Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie perikelen

14-09-2017 13:56 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maand of 3, 4 behoor ik tot de werkloze inwoners van Nederland. Daar zit ik dan met mijn goede gedrag en een mooi CV mezelf dood te vervelen op de bank. Dat wordt dus niet bij de pakken neer zitten maar solliciteren, solliciteren en nog eens solliciteren!

Misschien dat ik het solliciteren wel helemaal verleerd ben maar na een paar eigenaardige gesprekken kan ik niet anders dan terugdenken aan een jaar of 10 geleden. Toen was een goede opleiding en de zoon van de neef van de baas als kennis hebben genoeg om die baan te bemachtigen. Nu worstel ik me door vragen als 'wat voor kleur zou je jezelf toeschrijven?' en 'schrijf je liever met balpen of vulpen?' heen.

Nu ben ik vast niet de enige die een sollicitatie gesprek meegemaakt heeft waarbij er om de 5 minuten een ander persoon aan tafel ging zitten..
Dus mijn vraag aan jullie dames (en heren) van het Viva forum, wat zijn jullie meest opmerkelijke sollicitatie-gesprekken ervaringen? En iemand tips om die verveling van het thuiszitten tegen te gaan?! :idee:
Alle reacties Link kopieren
Als je je thuis verveelt, zou je wat cursussen via Coursera kunnen volgen of welke er ook zijn op jouw vakgebied. Solliciteren is inderdaad veranderd, maar netwerken is nog steeds nuttig. Dus ga een paar gesprekken aan met mensen die het werk doen wat jij graag wil doen en update je profiel op Linkedin.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Solliciteren gaat echt met zijn tijd mee. Wat je kunt weten ze al, want dat staat in je cv. Men focust zich meer op wie je bent als persoon in de gesprekken
Orangetree schreef:
14-09-2017 14:19
Solliciteren gaat echt met zijn tijd mee. Wat je kunt weten ze al, want dat staat in je cv. Men focust zich meer op wie je bent als persoon in de gesprekken
Dit is ook mijn ervaring inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden vroeg iemand tijdens een gesprek of ik de waarheid wel sprak.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
14-09-2017 14:19
Solliciteren gaat echt met zijn tijd mee. Wat je kunt weten ze al, want dat staat in je cv. Men focust zich meer op wie je bent als persoon in de gesprekken
Dat vind ik nou ook altijd een lastig punt want hoewel bedrijven onpartijdig naar een sollicitant moet kijken zit je toch altijd met een individu rond de tafel die zelf ook voorkeuren voor karakter heeft. Vaak kom ik te 'lief' over denk ik.

Daarbij vind ik vragen zoals 'welk dier omschrijft jouw persoonlijkheid het best?' gewoon een beetje vreemd. Misschien moet ik ook meer met mijn tijd meegaan ;)
Gelukkig krijg ik die vragen zelden. Ik vind het altijd een beetje vergezocht. Meestal zijn het ook niet de helderste HR vragen. Meer een 'kijk ons eens creatief zijn'. Het slaat vaak als een tang op een varken.
Die van dat 'dier' heb ik wel eens gehad. Ik vergelijk mezelf graag het liefst met een mens. Omdat een mens ook een zoogdier is. Geen enkel ander dier heeft namelijk empathisch gedrag of kan zich inleven in anderen.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
14-09-2017 14:30
Die van dat 'dier' heb ik wel eens gehad. Ik vergelijk mezelf graag het liefst met een mens. Omdat een mens ook een zoogdier is. Geen enkel ander dier heeft namelijk empathisch gedrag of kan zich inleven in anderen.
Zal je zien dat je net de pech hebt om met iemand in gesprek te gaan die heel actief is in de kerkgemeenschap.. Toedeledokie droombaan!
Alle reacties Link kopieren
Lisianthus schreef:
14-09-2017 14:27
bedrijven onpartijdig naar een sollicitant moet kijken
Van wie moet dat? Werkgevers zijn heel partijdig als het goed is
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
14-09-2017 14:37
Van wie moet dat? Werkgevers zijn heel partijdig als het goed is
Ik bedoel dat ze in de regel naar je kwaliteit en werkervaring moeten kijken maar dat het zeker zo belangrijk is hoe jij overkomt in je sollicitatie gesprek. Iemand met een picobello cv kan dan toch het onderspit delven als de concurrentie een stuk charismatischer is.
Ik moest regelmatig in de tweede ronde bij sollicitaties een persoonlijkheidstest maken via internet.
Lisianthus schreef:
14-09-2017 14:40
Ik bedoel dat ze in de regel naar je kwaliteit en werkervaring moeten kijken maar dat het zeker zo belangrijk is hoe jij overkomt in je sollicitatie gesprek. Iemand met een picobello cv kan dan toch het onderspit delven als de concurrentie een stuk charismatischer is.
Maar aan de andere kant kan een mondige sollicitant met een iets minder goede cv in vergelijking met de concurrentie wel de baan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
14-09-2017 14:43
Maar aan de andere kant kan een mondige sollicitant met een iets minder goede cv in vergelijking met de concurrentie wel de baan krijgen.
Dat was precies mijn punt Filee ;-)
Alle reacties Link kopieren
Als ik een sollicitatiegesprek afneem probeer ik simpelweg iemand te doorgronden door met hem/haar te praten. Onzinvragen doe ik niet aan (kleur? dier? WTF?), relevante anders-dan-anders vragen wel. Maar dat doe ik omdat ik simpelweg een antwoord wil hebben op dat wat mij op dat moment bezighoudt met betrekking tot de sollicitant. Daarnaast kan 'mijn' doelgroep dat prima hebben en daar ontstaan dan juist weer de leukste gesprekken uit.

Ben je zelf de sollicitant, dan geef je bij domme vragen gewoon een antwoord wat ze willen horen. Politiek correct, empathisch, doortastend en moreel hoogstaand geef je mooie voorbeelden waarin je bescheiden laat zien wat voor soort mens je bent. Als de andere partij dat spelletje wil spelen, speel jij het gewoon mee. Zorg dat je de standaardvragen kent en oefen desnoods je antwoorden; dan kun je op domme vragen in ieder geval een intelligent antwoord geven.

Verder: https://www.youtube.com/watch?v=2W0WsdLobq8
Alle reacties Link kopieren
Lisianthus schreef:
14-09-2017 14:40
Ik bedoel dat ze in de regel naar je kwaliteit en werkervaring moeten kijken maar dat het zeker zo belangrijk is hoe jij overkomt in je sollicitatie gesprek. Iemand met een picobello cv kan dan toch het onderspit delven als de concurrentie een stuk charismatischer is.
En ik bedoel serieus dat wat jij denkt dat werkgevers "moeten" een misvatting is die je niet sneller aan een baan gaat helpen. Wel een veelgehoorde misvatting trouwens, vaak juist onder vrouwen: het idee dat een sollicitatie, of waardering in je werk, om objectieve meetbare grootheden gaat en dat presentatie tweederangs en een beetje vies is.

Hou dat vast en je kan je blijven verbazen om gebrek aan succes
Lisianthus schreef:
14-09-2017 14:47
Dat was precies mijn punt Filee ;-)
Dus dan moet jij ervoor zorgen dat jij de "mondige" sollicitant bent, die precies in het team past.


Werkgevers moeten inderdaad helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nogal aparte familienaam en vaak werd daar wel een opmerking over gemaakt of gevraagd naar de juiste manier van uitspreken of herkomst, dat vind ik niet erg.
Maar 1 sollicitatiegesprek ging het volle half uur over mijn naam, incl. vissen naar mijn 'herkomst' (voor zover ik weet al tig generaties Belgisch maar goed).
Ik bleef maar wachten tot die man het over de baan zou hebben maar niks.
Een week later kon ik daar beginnen, had eigenlijk niet gedacht er nog iets van te horen :)

Een ander gesprek voor een baan als winkelmedewerkster werd door de interviewer constant richting politiek gestuurd :facepalm:
Ik heb na een kwartier gevraagd of hij dacht dat ik beter rekken kon aanvullen als ik voor partij X stemde en ben weggegaan.
MonicaG, ik had ook zo'n soort ervaring. Ik had een gesprek en die man bleef maar hameren op mijn slechte kanten en hoe ik die ook verbeteren enz. Na 10 minuten was ik daar wel klaar mee aangezien ik bijna geen slechte kanten heb en er dus niet zoveel te veranderen valt. Ik had niet verwacht dat ik de baan zou krijgen, maar werd dus een uur later al gebeld dat ik de baan had.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gekste ervaring tot nu toe was niet echt bij een sollicitatiegesprek, maar bij een intake bij een uitzendbureau.
De baan waar ik eigenlijk op gereageerd had was al een soort van vergeven (dachten ze, het bedrijf deed een beetje vaag) en toen hebben ze met z'n tweeën een kwartier lang die baan zitten afkraken...

Vervolgens zijn ze wel (ook weer met z'n tweeën) heel actief geweest in het verder zoeken naar banen voor mij, dus dat was dan wel weer positief.
Maar ik vond het toch een aparte ervaring dat ze een baan afkraakte en eigenlijk ook dat hele bedrijf in een negatief daglicht zette tegenover een werkzoekende terwijl zij zelf voor (een deel van) de werknemers zorgen bij dat bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een intake bij een w&s bureau en ben een introvert type. Ben niet op mijn mondje gevallen maar ben in de eerste instantie een kat-uit-de-boom kijker en gaf dat ook aan aan de intaker.

Dat begreep hij wel en hij zei zelf ook zo te zijn maar ja 'als je dan blond haar en blauwe ogen hebt en geen donker haar en een bril, dan kunnen mensen daar wel doorheen kijken en kun je toch nog een goede indruk achterlaten'. Zoiets zei hij. Hij zei dus dat ik lelijk was.
Doei.
Ik heb een keer een heel rare ervaring tijdens een gesprek.
Iemand vond het in het gesprek heel slordig dat ik niet ALLES op chronologische volgorde had.
Hij maakte er een heel punt van dat hij mijn 'levenslijn' niet kon volgen.
Waarop ik zei: Het heet dan ook cv, geen levenslijn of biografie.
Iedereen keihard lachen (behalve die man).
Er ontstond een discussie, want de man werd medegedeeld dat hij altijd zo liep te zeuren, mensen gierend van de lach anekdotes over zijn gezeur uitwisselen en die man steeds kwader.
Dus ik nam het een beetje voor die man op (was een beetje vergeten dat ik aan het solliciteren was).
Baan gekregen maar niet lang gewerkt.
minnimouse schreef:
14-09-2017 15:46
Ik had een intake bij een w&s bureau en ben een introvert type. Ben niet op mijn mondje gevallen maar ben in de eerste instantie een kat-uit-de-boom kijker en gaf dat ook aan aan de intaker.

Dat begreep hij wel en hij zei zelf ook zo te zijn maar ja 'als je dan blond haar en blauwe ogen hebt en geen donker haar en een bril, dan kunnen mensen daar wel doorheen kijken en kun je toch nog een goede indruk achterlaten'. Zoiets zei hij. Hij zei dus dat ik lelijk was.
Doei.
Ik heb een keer een baan niet gekregen omdat ene Ricardo* (naam gewijzigd) volgens de sollicitatiecommissie niet tegen mijn aanwezigheid zou kunnen.
Het halve gesprek ging erover wat ricardo* wel niet zou doen als ik op een maandag zou binnenlopen.
De man zou niet meer kunnen werken en de hele dag om me heen gaan hangen, was de conclusie.
Jammer hoor, want ik was verder erg geschikt zeiden ze nog terwijl ik verbouwereerd uit werd gelaten.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
14-09-2017 15:55
Ik heb een keer een baan niet gekregen omdat ene Ricardo* (naam gewijzigd) volgens de sollicitatiecommissie niet tegen mijn aanwezigheid zou kunnen.
Het halve gesprek ging erover wat ricardo* wel niet zou doen als ik op een maandag zou binnenlopen.
De man zou niet meer kunnen werken en de hele dag om me heen gaan hangen, was de conclusie.
Jammer hoor, want ik was verder erg geschikt zeiden ze nog terwijl ik verbouwereerd uit werd gelaten.
Oh jij was te knap? :proud:
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
14-09-2017 15:55
Ik heb een keer een baan niet gekregen omdat ene Ricardo* (naam gewijzigd) volgens de sollicitatiecommissie niet tegen mijn aanwezigheid zou kunnen.
Het halve gesprek ging erover wat ricardo* wel niet zou doen als ik op een maandag zou binnenlopen.
De man zou niet meer kunnen werken en de hele dag om me heen gaan hangen, was de conclusie.
Jammer hoor, want ik was verder erg geschikt zeiden ze nog terwijl ik verbouwereerd uit werd gelaten.
Hahaha wel briljant dat ze daar eerlijk in waren :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven