Werk & Studie alle pijlers

Radeloos

18-08-2017 19:10 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen

Ik zit met het volgende, ik ben nu reeds 3 jaar verpleegkundige en heb al vanaf ik begonnen ben met werken pijn aan m'n rug (tussen m'n schouderbladen in). Tijdens m'n stages heb ik hier nooit last van gehad. Ik heb destijds serieus moeten zwoegen om dit diploma te kunnen halen en was zo trots, nu ben ik echter wat radeloos. Ik ben al enkele keren veranderd van afdeling binnen het ziekenhuis omwille van die rugpijn. Aanvankelijk werkte ik in de ouderenzorg, nu werk ik op revalidatie. Het werk begint bij ons fysiek zwaarder en zwaarder te worden met een steeds ouder wordende populatie. De pijn in m'n rug lijkt toe te nemen en tegenwoordig heb ik ook last van tintelingen in m'n hand. Ik ben voor mijn rug al verschillende malen naar de dokter geweest en heb toen ook foto's laten maken. Ook voor de tintelingen van m'n hand ben ik al verschillende malen naar de dokter geweest. Voor beide problemen werd geen oorzaak gevonden en was rusten de oplossing. Voor m'n rug heb ik ook kinesitherapie gevolgd, hetgeen ook niet hielp. Ik heb wel nog steeds dagelijks veel pijn, het wordt steeds moeilijker om ermee om te gaan en ik ben ook bang voor de toekomst. Ik vind het moeilijk om m'n werk met passie te doen door deze pijn. Deze pijn en een vroegere relatiebreuk zorgen ervoor dat ik soms niet te genieten ben voor m'n omgeving en ik wil eigenlijk helemaal niet zo'n zuurpruim zijn. Ik voel me slecht in m'n vel gewoon omdat ik niet weet wat te doen. Ik werk eigenlijk normaal heel graag, maar die pijn wordt steeds harder te verdragen. Ik weet nu helemaal niet meer wat ik moet doen, moet ik werk gaan zoeken in een kledingwinkel, kan ik werk vinden binnen m'n sector dat lichamelijk niet belastend is (zeldzaam), kan ik nog iets nieuws studeren zoals lager onderwijs...

Bedankt voor alle advies
Alle reacties Link kopieren
Heb niet zo 123 een oplossing maar een kledingwinkel lijkt mij in ieder geval niet de oplossing. Daar sta/loop je ook de hele dag namelijk.
Ik zou eerst in het medische circuit verder naar de oorzaak van je pijn zoeken voordat je van baan verandert.
Als eens bij een fysio geweest, of gewoon eens alles (1x in de zoveel tijd) laten los masseren?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zozeer van het lopen of wandelen dat ik last heb maar telkens als ik veel heb patiënten moeten positioneren in hun zetel, uit bed of op toilet moet helpen... Telkens wanneer ik veel moet trekken.
Ik ben ook verpleegkundige en herken wel dat de zorg steeds zwaarder wordt voor het lichaam.
Revalidatie is ook voor je rug een enorme belasting. Zelf zou ik gaan kijken naar een werkplek op de polikliniek, waarin je lichamelijk bijna geen zware zorg hoeft te leveren. Je zou ook eens kunnen denken aan bijvoorbeeld de scopiekamer/ ct medewerker enz. enz.
Voor ons vak zijn er inmiddels enorme tekorten dus deze richting op is zeker te realiseren!
Succes iniedergeval,
Is dit niet vragen om medisch advies?
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar een manueel therapeut. Deze kan je echt helpen met je rugklachten. Misschien is het vesterken van je spieren nodig en/of houdingstherapie. Misschien alleen het wijzigen van bepaalde handelingen om spanning in je bovenrug te voorkomen.

Mocht je klachten houden, zou ik eerder gaan zoeken in medische circuit voor een andere functie. Daarbij kun je bv denken aan verpleegkundige die aan huis injecties en infusen geeft (zonder tillen enz) of een meer administratieve verpleefkundige die bv kwaliteitsbewaking en protocollen schrijf.
Dan ben je toch bezig met je vak, maar dit us misschien minder belastend voor je rug.
Als de gesprekskant je een beetje ligt: misschien is de psychiatrie iets voor je?
Misschien kun je als doktersassistente in je ziekenhuis aan de slag? Sterkte in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat men voor psychiatrie een specifieke opleiding verlangt alvorens je kan beginnen en omdat ik in m'n huidige ziekenhuis al verschillende keren ben veranderd willen ze niet meer dat ik verander van dienst. Ik heb ook het gevoel dat ze geen vertrouwen meer in me hebben, ze weten echter niet over m'n rugpijn. Ik schaam mij hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
ICT verpleegkundige?
Alle reacties Link kopieren
Speel om te beginnen open kaart bij je werkgever. Je werkgever wil namelijk ook niet dat je in de toekomst uitvalt door verzuim. Bovendien zijn rugklachten heel normaal en niks om je voor te schamen. Misschien mag je een bbl-opleiding doen in het ziekenhuis voor een minder belastende functie? Bijvoorbeeld operatieassistent of eeg-laborante? Beide zijn vaak tekorten aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onlangs op gesprek gemoeten omdat het ziekenhuis uitbreid en iedereen zijn wensen betreffende de uitbereiding had moeten indienen. Mij hadden ze niets van m'n voorkeuren gegeven en me terug naar geriatrie (ouderenzorg) gestuurd. Toen ik vroeg waarom ik niet op dagziekenhuis mocht werken zeiden ze me dat ik al teveel veranderd was van dienst en dat ze vinden dat ik zo'n technische dienst niet aankan. Toen ik zei dat ik het wel zou leren beetje per beetje zeiden ze me dat ze geen tijd hadden voor iemand dusdanig op te leiden. Ik heb toen met veel moeite kunnen bekomen dat ik mocht blijven waar ik nu ben hoewel dit eigenlijk ook de oplossing niet is. Ik heb het op 1 specifieke dienst heel moeilijk gehad omdat het net gedaan was met m'n vriend en ik zeer emotioneel was in die periode. Maar ik heb hier nooit een functioneringsgesprek over gehad, enkel ben ik abrupt verplaats naar de afdeling waar ik nu werk. Zonder zeggenschap. Dus ik ben éénmaal zelf veranderd van dienst en ben éénmaal verplaatst geweest van dienst. Waar die negatieve reactie op mij door komt weet ik nog steeds niet specifiek.
Alle reacties Link kopieren
Als jij niet vertelt waar je last van hebt kunnen ze er ook geen rekening mee houden.
Waarom speel je niet open kaart? Nu maak je het jezelf onnodig moeilijk en je werkgever kan niet ruiken dat je klachten hebt. Dus gaan ze zelf bedenken dat je niet betrouwbaar bent en hebben ze er geen trek in om je kansen te geven. Dat snap ik wel.

Je bent vast niet de enige in de zorg met rugklachten. Laat je helpen! Je ziet hier aan de reacties dat er best andere opties zijn. Maar je werkgever kan alleen helpen en meedenken als je open kaart speelt.
Succes!
Ik zou het zoeken in de hoek van iemand die je emoties ook meeneemt in het lichamelijke probleem. Iets van een haptotherapeut of zo.

Klinkt alsof het één van invloed is op het ander.
Alle reacties Link kopieren
Poolvosje schreef:
18-08-2017 19:18
Het is niet zozeer van het lopen of wandelen dat ik last heb maar telkens als ik veel heb patiënten moeten positioneren in hun zetel, uit bed of op toilet moet helpen... Telkens wanneer ik veel moet trekken.
Ga investeren in tiltechnieken.. je moet niet hoeven trekken aan mensen. Zijn er genoeg tilliften, opstahulpen en dat soort dingen op je afdeling?
Kijk bv eens naar kinestetische mobilisatie, in ons ziekenhuis gaan we daar steeds meer mee werken.ela
Het is niet alleen voor jou belangrijk dat er goed met verpleegkundigen wordt omgegaan, maar ook voor je collega's. Kijk eens of je van je zwakte je kracht kunt maken; hier zijn collega's bv opgeleid voor ergocoach, dat doen ze tijdens hun normale werk.

Je klinkt als Belgische, ik weet niet of het daar allemaal heel anders in dan in Nederland, maar dan nog zijn er stappen te zetten.
Succes!
Om laten scholen tot apotheekbediende? Zit je nog steeds in de medische richting, maar zonder fysieke arbeid.
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
18-08-2017 20:32
Ga investeren in tiltechnieken.. je moet niet hoeven trekken aan mensen. Zijn er genoeg tilliften, opstahulpen en dat soort dingen op je afdeling?
Sorry voor off-topic, maar als ik puur naar mezelf kijk; als ik érgens aan moet trekken, en dus last van m'n rug van krijg, is het zo'n rot tilzak onder een patïent zien te krijgen...... Niet alle patïenten zijn mobiel genoeg om daar zelf assistentie te bieden helaas.

On topic: ik denk ook dat het verstandig is je werkgever op de hoogte te brengen van je rugproblemen!
Als je nog maar 3 jaar aan 't werk bent ben je volgens mij nog jong genoeg (onder de 30?) om een niet fysieke opleiding te gaan doen en daar nog baankansen in te krijgen. Zou de verzorging maar gedag zeggen want als je nu al last van je rug hebt dan zal dat alleen maar erger worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 jaar.
Goeie leeftijd nog om eieren voor je geld te kiezen! Opleiding van 2-3 jaar en nog voor je 30e kun je een andere carriere beginnen.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
18-08-2017 20:02
ICT verpleegkundige?
Ok computers te gaan wassen ;-) ? En in geval van IC verpleegkundige: dat is ook gewoon lichamelijk zwaar. Patienten hoeven weliswaar niet op het roilet of onder de douche, maar kunnen vaak zelf nergens aan meewerken, waardoor ook kleine dingen al heel zwaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
To ben je al bij een fysiotherapeut of manueel therapeut geweest?

Ik lees het namelijk niet in je topic en hoewel de vraag eerder gesteld is ook niet in je antwoorden.

Ik heb ongeveer dezelfde klachten en de manueel therapeut helpt bij mij heel goed. Ik ben er wel een terugkerende gast
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij éénmaal bij een fysiotherapeut geweest en dat heeft destijds niet geholpen. Ik denk dat ik binnenkort wel nog eens een foto laat maken want ik snap niet dat er niets te vinden is terwijl ik dagelijks pijn heb.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een andere therapeut of beter nog, een manueel therapeut
If you can dream it, you can do it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven