Werk & Studie alle pijlers

Van middelbare school veranderen

04-07-2017 16:10 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ten eerste is dit niet bedoeld om zielig te doen maar ik wil graag mijn verhaal kwijt en ik hoop dat jullie advies hebben voor mij! :)

Ik heb iets waar ik mee zit. Ik zit nu in 3 havo/vwo en ga over naar 4 havo. Maar helaas was afgelopen schooljaar niet leuk voor mij. Ik word gelukkig niet gepest. Maar ik hoor er gewoon niet bij in de klas. Ik heb ook geen vrienden in de klas. Ik heb dit jaar heel erg mijn best gedaan en heb met veel mensen gepraat maar het lukte gewoon niet zo goed op vrienden te maken. Ik ben wel altijd aardig tegen iedereen geweest. In de pauzes ga ik wel altijd met mijn beste vriendin maar zij gaat volgend jaar naar het mbo en zit nu in een andere klas. Buiten mijn klas om heb ik nog wel een paar vrienden op school. Ik zit vaak alleen in de klas. Ik zie heel erg op tegen aankomend schooljaar. Ik ken iedereen die volgend jaar naar 4 havo gaat maar ik denk dat ik met niemand vrienden kan worden. Ook omdat er op mijn school heel veel groepjes zijn en ik kan nergens echt bij aansluiten.

Nu dacht ik dat het misschien een idee was om naar een andere school te gaan. Ik zit eraan te denken om naar een Montessori school te gaan buiten mijn woonplaats. Dat is wel 10 minuten met de trein en ongeveer 15 minuten fietsen naar het station en nu hoef ik maar 10 minuten te fietsen naar mijn school. Ik heb een vriendin die daar op school zit en ik hoor er vaak leuke dingen over. Ik heb haar vriendinnen al een keer ontmoet en zij waren heel aardig tegen me dus ik denk dat ik wel bij ze kan aansluiten. Maar dat weet ik niet zeker omdat er waarschijnlijk ook al groepjes zijn daar. Het Montessori systeem lijkt me wel heel fijn.

Dus ik hoop dat jullie advies voor mij hebben want ik vind het toch wel een grote stap om van school te veranderen.

Groetjes N
Wat vinden je ouders? Ga met hun praten en maak een afspraak op de Montessori school om te kijken wat mogelijk is.
Wat Reisa zegt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders weten het niet zo goed maar ik ga vanavond nog een keer met ze praten.
Maar dan is het denk ik juist goed als jullie eens op die andere school gaan praten. Dan kunnen zij zich ook een beter beeld vormen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo N
Vervelend dat je geen aansluiting kunt vinden. Ik zou dit met je ouders bespreken.

Ik denk dat je 14 of 15 jaar jong bent?
Het zou een goede oplossing kunnen zijn, maar sommige scholen hebben een stop in het aannemen van nieuwe kinderen (als de klassen al vol zijn)
En de treinkaart gaat je ouders pok extra geld kosten dus je kunt dit beter met hun bespreken.

Mocht het niet lukken, probeer dan bij de leerlingenraad of schoolkrant of feestcommissie te gaan.
Zo leer je weer wat andere mensen kennen op jou school.

Of probeer vrienden te maken met (een groepje) jongens, ipv meisjes.

Succes.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Het klinkt als een goed plan. Je hebt je best gedaan om aansluiting te krijgen en het is je niet gelukt. Volgens mij heb je het goed doordacht. Het met je ouders bespreken is de beste optie.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt ik ben 15 jaar. We hebben geen leerlingenraad, schoolkrant of feestcommissie op school dus dat gaat helaas niet lukken. Ik laat nog weten wat mijn ouders ervan vinden
Alle reacties Link kopieren
Besef wel dat je ouders zelf de reiskosten moeten betalen, daar is geen tegemoetkoming voor mogelijk.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Is het mogelijk om op dezelfde school te blijven, maar in een andere klas? Bijvoorbeeld dat je nu eigenlijk naar 4H1 zou gaan, maar er is ook een 4H2, met veel andere leerlingen dan degenen met wie je nu in de klas zit?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het met je ouders en ga een keer naar die school om daar te kijken.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Het Montessori onderwijs moet natuurlijk wel bij je passen, dus ik zou sws gaan kijken.
Groepjes heb je wsl op iedere school, is mijn idee.

Mijn oudste had een beetje hetzelfde, tot en met de 3e geen leuke klas.
In de 4e werd dat echt anders omdat de bestaande groepjes echt gehusseld werden ivm de verschillende keuzes van profielen. Ook blijven er in 4 Havo bijna altijd veel leerlingen zitten, er kan dus heel veel veranderen.
Mijn oudste kwam in een hele leuke 4e klas en nu in de 5e is het eigenlijk nog hechter geworden.
Het is niet zo dat er allemaal andere mensen in zaten, maar de groepjes vielen wat uit elkaar ivm verschillende profielen/vakken.
In de bovenbouw heb je elkaar veel meer nodig omdat je met veel projecten moet samenwerken.
Dit is als voorbereiding op het HBO/WO
Ze vond dit in het begin nog wel lastig omdat ze dan ook weleens met iemand moest samenwerken die niks deed of die ze niet leuk vond. Maar dit had ook voordelen; mensen die niet zo populair waren (de studjes) waren nu gewild om mee samen te werken en kregen waardering . De lolbroeken kregen commentaar op hun gedrag en werden aangespoord iets te gaan doen.
Nu zie ik een hele hechte groep van geheel 5 VWO in 1 groepsapp, waar ook echt iedereen in zit.
Er wordt huiswerk gedeeld, en lol gemaakt, sommige wat luidruchtiger dan anderen.
Maar er is heel veel veranderd tov de eerste 3 jaar.

Je kunt het dus ook een kans geven!
anoniem_337593 wijzigde dit bericht op 04-07-2017 16:48
5.40% gewijzigd
Ik vraag me af of dat überhaupt wel kan, zomaar ineens in 4havo instromen op een Montessori school.

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het de oplossing voor je probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Invisible10 schreef:
04-07-2017 16:46
Ik vraag me af of dat überhaupt wel kan, zomaar ineens in 4havo instromen op een Montessori school.

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het de oplossing voor je probleem is.
Dat vraag ik me ook af. Waarom denk je dat?
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een opendeurdag (of zoiets achtig).
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
van die nieuwe school.
Veritas vos liberabit
N11 schreef:
04-07-2017 17:03
Dat vraag ik me ook af. Waarom denk je dat?
Montessori is andere manier van leren, een andere denkwijze. Maar ik heb er geen ervaring mee dus wellicht kan het wel gewoon. Aan de andere kant is het al juli, wie weet is er geen plek meer (aangezien 4Havo een instromingsjaar is voor mavo geslaagden)

Waarom ik denk dat het geen oplossing is? Welnu, iemand zei ooit tegen me, 'het maakt niet uit waar je naar toe vlucht, je neemt jezelf overal mee naar toe'. Als het niet aan jou ligt, zou het aan de anderen moeten liggen. Maar op een andere school zitten dezelfde soort mensen, dezelfde leeftijd. En juist op een andere school zal je de nieuweling zijn, met nog maar 2 jaar te gaan. En wat ik al zei, het is een instromingsjaar. Er komen ook weer nieuwe mensen bij. Waarmee ik niet wil zeggen dat het jouw schuld is, ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is. Komt er nog een werkweek of iets dergelijks? Dat biedt ook wel perspectieven.

Ik snap je wel heel goed hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het is wel grote stap voor nog maar 2 jaar, en het laatste jaar is sowieso een jaar waarbij iedereen door elkaar zit. Heel veel succes met je beslissing in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Charlotte717 schreef:
04-07-2017 22:46
Ga naar een opendeurdag (of zoiets achtig).
Dat soort dagen zijn vaak in februari, dus dat zal hem nu niet meer worden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na de 3e klas ook naar een andere school gegaan, was de beste beslissing ooit!

Ik zat in 3 VWO en ging gewoon over naar 4 VWO. Op mijn eerste middelbare school had ik ook geen aansluiting met anderen, ik had wel 1 goede vriendin, maar zij ging na de 3e klas naar de havo omdat ze het niveau niet meer aankon. De rest van de mensen op die school was niet mijn type en ze sloten mij (en mijn beste vriendin) ook altijd buiten. Dan gingen ze met de hele klas eten en nodigden ze ons niet uit bijvoorbeeld. Ze wilden ook niet leren, zetten altijd de klas op stelten. Ik maakte me in de 2e klas al zorgen dat ik op deze manier mijn examens in de 6e niet zou gaan halen, omdat de leraren niet aan lesgeven toekwamen. Ook daarom besloot ik van school te wisselen.

Ik ging toen naar een andere middelbare school (deze was maar 5 minuutjes van mijn eerste school, maar er zat toch een heel ander slag mensen op). Iedereen was daar superaardig en gemotiveerd. Het was gewoon stil in de klas zelfs als de leerkracht zei dat we een bladzijde in het boek moesten lezen bijvoorbeeld (iets wat op mijn andere school echt nooit, maar dan ook nooit voorkwam). Ik heb daar veel nieuwe vriendinnen gemaakt.

Dus wat iemand hierboven zei over dat op een andere school hetzelfde soort mensen rondloopt, dat is vaak echt niet zo. Het kan wel echt aan de school liggen en het slag mensen dat daar naartoe gaat. Ik was een serieus type en op mijn 2e middelbare school liepen er daar ook heel van rond, terwijl op mijn eerste middelbare school dat niet zo was.

Ik heb toen inderdaad ook eerst een gesprek gehad op de nieuwe school met de decaan en mijn ouders.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
vergeet de extra kosten voor een treinabonnement niet, is daar een budget voor?

overstappen kan vaak wel, zeker in een noodgeval zoals een verhuizing. maar realiseer je dat scholen niet altijd goed op elkaar aansluiten. andere leerprogramma's, andere boeken, etc

waarom denk je dat ze op de andere school geen groepsvorming hebben? waarom zou het daar wel makkelijker zijn om erbij te horen? je hebt misschien wel een vriendin op die school, maar dat wil niet zeggen dat jullie bij elkaar in de klas komen en dat je ook tijdens schooluren veel bij elkaar zitten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat zeiden je ouders van dit plan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om toch maar op deze school te blijven. Het is wel makkelijker en ik hoef niet met de trein en zo. Hopelijk kan ik volgend jaar wel aansluiting vinden en nieuwe vriendinnen maken. Dit jaar kwam ik eigenlijk ook mensen tegen in de klas die ik nog nooit gezien had op school.
Alle reacties Link kopieren
N11 schreef:
04-07-2017 16:10
Hoi, ten eerste is dit niet bedoeld om zielig te doen maar ik wil graag mijn verhaal kwijt en ik hoop dat jullie advies hebben voor mij! :)

Ik heb iets waar ik mee zit. Ik zit nu in 3 havo/vwo en ga over naar 4 havo. Maar helaas was afgelopen schooljaar niet leuk voor mij. Ik word gelukkig niet gepest. Maar ik hoor er gewoon niet bij in de klas. Ik heb ook geen vrienden in de klas. Ik heb dit jaar heel erg mijn best gedaan en heb met veel mensen gepraat maar het lukte gewoon niet zo goed op vrienden te maken. Ik ben wel altijd aardig tegen iedereen geweest. In de pauzes ga ik wel altijd met mijn beste vriendin maar zij gaat volgend jaar naar het mbo en zit nu in een andere klas. Buiten mijn klas om heb ik nog wel een paar vrienden op school. Ik zit vaak alleen in de klas. Ik zie heel erg op tegen aankomend schooljaar. Ik ken iedereen die volgend jaar naar 4 havo gaat maar ik denk dat ik met niemand vrienden kan worden. Ook omdat er op mijn school heel veel groepjes zijn en ik kan nergens echt bij aansluiten.

Nu dacht ik dat het misschien een idee was om naar een andere school te gaan. Ik zit eraan te denken om naar een Montessori school te gaan buiten mijn woonplaats. Dat is wel 10 minuten met de trein en ongeveer 15 minuten fietsen naar het station en nu hoef ik maar 10 minuten te fietsen naar mijn school. Ik heb een vriendin die daar op school zit en ik hoor er vaak leuke dingen over. Ik heb haar vriendinnen al een keer ontmoet en zij waren heel aardig tegen me dus ik denk dat ik wel bij ze kan aansluiten. Maar dat weet ik niet zeker omdat er waarschijnlijk ook al groepjes zijn daar. Het Montessori systeem lijkt me wel heel fijn.

Dus ik hoop dat jullie advies voor mij hebben want ik vind het toch wel een grote stap om van school te veranderen.

Groetjes N
Ik zou graag weten hoe het nu gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven