of daarna? Daar kunnen natuurlijk allerlei redenen voor zijn. Wellicht had collega zwart op wit laten zetten dat ze in dienst van het bedrijf zou komen, of was er nu ruimte voor 1 contract voor jullie tweeen en wilden ze het juist 'eerlijk' doen door at te geven aan degene die er al het langste werkte. En ook al scheelt het maar een week, dat was zij. Of de grote baas heeft jouw manager teruggeroepen. Je weet het gewoon allemaal niet, tot je het vraagt. En ja, dat is best eng, en niet echt een leuk gesprek, maar zo werkt het nou eenmaal. Je gaat je ook niet beter voelen door thuis te gaan zitten en het gevoel te houden dat het allemaal zo oneerlijk is.
Misschien had die collega al het maximale aantal contracten via het uitzend bureau.

En hebben die anderen beter onderhandeld. Kan allemaal, maar zeker weet je het pas tot je het vraagt. Niet beschuldigend of zo, maar gewoon de vraag stellen hoe dat precies gaat.

Niet met dingen komen als 'maar ik was toch je toppertje' want dat staat nog al emo.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het ook zeker bespreekbaar maken, op een nette manier!

Als toelichting: dit gebeurt allemaal binnen 1 en dezelfde afdeling.
De wandelgangen is een breed begrip: van mijn collega heb ik de informatie uit eerste hand, dus van collega zelf. Wat ik haar oprecht van harte gun!
De 3 nieuwen (afdeling groeit als een malle) zijn op contract genomen omdat “ze anders niet wilden komen“. (Dus: gewoonweg beter onderhandeld als ik)
Dit heb ik van een senior die bij het gesprek aanwezig was.
Overigens winden een aantal seniors zich op hierover, omdat er naast mij nog 7 juniors zitten die naar tevredenheid functioneren, maar ook “gewoon“ weer verlengd zijn op uitzendbasis. Deze mensen zitten er varierend van 1 jaar tot 3 jaar! (Dus ja, ik zou het niet meer dan logisch vinden dat zij eerst aan de beurt zijn, voor mij)

Het gaat mij er meer om dat de manager mij meerdere keren heeft lopen lekker maken, en mij dus nu meldt dat een overname door het bedrijf nu nog niet mogelijk is. Bij collega van dezelfde afdeling is dit dus wel mogelijk, maar dit moest ik van haarzelf horen.

Ik wilde met het topic ook niet zielig lopen doen, maar even van mij afschrijven waarmee ik alles op een rijtje krijg, en ideeen opdoen van hoe dit professioneel en goed aan te vliegen.

Dank voor de reacties tot nu toe!
anoniem_347360 wijzigde dit bericht op 25-05-2017 19:09
Reden: Typo
0.27% gewijzigd
In gesprek gaan met je manager en niet direct afspraken maken, maar zeggen dat je erover na wilt denken. Als je zelf verbaal niet sterk bent en makkelijk onder de indruk bent van verbaal sterke mensen is het altijd handig ergens nog een nachtje over te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Manager zelf heb ik na het gesprek eind vorige week niet meer gesproken, want hij was buiten kantoor aan het werk en is er pas donderdag a.s. weer.
Alle reacties Link kopieren
Luna_ schreef:
25-05-2017 19:11
In gesprek gaan met je manager en niet direct afspraken maken, maar zeggen dat je erover na wilt denken. Als je zelf verbaal niet sterk bent en makkelijk onder de indruk bent van verbaal sterke mensen is het altijd handig ergens nog een nachtje over te slapen.
Dankje! Dat is een fijne tip! :)
Alle reacties Link kopieren
Stel, je had al die informatie over die anderen niet gehad. Was je dan nog steeds blij?
Onthou dat sommige manager ook heel precies weten wie ze welke worst moeten voorhouden. Worst, wortel...allemaal om je hongerig te houden.
Doet me een beetje denken aan die boer David uit BZV. Die noemde elke kandidaat (mogelijk partner) super. Superlief, supermooi...elke dame was super. Waarop ze allemaal hoop hadden dat ze zo uniek voor hem waren.
Everything you see I owe to spaghetti!
viva-amber schreef:
25-05-2017 18:49
Ik denk dat men dat harde gewerkt van jou probeert uit te buiten door steeds die dikke worst wat vooruit te schuiven. Solliciteer en geef op een dag aan: ik kan dan en dan ergens anders beginnen tenzij.... En verder niet te hard lopen voor je wg.
Zo klinkt het mij ook in de oren.
Alle reacties Link kopieren
Vaak hebben uitzendbureaus in hun voorwaarden dat je een x aantal uur via hen moet werken voordat een bedrijf je gratis over kan nemen. Wil een bedrijf je eerder zelf een contract geven dan moeten ze het uitzendbureau een afkoopsom betalen. Kan dus best dat ze je daarom nog via het uitzendbureau willen laten werken die termijn. Ik zou het gewoon even navragen bij je manager, waarom ze dit graag zo willen.
Alle reacties Link kopieren
Bijna alle zogenaamde managers zijn achterbakse figuren hou hier dus altijd rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
Achterbaks, oneerlijk?

Stel je bent een manager. Je mag twee mensen een contract bieden, maar je hebt drie toppers, die je niet wilt missen voor de zaak.

Je legt ze alle drie voor dat je ze niet wilt missen en daarom hun contract wilt verlengen bij het uzb. Twee reageren met; ik vind dit een leuk aanbod, maar als ik geen contract krijg, solliciteer ik direct verder. Ik weet namelijk dat ik waardevol ben voor het bedrijf, want argument a, b en c.

Nummer drie zegt; oké, dan maar via het uzb.

Wat zou jij dan doen, als manager?
Alle reacties Link kopieren
Weet ik niet maar hopelijk niet zo vind het een vorm van manipuleren en weet wel dat ik bij de betreffende manager het vertrouwen kwijt zal zijn.
Je bent te lief. Gewoon zelf ook keihard onderhandelen voor dat vaste contract.

( wat maakt het uit dat er 7 anderen langer zitten dan jij ? Jij wilt dat contract toch? Je moet het zelf regelen, het wordt je niet zomaar door iemand gegund hoor. )
Ik weet niet beter dan dat je standaard word verteld dat je vast een contract krijgt door werkgevers en managers van een bedrijf ,als je via een uitzendbureau werkt.
Alle reacties Link kopieren
Hallozeg schreef:
28-05-2017 21:05
Weet ik niet maar hopelijk niet zo vind het een vorm van manipuleren en weet wel dat ik bij de betreffende manager het vertrouwen kwijt zal zijn.
En waarom dan precies? Hij heeft gezegd dat hij je graag wil houden, en uiteindelijk bij bedrijf zelf, maar doet nog geen toezeggingen wanneer dat precies kan. Vervolgens wordt je contract verlengd, alleen nu nog niet via het bedrijf. Best kans dat hij dat inderdaad geprobeerd heeft, maar dat er nu nog ruimte in het budget is. Ik zie niet hoe dat hem precies onbetrouwbaar maakt.

Wat een onzin om iedere manager meteen als onbetrouwbaar te bestempelen. Het zijn net mensen, met daartussen enorme rotte appels, en hele goede mensen. Blijkbaar ben jij een van die mensen die niet helemaal begrijpen dat een manager als primaire taak heeft om het bedrijf gaande te houden, met daarbij zo veel mogelijk oog voor mensen. Niet andersom. Niemand wint er iets mee als een bedrijf falliet gaat omdat mensen contracten hebben gekregen waar eigenlijk geen geld voor is. En dan krijgt de manager weer over zich heen dat hij veel eerder had moeten bedenken dat dat geld er niet was, en dat hij dat contract niet had moeten geven. Zo doe je het natuurlijk nooit goed.
Ik weet van mijn leidinggevende dat hij af en toe echt wakker ligt van hoe hij iedereen moet blijven betalen. Dat weet lang niet iedereen, want dat vertelt hij niet. Dus zijn er vast mensen die af en toe denken dat hij oneerlijk is omdat iemand geen vast contract krijgt. Terwijl hij er talloze slapeloze nachten en ik weet niet hoe veel onderhandelingen op heeft zitten om in elk geval dat jaarcontract verlengd te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan allemaal wel zijn zakelijk gezien maar hij/zij geeft haar toch een bepaalde indruk en verwachting die vervolgens niet rijmen met het vervolg daar ik persoonlijk een contract via een uzb minderwaardig vind tov een contract bij een bedrijf zelf. Aangezien ts schrijft dat de afdeling als een malle groeit en er met contracten wordt gestrooid zou ik zelf mijn conclusies wel getrokken hebben iedergeval.

Wanneer de loffende woorden van de manager echt waren snijdt die zich zelf hiermee ook in de vingers daar hij nu zit met een teleurgestelde medewerkster die feitelijk er geen vertrouwen meer in heeft en had hij/zij beter kunnen uitleggen waarom dit zo gedaan is dan had zij daar ieder geval duidelijkheid over gehad.

TS heb je de betreffende persoon hier nog over gesproken ?
Alle reacties Link kopieren
Hallozeg schreef:
30-05-2017 08:39
Dat kan allemaal wel zijn zakelijk gezien maar hij/zij geeft haar toch een bepaalde indruk en verwachting die vervolgens niet rijmen met het vervolg daar ik persoonlijk een contract via een uzb minderwaardig vind tov een contract bij een bedrijf zelf. Aangezien ts schrijft dat de afdeling als een malle groeit en er met contracten wordt gestrooid zou ik zelf mijn conclusies wel getrokken hebben iedergeval.

Wanneer de loffende woorden van de manager echt waren snijdt die zich zelf hiermee ook in de vingers daar hij nu zit met een teleurgestelde medewerkster die feitelijk er geen vertrouwen meer in heeft en had hij/zij beter kunnen uitleggen waarom dit zo gedaan is dan had zij daar ieder geval duidelijkheid over gehad.

TS heb je de betreffende persoon hier nog over gesproken ?
Ja. Hij gaf eerlijk toe dat het ook “niet te snappen is“. Dat het vast zit op regeltjes, beleid etc. Dat ik dat contract echt wel ga krijgen zodra er nieuwe gelden zijn “aangeboord“ en of ik alsjeblieft nog even vertrouwen wilde houden. Dat de nieuwe mensen op contract zijn genomen omdat er echt goed personeel bij moest en zij niet wilden komen op uitzendbasis.

Voel me wel wat rustiger en ik zie wel wat komen gaat. Meer kan ik nu toch niet doen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven