Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft er een echte droombaan?

20-07-2017 21:16 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben op het punt gekomen dat ik even helemaal niet weet wat ik wil met mijn toekomst. Ik heb net een studie afgerond (iets om mee op kantoor te gaan werken) en heb nu dus vakantie totdat ik weet waarvoor ik wil gaan solliciteren.
Heb jij een super te gekke baan waar je heel enthousiast over bent? Laat het dan aub weten want alle inspiratie is welkom!
Het lijkt me super tof om een reactie te lezen en dan te denken: Ja, dat wil ik ook!

En hopelijk inspireren jullie niet alleen mij, maar ook andere lezers :)
Alle reacties Link kopieren
Droombanen bestaan alleen in je dromen vrees ik.
Er zijn altijd wel mindere zaken aan een baan, welke dan ook.

Het zou je kunnen helpen om verder uit te pluizen wat een droombaan voor jou is:
- bergen geld verdienen?
- van je hobby je beroep maken?
- extreem veel aanzien en status?
- van een baan gelukkig denken te worden?
- je passie volgen, als je die hebt?
- iets met mensen
- iets met dieren
- iets met techniek

Ik ben van mening dat je werkt om te leven, niet leeft om te werken.
Teveel mensen meegemaakt met het adagium arbeid adelt.
Je zou je uberhaupt af kunnen vragen hoe je in het leven staat (welke waarden je hebt) en van daaruit iets passends zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Deze droombaan kan ook weleens een nachtmerrie zijn, maar het is in ieder geval geen saaie baan.
Dus ga je voor rollercoaster, ga dan voor de klas met pubers ( ja, echt). Leraar, elke dag kermis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heel leuke baan maar er zijn evengoed minder leuke kanten hoor.

Als verkoopster (duurdere meubels) werk ik doorgaans voornamelijk in de weekends, mensen komen voor iets leuks en hebben meestal wel een goed humeur. Als het fijn loopt met klanten, zit ik een paar uur met koffie en iets lekkers en heel veel lappen stof en leer, karpetten, stukjes hout en tegels, om te kijken hoe de inrichting op z´n best wordt.

Nadeel; ik werk met targets en een bonussysteem en een directie die van mening is dat je aan élke klant die binnenkomt ook echt kunt verkopen.

Dus ja, heel leuk. Maar je moet wel van mensen houden :) .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik werk in de communicatie:

- redactie magazine en websitebeheer
- communicatie- en sensibiliseringscampagnes voeren
- organisatie en coördinatie van evenementen (sportieve events, taalcursussen,...)
- simultaantolken
- crisiscommunicatie
- video's maken

Ik hou van mijn job omdat het zo ontzettend divers is. Het laat veel ruimte voor verandering en opleiding. Geen enkele dag is hetzelfde. Ik werk in een drietalige omgeving, dus ik spreek ook voortdurend de talen die ik gestudeerd heb. Het is vaak werken tegen strikte deadlines en met geregeld onverwachte gebeurtenissen die heel je planning door elkaar halen en de boel op stelten zetten, maar ook dat deel vind ik juist leuk. Je leert ook veel mensen kennen, leert veel bij over de onderwerpen waarover je schrijft etc. De nadelen zijn de deadlines (constant stress), politieke spelletjes waarin je verwikkeld kan raken (omdat je continu met managers etc in contact komt is die kans veel groter), dingen moeten communiceren waar je niet achter staat
Ik werk in de media: advertising. Echt heerlijk! Een combi van boekhouding, plannen en marketing in mijn geval.

Edit: ik heb altijd al "iets in de media" willen doen. Dat is gelukt! Echt een droombaan dus.
anoniem_304001 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 21:53
29.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als project manager. Lekker regelen en anderen vertellen wat ze moeten doen. Maar ook de verantwoordelijkheid hebben om mijn projecten tot een goed einde te brengen. Ik vind dat heel gaaf.

Maar mijn droombaan zou iets creatief zijn. Schrijfster of actrice of muzikant ofzo. Maar helaas geen talent in die richting.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in het onderwijs. Zien hoe de leerlingen zich ontwikkelen en hier een rol in hebben: daar word ik heel gelukkig van. Maar ja, mijn droombaan hoeft de jouwe niet te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dus ja, mijn droombaan :)
anoniem_254287 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 19:58
Reden: Herkenbaar
96.00% gewijzigd
En je gaat nu pas nadenken over waarvoor je wil solliciteren? Tijdens je studie nooit ideeën opgedaan? Vind je het heel erg dat ik je post nogal suf vindt?

Zoek gewoon een baan in de richting waarin je gestudeerd hebt, zodat er brood op de plank komt en je werkervaring kunt opdoen. Daarna kun je altijd nog verder kijken. Hoe moeilijk kan het zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben beddentester / proefslaper.
Niet geschoten is altijd mis
Aemateur schreef:
20-07-2017 22:06
Oeh ik! Het heeft wat jaren en omzwervingen geduurd, uiteindelijk achter mijn droombaan gekomen en ben ik nu bezig het echt waar te maken. Opleiding gevolgd tot coupeuse, niet afgemaakt wegens ziekte. En al van kleins af aan gek van theater. Na een paar jaar bij de McDonalds te werken en tot de conclusie komen dat de naaimachine nog steeds lonkte toch weer begonnen aan een coupeuse-opleiding. De stoute schoenen aangetrokken en allerlei theatercompanies gemaild om te vragen of ze iemand nodig hadden. Natuurlijk niet, en al zeker niet zonder diploma. Toen gaan reageren op stage-vacatures bij theatercompanies, en oprecht het voor zo weinig geld willen doen om maar binnen te komen. En toen zei er eentje ja, en inmiddels ben ik op een kwart van mijn opleiding, werk ik dus in het theater, ben ik gezond en oprecht gelukkig. Ben nu stiekem ook al wat lijntjes uit aan het gooien om over een paar jaar proberen wat te ontwerpen, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde. Eerst maar even van dit hele spektakel genieten. Het is zo'n heerlijk gevoel om met zelfvertrouwen en blijheid te werken. Zeker omdat ik dat zo veel jaren niet gehad heb omdat ik alleen maar bezig was met in leven blijven. Dus ja, mijn droombaan :)
Wat een mooi verhaal, super dat het je gelukt is. En gaaf om te lezen dat je allerlei theatercompanies hebt geschreven.

Hoe heb je dat financieel gedaan? Heb je de stage naast je baan gedaan? ik vraag dat omdat ik zelf ook bezig ben met een behoorlijke omschakeling en nog aan het uitdokteren ben hoe ik het ga aanpakken om voor een ander beroep te gaan en toch inkomen te hebben.
Bitje93 schreef:
20-07-2017 22:08
Ik ben beddentester / proefslaper.
Dat lijkt me wel een gave baan. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben psychiatrisch verpleegkundige en ik heb een droombaan. Het kan pittig zijn maar dat hang net van de afdeling en doelgroep af. Geen dag is hetzelfde en je krijgt er zóveel voor terug.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
@Renaissance, ik had uitgerekend hoeveel ik minimaal aan vaste lasten moest hebben, en was van plan om dat ernaast te werken. Dat had best wel heftig geweest, maar toen bleek dat degene waar ik bij gesolliciteerd had naar kantoor is geweest en gesmeekt heeft om mij het absolute minimum te geven qua loon. Hier kreeg hij akkoord voor voor een korte periode, en in die periode heb ik me zo onmisbaar gemaakt dat ik verlengd werd. Plus daaropvolgende producties. Omdat er slechts budget was voor een stagiaire had ik me er niet op ingesteld, maar ik kreeg uiteindelijk zelfs een loonsverhoging omdat ze zo blij met me waren. En als ik het er dan wel eens met ze over had zei iedereen dat ik een geschenk uit de hemel was, en dan het beter was dan ze ooit hadden durven dromen. (Zo goed voor je ego, niet normaal!)
Dus mijn tip aan jou zou zijn, lekker alle geschreven regels negeren en je best doen. Ga inderdaad schrijven, of langs, of bellen. En zorg dat als je inderdaad een kans krijgt, je dit zo fantastisch doet dat al die mensen die nee zeggen er spijt van krijgen. (geloof me dat gebeurt , het is een klein wereldje dus het ging al gauw de ronde dat er een hele goede "nieuwe'" was. )
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
20-07-2017 22:08
Ik ben beddentester / proefslaper.


Vet
:mrgreen:
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Floortje Dessing heeft een droombaan.
Als ik alle reacties lees, dan denk ik inderdaad dat beddentester de beste optie is. Het is de enige baan waarvoor geen specifieke opleiding noodzakelijk is.

Ik denk dat het weinig zin heeft om hier te vragen wat ieders droombaan is om daarna op zo'n functie te solliciteren als je een opleiding in een totaal andere richting hebt gevolgd. Sowieso kan wat voor de één een droombaan is, voor een ander een nachtmerrie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde altijd 'iets met kinderen'.
Qua opleiding IVK gedaan, totaal iets anders, via een stage in het 2e jaar justitie binnengerold en daar een bijbaan gehad (niet studiegerelateerd) voor 10u per week, dat werd steeds meer (tot fulltime na mijn studie) en uiteindelijk na een baanwissel binnen justitie toch 10 jaar in totaal gewerkt (van secretaresse tot juridische medewerker).
Echter mijn passie en droombaan vond ik daar niet, aangezien ik thuis weg moest op mijn 18e, moest er wel brood op de plank en een vast contract was erg prettig voor de vervolgstappen in mijn leven (koophuis, kindjes).

Nu 2 jaar geleden de stoute schoenen aangetrokken en gereageerd op een vacature die mij ontzettend aansprak (jongerenwerker) maar waar ik naast persoonlijke ervaring, geen werkervaring had. Uiteindelijk heb ik de baan gekregen :D.
Het voelt als een cadeautje.
Mijn reistijd is van 2,5u per dag naar 5min gegaan.
Het werk geeft ook zoveel voldoening :heart:
Voor mij is het mijn droombaan!
Not my circus, not my monkeys
Volgens mij heb ik naast mijn huidige baan, als controleur bij een overheidsinstantie, het leukste werk gehad toen ik directiesecretaresse was. Veel ruimte om mijn tijd zelf in te delen, dingen regelen, gezag, en toch niet de druk van eindverantwoordelijk zijn. Ik werkte voor een VP die de externe contacten voor het bedrijf onderhield en het stageprogramma leidde. Ja, dat was erg leuk en als het niet zo slecht betaalde had ik het misschien wel langer wilde doen. Het salaris was overigens voor de functie niet heel slecht (3000 gulden bruto, in 1994, was ca 40% boven het minimumloon, voor een 22-jarige met alleen vwo), maar toen ik eenmaal mijn deeltijd hbo afgerond had wilde ik wel een hbo-salaris.
Alle reacties Link kopieren
ik heb best een droombaan, maar als zelfstandige zijn er ook best veel activiteiten waar ik een schurfthekel aan heb, Of hoe leuk het ook is, soms moet er iets gedaan worden terwijl ik liever privé iets zou gaan doen.

dus elk voordeel heeft zijn nadeel.

bottom line is wel dat ik werk om te leven en niet leef om te werken. er is niets mis met hard werken, maar hoe harder je werkt hoe harder je moet ontspannen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Tvp! Leuk topic!
Pfoe een droombaan..? Hm tja. In zekere zin wel denk ik. Maar niet in de zin die jij bedoelt.

Ik vind mijn vak leuk, uitdagend, heftig en bevredigend. Ik kan er veel van m'n persoonlijkheid en talenten in kwijt. Maar ik heb ook gekeken naar werktijden en salaris, wat ik ook belangrijk vind vanwege mijn gezin en hobby's.

Als ik mijn zoontje niet had zou ik wel voor Artsen zonder Grenzen willen werken als arts bijvoorbeeld, dat lijkt me echt heel bijzonder werk. Maar dat valt niet te combineren met de manier waarop ik mijn zoontje wil opvoeden.
Een andere droombaan zou zijn om kinderboeken te schrijven, maar verdien ik dan wel voldoende om te kunnen providen voor mijn gezin? Kan ik dan nog wel mijn hobby's uitoefenen? (Geen goedkope smaak in hobby's :whistle: )

Dus ja wat is een droombaan? Wat ik doe voldoet aan alle bovenstaande punten. Maar is wat minder avontuurlijk dan mijn droombaan zou zijn als ik geen gezin had gewild.

En of dat voor jou een droombaan is? Ik werk in de zorg en je kunt niet doen wat ik doe zonder specifieke vooropleiding, dus je hebt er sowieso niks aan. Maar ik zou dus niet alleen kijken naar wat je leuk lijkt, maar ook of het past bij andere dingen die belangrijk voor je zijn in het leven.

Succes met een leuke baan vinden!
Bitje93 schreef:
20-07-2017 22:08
Ik ben beddentester / proefslaper.
Slapend rijk worden.. Heerlijk. Doe je dit naast een andere baan? En zoeken ze nog mensen? Ik kan ook heel goed slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baan die ik eerst anderhalf jaar vrijwillig gedaan heb voor een mooi goed doel. Ik wilde het graag en was bereid me eerst te bewijzen zonder ervoor betaald te krijgen. Voor mij is het wel mijn droombaan al heeft volgens mij elke baan wel minder leuke kanten.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven