Werk & Studie alle pijlers

Werk en Opleiding bij de Politie

27-08-2017 14:29 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

First things first: Ik ben nieuw op dit forum, en dit word tevens mijn eerste post. Mocht deze verkeerd geplaatst zijn; Excuses in advance! :-)

Wie ben ik? Ik ben , 26 jaar oud en woonachtig in Brabant. De reden dat ik dit topic gestart ben is omdat ik wat meningen en eventuele ervaringen wil horen van mensen die eventueel hetzelfde gedaan/geprobeerd hebben en hoe zij daar in staan.

Ik heb de afgelopen 11 jaar met veel plezier in de retail gewerkt en ben sinds enkele maanden op zoek naar iets volledigs anders omdat ik het werk in winkels niet meer zo zie zitten en er geen uitdaging meer in zie. Ik overweeg al enkele jaren om bij de politie te solliciteren als Surveillant of (Hoofd)-Agent. Ik ben iemand die niet vies is van lichaamsversieringen en heb dan ook een sleeve op mijn rechterarm en een tattoo op mijn linker onder arm (niet ernstig groot). Ik heb navraag gedaan op zowel de website van werken bij de politie als bij een van mijn vrienden die werkzaam is bij de politie. Op de website kwam ik tegen dat je als Politie agent een neutrale uitstraling dient te hebben vanwege de functie die je bekleed. Ook heb ik ergens een soort van document (Gedragscode) weten te vinden (daterend uit 2011) waarin word gezegd:

'In de code staat dat de politie een "gezagsuitstralende, neutrale en veilige houding" behoort in te nemen.

Dus mogen politieambtenaren geen;

uitzonderlijke haardracht of haarkleur hebben, zoals een hanenkam;accessoires dragen die letsel kunnen veroorzaken, zoals grote oorbellen;zichtbare tatoeages, zichtbare piercings en andere zichtbare opzichtelijke lichaamsversieringen hebben;uitingen van geloofs- of politieke overtuiging dragen
'

Echter sprak ik dus die vriend die in opleiding/werkzaam is bij de Politie en hij zelf gaf aan dat het steeds meer gedoogd werd. Zou dit een belemmering kunnen zijn tijdens mijn sollicitatie procedure, ondanks het feit dat het nog steeds aangegeven staat dat er de voorkeur is om ze niet te hebben? Ik ben overigens tot op zekere hoogte bereid mijn lichaamsversieringen te verbergen mocht het niet gewenst zijn. Kleine kant tekening is ook dat geen van mijn tattoo's een geloofsovertuiging of politieke voorkeur uitstralen.

Mijn 2e punt is mijn postuur. Ik ben zelf 1.71 maar weeg om en nabij de 52kg. Weinig dus. Alles wat je aan postuur niet hebt kun je uiteraard nog behalen, dat ben ik mij bewust. Maar zou een klein en tenger postuur ook een nadelig punt kunnen zijn? Ik bedoel, ik zie vaak ook smalle, tengere vrouwelijke politie agentes rond lopen, dus op dat soort momenten krijg ik mijn twijfels.


Ik ben mij overigens heel goed bewust dat politiewerk een enorme impact gaat hebben op mijn prive leven, en dat het mentaal en fysiek erg veel van je gaat vergen. Dat zijn dus dingen die niet aangehaald hoeven te worden 'voor ik ga solliciteren'.

Ook snap ik dat iedereen het recht heeft tot zijn mening, maar reacties als 'kut politie' en 'ze zijn er toch alleen maar als je ze niet nodig hebt' en vice versa zijn opzich redelijk overbodig. ;-)

Regardless van wat komen gaat, dank alvast voor jullie input. :)
anoniem_353613 wijzigde dit bericht op 27-08-2017 14:51
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vraag het eens bij de politie. En als jij met je postuur aan de fitheidstesten voldoet, lijkt ook dat me geen probleem. Succes met je sollicitatie!

Oh, en haal je naam even weg, nergens voor nodig.
Zou je de sport/ fysieke test wel halen denk je?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon solliciteren!

Je wordt helemaal getest en doorgelicht dus als er iets is waardoor je geen politie kan worden hoor je dat vanzelf. Als je het graag wilt gewoon proberen.
Anders blijf je met het gevoel van wat als?

Heel veel succes
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
27-08-2017 14:43
Vraag het eens bij de politie. En als jij met je postuur aan de fitheidstesten voldoet, lijkt ook dat me geen probleem. Succes met je sollicitatie!

Oh, en haal je naam even weg, nergens voor nodig.
Ik ben fysiek verder in orde, heb de filmpjes van de politie bekeken en de norm bekeken voor mijn leeftijds categorie en dat zou gewoon moeten lukken. Ik was inderdaad al van plan om morgen naar het nummer van Recruitment politie om te informeren, maar vragen naar ervaringen kan uiteraard geen kwaad. :-)
Alle reacties Link kopieren
Zolang je geen discrimenerende of geloofsovertuigingen hebt wordt het vrijwel altijd geaccepteerd zag ik tijdens mijn stage bij de politie. Verder moet je gewoon in een goede lichamelijke conditie zijn en de enige manier om daar achter te komen is door gewoon te solliciteren en de testen te doen. Als je wordt afgewezen kun je volgend jaar weer opnieuw solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Meerdere collega's lopen hier met een tatoeage rond, het word inderdaad steeds meer gedoogd. Onlangs ook nog gezien bij studenten die vers van de academie af kwamen.

Je postuur hoeft geen probleem te zijn maar kan wel een belemmering vormen. Dit kun je zelf het beste inschatten. Als jij de test kunt halen en je ook bewust bent van het feit dat er mannen van 2 bij 2 soms ook zin hebben in een knokpartij en dan niet kijken naar wie ze voor zich hebben en je dit ook aan kunt, dan kun je prima solliciteren.

Overigens is er een groot verschil tussen een surveillant en een (hoofd) agent. Wellicht kun je jezelf daar beter eerst wat meer in verdiepen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
saintjeisanoniem schreef:
27-08-2017 16:21
Meerdere collega's lopen hier met een tatoeage rond, het word inderdaad steeds meer gedoogd. Onlangs ook nog gezien bij studenten die vers van de academie af kwamen.

Je postuur hoeft geen probleem te zijn maar kan wel een belemmering vormen. Dit kun je zelf het beste inschatten. Als jij de test kunt halen en je ook bewust bent van het feit dat er mannen van 2 bij 2 soms ook zin hebben in een knokpartij en dan niet kijken naar wie ze voor zich hebben en je dit ook aan kunt, dan kun je prima solliciteren.

Overigens is er een groot verschil tussen een surveillant en een (hoofd) agent. Wellicht kun je jezelf daar beter eerst wat meer in verdiepen.

Succes!
Super voor de informatie, dankjewel.

Ik ben mij terdege bewust dat ik soms in situaties terecht ga komen waar mensen met een steviger postuur niet gaan mee werken, en ik deins daar niet voor terug, dus in dat opzicht zie ik geen problemen, buiten het fysieke aspect tenminste.

Ik ben van plan om op Surveillant te solliciteren, aangezien er verder geen vacatures vrij zijn voor (Hoofd)-Agent op dit moment. :-)
Alle reacties Link kopieren
Niet geschoten (om even in vaktermen te blijven) is altijd mis, dus gewoon proberen!

Ik kom steeds meer agenten tegen met tatoeages en het hoort, mijns inziens, ook bij de huidige tijd, het is een weerspiegeling van de huidige maatschappij.

Je postuur hoeft geen belemmering te zijn, zolang je je 'mannetje' maar staat. Dat zul je ervaren tijdens de opleiding, wanneer je eraan mag beginnen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dutch_Trien schreef:
27-08-2017 18:52
Niet geschoten (om even in vaktermen te blijven) is altijd mis, dus gewoon proberen!

Ik kom steeds meer agenten tegen met tatoeages en het hoort, mijns inziens, ook bij de huidige tijd, het is een weerspiegeling van de huidige maatschappij.

Je postuur hoeft geen belemmering te zijn, zolang je je 'mannetje' maar staat. Dat zul je ervaren tijdens de opleiding, wanneer je eraan mag beginnen.

Succes!
+1 Voor de toepasselijke woordspeling. ;-)

Mee eens, zo sta ik er ook in echter vroeg ik mij af wat anderen er van vonden.

Dankjewel allemaal, hier heb ik oprecht wat aan. Mochten mensen nog toevoegingen hebben: Laat ze vooral horen :-)

Groet
Alle reacties Link kopieren
Het betekent: Je zult altijd een blouse of trui met lange mouwen moeten dragen. De vraag voor jou is: Ben je daartoe bereid, ook in de zomermaanden? Want iedereen draagt korte mouwen tijdens die maanden.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft je andere vraag vind ik dat je wel heel zeker van je eigen kunnen moet zijn op straat wat betreft je fysiek, want het is nogal vervelend en ongelijkwaardig dat mannelijke agenten altijd automatisch vooraan moeten staan om de klappen op te vangen omdat de vrouwelijke agenten meestal achteruit deinzen of het fysiek niet aan kunnen als er gezeik is op straat.
Alle reacties Link kopieren
KennyBee schreef:
27-08-2017 20:34
Wat betreft je andere vraag vind ik dat je wel heel zeker van je eigen kunnen moet zijn op straat wat betreft je fysiek, want het is nogal vervelend en ongelijkwaardig dat mannelijke agenten altijd automatisch vooraan moeten staan om de klappen op te vangen omdat de vrouwelijke agenten meestal achteruit deinzen of het fysiek niet aan kunnen als er gezeik is op straat.
Ben ik het volledig mee oneens. Ik ken enkele vrouwelijke agentes van vroeger die er absoluut niet voor terug deinsden om een stap vooruit te zetten, dus dat mannen automatisch naar voren zouden stappen is nogal een aanname in mijn optiek. En met betrekking tot het zeker zijn daarin heb ik daar geen moeite mee. Ik ben wellicht niet de meest brede persoon die iemand zal tegen komen op straat, maar ik ben niet bang om op een passende manier het voortouw te nemen. Of dat nou goed uitpakt of slecht. Dat zijn uiteraard de mogelijke consequenties die er bij komen kijken. En mocht het echt nodig zijn, kan je er uiteraard altijd nog wat (kracht)training voor volgen om wat aan je fysiek te doen.
KennyBee schreef:
27-08-2017 20:27
Het betekent: Je zult altijd een blouse of trui met lange mouwen moeten dragen. De vraag voor jou is: Ben je daartoe bereid, ook in de zomermaanden? Want iedereen draagt korte mouwen tijdens die maanden.
Dit druist dan wel weer enigszins in tegen wat eerder benoemd is, maar goed. Als gezegd lopen er wel degelijk veel agenten (tijdens dienst tijd) met zichtbare lichaamsversieringen dus valt dit ondertussen wel mee. Maar om je vraag te beantwoorden: Daar heb ik geen moeite mee mocht het daar op aankomen. Waar ik overigens niet meer van uit ga.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook tenger en sterk zijn he? Er zullen altijd mensen zijn die sterker of groter zijn. Ik zou gewoon gaan solliciteren.
Het klinkt alsof je goed voorbereid bent.
Dit was (vroeger) ook altijd mijn droom.

Ik wens je heel veel succes :)
Alle reacties Link kopieren
Cpa93789 schreef:
27-08-2017 20:40
Ben ik het volledig mee oneens. Ik ken enkele vrouwelijke agentes van vroeger die er absoluut niet voor terug deinsden om een stap vooruit te zetten, dus dat mannen automatisch naar voren zouden stappen is nogal een aanname in mijn optiek. En met betrekking tot het zeker zijn daarin heb ik daar geen moeite mee. Ik ben wellicht niet de meest brede persoon die iemand zal tegen komen op straat, maar ik ben niet bang om op een passende manier het voortouw te nemen. Of dat nou goed uitpakt of slecht. Dat zijn uiteraard de mogelijke consequenties die er bij komen kijken. En mocht het echt nodig zijn, kan je er uiteraard altijd nog wat (kracht)training voor volgen om wat aan je fysiek te doen.



Dit druist dan wel weer enigszins in tegen wat eerder benoemd is, maar goed. Als gezegd lopen er wel degelijk veel agenten (tijdens dienst tijd) met zichtbare lichaamsversieringen dus valt dit ondertussen wel mee. Maar om je vraag te beantwoorden: Daar heb ik geen moeite mee mocht het daar op aankomen. Waar ik overigens niet meer van uit ga.

Nou wat is dan eigenlijk je vraag? Twijfelkonten hebben ze niets aan bij de politie
Alle reacties Link kopieren
KennyBee schreef:
27-08-2017 20:27
Het betekent: Je zult altijd een blouse of trui met lange mouwen moeten dragen. De vraag voor jou is: Ben je daartoe bereid, ook in de zomermaanden? Want iedereen draagt korte mouwen tijdens die maanden.
Ben je werkzaam bij de politie, Kenny? In mijn korps zijn er genoeg collega's rond met tatoeages die gewoon met korte mouwen rond lopen. Maar wellicht is dit dan toch bij elk korps weer anders.
Alle reacties Link kopieren
KennyBee schreef:
27-08-2017 20:49
Nou wat is dan eigenlijk je vraag? Twijfelkonten hebben ze niets aan bij de politie
Mijn vraag, Kenny, was hoe andere mensen daar over denken en wat hun ervaringen daar over waren/zijn. Ik ben smal van postuur, zien mensen dit als een nadeligheid? Ik heb zichtbare lichaamsversieringen, is dit een nadeligheid volgens mensen (of mensen die werkzaam zijn bij de politie). Ik vroeg naar hun meningen en standpunten.

Je zegt zegt dingen alsof het feiten zijn, terwijl ik nergens lees dat je dit berust op werkelijkheid. Elke situatie is anders voor zo ver ik kan zien ..
Het lijkt mij totaal geen probleem om klein en/of tenger te zijn als agent. Ze zijn echt niet allemaal lang en breedgeschouderd. Volgens mij is er niet eens een minimum lengte-eis. Het heeft mij altijd wel getrokken maar ik zou nooit door de sportkeuring gekomen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb qua lengte wel wat informatie kunnen vinden de afgelopen weken: Er is inderdaad geen officiele minimum-eis. Je zou bij wijze van spreken met 1.30m nog kunnen solliciteren. Wel handig voor kleine ruimtes ;-)
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn die tattoos wel in je voordeel en vinden ze je een stoer wijffie ;-)
Alle reacties Link kopieren
Kant-tekening: Ik ben overigens een man. Misschien wat onverwachts, maar it's true. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook dat door het nieuwe uniform meer tatoeages zichtbaar zijn geworden. De mouwen zijn iets korter waardoor de mensen die ze precies tot aan de mouw hadden, een "probleem" hadden bij het nieuwe uniform waar ze niks aan kunnen doen. Hierdoor zijn ze, denk ik, meer geaccepteerd of valt er minder over te zeggen. Daarnaast is de tijdsgeest tegenwoordig zo dat tatoeages meer worden geaccepteerd.

Ik zie daarom idd geen probleem bij een sollicitatie. Wel zou ik goed nadenken over de functie die je wil vervullen want doorstromen als je eenmaal binnen bent, gaat vaak niet erg makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mare85 schreef:
27-08-2017 21:52
Ik weet ook dat door het nieuwe uniform meer tatoeages zichtbaar zijn geworden. De mouwen zijn iets korter waardoor de mensen die ze precies tot aan de mouw hadden, een "probleem" hadden bij het nieuwe uniform waar ze niks aan kunnen doen. Hierdoor zijn ze, denk ik, meer geaccepteerd of valt er minder over te zeggen. Daarnaast is de tijdsgeest tegenwoordig zo dat tatoeages meer worden geaccepteerd.

Ik zie daarom idd geen probleem bij een sollicitatie. Wel zou ik goed nadenken over de functie die je wil vervullen want doorstromen als je eenmaal binnen bent, gaat vaak niet erg makkelijk.
Niet makkelijk betekent niet per definitie onmogelijk toch? ;-)

En toch vraag ik mij af, er is, hoor ik langs alle kanten een tekort aan agenten, maar echt openstaande vacatures voor (Hoofd)-Agenten staan er niet echt tussen. Voor geen enkele regio. En voor surveillanten ook al vrij weinig. Ik vraag mij dan toch af of ze dat gat zo snel hebben opgevuld of dat ze niet allemaal uit staan.
Ik denk wel dat je gewicht een probleem zou kunnen zijn. Je bmi is (veel) te laag.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
27-08-2017 21:57
Ik denk wel dat je gewicht een probleem zou kunnen zijn. Je bmi is (veel) te laag.
Mijn BMI zit op 17.9, wat inderdaad net te weinig is. Dat zou minimaal 18.5 moeten zijn. Als ik 2 kilo aan kom zou ik op 19 BMI zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven