Werk & Studie alle pijlers

Hoe zouden jullie reageren op een dronken collega?

18-07-2017 22:09 41 berichten
Ik open dit topic vooral uit nieuwsgierigheid naar wat jullie reactie zou zijn en in welke mate je dit vindt kunnen.

Ik heb een collega Y, we lunchen geregeld samen maar zien elkaar verder enkel op het openbaar vervoer. Soms sturen we berichten na de werkuren, maar dat gebeurt niet zo vaak. We werken verder niet op dezelfde dienst. Een paar weken terug ontving ik in het midden van de nacht een willekeurige foto die hij op een feestje had getrokken. Ik werd wakker van het getril van m'n smartphone maar ben terug gaan slapen en heb pas 's ochtends gereageerd. Hij wist niet meer waarom hij die foto had gestuurd. Oké dan. Gisteren kreeg ik om half 2 's nachts een paar video's van op een concert. Ik slaap slecht en was dus nog wakker. Ik vroeg hem waarom hij dat stuurde, maar het antwoord was "zomaar omdat ik ernaar aan het kijken ben". Na een paar berichten werd duidelijk dat hij dronken was. Ik gaf aan dat hij moest stoppen met sturen. Daarop kreeg ik een voicechat waarin hij zat te schreeuwen, een paar foto's en het ene onsamenhangende bericht na het andere. Dat negeerde ik een tijdje. Uiteindelijk had ik het ermee gehad en stuurde ik of zijn dronken gelul kon ophouden en dat hij me nog ging moeten zien op het OV. Hij stuurde daarop nog een paar berichten maar sloot dan af met "ok ok ik laat je met rust" .

Het is geen big deal, maar ik vond het best wel ongepast. Wat vind je van zo'n situatie en hoe zou je zelf gereageerd hebben? Vind je zoiets gewoon grappig of toch eerder op het randje? Hij had vandaag vakantie (zal ie nodig gehad hebben) dus we hebben elkaar niet gezien. Ik ga er ook niks over zeggen verder, misschien eens een grap over maken waaruit blijkt dat ik het niet geweldig apprecieerde.
Ik had hem meteen geblokkeerd. Wat een waus.
Alle reacties Link kopieren
Wat LV zegt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik trek mijn wenkbrauwen al op bij jouw nickname, want als je Bravehendrik had geheten had ik het verhaal weer anders gelezen. En ik vraag me ook af in welke branche je werkt, horeca of een advocatenkantoor, bij wijze van.
Maar goed, al met al is het je eigen reactie die het meest effectief zal zijn, en dat is in dit geval even duidelijk tegen collega zeggen dat je nachtrust je veel waad is en dat je niet op dit soort apps zit te wachten. Dat je het leuk vind oms samen fijn te kunnen werken, maar dat het daar dan bij blijft.
Alle reacties Link kopieren
Als je er zo mee zit dat je een topic opent, zou ik er juist wel iets van zeggen. Wat is er is met 'dingetje, ik vind je een aardige collega, maar ik heb liever niet dat je mij 's nachts berichten stuurt'?
Alle reacties Link kopieren
Geen big deal? Ik zou het wel een big deal vinden als iemand me dronken lastig valt (want zo zou ik het zien). Ben je niet gediend van zijn dronken acties, of wil je sowieso geen contact met hem buiten het werk? Ik zou het duidelijk afkappen en vooral ook als hij niet dronken is nog eens heel duidelijk laten weten dat je hier niet van gediend bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik had hem geblokkeerd.

En als ik denk dat ik er toch wat van wil zeggen doe ik dat liever wanneer iemand zelf ook nuchter is, niet midden in de nacht wanneer ik zelf wil slapen.

Lunch je alleen met hem of werken jullie ook op dezelfde afdeling?
Alle reacties Link kopieren
Geen grap over maken. Hints komen toch niet aan.
Gewoon zeggen dat je niet wilt dat hij je in de avond of nacht appt.
En dat je geen foto's of video's wilt als hij dronken is.
Ik zou er wel om kunnen lachen.

Maar het moet niet te vaak voor gaan komen...Dan zou ik hem er persoonlijk op aan spreken.
Zo van ; " ik zou het fijn vinden als je mij geen berichtjes meer stuur midden in de nacht, terwijl je dronken ben.Ik word wakker van je berichtjes en dat vind ik vervelend."

Nou klaar.Toch?

Hij zet zichzelf wel voor gek :proud:
anoniem_348607 wijzigde dit bericht op 18-07-2017 22:21
9.34% gewijzigd
Ik zit er niet echt mee, was eerder uit nieuwsgierigheid omdat het toch geen alledaagse situatie is. Hij was wel niet vulgair ofzoiets.

Hm ja als ik er een grap over maak, gaat hij het misschien nog doen. Zal hem gewoon zeggen van geen berichten meer te sturen 's nachts en zeker niet in een bezopen toestand.

We werken niet op dezelfde dienst, wel op dezelfde gang. Daar komen we elkaar wel eens tegen, maar van samenwerken is er geen sprake.

Op het werk en het OV apprecieer ik ons contact wel, dan doet hij ook gewoon normaal.
Natuurlijk is dat ongepast gedrag. Ik zou collega blokkeren èn hem dat ook nog eens in zijn gezicht vertellen. Gewoon duidelijk zijn: "Zeg Kees, ik vind je een aardige kerel op het werk, maar ik ben absoluut niet gediend van nachtelijke dronkemansberichten. Ik heb je nummer daarom geblokkeerd en ga er vanuit dat dat afdoende is. Zo niet, dan zal ik helaas jouw manager/HR moeten informeren". En vooral geen grapjes maken, want je wil niet dat hij denkt dat het lollig is.
Waarschijnlijk beseft hij 's nachts - als ie dronken is - nauwelijks naar wie hij allemaal berichten zit te sturen.
Hem erop aanspreken is dus vrij hopeloos.
Veel kans dat ie nog idiote dingen naar 7 andere mensen heeft zitten sturen.

Ik had die ondingen dus gewoon gedelete.
Of hem tijdelijk geblokkeerd.
Je draait er omheen. Klopt het dat je het ook wel interessant vindt, die aandacht van de collega?
Joni_de_tweede schreef:
18-07-2017 22:12
Ik trek mijn wenkbrauwen al op bij jouw nickname, want als je Bravehendrik had geheten had ik het verhaal weer anders gelezen. En ik vraag me ook af in welke branche je werkt, horeca of een advocatenkantoor, bij wijze van.
Maar goed, al met al is het je eigen reactie die het meest effectief zal zijn, en dat is in dit geval even duidelijk tegen collega zeggen dat je nachtrust je veel waad is en dat je niet op dit soort apps zit te wachten. Dat je het leuk vind oms samen fijn te kunnen werken, maar dat het daar dan bij blijft.
Ik trek dan weer mijn wenkbrauwen op bij het gegeven dat jij bij Bloody Mary direct denkt aan het drankje en niet aan de koningin. Wat zegt dat over jou? :wtf:

TO, ik zou duidelijk zijn. Geen rare berichtjes meer, aub. Doet hij dat wel, dan zou het wat mij betreft klaar zijn.
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 18-07-2017 22:24
1.77% gewijzigd
TinyBel schreef:
18-07-2017 22:21
Waarschijnlijk beseft hij 's nachts - als ie dronken is - nauwelijks naar wie hij allemaal berichten zit te sturen.
Hem erop aanspreken is dus vrij hopeloos.
Veel kans dat ie nog idiote dingen naar 7 andere mensen heeft zitten sturen.

Ik had die ondingen dus gewoon gedelete.
Of hem tijdelijk geblokkeerd.
Aanspreken in nuchtere toestand kan wel indruk maken.
Misschien schaamt hij zich daarna zo erg dat hij zich de volgende keer wel bedenkt voordat hij wat stuurt.
Nu denkt hij misschien dat je het toch niet erg vind.

Aanspreken terwijl hij nog "dronken" is , heeft geen enkele zin.
Nee want we willen nou niet bepaald iets van elkaar. Hij is gelukkig getrouwd, ik ben verliefd op iemand :P
Hm ok duidelijk, toch even op aanspreken dan en als het nog eens voorvalt blokkeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dronken mensen die niet meet weten wat ze doen of dronkenschap als excuus gebruiken voor wat dan ook, ontzettend sneu.
Een oppervlakkige collega of kennis zou ik dan ook blokkeren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Flower2017 schreef:
18-07-2017 22:24
Aanspreken in nuchtere toestand kan wel indruk maken.
Misschien schaamt hij zich daarna zo erg dat hij zich de volgende keer wel bedenkt voordat hij wat stuurt.
Nu denkt hij misschien dat je het toch niet erg vind.

Aanspreken terwijl hij nog "dronken" is , heeft geen enkele zin.
En dan is ie volgende week weer op een feestje, drinkt teveel en vallen alle remmen weer weg.
En begint hij weer naar iedereen te sturen zonder erover na te denken.

Dan zou ik nog eerder zijn vrouw inlichten, als je die kent :-D.
TinyBel schreef:
18-07-2017 22:27


Dan zou ik nog eerder zijn vrouw inlichten, als je die kent :-D.
Want hij is een kleuter en zijn vrouw is eigenlijk zijn moeder?
Alle reacties Link kopieren
TinyBel schreef:
18-07-2017 22:27
En dan is ie volgende week weer op een feestje, drinkt teveel en vallen alle remmen weer weg.
En begint hij weer naar iedereen te sturen zonder erover na te denken.

Dan zou ik nog eerder zijn vrouw inlichten, als je die kent :-D.
Want? Zijn vrouw moet hem dan op het matje roepen of zo?
Hij doet toch verder niet echt iets heel opdringerigs of zegt gore dingen ofzo?
Ik had een heel leuke collega verder die de gewoonte had 'iedereen van wie hij hield' nachts tijdens het uitgaan facebookberichten te sturen.
Met compleet onschuldige dingen verder maar ook met meezingen met wat hij dacht dat jij een leuk liedje vond of je uitnodigen om snel naar daar en daar te komen (oa naar 20 jaar oudere mij en een andere dame van in de 60).

Iemand heeft een keer een filmpje gemaakt van hoe hij dat deed en dat was echt schattig.
Bijna in tranen over nel de kantinejuf, bij wijze van.
Dat waren dan ook in mijn geval foto's van random mensen hun schoenen (omdat ik van schoenen hou dacht hij me daarmee een plezier te doen).
Gewoon meldingen afzetten of deze jongen niet meer op de app maar alleen in nuchtere toestand in het ov.
MonicaG schreef:
18-07-2017 22:33
Want? Zijn vrouw moet hem dan op het matje roepen of zo?
Als ze samen op volgende feestjes zijn, kan zij haar man tenminste een beetje in de gaten houden.

Ik als vrouw zou het toch echt wel willen weten als mijn man 's nachts in dronken toestand collega's zit lastig te vallen.
En zich op dat moment dus gedraagt als een kleuter.
TinyBel schreef:
18-07-2017 22:35
Als ze samen op volgende feestjes zijn, kan zij haar man tenminste een beetje in de gaten houden.

Ik als vrouw zou het toch echt wel willen weten als mijn man 's nachts in dronken toestand collega's zit lastig te vallen.
En zich op dat moment dus gedraagt als een kleuter.
OMG :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
TinyBel schreef:
18-07-2017 22:35
Als ze samen op volgende feestjes zijn, kan zij haar man tenminste een beetje in de gaten houden.

Ik als vrouw zou het toch echt wel willen weten als mijn man 's nachts in dronken toestand collega's zit lastig te vallen.
En zich op dat moment dus gedraagt als een kleuter.

Ik als vrouw zou degene die mij aanspreekt op mijn mans gedrag vierkant uitlachen of denken dat die persoon probeert te stoken in mijn huwelijk, laat staan dat ik hem op een feestje in de gaten ga lopen houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven