Werk & Studie alle pijlers

Avonden in een fulltime werkweek

10-09-2017 12:18 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds deze week werk ik fulltime als Onderwijsassistente op een basisschool op 75 minuten reistijd van mijn huis. Helemaal naar mijn zin en ook blij dat ik na 4 dagen afgelopen jaar nu 5 dagen mag werken. Fulltime werken heb ik echter nog niet gedaan en de eerste week hakt er behoorlijk in. Dat is niet erg, maar ik zoek naar een mooie balans om niet het ritme werken, eten, slapen te ontwikkelen.

Mijn dag ziet er doorgaans zo uit:
5.15 opstaan, om 6.15 ga ik de deur uit. Dat uur heb ik nodig om de dag rustig te kunnen starten.
Tussen 7.30 en 7.45 ben ik op mijn werk. Vanaf het station moet ik nog een kwartiertje fietsen, soms loop ik het eerste stukje.

Ik probeer uiterlijk om 16.30 weg te gaan. Soms is dat wat eerder, soms wat later. Een dag in de week wil ik echt op tijd weg en gelukkig heb ik die mogelijkheid ook.

Dan ben ik rond 17.30 thuis als de NS een beetje meewerkt. Gelukkig bijna geen vertragingen.

Wanneer het avondeten op is en de keuken is schoongemaakt is het zo 19.30 en wil ik 2x in de week nog gaan sporten mits mijn blessure dat toe laat. Echter ben ik meestal zo gesloopt dat ik de puf niet meer heb om de deur uit te gaan. Mede omdat ik max om 21.30 in bed wil liggen. Deze week was dat al om 20.45.

In het weekend heb ik alle tijd van de wereld, maar graag hou ik doordeweeks ook wat tijd over om te sporten en een klein beetje het gevoel van een relaxte avond te hebben. Hoe zien jullie avonden er uit?
Ik kom meestal rond 18.00 uur thuis van werk, maak eten, plof op de bank neer en doe, op een lange wandeling met de honden na, helemaal niets meer. Maar ik heb dan ook een vrij intensieve baan met veel beweging overdag.
Wat doe je in dat uur van opstaan totdat je de deur uit gaat? Als ik kwart over 6 weg moet, sta ik meestal tien voor zes op. Aankleden, tanden poetsen, naar de wc, eten pakken en weg. Douchen doe ik altijd 's avonds en ontbijten op mijn werk (kan voor jou eventueel ook in de trein).
Koken doe ik niet iedere avond maar bijvoorbeeld om de dag en dan eet ik later in de week een "restje" uit de magnetron.
Kun je misschien al gaan sporten ergens onderweg naar huis? Als ik eenmaal thuis op de bank zit, wil ik ook niet meer. Desnoods eet je in de trein iets wat je koud kunt eten of wat je op je werk even opwarmt. Dan hoef je na het sporten thuis niet meer te koken.
Alle reacties Link kopieren
@ chirpy

Aankleden, gezicht reinigen, make-up, bed opmaken: 20 minuten. Het zou sneller kunnen, want ik heb meestal 10 minuten over, maar ik heb het nodig om rustig op te starten. Dat is ook niet zozeer het probleem. Douchen doe ik inderdaad 's avonds.

Sporten kan indd vóór ik thuis kom. Die zal ik eens meenemen in mijn planning ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde ritme. Ik ben meestal om 18.00 thuis nadat ik dochter heb opgehaald. Eten, afwassen, douchen, voorlezen en haar naar bed brengen. Ik heb dan honderd plannen in mijn hoofd die negen van de tien keer niet waar worden gemaakt doordat ik even op de bank wil.
Ik heb het geaccepteerd. We hebben de weekenden en de schoolvakanties!
Alle reacties Link kopieren
Deze week is een uitzonderlijke week, dat weet je toch? Iedereen op school ligt voor pampus 's avonds.

Verder doe ik ook niks hoor in de avonden. Ik heb mezelf aangeleerd om achter elkaar door te werken, ipv na de lessen naar huis te gaan en dan in avond nog vanalles te moeten doen, met als resultaat dat ik 's avonds echt geen puf meer heb. Dat heb ik gewoon maar geaccepteerd. Bingewatching is mijn hobby geworden.
Alle reacties Link kopieren
5.15 opstaan, dat is wel heel vroeg.
Kan je nog tijd besparen door 's avonds je kleding klaar te leggen en door in de trein te eten (bv. overnight oats in een potje) en in de trein te make-up-en. Het zal vast nog niet heel druk zijn en niet zo snel storend voor andere reizigers.
Of 1 nacht daar slapen (B&B, bungalowpark) en dan daar sporten?

Ik ben overigens doordeweeks s'avonds ook uitgeteld en ga dan ook niks meer doen.
Alle reacties Link kopieren
75 minuten reistijd is behoorlijk veel. Is er een mogelijkheid dichter bij je werk te gaan wonen? Carpoolen met collega die in de buurt woont (desnoods eerste stuk met openbaar vervoer)? Zou het met de auto niet sneller zijn? Als je van je reistijd een uur zou kunnen afsnoepen dan heb je al een uur om te sporten zonder tijd in te leveren. Omdat je zo vroeg opstaat en ook redelijk vroeg naar bed gaat, hou je wel erg weinig vrije tijd over met die reisuren.
Creativity is intelligence having fun
05:15 is vroeg. Snap dat je in de avonden geen energie meer hebt.
Ik ben vaak om 17:00 vrij, 17:30 thuis incl ophalen dochtertje KDV.
Eten maken, eten, dochtertje douchen, zelf douchen, boekjes lezen met dochtertje, dochtertje naar bed, wat opruimen. Is het zo 20:00. Daarna doe ik niks meer (bankhangen). Soms nog rondje hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel lekker lezen in de trein. Of koffie drinken ofzo. Zou ik onhandig gebruik van maken en het als vrije tijd indelen.
Koken, eten en opruimen/afwassen kost je twee uur?

Is verder niet erg, maar is daar geen winst te behalen als je nog wil sporten in de avond?

Nieuwe baan is altijd vrij intensief natuurlijk zo'n eerste week. Ik ben afgelopen week ook aan iets nieuws begonnen en ook ik was gesloopt de eerste dagen.

En is iets later naar bed ook geen mogelijkheid om iets meer het gevoel van vrij te ervaren? 21.30 liggen betekent dat je ongeveer om 21.00 uur de avond al afsluit en je klaar gaat maken voor bed. Dat lijkt zelfs mij best vroeg, en ik lig er toch ook graag vroeg in.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je s ochtends een uur nodig hebt om je dag te beginnen als je ook nog zo lang in de trein zit.
Toen ik dat nog had stond ik een half uur voordat ik weg moest op en deed het hoogst noodzakelijke. Koffie in thermo beker en lekker in de trein ontbijten en krantje lezen.
Als je later opstaat kan je ook later naar bed.

Ik kook altijd op zondag iets een grote portie waar ik 3 of 4 keer van kan eten. Gaat in porties in de vriezer zodat ik doordeweeks snel klaar ben. Ben nu meestal half 6, 6 uur thuis en heb om half 7 mijn eten om. Dan kan je om 8 uur sporten.

Maar geef jezelf ook de tijd om te wennen aan 5 dagen werken met behoorlijke reistijd! Het is niet zo raar dat je dan moe bent s avonds.
Alle reacties Link kopieren
@ marseille 's Avonds kleren klaar leggen doe ik inderdaad al. Tas is ook al ingepakt en lunch maak ik meestal voor een paar dagen. In de trein eten kan inderdaad als ik bijvoorbeeld ontbijt met een smoothie. Later de deur uit is geen optie, want dan betaal ik meer reiskosten. Voor 6.30 inchecken scheelt zo'n 10 euro in de week.

@kirby Ik sta natuurlijk ingeschreven en ben inderdaad bezig om woonruimte te zoeken dichterbij. Laat ik nou in Heemstede werken en het daar niet echt betaalbaar is. Met uitzondering van Hillegom/Lisse. In die laatste twee plaatsen ga ik omhoog in de ranking, dus ik hoop snel die kant op te kunnen. Ik heb geen rijbewijs, dus de trein is de enige optie. Het reizen is ook niet een heel erg probleem. Het is lekker om alles los te kunnen laten voor je thuiskomt, maar erg veel vrije tijd heb ik niet nee. Dat is ook een keuze hoor, maar als ik het nou efficiënt kan indelen, zou dat heel fijn zijn.
Waarom ga je niet dichtbij je werk wonen? Uit je verhaal maak ik op dat je geen vriend en geen kinderen hebt, dan heb je toch alle vrijheid om te verhuizen?
Je kan ook direct na je werk gaan sporten, daarna een pastaatje kopen op het station en dan in de trein opeten. Thuis lekker relaxen de verdere avond.

Waarom heb je zo'n rigide schema?
Alle reacties Link kopieren
@andersom Als ik om 17.30 thuis ben, heb ik een uurtje om te eten en de vaat/keuken te doen. Ook dat wil ik niet gehaast doen.
Het is inderdaad best vroeg, maar als ik 8 uur wil slapen moet ik eigenlijk om 21.00 naar bed. 7,5 uur is dan 21.30 en heb ik zeker in de donkere dagen nodig. Vanaf april kan ik wel wat later naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders ook even naar Santpoort-Noord, Velserbroek of IJmuiden. Dat is ongeveer een half uurtje van Heemstede.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
@soof Direct na het werk sporten ga ik meenemen. Kleren mee en dan gaan. Vaak als ik thuis ben heb ik geen zin meer. Zo'n rigide schema heb ik nodig en is ook nodig als ik een beetje op mezelf wil passen. Ik heb idd geen vriend, geen kinderen en weinig vriendinnen, maar niet veel geld om zo even te kunnen verhuizen. Ik ben bezig om nieuwe woonruimte te zoeken in de buurt, maar dat is niet eenvoudig met een klein budget.
Alle reacties Link kopieren
Andere tip: Kook vooruit, dan hoef je alleen maar je ingevroren maaltijd in de magnetron te gooien. Hoef je de keuken daarna ook niet te poetsen. Dat kan eventueel ook op je werk, ben je helemaal klaar als je naar huis gaat en hoef je niets meer.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
@kirby Ik woon nog thuis en mijn mams vindt het niet heel fijn als de koelkast vol zit met mijn 'eigen' maaltijden. Helaas heb ik me nog te houden aan het ritme van het gezin en de afspraak is: Wie niet kookt ( en dat ben ik meestal) ruimt de keuken op. Wanneer ik een eigen plekje heb staat mealpreppen zeker op de planning. Nu moet het nog even zo.
Ik vertrek 3 kwartier later dan jij en ben anderhalf uur later thuis. Minder reistijd, meer werktijd. De eerste 3 maanden was ik kapot. De 3 maanden daarna was het okay en nu heb ik energie om wat te doen na werk. Het went! Het duurt alleen takkelang voordat je daar bent :proud: !
Vrouw-1992 schreef:
10-09-2017 13:17
@kirby Ik woon nog thuis en mijn mams vindt het niet heel fijn als de koelkast vol zit met mijn 'eigen' maaltijden. Helaas heb ik me nog te houden aan het ritme van het gezin en de afspraak is: Wie niet kookt ( en dat ben ik meestal) ruimt de keuken op. Wanneer ik een eigen plekje heb staat mealpreppen zeker op de planning. Nu moet het nog even zo.

Je komt uit 92? Dan ben je nu dus 24 of 25. Hup, het huis uit.
Als je thuis woont dan begint jouw relaxte avond toch op het moment dat je thuiskomt? Je prakje staat voor je klaar. Sorry, snap het probleem nu niet zo goed meer.
Vrouw-1992 schreef:
10-09-2017 13:12
@soof Direct na het werk sporten ga ik meenemen. Kleren mee en dan gaan. Vaak als ik thuis ben heb ik geen zin meer. Zo'n rigide schema heb ik nodig en is ook nodig als ik een beetje op mezelf wil passen. Ik heb idd geen vriend, geen kinderen en weinig vriendinnen, maar niet veel geld om zo even te kunnen verhuizen. Ik ben bezig om nieuwe woonruimte te zoeken in de buurt, maar dat is niet eenvoudig met een klein budget.
Ga je niet ruimer verdienen nu je meer werkt? Je zou ook eerst een kamer kunnen huren en van daaruit een kleine studio. Minder reiskosten=meer sparen. Wellicht vind je het niet aantrekkelijk om als 24-25jarige in een kamer te moeten zitten, maar als eerste zelfstandige woonruimte is dat prima.
S00F schreef:
10-09-2017 13:21
Als je thuis woont dan begint jouw relaxte avond toch op het moment dat je thuiskomt? Je prakje staat voor je klaar. Sorry, snap het probleem nu niet zo goed meer.
Nou inderdaad.

Ik kom uit hetzelfde jaar als jij, maar begrijp echt niets van dit probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven