Werk & Studie alle pijlers

Ik vertrouw mijn mentor niet. Wat moet ik nu?

18-07-2017 00:35 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vertrouw al sinds een paar maanden mijn mentor (waar ik nog een paar jaar mee te maken heb) niet meer en weet niet hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Om even duidelijk te maken wat er allemaal speelt wil ik de situatie eerst even uitleggen.

Ik ben student (man, 23) en heb heel goed contact met één van mijn docenten (vrouw, 44). Voor het gemak noem ik die docent hier Emma (uiteraard niet haar echte naam). Dit goede contact begon al aan het begin van afgelopen schooljaar doordat we in de eerste week al aan de praat kwamen over van alles en nog wat. Na enkele weken begon het op te vallen dat wij anders met elkaar omgingen dan hoe studenten en docenten normaal met elkaar omgaan. Na haar lessen bleef ik nog wel eens een paar minuten hangen, iemand uit mijn klas zat eens mee te kijken toen ik met haar aan het appen was en in de les werden wederzijds wel eens (soms ook onbewust) uitspraken gedaan die behoorlijk op het randje van slijmerig zaten. Om te voorkomen dat studenten en docenten gingen denken dat er meer aan de hand was dan een student-docent-verhouding heb ik tegen de klas verteld wat er speelde en heeft Emma mijn mentor op de hoogte gebracht dat men geen gekke dingen moet denken (Emma is namelijk ook getrouwd).

Zowel de klas als de mentor reageerde positief. De druk was eraf en we konden nu op onze eigen manier met elkaar omgaan zonder dat mensen rare dingen gingen denken, althans dat dachten wij. We werden Facebookvrienden, we spraken buiten de lessen om regelmatig af om even te praten en we gingen wel eens koffie drinken in een restaurant een paarhonderd meter bij school vandaan. De klas wist hier van en tijdens SLB-gesprekken kwam dit ook wel eens ter sprake met de mentor. Tot 2 maanden geleden was er helemaal niks aan de hand. Toen leek er bij de mentor plotseling een knop om te gaan waardoor ze het niet meer kon verdragen dat ik met Emma veel meer contact heb dan met haar. Mijn mentor begon tegen studenten en docenten leugens over ons te verspreiden die voor ons allebei grote gevolgen konden hebben. Zo werd gezegd dat wij niet alleen een gewone vriendschap hebben, maar dat wij ook lichamelijk heel close zijn. De mentor heeft blijkbaar eens gezien dat Emma een hand op mijn schouder legde en heeft daar vervolgens haar eigen verhaal van gemaakt. Daarna gingen studenten en docenten natuurlijk speculeren. Gelukkig kwamen wij hier heel snel achter waardoor we op tijd konden ingrijpen. Anders was dit de hele school doorgegaan en had dat Emma haar baan kunnen kosten en mij mijn studie kunnen kosten. Wij zijn goed kwaad geworden op mijn mentor. Hier schrok zij van, ze heeft haar excuses aangeboden en sindsdien stelt zij zich poeslief op als ik met haar praat. Maar ik merk dat zij hier helemaal niks van meent. Zij is compleet nep. Gewoon acteerwerk om zogenaamd weer als goede mentor over te komen. Gelukkig heeft hetgeen wat allemaal gebeurd is geen gevolgen gehad voor het contact wat ik heb met Emma, maar het vertrouwen in mijn mentor is sindsdien natuurlijk helemaal weg. Ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. Het liefst heb ik haar niet meer als mentor, maar ik weet dat dat niet mogelijk is. Met haar praten heb ik een paar keer geprobeerd, maar zoals gezegd komt het gewoon nep over en geloof ik haar niet. Wat kan ik nu nog doen om het met mijn mentor nog een paar jaar vol te houden?
6gt wijzigde dit bericht op 18-07-2017 00:59
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou, je kunt gewoon naar de coördinator (of hoe dat bij jullie ook mag heten) van de studie gaan en vragen om een andere mentor.

Verder vind ik 'Emma' bijzonder onprofessioneel maar daar gaat jouw vraag niet over.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat kan ik nu nog doen om het met mijn mentor nog een paar jaar vol te houden?

Nomaal gaan doen met je lerares. Wat een flauwekul dat jullie zo close handje pepermuntje doen, zeg. Waar is dat goed voor ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh misschien nog goed om te vermelden:
Als we afspreken dan is dit altijd onder collegetijden. Het is niet zo dat wij 's avonds of in de weekenden met elkaar gaan afspreken.
Alle reacties Link kopieren
6gt schreef:
18-07-2017 00:46
Oh misschien nog goed om te vermelden:
Als we afspreken dan is dit altijd onder collegetijden. Het is niet zo dat wij 's avonds of in de weekenden met elkaar gaan afspreken.
Nee, duhhh, dat vindt d'r vent vast niet goed. En jouw moeder vast ook niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het al, Emma lust er pap van.
Alle reacties Link kopieren
De omgang tussen Emma en jou kan niet! Maakt niet uit welk tijdstip en of je het met je klasgenoten besproken hebt, jullie verstandhouding is niet die van een docent-student. Emma hoort dat te weten en dit kan haar inderdaad haar baan kosten. Als jij echt 23 bent, zou je ook iets meer realiteitszin mogen verwachten. Stoppen dus met deze omgang.
Alle reacties Link kopieren
In dit topic was ook iets met een mentor, misschien heb je iets aan de reacties die daar werden gegeven...
werk-studie/goede-band-met-docent-moet- ... s/377055/2
misschien kunnen emma en laura ook even ervaringen uitwisselen
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
18-07-2017 00:53
In dit topic was ook iets met een mentor, misschien heb je iets aan de reacties die daar werden gegeven...
werk-studie/goede-band-met-docent-moet- ... s/377055/2
misschien kunnen emma en laura ook even ervaringen uitwisselen
:whistle:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bekend verhaal is dit.
Heb je dit al eerder op dit forum geplaatst ?
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
18-07-2017 00:59
Wat een bekend verhaal is dit.
Heb je dit al eerder op dit forum geplaatst ?
Copy/paste inderdaad.
Ik zie het hele probleem niet zo, waarom zou je niet een goede band met een docent kunnen hebben en daarmee nu en dan koffie drinken?
Er worden geenszins grenzen overschreden als het louter vriendschap is.
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 18-07-2017 10:41
1.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom zit je op school?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je gaat raar met gezagsverhoudingen om en je mentor heeft groot gelijk dat ze daar een punt van maakt.
Je reactie daarop is tekenend.
Het gaat niet om die paar kopjes koffie maar om jouw houding en gebrek aan gevoel voor verhoudingen.
Je betrekt je klas hierin en ook die docente. Gezamenlijk boos worden is al helemaal de limit.
Je had open en eerlijk met haar in gesprek moeten gaan en jaar advies hierin aan moeten horen.
Je bent niet HAAR mentor en je bent ook geen docent.
Zo, was het tijd om dit topic weer opnieuw te openen To? Want het is toch echt nog niet zo lang geleden dat dit verhaal hier al eens gepost is.

Toen was het flauwekul, dat zal het nu ook wel zijn, dit geile fantasietje.

Hahaha, ik zie dat ik mosterd ben. :proud:
Pinda-Kaas schreef:
18-07-2017 00:53
In dit topic was ook iets met een mentor, misschien heb je iets aan de reacties die daar werden gegeven...
werk-studie/goede-band-met-docent-moet- ... s/377055/2
misschien kunnen emma en laura ook even ervaringen uitwisselen
Nou nou. Die mentoren zijn ook niet meer wat ze geweest zijn zeg. Laura en Emma. In mijn tijd was het gewoon nog meneer De Vries.
Viva lijkt soms net Mijn Geheim met al die herkauwde, slecht geschreven en clichématige fantasietjes

Nou vind ik dat van vrouwelijke medeforummers al irritant, maar dat streeds meer puisterige puberjongens en sneuïge mannen dit forum vervuilen vind ik eerlijk gezegd strontvervelend.
Het is weer vakantie in een groot deel van Nederland....
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-07-2017 06:49
Je gaat raar met gezagsverhoudingen om en je mentor heeft groot gelijk dat ze daar een punt van maakt.
Je reactie daarop is tekenend.
Het gaat niet om die paar kopjes koffie maar om jouw houding en gebrek aan gevoel voor verhoudingen.
Je betrekt je klas hierin en ook die docente. Gezamenlijk boos worden is al helemaal de limit.
Je had open en eerlijk met haar in gesprek moeten gaan en jaar advies hierin aan moeten horen.
Je bent niet HAAR mentor en je bent ook geen docent.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-07-2017 06:49
Je gaat raar met gezagsverhoudingen om en je mentor heeft groot gelijk dat ze daar een punt van maakt.
Je reactie daarop is tekenend.
Het gaat niet om die paar kopjes koffie maar om jouw houding en gebrek aan gevoel voor verhoudingen.
Je betrekt je klas hierin en ook die docente. Gezamenlijk boos worden is al helemaal de limit.
Je had open en eerlijk met haar in gesprek moeten gaan en jaar advies hierin aan moeten horen.
Je bent niet HAAR mentor en je bent ook geen docent.

Duidelijk!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Dat ons contact niet helemaal gewoon is weet ik ook. En dat weet Emma net zo goed. Juist daarom hebben wij hier nooit een geheim van gemaakt en zoals gezegd werd het door iedereen positief opgevat. Het gaat erom dat mijn mentor uiteindelijk dingen heeft gezegd die niet waar zijn en die ook echt te ver gaan. En om er eerst een half jaar geen probleem van te maken en dan plotseling wel vind ik ook raar. Dit komt over als een soort wraakactie. Alsof de mentor denkt dat Emma haar mentorrol heeft overgenomen. Het gaat erom wat de mentor heeft gedaan en niet over het contact met Emma. Ieder mag voor zich bepalen of men dat vind kunnen of niet.

Wat betreft het andere topic wat hier genoemd wordt: dit is niet van mij, al heb ik het ook gelezen en moet ik toegeven dat het verhaal best overeenkomt, dus ik begrijp jullie gedachten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft je mentor het eerst een paar maanden aangekeken en gaat het langzaamaan steeds verder. Dat lijkt me niet zo veel met wraak te maken hebben, dan schat je haar arbeidsethiek wel erg laag in! En daarmee maak je jezelf ook wel erg belangrijk.
Emma is onprofessioneel en dat stoort je mentor, dat lijkt me begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je mentor de enige is die ziet dat jij je lul achterna loopt en Emma wil behoeden voor vreemdgaan (waar jij natuurlijk weer op hoopt) Ik app ook met mijn mentor, maar alleen als er wat is. Dat jij tijdens de lessen appt met haar, dit aan je vriendjes en vriendinnetjes wilt laten zien om zgn open te zijn doet bij mij alleen maar belletjes rinkelen. Zgn eerlijk zijn, maar ondertussen aan een groter plan werken.

Vriendschappen is er in alle leeftijden en dat vind ik ook niet raar. Wat ik wel bijzonder vind is dat dit alleen onder schooltijd is en dat er 's avonds en in de weekenden geen contact is. En wat ik eigenlijk helemaal niet begrijp is dat Emma haar baan op het spel zet voor jou.

Maar natuurlijk is jouw mentor de grote bitch in het verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Wow, deze vriendschappelijke relatie is wel heel belangrijk zeg. De klas moet het weten, de mentor moet het weten. Iedereen heeft het erover. De mentor is zelf jaloers...
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Nogal merkwaardig. Je studeert om een diploma te halen zodat je daarmee verder komt in het leven en dan moet dat ook je enige doel zijn. Al te vriendschappelijke contacten met een docent vallen daar niet onder en werken tegen je. Breek nu alle contacten met haar af. Geen WhatsApp/ e-mails/ etc. meer. Over en uit. Dit was het.

Neem contact op met de teamleider o.i.d., neem deze in vertrouwen en speel open kaart. Leg uit wat er aan de hand is, dat je een nieuwe start wilt maken en daarom overplaatsing naar een andere mentor wilt. De teamleider zal daar zeker aan meewerken en hier ook een voorstander van zijn. Mocht dat een te grote stap zijn, neem dan contact met vertrouwenspersoon voor studenten. Elke onderwijsinstelling heeft er èèn. Maar doe iets en ga hier niet als een wijf lopen jammeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven