Werk & Studie alle pijlers

Collega heeft burn out en ik begrijp het niet

19-07-2017 17:50 502 berichten
Alle reacties Link kopieren
Genoeg tips gehad, bedankt voor degenen die meedenken
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-07-2017 09:11
Reden: op verwijderd; maatregelen genomen
92.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lees je eens in, op wat een burn out eigenlijk is.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Dit is dus precies waarom ik niet met iedereen over mijn burn out kan praten. Hoop niet dat teveel mensen dit achter mijn rug om hebben gezegd.
Ga je eens inlezen in een burn out zeg in plaats van denken dat je collega zich aanstelt.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Wat Maaique zegt. Ik hoop inderdaad niet dat veel mensen zo hebben gedacht. Ben er net uit aan het kruipen.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Nou, je bent echt een warme, lieve collega. Not. Ik zou niet alles op jezelf betrekken.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wees blij dat je het niet snapt...maar stop met veroordelen.
Dit doet gewoon pijn om te lezen.

Ps als jij hem ook niet mega goed kent zou ik zeggen waarom wil je uberhaupt die onderliggende reden weten..dat is totaal niet aan jou.
yourlocalhero wijzigde dit bericht op 19-07-2017 17:57
40.90% gewijzigd
Je collega heeft waarschijnlijk ook nog een leven en verleden naast zijn werk. Dingen die hem bezighouden, die hem gevormd hebben en die invloed hebben hoe hij het werk ervaart.

Dus je kunt dit niet vergelijken met jouw situatie. Doe dat ook niet, hij heeft het moeilijk nu en steun hem daarin.
sommige mensen zijn gewoon stressgevoeliger. groot verantwoordelijkheidsgevoél, laag zelfbeeld, problemen in de prive sfeer, psychische problematiek, slechte genen, oververmoeid door een huilbaby... Maar eigenlijk heeft iedereen wel een breaking point. ik dacht ook dat het mij niet zou overkomen, vond het aanstellerig ook, burnouts... gewoon schouders eronder! boy, was i wrong...
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 19-07-2017 17:57
4.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor zulke reacties vreesde ik al, maar zo bedoel ik het dus niet!! Ik wil hem juist begrijpen en waar mogelijk steunen maar kan me er dus niets bij voorstellen. Dat maakt inleven lastig.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, misschien zijn mijn vorige reacties wat kort door de bocht.
Heeft nou een maal een reden.

Niemand is het zelfde wat betreft belastbaarheid.
Je zegt dat je een jong gezin hebt, werkt, zwanger bent. Das allemaal heel druk.
En waarschijnlijk kun je dit nu op dit moment aan. Is je energie toereikend.

Er zijn ook mensen, die een lager energielevel hebben. Die elke dag moeten presteren, elke dag dingen doen, die eigenlijk net teveel zijn. En dat kan gaan om de meest simpele dingen. Maar als het je net meer energie kost dan dat je hebt, moet je putten uit je reserves. En het kan heeeeel lang duren voordat die reserves leeg zijn.
Maar Als ze leeg zijn... dan heb je ze niet 1 2 3 bijgevuld. En is je lichaam op. Je kan letterlijk geen stap meer verzetten.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Dat vermoed ik hier tigri, iets in de privesfeer. Daar weet ik dus niets van
Alle reacties Link kopieren
joosje1 schreef:
19-07-2017 17:56
Voor zulke reacties vreesde ik al, maar zo bedoel ik het dus niet!! Ik wil hem juist begrijpen en waar mogelijk steunen maar kan me er dus niets bij voorstellen. Dat maakt inleven lastig.
Steunen doe je er door voor hem te zijn ...en lief gebaar te maken..niets meer niets minder.
Alle reacties Link kopieren
joosje1 schreef:
19-07-2017 17:50
Hij is alleenstaand en werkt 4x9 (fulltime bij ons, maar dus wel 1 dag in de week vrij). Ik werk minder uren (waardoor altijd tijd te kort), heb een jong druk gezin en nog zwanger ook. Waarom kan ik het dan wel aan. Gewoon een tandje bij zetten denk ik dan, dit gaat wel weer over.
Ik zou zeggen laat hem svp vooral ook niet weten dat je er zo over denkt, zal ie zich alleen maar nog kutter door voelen, het is nl nogal kortzichtig gedacht. Verder: verdiep je dus eens in mensen die, klaarblijkelijk, anders in elkaar steken dan jezelf, of gewoon enorme kut-tijd doormaken waardoor ze 'het' allemaal even niet meer trekken....
Je hoeft het ook niet te begrijpen. Of je in te leven.

Wees vriendelijk tegen hem en klaar.
Alle reacties Link kopieren
TO, een burn-out heeft vaak niet direct te maken met de hoeveel werk die iemand doet. Het heeft meer te maken met hoe iemand in elkaar zit. De een is gevoeliger voor druk en drukte dan een ander. Dat jij niet begrijpt dat hij burn-out is, is daarom niet raar. Zijn persoonlijkheid is de jouwe niet. Bovendien weet je niet wat er verder speelt in zijn leven. Het kan zijn dat er veel, voor hem, stressvolle dingen spelen in zijn leven.
joosje1 schreef:
19-07-2017 17:58
Dat vermoed ik hier tigri, iets in de privesfeer. Daar weet ik dus niets van
Gaat je ook geen bal aan.
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaand, dus moet altijd alleen het huishouden doen. Altijd zelf boodschappen doen. Altijd zelf moeten koken. Niemand om even werk uit handen te nemen. Niemand om even stoom te kunnen afblazen na het werk. Wellicht wat privedingen die daar nog bovenop komen, zorgtaken voor familie bv...

Moet hij/zij ook meer op het werk doen omdat jij minder uren werkt?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Nou, je hoeft het niet te begrijpen. Voor het sturen van een bloemetje, kaartje, appje met sterkte, groetjes Joosje heb je geen begrip nodig toch. En als je hem verder niet kan spreken hoef je ook geen begrip te tonen.

Gewoon je werk doen, doorleven en zijn begeleiding/herstel/re-integratie aan de deskundigen overlaten.
Mijn zusje heeft een burn-out gehad, 22 jaar was ze.
Ik vond het ook erg moeilijk te begrijpen in het begin, ik wist wat een burn-out was, maar had het ergens nooit verwacht bij zusje. Grote mond, altijd proberen vooraan te staan, niets was haar te gek en iedereen loopt met haar weg.

Ik zag wel direct dat er iets niet goed was. Haar glinstering in de ogen was namelijk volledig weg, alleen een duf en doffe blik als ze je aankeek, alsof het allemaal niets meer uitmaakte. En zo praatte ze ook, alsof het allemaal niets meer uitmaakte, alsof er geen gevoel meer in haar lichaam zat.

Dat heeft vreselijk veel indruk gemaakt en ik weet nu ook dat het iedereen kan overkomen.
Mijn zusje moet altijd het beste presenteren, legt niet alleen voor anderen, maar vooral voor zichzelf de lat immens hoog. Een 4 jarige opleiding? Kan ook in 3. Studeren naast een fulltime baan? Moet toch gewoon kunnen en dan ook nog de certificaten halen met minimaal een 9.
Vreselijk bang om fouten te maken, heel erg planmatig, het uitspreken van verwachtingen erg moeilijk vinden en alles maar aannemen, omdat zijzelf het altijd het beste kan ( en dat is vaak ook echt zo).

Het recept voor een burn-out. Weinig met werk te maken, wel met haar persoonlijkheid.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 19-07-2017 18:11
14.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je het zo niet bedoelt waarom dan die opsomming van wat jij allemaal doet?

Het komt naar over op mij.

En je hoeft het niet te begrijpen, je hoeft er ook geen oordeel over te hebben of vergelijkingen te maken.
Alle reacties Link kopieren
joosje1 schreef:
19-07-2017 17:56
Voor zulke reacties vreesde ik al, maar zo bedoel ik het dus niet!! Ik wil hem juist begrijpen en waar mogelijk steunen maar kan me er dus niets bij voorstellen. Dat maakt inleven lastig.
Hoezo? Je kunt je er toch wel iets bij voorstellen hoe het is om je verschrikkelijk klote te voelen, beyond even niet zo lekker in je vel, etc. Heb je dat nog nooit zelf in je leven meegemaakt? Ook niemand in je omgeving?

Anyway, je steunt hem door hem in ieder geval serieus te nemen, dus laat hem dan ook even met rust als hij laat weten dat hij contact met jou op dit moment niet trekt. En mocht hij zelf weer contact zoeken, doet 'enkel' een luisterend oor al enorme wonderen.....
Burn out is vaak een gespannen situatie waarbij iemand krampachtig controle probeert te houden maar door een bepaalde druppel het vaak overloopt. En dan kunnen mensen heel hard vastlopen met veel lichamelijke klachten zoals flauwvallen, hoofdpijn, veel afvallen, trillen, tintelen, duizelig, pijn.... Van alles eigenlijk. En ze zijn ontzettend moe, maar slapen of uitrusten gaat bijna niet omdat ze zich niet kunnen ontspannen. Hun hoofd zit vaak vol piekeren, negatieve gedachten. Je geest is als een tijdje op en het is zover gekomen dat je lijf ook echt uitgeput is. Het kost veel tijd en energie om beiden weer te laten functioneren op normaal niveau.

Wat je als collega kan doen is een beetje contact houden als hij dit wil. Stuur een kaartje, appje, plantje oid dat je hem strekte wenst, dat hij genoeg rust moet nemen en zich niet druk moet maken om werk. Afhankelijk van je band kun je evt eens koffie gaan drinken als hij wil kletsen: je kunt aangeven dat je daar beschikbaar voor bent als hij zich fit genoeg voelt en er zin in heeft. Als jullie vooraf niet erg close waren zou ik dit hem niet voorstellen. Leg geen druk op hem.
Alle reacties Link kopieren
En ja, eerlijk is eerlijk, "aansteller" is ook door mijn hoofd geschoten. Maar dat wil ik dus niet. En ik dacht hem goed te kennen yourlocalhero, we zijn maar met z'n tweetjes op de afdeling. Misschien is dat het ook wel, dat ik het gevoel heb dat ik hem dus toch niet zo goed ken als ik dacht en dat stelt me teleur
Je zegt zelf dat je minder uren werkt dan je collega. Ik denk dat je pas kan meepraten als jij ook fulltime aan de slag gaat. Ik snap heel goed dat jij een burnout niet snapt als je zelf maar parttime werkt :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
joosje1 schreef:
19-07-2017 18:08
En ja, eerlijk is eerlijk, "aansteller" is ook door mijn hoofd geschoten. Maar dat wil ik dus niet. En ik dacht hem goed te kennen yourlocalhero, we zijn maar met z'n tweetjes op de afdeling. Misschien is dat het ook wel, dat ik het gevoel heb dat ik hem dus toch niet zo goed ken als ik dacht en dat stelt me teleur

Het gaat nu even niet over jou he. Je komt nog steeds naar over, bah

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven