Werk & Studie alle pijlers

Syllogisme en analogieen

16-08-2017 19:35 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Heeft iemand van jullie ervaring met assessments maken? Ik vraag me af of iemand van jullie weet hoe je hoog kunt scoren voor categorie syllogisme en analogieën.. Hebben jullie tips? Ik heb het te vaak geoefend maar mijn score is nog steeds niet hoog terwijl ik wel gewoon universitaire studie heb gedaan. Weten jullie trucjes voor hoe je syllogisme kunt oplossen? Ik hoor graag van jullie. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
syllogismen oefenen met uitleg , google daar eens op.
Er zijn tal van trucjes voor, zoals het maken van diagrammen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Idd. Diagrammen maken helpt. Ik vind dit de leukste onderdelen. Figuurpatronen daarentegen.....

Doe er gewoon veel op internet. En zoek iemand die er goed in is om samen door te nemen. Als je er hier wat neer zet kunnen we je de redenering uitleggen.
Alle oefeningen maken die je kunt vinden. Als je dan nog niet hoog scoort KUN je het gewoon niet. Accepteer dat dan. Dit is wie je bent.
Ik neem aan dat je straks een baan wil die bij jou past. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren
Alle helden zijn reuzen
Geen held is een kok

hoe los je dit op? :-$

Atw: sommige reuzen zijn geen kok
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd naar goede oefensites of boeken. Voor mijn ook voor cijferreeksen en figuurpatronen.
Als alle helden in ieder geval reuzen zijn, kunnen er ook reuzen zijn die geen helden zijn. Dat weet je alleen niet zeker, want dat staat er niet. Je weet dat er in ieder geval helden zijn die dus altijd ook reuzen zijn.
Helden zijn nooit kok. De helden die geen reuzen zijn kunnen wel kok zijn. Sommige dus.
https://www.fibonicci.com/nl/venn-diagrammen/

Dit is een soortgelijk vraagstuk. Je ziet in het diagram dat er een overlappend stukje is waar alle 3 de beweringen voor een deel van de genoemde dingen geldt. Ook 'sommige' dus. Er zijn er ook die geen of met slechts 1 andere bewering raakvlak hebben.

Vaak oefenen helpt!
anoniem_85823 wijzigde dit bericht op 17-08-2017 08:56
0.63% gewijzigd
Dymphnatam schreef:
16-08-2017 20:32
Alle oefeningen maken die je kunt vinden. Als je dan nog niet hoog scoort KUN je het gewoon niet. Accepteer dat dan. Dit is wie je bent.
Ik neem aan dat je straks een baan wil die bij jou past. Niet andersom.
Dat ben ik met je eens. Maar oefenen helpt zeker om de gedachte erachter te ontdekken.

Ik kan zelf echt geen kubussen. Alleen als ik er heel veel tijd voor neem. En dan nog.....
Cijferreeksen waar meerdere patronen in zitten kunnen voor mij ook erg lastig zijn. Vooral met worteltrekken erbij.
Alle reacties Link kopieren
positivodo schreef:
17-08-2017 08:44
Als alle helden in ieder geval reuzen zijn, kunnen er ook reuzen zijn die geen helden zijn. Dat weet je alleen niet zeker, want dat staat er niet. Je weet dat er in ieder geval helden zijn die dus altijd ook reuzen zijn.
Helden zijn nooit kok. De helden die geen reuzen zijn kunnen wel kok zijn. Sommige dus.
Moet dit niet omgedraaid worden? Dus zo: De reuzen die geen helden zijn, kunnen wel kok zijn. Alle helden zijn immers reuzen.
Alle reacties Link kopieren
Alle helden zijn reuzen: de helden zijn dus een deelverzameling van de reuzen.
Geen held is kok: die deelverzameling bestaat dus uit 'niet-koks'

Dus, dat deel van de reuzen, is al zeker geen kok = sommige reuzen zijn geen kok
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Wat is het lastig. Ik blijf oefenen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds een betaald account genomen (bij oya) en me helemaal suf geoefend. Vond het de investering zeker waard!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een stomme vraagje maar hoe los je deze op?

Een vrouw met een kat heeft liefdesverdriet
Een vrouw met liefdesverdriet houdt niet van honden

antwoord mogelijkheden

Soms geeft een kat een vrouw liefdesverdriet
een vrouw met een kat houdt niet veel van honden
een vrouw met een kat houdt niet van honden
geen van de stellingen is juist
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dit als een algemene bewering

'een vrouw met een kat heeft liedesverdriet' iets is dat geldt voor alle vrouwen met een kat
Dus als je een vrouw tegenkomt die een kat heeft, weet je dat ze liefdesverdriet heeft.

Teken een cirkel op een blad en schrijf daarin: 'vrouw met kat'
Dat is de verzameling van vrouwen met een kat

Daarrond teken je een grotere cirkel en daarin schrijf je 'liefdesverdriet'.
Daarmee heb je de eerste zin weergegeven: een vrouw met een kat heeft sowieso liefdesverdriet, maar er zijn misschien nog andere vrouwen, die liefdesverdriet hebben en geen kat.

Daarrond kan je nog een grotere cirkel tekenen en daarin schrijf je ' niet :heart: honden'
Nu heb je de tweede zin weergegeven: een vrouw met liefdesverdriet houdt sowieso niet van honden, maar er zijn misschien wel vrouwen die niet van honden houden en geen liefdesverdriet hebben.

Nu zie je visueel wat het juiste antwoord is of niet?
Alle reacties Link kopieren
antwoord is dus een vrouw met kat houdt niet van honden?
Alle reacties Link kopieren
ja.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Maar in de tweede zin staat er niks over katten. Dus je weet helemaal niet of die vrouw een kat heeft of niet.
Alle reacties Link kopieren
in de eerste zin staat dat alle vrouwen met katten liefdesverdriet hebben. Dus je weet dat als je een vrouw met kat tegenkomt dat die ook per definitie liefdesverdriet heeft.

De tweede zin stelt dat alle vrouwen met liefdesverdriet niet van honden houden. Dat zijn dus alle vrouwen met een kat (want die hebben altijd liefdesverdriet), maar ook mogelijke andere vrouwen met liefdesverdriet. Want je hoeft niet perse een kat te hebben om liefdesverdriet te hebben.

Omdat alle vrouwen met een kat liefdesverdriet hebben, en een vrouw met liefdesverdriet niet van honden houdt weet je dus dat alle vrouwen met een kat niet van honden houden.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Het gaat ook niet over 'die vrouw'.
Het zijn algemene beweringen.
zoals wanneer je tegen een kind zegt:
een haan doet 'kukelekuu'

Dan heb je het ook niet over 'die haan', maar over 'alle hanen'.

Als je in de zinnen 'een vrouw' vervangt door 'alle vrouwen', zie je het dan wel?
Ik denk dat je er ten onrechte van uitgaat dat je de logica pas kan oplossen als je álle mogelijkheden helemaal voor je ziet (vrouwen zonder katten, met katten enz.)

Dat hoeft niet, je hoeft alleen vanuit de gegevens die je hebt te redeneren, die bij elkaar op te tellen: Vrouwen met een kat hebben liefdesverdriet. En aangezien ze allemaal liefdesverdriet hebben, houden ze allemaal niet van honden.

Dat is eigenlijk al het antwoord. Er is maar één antwoord dat dat precies weergeeft:

Een vrouw met een kat houdt niet van honden.
Alle reacties Link kopieren
:high5: Thanks a lot allemaal! Het is helder. :thumbsup:

Maar je bent niet per definitie dom als je dit niet kunt toch? Ik heb een wo master opleiding op zak en toch vind ik dit lastig.
Waarschijnlijk ben je minder sterk in het redeneren met taal. Maar je bent waarschijnlijk op andere punten erg sterk, anders had je de Master niet behaald. Of je bent gemiddeld begaafd maar hebt veel doorzettingsvermogen
Dat is overigens ook heel belangrijk. Wat vind je makkelijke onderdelen?
Alle reacties Link kopieren
[off-topic] Ik snap werkelijk niet waarom bedrijven nog zo veel investeren aan assessments. Ga gewoon met een sollicitant een goed gesprek beginnen en een goede interviewer weet wel wat iemand kan en hoe iemand is. Zo'n assessmentrapportje is slechts een cover my ass vangnet voor slechte recruiters.
positivodo schreef:
17-08-2017 08:55
Dat ben ik met je eens. Maar oefenen helpt zeker om de gedachte erachter te ontdekken.

Ik kan zelf echt geen kubussen. Alleen als ik er heel veel tijd voor neem. En dan nog.....
Cijferreeksen waar meerdere patronen in zitten kunnen voor mij ook erg lastig zijn. Vooral met worteltrekken erbij.
Ik heb vorig jaar een assessment gemaakt voor mijn werk. Er zijn echt veel oefeningen te vinden op internet. Ik heb me helemaal ongans zitten oefenen met een heel goed resultaat.
Het is echt wel te doen. Cijfermatig ben ik echt slecht, maar je kunt ook daarover veel tips en trucs vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven