Werk & Studie alle pijlers

Doorgroeien in functie verkeerde keuze

23-08-2017 20:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb even wat tips en meningen nodig voor een werksituatie.

Ik werk nu 2 jaar bij een groot bedrijf. Begonnen als uitzendkracht in een MBO/HBO functie (WO opgeleid maar eerste echte baan) en hier heb ik 1,5 jaar in gewerkt. Hier heb ik altijd veel plezier in gehad, na 7 maanden gelukkig een vast contract gekregen en meer verantwoordelijkheden.

De afdeling waar ik op zat was meer op Nederland gericht en er ontstond een vacature bij een afdeling die meer op internationaal niveau werkt. Hier heb ik op gesolliciteerd 3 maanden na het overlijden van mijn vader, nu 10 maanden geleden. Ik twijfelde destijds of ik wel op dat moment zo'n keuze moest maken maar wilde de kans niet laten schieten. Ik ben op deze functie aangenomen en heb hiermee een flinke promotie gemaakt. De functie leek me ideaal en de afdeling en nieuwe collega's kende ik al dus had hier veel zin in.

Helaas heb ik nu na 6 maanden mijn draai nog niet kunnen vinden in de baan. Een deel van de werkzaamheden, de werkzaamheden die ik ook verwachtte in deze functie, gaan me goed af en vind ik leuk. Echter zitten er ook veel project en adhoc werkzaamheden in waar ik me niet goed in voel, geen ervaring mee heb (al komt dat natuurlijk vanzelf) en absoluut niet leuk vind. Deze werkzaamheden waren niet in de sollicitatiegesprekken genoemd en de collega's en manager geven ook aan dat deze werkzaamheden er echt bij horen en dit eigenlijk wel het grootste deel van de baan uitmaakt.
Ik heb nu al 2 grote trainingen mogen volgen, kan een halve maand vullen met werkzaamheden die ik beheers maar krijg verder weinig begeleiding. Ik heb dit bij mijn nieuwe baas aangegeven en heb zelf collega's aangesproken voor hulp. Dit heeft echter nog niet echt geholpen en ik ga echt met tegenzin naar mijn werk en heb dus veel spijt van mijn overstap. Ik heb ook bij mijn manager aangegeven dat ik dit niet nog maanden volhoud, en hij gaat kijken hoe hij eventueel kan helpen.

Wat vinden jullie? Ik wil het nog een paar maanden tijd geven maar ben nu al mijn energie in mijn werk aan het steken en merk ook dat ik minder energie heb voor hobbies en vrienden. Aan de andere kant voelt het ook heel erg als falen als ik binnen een jaar al uit een functie stap. Ik twijfel dus of ik niet misschien verder moet gaan kijken.
Bedankt voor input!!

Liefs, Lolabs
anoniem_241323 wijzigde dit bericht op 23-08-2017 21:28
9.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu dan als je een taak moet uitvoeren die je nog niet (helemaal) beheerst? Krijg je dan ook hulp?
Als dat het geval is zou ik proberen door te gaan met inwerken.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt pas 2 jaar. Je zit nog volop in het steilste deel van de learning curve. Logisch dat niets alles soepel gaat. Komt vanzelf goed.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
23-08-2017 21:02
Hoe gaat het nu dan als je een taak moet uitvoeren die je nog niet (helemaal) beheerst? Krijg je dan ook hulp?
Als dat het geval is zou ik proberen door te gaan met inwerken.
Een deel van de werkzaamheden (die ongeveer de helft van een maand innemen) kan ik gewoon uitvoeren. Voor de rest wordt er wel eens wat toegeschoven zonder verdere toelichting of begeleiding waar ik dan zelf probeer uit te komen/na te vragen. Hier gaat dan wel veel tijd in zitten, maar 'gelukkig' heb ik toch nog niet genoeg werkzaamheden om de tijd te vullen. Wat er van me verwacht wordt verder dan de werkzaamheden die ik nu doe weet helaas niemand.
Ik weet niet wat voor baan het is, maar gezien je opleidingsachtergrond kan ik me voorstellen dat je wil doorgroeien. Vaak horen daar ook algemenere vaardigheden bij zoals initiatief nemen, kansen zien, verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Zie je binnen je huidige baan ontwikkelingsmogelijkheden op dat soort algemene vaardigheden? Wellicht kun je initiatief nemen in het oppakken van wat andere taken zodat de niet leuke taken een kleiner onderdeel uitmaken van wat je moet doen.

tip: wacht niet teveel af, en leun niet teveel op dat anderen het voor je oplossen. Creëer je eigen baan.
Als het nou echt niet lukt heb je weer een aanleiding voor een voortgangsgesprek. Een andere baan zoeken kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het hebt aangegeven. Ik zou even afwachten hoe de manager je kan helpen en af en toe opnieuw benadrukken dat je die werkzaamheden te lastig vindt en dat ze je heel veel energie kosten. Het lijkt er overigens op dat niemand er goed raad mee weet en dat ze die naar jou toe hebben geschoven - of zie ik dat verkeerd? Probeer steeds direct als je zo'n opdracht krijgt te melden dat je dat best wilt doen, maar dat je denkt dat je daar echt meer hulp en begeleiding nodig hebt en dat je zonder dat waarschijnlijk geen goed resultaat kunt neerzetten.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de komende tijd proberen zo concreet mogelijk proberen te maken welke hulp je nodig hebt. En die hulp ook zo actief mogelijk zelf opzoeken.

En ik zou voor jezelf eens een tijdje opschrijven wat zijn de dagen/dingen waar je energie van krijgt en de dingen die je energie kosten.

Dat laatste omdat je eigenlijk een top route hebt gekozen. Je hebt ergens intern een stap kunnen maken, nu is het veel makkelijker om bij een andere werkgever een vegelijkbare functie te vinden. Hopelijk met veel taken waar je energie van krijgt en minder taken waar je geen energie van krijgt.

Het is niet jouw falen, het is jouw leerervaring. Jij hebt nu de kans om heel veel te leren over wat je leuk vindt en niet leuk vindt, over hoe je met deze situatie om gaat en over wat je energie geeft. Het is falen van het bedrijf omdat ze je niet hebben kunnen vertellen wat de functie echt inhoud en wat er van je verwacht zou worden.

Ik zou overigens nog wel even proberen vol te houden en te kijken of je nog manieren kunt vinden om beter om te gaan met de dingen die je niet zo leuk vindt, die zitten namelijk in elke functie ;)
Alle reacties Link kopieren
Haha ja mijn vorige baan had ook delen die ik leuk vond en werkzaamheden die me niet zo lagen. Daar had ik me aangeleerd dat de minder leuke dingen eerst moesten en dat werkte altijd heel goed :)

Ik vraag inderdaad wel vaak om hulp, maar helaas is de afdeling ook onderbemand (en er wordt niemand extra aangenomen ondanks dat iemand net is vertrokken). Dat maakt het ook wel lastig.
Ik krijg wel kansen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen, maar omdat ik qua inhoud nog niet zo veel weet is moeilijk te bepalen waar ruimte is voor verbeteringen en veranderingen.
Voor context, het gaat om een HR data analyst functie. Dus veel verschillende systemen en rapporten. Daar had ik op gerekend en gaat me goed af, echter ook veel projecten die met HR samenhangen maar niemand weet waar ze thuishoren dus die komen bij onze afdeling voor analyse. Dat is het deel waar ik niet echt wat mee kan, maar mijn collega's zijn daar ook heel negatief over. Dit schijnt al jaren zo te gaan.

Ik heb echter bewust op deze functie gesolliciteerd vanwege de analytische kant. Nu komt er heel veel politiek bij kijken wat ik echt verschrikkelijk vind. Ik ben vrij introvert en vind het fijn gegevens en beslissingen uit data te halen. Hier worden overal vraagtekens gezet bij de data en dan ontstaat een politiek ja/nee spelletje.
Ik ga hier wel tegenin met feiten maar omdat dit soms van hogeraf gebeurd worden mijn argumenten soms gewoon verworpen. Dat voelt niet heel zinvol en geeft me eigenlijk het idee dat ik voor jan met de korte achternaam m'n werk doe.
anoniem_241323 wijzigde dit bericht op 24-08-2017 08:02
Reden: Spelfout
22.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
@Lolabs. dat klinkt alsof het een functie is die goed bij je past, maar een bedrijf wat niet bij je past.
Ik zou kijken hoe je het voor jezelf nog een aantal maanden kunt volhouden en dan door gaan solliciteren bij een ander bedrijf naar dezelfde functie.
Alle reacties Link kopieren
@Kaatje
Dat zou wel eens kunnen, er zijn veel bedrijfsgerelateerde dingen waar ik me aan erger of niet weet hoe ermee om te gaan.

Ik heb een gesprek gehad met mijn manager waarin ik nogmaals heb aangegeven wat er speelt en dat ik serieus overweeg ander werk te zoeken omdat het me niet goed ligt en de verwachtingen vooraf heel anders waren. Hij was begripvol en merkte inderdaad dat ik mijn draai niet kon vinden. Gezien de baan was dat wel verwacht na deze periode. Verder gaf hij aan dat ze wel tevreden met me waren en dat ik de werkzaamheden met hoge kwaliteit aflever. Dat is natuurlijk fijn om te horen maar geeft me niet een veel beter gevoel.

Ik heb voor mezelf een deadline gesteld van 2 maanden. Als ik na die tijd nog steeds met dit zelfde gevoel rondloop ga ik op zoek naar iets anders. In deze functie heb ik namelijk ook 3 maanden opzegtermijn..
Nu maar hopen dat ik over 2 maanden een beter beeld heb of het wat gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Korte update, ik ben eruit.
Afgelopen weken me aan een stuk door alleen maar druk gemaakt. Elke ochtend leeg hooft, met nieuwe moed erin!
Elke avond kapot moe en meer dan eens in tranen omdat ik zo ongelukkig ben met dit werk.

Mijn moeder heeft de doorslag gegeven, die vroeg wat de reden was dat ik had gesolliciteerd destijds en of ik dat doel ook bereikt heb met het krijgen van de baan. Ze vindt namelijk dat ergens blijven zitten waar je niet gelukkig bent zonde van de tijd is.

Ik ga dus vanavond eens op zoek naar vacatures en wellicht al ergens reageren. Enige nadeel is dus 3 maanden opzegtermijn, wat denken jullie, is dat een dooddoener voor een toekomstig werkgever dat ze drie maanden moeten wachten? (in overleg kan het evt korter maar weet niet of mijn manager daarin meegaat). Anders moet ik overwegen om op te zeggen en hopen dat ik tegen de tijd dat mijn baan ophoudt een nieuwe baan heb gevonden..

Balen maar weet vrij zeker dat dit de goede keuze is..
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je een knoop hebt doorgehakt. Dat zal vast al wat rust geven.

De functie van HR data analyst is volgens mij best wel nieuw, ik heb geen idee wat de markt doet. Maar er is maar een manier om er achter te komen. In mijn bedrijf zouden we rustig 3 maanden wachten op de juiste kandidaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gesprek met mijn manager gehad.
De reden dat ik heb besloten te stoppen voordat ik iets anders heb? Ik ben doodongelukkig waar ik nu zit en weet dat ik mezelf alleen maar meer naar beneden haal hoe langer ik blijf zitten. En ik heb 3 maanden opzegtermijn dus er kan veel gebeuren in die tijd.

De dubbele lasten van huur + nieuwbouwhuishypotheek zijn nog 3 maanden dus dat komt goed uit, alle kosten zijn begroot en gedekt door vermogen/hypotheek en we houden nog een spaarpotje over. Daarna kunnen we met 1 inkomen in principe de vaste lasten dekken.
Het is eng, doodeng om deze keuze te maken en een manager die benadrukt dat hij zo veel potentieel ziet en de baan wel wil aanpassen zodat ik wil blijven helpt niet. Maar hij zag ook wel in dat het niet per se het werk maar ook zeker de werkomgeving was. Moeilijk, shit, maar ik weet dat ik niet gelukkig ga worden waar ik nu zit. Stiekem ben ik ook wel opgelucht..

Dus, hier gaan we..
Aan de andere kant voelt het ook heel erg als falen als ik binnen een jaar al uit een functie stap.

Het wordt pas falen als je blijft zitten.
Alle reacties Link kopieren
Succes. Je hebt veel vaardigheden en potentie en er zal vast wel een werkgever reuze blij zijn met je.
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend! Veel succes. Volgens mij is er veel behoefte aan mensen in deze functie dus het komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
Korte update nog,
Binnen een maand had ik een andere functie gevonden per 1 jan waar ik heel veel zin in heb!
Via via wist een oud-collega een leuke functie. Gisteren heb ik mijn nieuwe team ontmoet en ik kan niet wachten tot 1 jan!
Nu nog even m'n tijd uitzitten op mijn huidige werk en alles zo goed mogelijk achterlaten.

Bedankt allemaal!
Wat fijn! Gefeliciteerd met je nieuwe baan :)
Alle reacties Link kopieren
Goed van je lolabs, gefeliciteerd!
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Super, en wat leuk dat je een update komt geven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven