Werk & Studie alle pijlers

Universiteit in het buitenland?

28-05-2017 09:41 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!

Ik ben nieuwsgierig of er iemand op een universiteit in het buitenland gezeten heeft. Ik zit nu namelijk op het HBO en ik wil graag hierna naar de universiteit, mijn voorkeur gaat dan uit naar een Scandinavisch land.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor graag de ervaringen en hoe je alles geregeld hebt.

Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen een uitwisseling gedaan via mijn Nederlandse universiteit. Zou t zeker aanraden om die buitenlandervaring op te doen! Volgens mij is in een aantal Scandinavische landen het studeren gratis. Levensonderhoud wel duur natuurlijk - wellicht handig om de taal vast wat te leren zodat je snel werk kan zoeken. Verder natuurlijk kijken naar instapeisen en hoe de universiteit staat aangeschreven, studentenleven in de stad...
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alleen een minor, in Spanje.
Is Scandinavie niet alleen ontzettend duur?
Ja ik! Ik heb mijn master na HBO in Zweden gedaan.

De universiteiten zijn gratis en afhankelijk van welke universiteit kun je een kamer (20m2) met eigen badkamer huren voor omgerekend 300-400 euro. Het studentenleven in Zweden is fantastisch. Je krijg vaak korting op bijvoorbeeld eten als student. En dagens lunch is een fantastische uitvinding.
Ik zat op een universiteit in het noorden en de winters waren fantastisch. Via Facebook was er ook een buddy programma waar je met verschillende studenten in een groep werd geplaatst en waarmee je activiteiten deed.
anoniem_346502 wijzigde dit bericht op 28-05-2017 10:27
49.27% gewijzigd
Robinson schreef:
28-05-2017 10:17
Hier ook alleen een minor, in Spanje.
Is Scandinavie niet alleen ontzettend duur?
Valt wel mee. Ik was goedkoper uit dan in Nederland vanwege het gratis onderwijs.
Schotland heeft ook (nog) gratis universiteiten. Edinburgh bv.
MollyHooper schreef:
28-05-2017 10:43
Schotland heeft ook (nog) gratis universiteiten. Edinburgh bv.
Maar to schrijft dat ze naar Scandinavië wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het buitenland gestudeerd, niet in Scandinavië trouwens. Ik vond het een fantastische ervaring. Moest alleen erg wennen aan de bescheidenheid en de hiërarchie binnen het onderwijs. Hier zijn we iets vrijer en opener. Verder, zou ik het gewoon gaan proberen. Veel ervaringen opdoen, staat ook goed op je cv.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
-Kia-Ora- schreef:
28-05-2017 12:21
Ik heb in het buitenland gestudeerd, niet in Scandinavië trouwens. Ik vond het een fantastische ervaring. Moest alleen erg wennen aan de bescheidenheid en de hiërarchie binnen het onderwijs. Hier zijn we iets vrijer en opener. Verder, zou ik het gewoon gaan proberen. Veel ervaringen opdoen, staat ook goed op je cv.
Uit ervaring kan ik vertellen dat het in Zweden nog opener is dan in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Geweldig om het zo te lezen!

Mijn voorkeur gaat uit naar Scandinavië omdat daar de opleiding gefinancierd wordt. Maar ik zal inderdaad meer dingen in overweging moeten nemen zoals levensonderhoud :)

Ik wist nog niet dat in Schotland de uni ook gratis is, tnx!

En voor degene die in het buitenland hebben gestudeerd, wat is de eerste stap? Ik vind het namelijk wel wat en ik weet niet zo goed waar ik zal moeten beginnen.

Bedankt voor de reacties!
Heb je hier al naar gekeken TO?

https://studyinsweden.se/plan-your-stud ... -to-apply/

Heb je al een universiteit en studie op het oog?
Alle reacties Link kopieren
Mangusta123 schreef:
29-05-2017 23:41
Geweldig om het zo te lezen!

Mijn voorkeur gaat uit naar Scandinavië omdat daar de opleiding gefinancierd wordt. Maar ik zal inderdaad meer dingen in overweging moeten nemen zoals levensonderhoud :)

Ik wist nog niet dat in Schotland de uni ook gratis is, tnx!

En voor degene die in het buitenland hebben gestudeerd, wat is de eerste stap? Ik vind het namelijk wel wat en ik weet niet zo goed waar ik zal moeten beginnen.

Bedankt voor de reacties!
Mijn eerste stap was uitzoeken wat ik nodig had om toegelaten te worden tot de universiteit. Daarna gekeken naar waar ik in dat land zou willen studeren, welke plaatsen en welke uni's mij aantrokken. En vervolgens gekeken naar wat daar de woonkosten zouden zijn, particulier, op campus, op kamers etc. Ik heb ook gekeken naar wat daar aan baanmogelijkheden waren. Bijbaantjes enz. Ik heb ook gekeken naar hoe bereikbaar de stad was. De taal, moet je een taalcursus volgen of een opfriscursus? Toen dat allemaal duidelijk was bij mijn top 3 universiteiten gaan kijken en toen een keuze gemaakt.

Verder bij duo (toen IB-Groep nog, djeez ik word oud :-[ ) geïnformeerd naar stufi en ov mogelijkheden.
Denk ook aan verzekeringen, telefoon (kosten), regelgeving rondom leeftijden bij bijvoorbeeld alcoholgebruik etc, visum regelgeving.
Voor Schotland zou ik ook even stilstaan bij het rijden aan de andere kant van de weg ;-D .

Er zijn vast ook via fb of andere fora studenten te vinden die vanuit nl zijn gaan studeren in Scandinavië die het leuk vinden om erover te vertellen en je veel tips kunnen geven. Ik zou daar ook even naar zoeken.

En zorg als je er heen gaat dat je áltijd een potje hebt zodat je per direct naar huis kunt. Ik heb meermaals direct naar huis gemoeten ivm familie omstandigheden en was blij dat dit altijd gelijk kon. Een klasgenootje heeft me ooit volledig overstuur gebeld dat haar moeder in het zkh lag en ze dus niks meer had... dat was echt vreselijk, dat gun ik niemand, dat adviseer ik iedereen altijd als ze naar het buitenland gaan.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik aan de slag met een gerichte oriëntatie op deze punten. Dankjewel :-D
Studeer je dit jaar af aan het HBO, of ben je je al aan het oriënteren voor schooljaar '18-'19? Want in het eerste geval ben je geloof ik al rijkelijk laat met aanmelden...

Worden er vanuit je HBO ook beurzen aangeboden? Ik heb mijn master in Engeland gedaan met een VSB-beurs en dat scheelde aanzienlijk in de kosten. Zo heb je er nog een aantal andere beurzen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met een Erasmusbeurs (later heette dat Leonardobeurs, weet niet of die nog bestaat) een half jaar in Finland gestudeerd. Wij hadden aan de universiteit een 'bureau buitenland' en daar heb ik denk ik mijn informatie vandaan. Toen, toen het internet nog niet gewoon was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven