Werk & Studie alle pijlers

Hbo verpleegkunde opties

19-07-2017 12:05 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken!
Ik volg de opleiding maatschappelijke zorg en ben volgend jaar klaar. Ook ben ik werkzaam in de gehandicapten zorg. Ik wil graag hbo verpleegkunde gaan doen. Aangezien ik al wat ouder ben en op mezelf wil gaan, en dus salaris nodig heb ervoor, wil ik graag een deeltijd optie aangaan, of de optie waarbij je binnen een bedrijf opgeleid wordt. ( weet de benaming even niet meer). Ook denk ik dat deeltijd veel beter bij mij past, dan voltijd studeren. Nou lukt deeltijd iig in mijn omgeving niet omdat ik werkzaam zou moeten zijn als verpleegkundige, zou ik willen starten. Nu kan ik daar dus al nier in werken omdat ik geen verpleegkundige diploma heb.
Zou iemand mij kunnen helpen met de opties die er zijn, behalve de voltijd hbo studie zonder een verpleegkundige mbo studie gehad te hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ook als je nog geen ervaring hebt in de verpleegkunde kun je starten met een opleiding HBO-v hoor! Volgens zit het alleen zo dat je sowieso het eerste jaar voltijd op school zit (met wel een stage van ongeveer 10 weken). Vervolgens kun je vanaf het tweede jaar de duale (leren-werken) variant doen.
Dus je zou moeten overwegen of je het een jaartje uithoudt om voltijd naar school te gaan. Misschien kun je daarnaast in de gehandicapten zorg blijven werken als bijbaan, zodat je toch iets verdiend?
heb je zelf al een beetje rondgekeken naar de opties?
want bij een willekeurig rondje google vond ik dit:
https://www.dehaagsehogeschool.nl/oplei ... -opleiding

En wanneer volgend jaar ben je klaar? Op tijd om open dagen te gaan bezoeken?
Alle reacties Link kopieren
Jacklyn schreef:
19-07-2017 12:23
Ook als je nog geen ervaring hebt in de verpleegkunde kun je starten met een opleiding HBO-v hoor! Volgens zit het alleen zo dat je sowieso het eerste jaar voltijd op school zit (met wel een stage van ongeveer 10 weken). Vervolgens kun je vanaf het tweede jaar de duale (leren-werken) variant doen.
Dus je zou moeten overwegen of je het een jaartje uithoudt om voltijd naar school te gaan. Misschien kun je daarnaast in de gehandicapten zorg blijven werken als bijbaan, zodat je toch iets verdiend?
Deze route wil ik ook gaan doen. Dan kan ik het eerste jaar gebruiken om een werkgever te vinden waar ik duaal aan de slag kan.
Ik begin in september, heb in april een 21+ test gedaan omdat ik mijn school nooit heb afgemaakt
Alle reacties Link kopieren
Jacklyn schreef:
19-07-2017 12:23
Ook als je nog geen ervaring hebt in de verpleegkunde kun je starten met een opleiding HBO-v hoor! Volgens zit het alleen zo dat je sowieso het eerste jaar voltijd op school zit (met wel een stage van ongeveer 10 weken). Vervolgens kun je vanaf het tweede jaar de duale (leren-werken) variant doen.
Dus je zou moeten overwegen of je het een jaartje uithoudt om voltijd naar school te gaan. Misschien kun je daarnaast in de gehandicapten zorg blijven werken als bijbaan, zodat je toch iets verdiend?
Ja dat duaal leren is vanaf het 3e leerjaar. Alleen dit zit niet bij mij in de buurt. Ik vroeg me af of iemand ook instanties wist waarbij je intern de opleiding kan doen, dus meteen vanaf het begin.

@hierboven, ja ik heb zelf wel gegoogled. Maar zoals ik al zei, zit dat niet bij mij in de buurt. En op mijn eigen gaan, en studie betalen red ik niet.
Welke regio zit je dan?
En heb je ook op site's van ziekenhuizen bij jou in de buurt gekeken? Neem aan dat dat wel in de buurt zit?

In mijn tijd kon je als leerling vanaf het 2e jaar in de zusterflat gaan wonen en het ziekenhuis had een contract met een verhuurder van een grote flat vlak bij het ziekenhuis waar studio's aan leerlingen werden verhuurd.

en een tipje, in de verpleging vragen ze ook om foutloos spreken en schrijven
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Tilburg, brabant. Ja daar heb ik op gekeken. Maar op tilburgse scholen bieden ze alleen voltijd aan, dan zou ik naar een andere stad moeten.
https://www.etz.nl/Werken-bij/Leren-bij ... pleidingen
https://www.jbz.nl/Publicaties/INT/1/03/467.html
http://www.dewever.nl/nl-NL/Werk-en-opl ... W9vHYTyipo
Ik denk toch dat je wat minder streng voor jezelf moet zijn en keuzes moet maken. Ik hoor nu heel veel maar-en. Maar te ver weg, maar te duur, maar ik kan niet verhuizen. Als je het echt wilt, ga je er voor en soms kun je niet alles tegelijk hebben.

Een voltijd studie is over het algemeen ook niet zo dat je 40 uur per week op school zit. Je kunt daarnaast vaak nog wel wat werken. Als leerling zit je vaak rond het minimumloon.
Alle reacties Link kopieren
Als het thuis nog een houdbare situatie is en je toch graag die opleiding wil doen, moet je misschien offers brengen en nog een tijd deze woonsituatie aanvaarden. Of kijken of je verder weg wel kan vinden wat je wilt en dan als de wiedeweerga een eigen onderkomen zoeken.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt! Maar ik bedoelde meer of iemand instanties of organisaties wist waar je intern je opleiding kan volgen, dus zonder eerst voltijd te studeren zegmaar. Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Omdat je in de eerste twee jaar nog niet echt veel bij zult dragen als hbo-v'er omdat je gewoon te weinig kennis hebt kun je pas vanaf jaar 3 duaal/intern of hoe je het ook wil noemen. (Tenzij eerst MBO-V)
Je kan in Utrecht in deeltijd studeren, je gaat dan maar 1 dag per week naar school. In je eerste jaar loop je een keer 10 weken stage à 2 dagen per week. Daarnaast kun je dus best parttime werken. Tweede jaar 20 weken 2,5 dag. Tilburg-Utrecht is voor die ene dag school misschien best te overwegen. De stages proberen ze zo veel mogelijk dicht bij je woonplaats te zoeken, maar of dat in de praktijk lukt weet ik (nog) niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook duaal gaan studeren zonder enige verpleegkundige achtergrond. Misschien een optie: starten bij een deeltijd opleiding waar weinig lesdagen zijn waar je zonder verpleegundigen achtergrond kan starten iets verder weg, bv zoals hierboven genoemd Utrecht en dan 1 dag in de week daarheen reizen. En dan als je je propedeuse hebt overstappen naar een hogeschool/ziekenhuis bij jou in de buurt! Ken mensen die het zo gedaan hebben!
Alle reacties Link kopieren
En zou je baan in de gehandicaptenzorg niet kunnen tellen als werkplaats voor het eerste jaar voor de studie deeltijd? Misschien valt daar iets te regelen? Bij mij aan de hogeschool had dat wel gekund als je daar ook verpleegkundigen hebt. En dan daarna wat verder in de studie overstappen naar waar je zou willen gaan werken als verpleegkundige.
Alle reacties Link kopieren
En kan dit:

https://fontys.nl/Professionals-en-werk ... eiding.htm
Deeltijd, eerste jaar alleen maar 1 tot 1,5 dag in de week les.
In het tweede jaar: 18 weken stage van 20 uur naast de lessen. Kijken of je dit op je werk in de gehandicaptenzorg kan doen? En anders gewoon zorgen dat je hier tijd voor hebt, 18 weken 20 uur is te overzien toch en een investering (onbetaald verlof opnemen desnoods?). En kijken of dit bij jou in de buurt kan.
Vanaf 3 jaar duaal dus gewoon werken en leren bij een zorginstelling. Dan evt overstappen op de hogeschool/ziekenhuis dichterbij.

Alleen de toelatingseisen snap ik hier niet helemaal. Ben je nou alleen teolaatbaar met 7 jaar werkervaring (niet als verpleegkundige) of ook met alleen een mbo 4 diploma.
https://fontys.nl/Professionals-en-werk ... seisen.htm
Alle reacties Link kopieren
Trouwens over dat je niet op kamers wil gaan in een andere stad, ik zou dat gewoon lekker toch doen als je anders de studie niet kan doen. De kosten hoeven zeker geen probleem te zijn: met duale studies betaalt het ziekenhuis je niet alleen minimumloon maar ook je studie en boeken (in de meeste steden dacht ik, in elk geval in veel steden!). Je krijgt dan dus gewoon loon en maakt zelf geen extra kosten. Heb ik zelf ook zo gedaan. In sommige steden kan dit vanaf jaar 1 al of jaar 2. het verhuizen hoef je dan in elk geval niet te laten met oog op de kosten van de studie. Ook een leuk avontuur toch?
Alle reacties Link kopieren
paspas schreef:
22-07-2017 17:10
En kan dit:

https://fontys.nl/Professionals-en-werk ... eiding.htm
Deeltijd, eerste jaar alleen maar 1 tot 1,5 dag in de week les.
In het tweede jaar: 18 weken stage van 20 uur naast de lessen. Kijken of je dit op je werk in de gehandicaptenzorg kan doen? En anders gewoon zorgen dat je hier tijd voor hebt, 18 weken 20 uur is te overzien toch en een investering (onbetaald verlof opnemen desnoods?). En kijken of dit bij jou in de buurt kan.
Vanaf 3 jaar duaal dus gewoon werken en leren bij een zorginstelling. Dan evt overstappen op de hogeschool/ziekenhuis dichterbij.

Alleen de toelatingseisen snap ik hier niet helemaal. Ben je nou alleen teolaatbaar met 7 jaar werkervaring (niet als verpleegkundige) of ook met alleen een mbo 4 diploma.
https://fontys.nl/Professionals-en-werk ... seisen.htm

Ik heb op die website inderdaad gekeken en hen gemaild maar je moet inderdaad 7 jaar werkervaring hebben wáárbij je 20+ uren per week moet hebben gedraaid. Nouja, ik ben 21 dus 7 jaar werkervaring heb ik wel, maar geen 20+ uur. Dus helaas valt die af. Ik ben nu verder weg aan het kijken naar deeltijd opleidingen. Utrecht, denhaag of nijmegen lijken mij vrij bereikbaar met het openbaar vervoer en met 1 dag in de week daar aanwezig te moeten zijn, lijkt mij dit wel te doen! Ik ben mij nog aan het oriënteren op de werkplekken die erbij horen.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur werk je nu in de gehandicaptenzorg? Ik denk dat je dat in overleg met de opleiding eventueel wel zou kunnen gebruiken. Staat vaak niet op de website dat dit kan, maar is vaak wel mogelijk weet ik uit persoonlijke ervaring. Werken er hbo-verpleegkundigen bij jou? Vaak is dat nodig voor de begeleiding. Zou je later kunnen overstappen op een ziekenhuis als dat in het begin lastig is (bij mij in de regio kon dat wel gewoon meteen zonder ervaring).
Alle reacties Link kopieren
paspas schreef:
22-07-2017 18:40
Hoeveel uur werk je nu in de gehandicaptenzorg? Ik denk dat je dat in overleg met de opleiding eventueel wel zou kunnen gebruiken. Staat vaak niet op de website dat dit kan, maar is vaak wel mogelijk weet ik uit persoonlijke ervaring. Werken er hbo-verpleegkundigen bij jou? Vaak is dat nodig voor de begeleiding. Zou je later kunnen overstappen op een ziekenhuis als dat in het begin lastig is (bij mij in de regio kon dat wel gewoon meteen zonder ervaring).
Nou ik had gemaild en ik zou echt zelf verpleegkundige taken moeten hebben en die heb ik niet. Dus het komt er op neer dat dat is voor mbo verpleegkundigen die hoger opgeleid willen worden. Tevens zit ik nu zelf nog op school en werk ik tijdens school zo'n 10 uur extra en in vakanties meer natuurlijk. Hierdoor kwam ik niet in aanmerking voor de duale vorm. Vandaar dat ik nu naar deeltijd aan het kijken ben. Door de opleiding die ik nu volg kan ik sowieso aan het werk gaan parttime.
Alle reacties Link kopieren
Maar zou je kunnen kijken of je die verpleegkundige taken op je werk wel op zou kunnen gaan pakken? Daar hoef je niet perse al verpleegkundige (mbo) voor te zijn hoor. Dat heeft mijn klasgenoot toen gedaan, zij was nog helemaal geen verpleegkundige maar werkte als woonbegeleider geloof ik eerst. In het ziekenhuis waar ik begon begon ik ook zonder enige ervaring, dat bouw je stapje voor stapje uit. Bv eerst een verpleegplan maken voor een bewoner, kan dat op je werk? etc.
Alle reacties Link kopieren
paspas schreef:
22-07-2017 19:02
Maar zou je kunnen kijken of je die verpleegkundige taken op je werk wel op zou kunnen gaan pakken? Daar hoef je niet perse al verpleegkundige (mbo) voor te zijn hoor. Dat heeft mijn klasgenoot toen gedaan, zij was nog helemaal geen verpleegkundige maar werkte als woonbegeleider geloof ik eerst. In het ziekenhuis waar ik begon begon ik ook zonder enige ervaring, dat bouw je stapje voor stapje uit. Bv eerst een verpleegplan maken voor een bewoner, kan dat op je werk? etc.
Ik heb het nagevragen idd, maar dat willen ze niet doen omdat ik opgeleid ben binnen de begeleidende sector en niet de verpleegtechnische sector. En ze hebben veel verpleegkundigen in dienst waardoor het onhandig zou zijn als ik het ging mixen.
Ik heb jou btw een pb gestuurd!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een tijdje de duaal opleiding hbo v aan het doen via een ziekenhuis. Het eerste jaar heb je zakgeld en voltijd les en vanaf jaar 2 ga je 32 uur aan het werk/leren met een leerling salaris. Soms kan je via andere instellingen ook de opleiding doen, misschien ook wel via de gehandicaptenzorg? Het eerste jaar is pittig en een investering, maar ik vond dat heel wat waard.
Alle reacties Link kopieren
syllie_87 schreef:
23-07-2017 21:01
Ik ben sinds een tijdje de duaal opleiding hbo v aan het doen via een ziekenhuis. Het eerste jaar heb je zakgeld en voltijd les en vanaf jaar 2 ga je 32 uur aan het werk/leren met een leerling salaris. Soms kan je via andere instellingen ook de opleiding doen, misschien ook wel via de gehandicaptenzorg? Het eerste jaar is pittig en een investering, maar ik vond dat heel wat waard.
Bedankt voor je reactie. De duale optie is bij mij in de buurt niet mogelijk doordat er eisen aan zitten zoals werkervaring of een mbo v diploma. Vandaar dat ik nu zit te kijken naar een studie verder weg, maar dan deeltijd. Dan is de 1x per week reizen nog te overzien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven