Werk & Studie alle pijlers

aan een nieuwe opleidign beginnen op mn 31ste?

05-09-2017 23:13 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik zit ergens mee en wil graag wat meningen horen.

het zit zo.. ik ben op 12jarige leeftijd naar nederland gekomen. heb een tijdje op een school gezeten waar je heel veel nederlands leert en je kreeg ook nog wat andere vakken. na twee jaar werd ik getest en kon ik instromem in het derde jaar vbo. ik heb toen voor de richting administratie gekozen en heb dit in twee jaar met hele goede resultaten afgerondt (alles op c niv). dus een vbo diploma behaald met alle vakken op een C niv. hierna toen ik 17 was ben ik begonne met een mbo 4 opleiding bank en verzekerings wezen.. dit heb ik twee jaar gedaan maar ik vond naar achool gaan niet zo leuk en wilde liever geld verdienen. ik heb toen een baan in de administratie gekregen bij een bibliotheek. na twee jaar werd mijn contract helaas niet verlengd wegens bezuinigen. een jaartje in winkels enzo gewerkt. toen bleek dat ik zonder een diploma niet echt kans meer maakte om in de administratie te werken ging ik weer terug de schoolbanken in.. ik koos dit keer voor de opleiding boekhouden. na anderhalf jaar verveelde ik me zo erg dat ik random ging solliciteren naar een baan want ik vond de praktijk erg leuk maar de lessen erg saai... en dat ik toen ten huwelijk werd gevraagd door mn vriend hielp ook niet echt om op school te blijven.. bruiloft kwam eraan dus geld verdienen was wel handig....weer de opleiding afgebroken... ik werd toen aangenomen op het zadkine in rotterdam als administratief medewerkster. Na een jaar daar te hebben gewerkt werd het traject waarvoor ik was aangenomen stop gezet.. helaas pindakaas! ondertussen trouwde ik en verhuist naar een andere stad en was de crisis in volle gang. kon nergens meer werk vinden.. aangezien mn man en ik een kinderwens hadden zijn we zwanger geworden.. nu.. drie kinderen later en een gat in mn cv van 9 jaar zou ik zooo graag weer aan het werk willen. mn jongste wordt binnenkort vier jaar en gaat dan naar school.. ik heb het afgelopen jaar wel schoonmaak werk gedaan op een kantoor omdat ik dacht dat ik gewoon wilde werken maar vind dat werk hersen dodend en ging echt met tegenzin ernaartoe. heb vandagijn ontslag ingediend.

ik ben nu dus 31 jaar. ik weet dat ik heel veel kan.. ik ben gemotiveerd om weer iets op te pakken wat ik leuk vindt alleen ja... geen diploma :( na zo een lang verhaal komt nu de vraag... is er iemand hier die ook rond mijn leeftijd is en terug is gaan studeren? ik denk eraan om een bbl opleiding te gaan doen in de richting van de administratie... maar dan moet ik wel werk vinden. is er iemand die dit is gelukt? als dit niet lukt zou ik toch ook graag gewoon de bol variant willen doen maar kan dit wel met mijn leeftijd??
En waarom zou je je opleiding dit keer wel volhouden?

An sich ... Studeren op 31 geen probleem.
Je moet immers nog werken tot je 70ste.

Maar je hebt het al 2 keer eerder geprobeerd en het werkt gewoon niet voor jou.
Waarom dan toch nog een 3de keer proberen?
BBL is 80 procent werken / 20 procent les. Daarnaast nog studie uren.

Ik vraag me af of je de administratieve richting wel leuk genoeg vindt?

Wat zijn je interesses? Welk beroep zou je het liefst doen als je even niet naar niveau of diploma's kijkt?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
05-09-2017 23:47
En waarom zou je je opleiding dit keer wel volhouden?

An sich ... Studeren op 31 geen probleem.
Je moet immers nog werken tot je 70ste.

Maar je hebt het al 2 keer eerder geprobeerd en het werkt gewoon niet voor jou.
Waarom dan toch nog een 3de keer proberen?
ik denk dat ik het nu wel vol ga houden omdat ik nu wel weet dat ik echt niet aan leuk werk kom zonder diploma.

dat lukte misschien wel toen ik nog jonger was en recente ervaring had maar nu niet.. en als ik bbl kan gaan doen dan gaat het zeker wel lukken omdat ik ernaast veel kam werken en dat is wel altijd gewoon goed graan.

ik wil echt zò graag weer aan het werk en het liefst iets doen wat echt uitdagend is..
Alle reacties Link kopieren
theatime schreef:
05-09-2017 23:54
BBL is 80 procent werken / 20 procent les. Daarnaast nog studie uren.

Ik vraag me af of je de administratieve richting wel leuk genoeg vindt?

Wat zijn je interesses? Welk beroep zou je het liefst doen als je even niet naar niveau of diploma's kijkt?
klopt! vandaar dat ik dus aan bbl denk. wil gewoon weer graag aan het werk.

ik vind de administratieve kant leuk.. daar ligt het niet aan. vind het heerlijk om met computers, telefoons en cijfers te werken..

ik heb tijdens de studies die ik deed altijd bijbaantjes gehad in verschillende sectoren. maar de administratie vind k toch het leukst..
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd is geen reden om geen opleiding te volgen als je geen diploma's hebt. En ja soms hebben mensen op latere leeftijd opeens wel de motivering om een studie tot een goed einde te volbrengen, maar jij hebt het in het verleden wel erg bont gemaakt met studeren en weer stoppen.

Als ik jou was, zou ik voor een Beroepsbegeleidende leerweg-opleiding (BOL) kiezen. Dan verdien je en geld en hoef je maar beperkt naar school. Kies dan wel een opleiding waar je ook in de toekomst wat aan hebt.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
06-09-2017 00:32
Leeftijd is geen reden om geen opleiding te volgen als je geen diploma's hebt. En ja soms hebben mensen op latere leeftijd opeens wel de motivering om een studie tot een goed einde te volbrengen, maar jij hebt het in het verleden wel erg bont gemaakt met studeren en weer stoppen.

Als ik jou was, zou ik voor een Beroepsbegeleidende leerweg-opleiding (BOL) kiezen. Dan verdien je en geld en hoef je maar beperkt naar school. Kies dan wel een opleiding waar je ook in de toekomst wat aan hebt.
ja ik besef nu ook hoe stom het was om er steeds mee te stoppen omdat ik dacht dat ok wel binnen een bedrijf zou groeien :( ik voel me nu ook absoluut gemotiveerd en zou graag een bbl (bol is trouwens wel 5 dagen school ) opleoding willen doen... saarom wilde ik graag ervaringen horen van andere die dit misschien ook hebben gedaan. thanx voor je reactie
Houd in de gaten dat de arbeidsmarkt voor administratief medewerkers niet goed is.

"Veel administratieve beroepen hebben te maken met een krimpende werkgelegenheid. Tegelijkertijd zijn er veel werkzoekenden die een administratieve baan willen."

https://lerenenwerken.nl/nieuws/financi ... antcontact
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 35 en start weer een hbo opleiding van 4 jaar het maakt niet uit je moet nog zo lang werken! Alleen kies iets uit dat je wel volhoud wellicht is de zorg iets voor je?
Alle reacties Link kopieren
Kinase3000 schreef:
06-09-2017 02:38
Houd in de gaten dat de arbeidsmarkt voor administratief medewerkers niet goed is.

"Veel administratieve beroepen hebben te maken met een krimpende werkgelegenheid. Tegelijkertijd zijn er veel werkzoekenden die een administratieve baan willen."

https://lerenenwerken.nl/nieuws/financi ... antcontact
oh als ik om me heen kijk zie ik dan toch nog best veel vacatures coor administratieve banen vooral in de financiële administratie.. en administratie is natuurlijk erg breed en elk bedrijf heeft een administratie dus denl zelf dat er kans is dat ik wat vind...
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
06-09-2017 06:29
Ik ben 35 en start weer een hbo opleiding van 4 jaar het maakt niet uit je moet nog zo lang werken! Alleen kies iets uit dat je wel volhoud wellicht is de zorg iets voor je?
ooh wat goed. ik weet wel dat er op het hbo meer 'oudere' mensen zitten maar van het mbo weet ok het niet zo..

nee, ik heb niks met de verzorgende kant helaas.. ik heb ooit als bijbaan in een verpleeghuos gewerkt maar ben daar uiteindelijk ook geëindigd op de administratie/receptie...
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen. Het is helemaal niet zo vreemd om je op latere leeftijd je om te laten scholen. In mijn klas zit ik ook tussen alle leeftijden. De jongste is 17 de oudste 57. Helemaal leuk. Genoeg 30+ die nog even een carrière switch willen maken. Ik moedig dit alleen maar aan. Heb juist respect voor hen omdat het leren en combineren van een opleiding vaak moeilijker is dat wanneer je bijvoorbeeld 18 bent.

Ik begrijp ook dat je er misschien tegen op ziet omdat het inderdaad heel goed mogelijk is dat bij jongeren in de klas komt desondanks vind ik dat je persoonlijke ontwikkeling hierdoor niet in weg moet komen te staan.

Ik lees we dat je gemotiveerd bent en heel graag vooruit wilt. Dat is goed. Een opleiding duurt lang, soms 4 jaar. Dus je moet er wel iets voor inleveren. Je hebt 3 kinderen, een relatie en een houshouden die je erbij moet onderhouden. Het gaat heel zwaar worden. Een opleiding kost energie! Sommige haken af andere zetten door. Als je kiest voor een opleiding twijfel dan niet en ga er voor de 100% voor anders redt je het niet. Dat is dan zonde van je tijd, geld en niet best voor je eigenwaarde.

Succes met de juiste keuze te maken.
Ondanks dat je vbo hebt gedaan maar leren he wel makkelijk af leek te gaan, kun je ook nog overwegen een 21+ toets te doen voor een HBO opleiding. Dan kan je ook zonder HAVO diploma aan een HBO beginnen. Ik ken je niet, maar opper het voor het geval onvoldoende uitdaging voor jou het probleem was.

Verder ken ik relatief veel mensen die rond hun 30e een (deeltijd)studie beginnen. Meestal wel naast een baan idd.
Alle reacties Link kopieren
Tiktaktok schreef:
06-09-2017 19:37
Gewoon doen. Het is helemaal niet zo vreemd om je op latere leeftijd je om te laten scholen. In mijn klas zit ik ook tussen alle leeftijden. De jongste is 17 de oudste 57. Helemaal leuk. Genoeg 30+ die nog even een carrière switch willen maken. Ik moedig dit alleen maar aan. Heb juist respect voor hen omdat het leren en combineren van een opleiding vaak moeilijker is dat wanneer je bijvoorbeeld 18 bent.

Ik begrijp ook dat je er misschien tegen op ziet omdat het inderdaad heel goed mogelijk is dat bij jongeren in de klas komt desondanks vind ik dat je persoonlijke ontwikkeling hierdoor niet in weg moet komen te staan.

Ik lees we dat je gemotiveerd bent en heel graag vooruit wilt. Dat is goed. Een opleiding duurt lang, soms 4 jaar. Dus je moet er wel iets voor inleveren. Je hebt 3 kinderen, een relatie en een houshouden die je erbij moet onderhouden. Het gaat heel zwaar worden. Een opleiding kost energie! Sommige haken af andere zetten door. Als je kiest voor een opleiding twijfel dan niet en ga er voor de 100% voor anders redt je het niet. Dat is dan zonde van je tijd, geld en niet best voor je eigenwaarde.

Succes met de juiste keuze te maken.
bedankt voor jouw reactie.


mag ik vragen welke opleiding jij doet? ik zie er opzich niet echt tegenop om met jongeren in de klas te zitten. ik word zelf nooit ouder dan 21/22 geschat en kan me wel aanpassen aan jongere mensen.. en dasrnaast.. ik wil dit voor mezelf doen dus ga me niet te veel van anderen aantrekken.

ik heb idd drie (jonge) kinderen, een man en een huishouden maar daarnaast heb ik wel een man die me heel erg motiveert om iets voor mezelf te gaan doen. ik heb bewust gewacht tot mn jongste vier jaar wordt. ze gaat fulltime naar shool en na school is er bso. mijn man helpt me thuis best veel en doet al elke dag de kinderen op bed enzo. dus savonds als de kids op bed liggen zou ik nog wel het een en ander kunnen doen. mocht het nodig zijn hebben we genoeg vrienden en familie in de buurt die vaak genoeg de kids opvangen dus ik denk dat dat wel gaat lukken.

ik ga morgen gewoon even langs een school hier in de buurt.. en even een goede sollicitatie brief samen stellen... niet geschoten js altijd mis haha.
Alle reacties Link kopieren
Eve87 schreef:
06-09-2017 21:34
Ondanks dat je vbo hebt gedaan maar leren he wel makkelijk af leek te gaan, kun je ook nog overwegen een 21+ toets te doen voor een HBO opleiding. Dan kan je ook zonder HAVO diploma aan een HBO beginnen. Ik ken je niet, maar opper het voor het geval onvoldoende uitdaging voor jou het probleem was.

Verder ken ik relatief veel mensen die rond hun 30e een (deeltijd)studie beginnen. Meestal wel naast een baan idd.
ik heb ook grdacht aan een hbo opleiding maar wat me nu tegen houdt zijn de kosten. hbo is in vergijking met mbo best wel duur. ik wil liever niet lenen.. als ik mn mbo haal en een baan heb kan ik altijd nog deeltijd hbo gaan doen...
jamila31 schreef:
06-09-2017 08:49
oh als ik om me heen kijk zie ik dan toch nog best veel vacatures coor administratieve banen vooral in de financiële administratie.. en administratie is natuurlijk erg breed en elk bedrijf heeft een administratie dus denl zelf dat er kans is dat ik wat vind...

Yes, die zijn er maar het is een krimpmarkt. Er is nu al een tekort aan vacatures voor financiele administratieve functies en de verwachting is dat dat flink door gaat zetten de komende jaren door automatisering. Dus als jij over een paar jaar klaar bent met je opleiding zullen er ws minder banen zijn en de concurrentie moordend omdat veel mensen hun baan in die sector verloren hebben. En daar moet jij mee concurreren, die hebben al jaren ervaring. En (echt niet lullig bedoeld) geen gat op hun cv.

Ik heb 't volgende ff voor je gekopieerd (artikel uit 2016).

"Doordat de financiële administratie van veel organisaties is geautomatiseerd, zijn er veel banen verdwenen. Het aantal WW-uitkeringen voor financieel administratieve medewerkers neemt al jaren toe. Veel van deze medewerkers moeten op zoek naar een nieuwe baan. Zij hebben vooral kans op werk als ze overstappen naar een baan in het klantcontact.

Voor financieel administratief medewerkers zijn er betere kansen in niet-administratieve beroepen. Vooral in het klantcontact zijn er kansen. Bijvoorbeeld als callcentermedewerker, medewerker klantenservice of servicedeskmedewerker ICT. Deze beroepen hebben meestal veel openstaande vacatures. Daarnaast biedt een functie als marktermedewerker ook een goede kans op werk.

De kans op werk in administratieve beroepen is meestal niet goed. Veel administratieve beroepen hebben te maken met een krimpende werkgelegenheid. Tegelijkertijd zijn er veel werkzoekenden die een administratieve baan willen. Dit is vooral het geval in secretariële functies. Maar ook voor receptionisten zijn de kansen op een baan beperkt.

Toch zijn er kansen voor financieel medewerkers die binnen de administratieve richting een andere baan willen. Ze kunnen dan het beste overstappen naar een baan als (assistent) controller of assistent-accountant. Voor deze functies hebben werkzoekenden wel een hogere opleiding nodig, waardoor deze overstap niet voor iedereen een optie is."

Ik zou er nog eens goed over je studiekeuze nadenken als ik jou was, voordat je al die tijd en energie in een opleiding stopt waarvoor de baankansen slecht zijn.
Alle reacties Link kopieren
Idd wat de voorgangers ook al benadrukten al die administratieve opleidingen is bijna een garantie voor werkeloosheid.

Is een beroepskeuze test geen optie?

Waarom een 35 jarige zonder ervaring aannemen als je ook iemand van 21 kunt nemen (die ook nog onder het jeugdloon valt).

Overigens is mijn vriend met alleen een MBO 2 opleiding (beveiliger toegelaten tot de HTS deeltijd opleiding dmv 21+ test) maar het mooie is ondanks zijn lage vooropleiding heeft ie wel mooi de hoogste punten van zijn klas) (gevalletje geen kansen gekregen vroeger/asperger en daardoor onbegrepen door ouders! en school).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 33e aan een HBO opleiding begonnen, in de avonduren naast mijn 40-urige werkweek.
Is vooral in het begin erg pittig maar nu ben ik 3 jaar verder, alle studiepunten behaald dus nog 1 jaar in ik ben klaar.

Mijn klasgenoten zijn in de leeftijd van 23-48 jaar, schaam je vooral nergens voor maar ben trots dat je op deze leeftijd alsnog wat bereikt :)
Ik heb ook nog op latere leeftijd een (tweede) opleiding gedaan. Ik was toen ongeveer even oud als jij. In mijn klas zaten mensen van 22-55 jaar, dus ik heb me geen moment vreemd gevoeld door mijn leeftijd. Ik ben nog altijd blij met mijn diploma en het werk dat ik nu doe. Ga ervoor, maar wel alleen als je echt gemotiveerd bent. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik was 40 jaar toen ik afstudeerde op het hbo. In deeltijd en gewoon binnen de vier jaar mijn diploma behaald. Leeftijd zegt echt helemaal niets, eerder je inzet. Weet je zeker dat je deze opleiding wel af gaat maken?
Alle reacties Link kopieren
TO als dit jouw normale manier van schrijven is is een opfriscursus nederlands misschien iets? Iemand die mijn administratie doet moet namelijk de taal wel goed beheersen .
Alle reacties Link kopieren
In jouw geval lijkt het me beter dat je thuis blijft en de kinderen opvangt als ze uit school komen.
Misschien kun je nog leuk vrijwilligerswerk vinden in de tijd dat je kinderen op school zitten
Als jij als admin mw hebt gewerkt op het Zadkine dan weet jij toch dat er veel 30+ een opleiding doen en jij niet de enige zult zijn.
Heb je nu een uitkering of verdient je man genoeg? Als je een uitkering krijgt kan je eens kijken of je via het UWV een beroepskeuze test kan maken. En anders kan je zelf een beroepskeuzetest maken via andere bedrijven (ff googlen).

Ik zou niet zomaar aan een opleiding beginnen als je niet echt weet wat je wil. Zonde van het geld.
Dus eerst eens gaan bedenken wat je leuk vindt en wat je kan en welke opleidingen daar bij passen. Ik denk namelijk dat er wel een breder aanbod is bij de dingen die jij benoemd als leuk zijnde.

Daarnaast maakt leeftijd niks uit. Ik heb zelf een opleiding gedaan op m'n 31ste (wel in mijn eigen vakgebied) en het was een erg leuke en leerzame tijd. Klasgenoten zaten in de leeftijd van 20 tot 50 en genoeg mensen die wel nieuw waren in het vak en zich om schoolde.
Maar ook mensen die af vielen omdat het toch niet de richting was die zij wilde, of waar het te zwaar voor was.

Dus voordat je begint met een opleiding zou ik eerst uit gaan zoeken wat je precies wilt. Je hebt nog tijd zat, de opleidingen zijn al begonnen dus je kan je nu toch niet meer inschrijven voor dit jaar neem ik aan. Bereid je goed voor want een opleiding met kinderen, stage/werk en huishouden is pittig. Maar zeker de moeite waard!
Alle reacties Link kopieren
jamila31 schreef:
06-09-2017 22:18
bedankt voor jouw reactie.


mag ik vragen welke opleiding jij doet? ik zie er opzich niet echt tegenop om met jongeren in de klas te zitten. ik word zelf nooit ouder dan 21/22 geschat en kan me wel aanpassen aan jongere mensen
Voor mijn privacy wil ik dat niet zeggen. Maar het gaat hier om een dienstverlenend beroep in de zorg. Als je je niet ongemakkelijk voelt tussen de adolescenten dat zie ik geen rede om door je leeftijd af te gaan haken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven