Werk & Studie alle pijlers

Elektrisch fietsen woon-werkverkeer

14-07-2017 20:52 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste jaren ging ik met de auto naar mijn werk, maar nu heb ik een werkgever waar ik niet kan parkeren. Ik ga met het OV, wat zo'n 45-50 minuten kost. Zowel mijn huis als het werk zijn op loopafstand een station. Wat ik alleen minder vind aan het OV is dat de trein maar eens in het half uur gaat, het traject druk is, het meer kost dan m'n reiskostenvergoeding en dat ik met m'n spullen (zoals laptop) loop te slepen.

Nou is het een kleine 24 km naar het kantoor. Ik zit me af te vragen of dat een redelijke afstand is om met een elektrische fiets te doen. De flexibiliteit en beweging lijken me wel fijn. Ik ben gemiddeld sportief en het is een traject wat, op een paar kilometer na, niet door de stad gaat. Zijn er forummers die dagelijks dergelijke afstanden afleggen, en wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets met mijn racefiets naar mijn werk 20 km enkele reis, ik vind het goed te doen
Leen van iemand een weekje zo'n fiets en probeer het een week.

24 km is ongeveer een uur? Lijkt mij net de "limiet" om het een beetje gezellig te houden.
Reken op een goed uur fietsen inderdaad. Dat zou mij te lang zijn. Probeer het eens uit, misschien kan je een week een ebike huren. Denk ook aan de donkerte in de herfst/winter.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-07-2017 21:23
Reken op een goed uur fietsen inderdaad. Dat zou mij te lang zijn. Probeer het eens uit, misschien kan je een week een ebike huren. Denk ook aan de donkerte in de herfst/winter.
Dit idd. Als je het zelf wel ziet zitten zou ik het iig eerst even uitproberen.
Mij zou het te lang zijn, 20km is echt wel de max weet ik uit ervaring.

Ik had ooit een werkgever zonder parkeerplaatsen, en collegas die gewoon ergens in de buurt een parkeerplaats huurden (zelf woonde ik dichtbij). Misschien is dat ook een optie? Is natuurlijk niet goedkoop maar dan kies je voor gemak.
Alle reacties Link kopieren
Een normale e-bike gaat maximaal 25 km/uur. Dan ben je dus nog langer onderweg dan met het OV. Maar je komt wel frisser aan, denk ik.

Ik heb een proefrit gemaakt op een e-bike, en het viel mij enorm tegen. Met 25 km/u op maximale trapondersteuning heb je voor je gevoel nog veel reserve: je trapt alsof je op je gemak fietst. Maar harder trappen heeft dan geen zin, omdat de fiets dan gaat afremmen, waardoor jet lijkt of je door mul zand rijdt. Heel frustrerend, vond ik, en voor mij een reden om er niet aan te beginnen.

Er zijn bij je werk geen parkeerplaatsen zeg je. Is er wel een goede, afgesloten fietsenstalling. E-bikes zijn nogal diefstalgevoelig.

Als dat voor jou niet bezwaarlijk is, dan zou een e-bike heel geschikt kunnen zijn. Maak een proefrit om het zelf te ervaren. Is het mogelijk om er een tijdje een te huren?
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Kun je op je werk opladen ? Anders heb je er weinig aan. En hoe fris ben je na een uur fietsen ? Kun je je op werk opfrissen? Laptop in ov is vervelend maar op fiets ook niet ideaal. -
Alle reacties Link kopieren
Hvg2017 schreef:
14-07-2017 22:35
Kun je op je werk opladen ? Anders heb je er weinig aan. En hoe fris ben je na een uur fietsen ? Kun je je op werk opfrissen? Laptop in ov is vervelend maar op fiets ook niet ideaal. -
Tegenwoordig kunnen de accu's van e-bike's redelijk wat aan hoor, die van mij heeft goed opgeladen een actieradius van 100-120 km.. dus als je zo veel fietst wel 1 x in de 2 dagen opladen, maar dan hoeft je oplader niet per se mee naar het werk.
Alle reacties Link kopieren
Nicky_L schreef:
14-07-2017 22:12
Een normale e-bike gaat maximaal 25 km/uur. Dan ben je dus nog langer onderweg dan met het OV. Maar je komt wel frisser aan, denk ik.

Ik heb een proefrit gemaakt op een e-bike, en het viel mij enorm tegen. Met 25 km/u op maximale trapondersteuning heb je voor je gevoel nog veel reserve: je trapt alsof je op je gemak fietst. Maar harder trappen heeft dan geen zin, omdat de fiets dan gaat afremmen, waardoor jet lijkt of je door mul zand rijdt. Heel frustrerend, vond ik, en voor mij een reden om er niet aan te beginnen.

Er zijn bij je werk geen parkeerplaatsen zeg je. Is er wel een goede, afgesloten fietsenstalling. E-bikes zijn nogal diefstalgevoelig.

Als dat voor jou niet bezwaarlijk is, dan zou een e-bike heel geschikt kunnen zijn. Maak een proefrit om het zelf te ervaren. Is het mogelijk om er een tijdje een te huren?
En je kunt ook een pedelec nemen, die kunnen 45 kmh, maar ja dan wel helm op. Wat ik zo zag tijdens reportages op de tv is dat fietsen dan meer een bijkomstigheid is. Je benen rustig bewegen om een beetje snelheid te halen. Wel is het zo dat je met zo'n fiets bij de bebouwde kom tegenwoordig tussen de auto's moet. Maar of dat erg is weet ik niet, als ik op mijn racefiets zit ga ik soms ook liever tussen de auto's dan tussen de fietsers.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Nicky_L schreef:
14-07-2017 22:12
Een normale e-bike gaat maximaal 25 km/uur. Dan ben je dus nog langer onderweg dan met het OV. Maar je komt wel frisser aan, denk ik.

Ik heb een proefrit gemaakt op een e-bike, en het viel mij enorm tegen. Met 25 km/u op maximale trapondersteuning heb je voor je gevoel nog veel reserve: je trapt alsof je op je gemak fietst. Maar harder trappen heeft dan geen zin, omdat de fiets dan gaat afremmen, waardoor jet lijkt of je door mul zand rijdt. Heel frustrerend, vond ik, en voor mij een reden om er niet aan te beginnen.
Ik zou een ander merk uitproberen, als ik jou was. Want dat is echt niet normaal. Ik heb al jaren en e-bike, ik ken het probleem totaal niet.

TO; probeer het eens uit, misschien kan je zo'n fiets lenen of huren. Ik zou het doen. Ik fiets iedere dag, wel een stuk minder, maar ik vind het heerlijk.
Ik zou het zeker overwegen, mits je daar inderdaad een veilige fietsenstalling hebt.

Of je nu een uur in het OV zit (of wachten op OV), of je bent lekker buiten in beweging, ja lekker hoor! En je komt niet zo bezweet aan met een electrische fiets. Dat vind ik met gewoon fietsen zo'n nadeel.

Ik neem ook op de fiets regelmatig mijn werktas mee met oa laptop, die doe ik in de mand voorop, gaat prima. En kan ook op electrische fiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets 17 km heen en 17 terug op mijn e-bike en vind het heerlijk. Ik neem een iets langere route on maar een klein stukje stad te hebben, want in de stad fietsen vind ik minder prettig (mijn Sparta is wat stug in de bochten). Mijn accu trekt inmiddels niet zoveel meer, ik laad zowel thuis als op mijn werk op, maar dat gaat prima want mijn werkgever heeft een degelijke fietsenkelder met voldoende stopcontacten (en je kunt de accu ook nog meenemen naar je werkplek, goeie smoes om met de lift te gaan want zwaar onhandig ding).
Ik heb drie kwartier nodig voor die 17 km, dus reken voor 24 km op een dik uur.
Mijn werkgever start een actie waarbij je een week een e-bike mag proberen. Ik heb me ingeschreven voor een week speedpedelec (45km fiets), gewoon voor de gein om eens te zien of me dat ook zou bevallen...
Maar goed, ik vind het echt een aanrader!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
vivamien schreef:
15-07-2017 00:09
Ik zou een ander merk uitproberen, als ik jou was. Want dat is echt niet normaal. Ik heb al jaren en e-bike, ik ken het probleem totaal niet.

TO; probeer het eens uit, misschien kan je zo'n fiets lenen of huren. Ik zou het doen. Ik fiets iedere dag, wel een stuk minder, maar ik vind het heerlijk.
Ik heb verschillende merken geprobeerd, en ze hadden het allemaal. Zoals ik al aangaf: het is niets voor mij. Maar ik hoef dan ook geen 48 km per dag te fietsen.
Als ik TO was, zou ik het zeker overwegen.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Houd er wel rekening mee dat je met langdurige regen en wind flink nat kunt worden met je laptopje. Als je met de e-bike gaat koop dan meteen een zeer goed regenpak met regenlaarzen om zo droog mogelijk op je werk te komen. En verpak je laptop waterdicht in een goede tas en koop fietstassen voor je bagage. Het kan wel zijn dat je na een dergelijke rit bezweet op je werk komt. Hebben jullie een doucheruimte op het werk?
Zelf denk ik dat het me tegen zou gaan staan, elke dag weer dat eind... Ik moest voor een bijbaan wekelijks 15km enkele reis fietsen (niet elektrisch) en die rit ging me op een gegeven moment zo tegen staan. Hoewel ik echt wel van een fietstochtje houd hoor, maar niet elke keer hetzelfde eind en dan ook nog eneigszins onder tijdsdruk. Laat staan als ik het elke dag had moeten fietsen. Maar goed, dat zal per persoon verschillen natuurlijk.

Heb je al aan een scooter gedacht? Ik denk dat ik dat in jouw situatie eerder zou doen. Is ook makkelijk en flexibel en net wat sneller. Mis je wel de beweging. Maar goed, fietsen op een elektrische fiets is ook niet echt een workout te noemen.
Alle reacties Link kopieren
madeliefje333 schreef:
15-07-2017 01:55
Houd er wel rekening mee dat je met langdurige regen en wind flink nat kunt worden met je laptopje. Als je met de e-bike gaat koop dan meteen een zeer goed regenpak met regenlaarzen om zo droog mogelijk op je werk te komen. En verpak je laptop waterdicht in een goede tas en koop fietstassen voor je bagage. Het kan wel zijn dat je na een dergelijke rit bezweet op je werk komt. Hebben jullie een doucheruimte op het werk?
Dat is dus het mooie van een 45 kmh fiets, dan zweet je niet. Voor de rest die tassen, regenpak wel ja.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets met de racefiets 36 km enkele reis. Ik neem schone kleding, een washandje en een handdoek mee zodat ik mij bij aankomst aan de wasbak kan wassen en niet bezweet in een vergadering zit. Het enige wat ik irritant vind is dat ik alles wat ik mee moet men op mijn rug moet binden. Soms is het een hele puzzel om het allemaal in mijn fietsrugzakje te proppen.
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
15-07-2017 08:06
Ik fiets met de racefiets 36 km enkele reis. Ik neem schone kleding, een washandje en een handdoek mee zodat ik mij bij aankomst aan de wasbak kan wassen en niet bezweet in een vergadering zit. Het enige wat ik irritant vind is dat ik alles wat ik mee moet men op mijn rug moet binden. Soms is het een hele puzzel om het allemaal in mijn fietsrugzakje te proppen.
Heb je geen mogelijkheid om een kleine bagagedrager op je racefiets te monteren? Ik heb ze in Duitsland wel eens gezien. Qua uiterlijk is natuurlijk not done om dat soort dingen op een racefiets te zetten, maar het is wel praktisch :-)
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
15-07-2017 08:06
Ik fiets met de racefiets 36 km enkele reis. Ik neem schone kleding, een washandje en een handdoek mee zodat ik mij bij aankomst aan de wasbak kan wassen en niet bezweet in een vergadering zit. Het enige wat ik irritant vind is dat ik alles wat ik mee moet men op mijn rug moet binden. Soms is het een hele puzzel om het allemaal in mijn fietsrugzakje te proppen.
Mijn man gaat eens in de zoveel tijd met de auto en brengt/haalt dan een zooi kleding en handdoeken die hij op kantoor bewaart, of hij geeft het aan een collega mee die in de buurt woont.

Voor op de bagagedrager heb ik eenoffice bag van Ortlieb, blijven de laptop + documenten droog!
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets inmiddels bijna twee jaar met mijn elektrische fiets naar mijn werk, enkele reis 13 km. Daarvoor ging ik op een soort racefiets, waarbij alles op mijn rug moest en ik zweterig aan kwam, lekker qua sport, beroerd op mijn werk want douchen kon niet, dus evengoed omkleden maar echt prettig voelde dat niet.

Voor mij was het dit of een tweede auto, want met die 'racefiets' de hele winter door vond ik geen optie en nu met deze fiets is het echt niet zo belachelijk zweterig in regenpak (iig in vergelijking tot op een normale fiets).

In jouw geval, doen! Maar dan ook gewoon eerlijk zijn tegen jezelf en af en toe de trein pakken, als het weer erg slecht is bv. Qua tijd maakt het dan voor jou namelijk niet uit, het is gewoon meer ontspannen om te fietsen.

Qua types fiets, ik ben toen heel kritisch geweest op hoe ik erop zat, hij moest hoog genoeg zijn want ik ben wat langer. De accu was niet zo best, en na een jaar stopte die er dan ook mee, toen heb ik dat vervangen, nieuwe accu enzo. Dat zijn beste investeringen, maar aan de andere kant, voor totaal 1300 rij ik dus nu bijna twee jaar. Geen benzine kosten (minimaal €100 Pm, besparing van €2000) geen verzekering (op zijn goedkoopst toch wel €25 Pm, 500 bespraard) wegenbelasting, net zo'n bedrag als de verzekering bespaard, en de aanschaf van een goedkoop autootje dat het volhoudt, is minstens zoveel als wat ik voor de fiets heb uitgegeven. Onderhoud voor de fiets ik ook echt goedkoper dan van welk goedkoop automerk dan ook.

Ik herken het verhaal van heel erg afremmende fiets niet, maar eerlijk is eerlijk, mijn vader bouwt zelf fietsen om (wat in mijn onderhoud en nieuwe accu verhaal dus ook scheelt) en die legt de max gewoon een ietsjes hoger. Dat gevoel wat hier beschreven werd is in elk geval inmiddels bij de meeste fietsen niet aan de orde, hij gaat niet remmen maar hij ondersteund maar tot 25, dus als je daarboven komt ga je op eigen kracht, dat is wat zwaarder wellicht, maar ik mountainbike ook, en het is geen mul zand meer tegenwoordig ;-). Mijn eerste ervaring, vijf jaar terug denk ik dat mijn moeder haar eerste elektrische fiets, dat was idd mul zand en niet veel soeps...
Nicky_L schreef:
14-07-2017 22:12
Ik heb een proefrit gemaakt op een e-bike, en het viel mij enorm tegen. Met 25 km/u op maximale trapondersteuning heb je voor je gevoel nog veel reserve: je trapt alsof je op je gemak fietst. Maar harder trappen heeft dan geen zin, omdat de fiets dan gaat afremmen, waardoor jet lijkt of je door mul zand rijdt. Heel frustrerend, vond ik, en voor mij een reden om er niet aan te beginnen.
Ik herken dit hoor. Bij 25 km/u valt de ondersteuning weg. Dan moet je het zelf doen als je nog harder wil. Dat voelt als stevig doortrappen op mijn E-bike.

TO, voor jouw afstand zou ik een speed peddelec of scooter nemen als auto/OV geen optie is.
Alle reacties Link kopieren
jusa schreef:
15-07-2017 08:35
Ik herken dit hoor. Bij 25 km/u valt de ondersteuning weg. Dan moet je het zelf doen als je nog harder wil. Dat voelt als stevig doortrappen op mijn E-bike.
Mijn fiets gaat tot zo'n 27-28 km p/u en dan voel ik nog steeds de volledige ondersteuning. Maar harder dan dat hoef/wil ik ook niet, dus misschien is dat de reden dat ik daar nooit last van heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de ebike heel ontspannen. Voor een werk ritje van 30min ideaal.
Voor mijn nieuwe werk zou ik 40 min moeten fietsen, wat opzich prima is, alleen is het een flink stuk langs de snelweg en dat is erg saai.
Maar ik zit liever op de fiets dan in ov of auto.

Een uur is denk ik net wel te doen.
Is een brommertje of scootertje dan niet een handigere optie?
Alle reacties Link kopieren
Huren is een goed idee, ik ga even onderzoeken of dat hier in de buurt kan. Ik zou de fiets wel veilig op kunnen bergen, zowel thuis als op m'n werk, maar zou 'm hoe dan ook wel verzekeren. In de winter lijkt het me ook niet ideaal, maar ik zou dan nog terug kunnen vallen op het OV.

Een speed-pedalic vind qua snelheid een goed idee, maar ik vind het eng vanwege je plaats in het verkeer. Ik hoef dan wel niet veel door de stad, maar wel wat stukken door de bebouwde kom waar geen/weinig huizen staan. Als ik daar nu fiets dan zie ik de speed-pedalics wel voorbij komen op het fietspad, het is echt levensgevaarlijk om daar op de weg te rijden (grote rotondes enz.), maar het mag in feite niet.

Scooter/bromfiets heb ik vroeger wel gedaan op soortgelijke afstand, maar ik vond het nadeel wel dat je vaak aan het tanken bent en je stil zit. Fietsen is meer beweging, en hopelijk ook wat minder snel koud. Ik heb ook nog wel aan een trike gedacht, omdat dat net zo hard gaat als een auto, maar daarvoor moet ik me wel nog wat meer verdiepen in de kosten. Ondanks dat ik wel op zo'n ding mag rijden, zou ik toch wel wat motorrijlessen willen nemen in dat geval.

Parkeren bij m'n werk in de buurt zou wel kunnen, maar dat kost €200 per maand en dan moet ik alsnog 10 min. lopen, dus dat vind ik toch een beetje gortig. :biggrin:

Bedankt voor de reacties tot dusver. Niet geheel onverdeeld, maar de fiets lijkt in ieder geval het proberen waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven