Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandeling tweede sollicitatiegesprek

16-09-2017 23:51 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitgenodigd voor een tweede sollicitatiegesprek bij een bedrijf. Spannend, want ik werk nu al een jaar of 15 op dezelfde plek, heb een vast contract en het zal dus echt een sprong in het diepe zijn.

Maar 15 jaar werkzaam betekent ook al 15 jaar niet gesolliciteerd en zeker niet gehandeld over een salaris. Maandag heb ik het tweede gesprek en ik wil hier goed voorbereid in gaan, ook rekening houdend met het feit dat het salaris wellicht aan bod komt

Het bedrijf heeft een cao en ik kan inschatten in welke schaal ze me in zouden willen gaan schalen maar wil eigenlijk wel meer salaris dan het betreffende maximum van die schaal. Mag een werkgever meer belonen dan het maximum van een schaal?

Ik geef een hoop zekerheden op, heb ervaring, krijg meer reistijd en ben van mening dat daar iets tegenover mag staan maar het moet natuurlijk ook reëel zijn en wil ze ook niet afschrikken want wil de baan wel echt heel graag.

Hoe ga ik dit het beste aanpakken?
De kans is heel groot dat ze het Cao aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Weet wat je waard bent, onderbouw dat en hou vast aan je (eigen)waarde.

En laat je niet vertellen dat het toch niet lukt. Als de werkgever je echt wil zal hij/zij echt je waarde moeten betalen. Cao's zijn voor mietjes
Bij ons gebeurt dat echt nooit. Als je heel goed bent betalen ze het maximum, maar voor meer dan dat moet je je toch echt een paar jaar bewijzen. En zelfs dan is het zeer uitzonderlijk.
Maar ja, proberen kan natuurlijk.
FiIee schreef:
16-09-2017 23:54
De kans is heel groot dat ze het Cao aanhouden.
.
Maar vaak zijn CAO's ook vaag. In een ziekenhuis of het onderwijs is het strak geregeld, maar in veel sectoren is er wel een CAO en valt er toch goed te onderhandelen.

TO, formuleer alvast je argumenten waarom jij meer waard bent dan zij in eerste instantie aanbieden. Maar kom dan niet aan met dat je meer reistijd krijgt want dat heeft niets met je competenties te maken en je kiest er zelf voor bij dit bedrijf op die locatie te solliciteren.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zekerheden en reistijd kun je al schappen.
Tegenwoordig maakt het niet uit of je vast contract hebt elders. Wel kunnen ze voor een tijdelijk contract zorgen dat er uren op papier staan. Om wat uitnodigend uit te laten zien.
Reistijd hooguit reiskosten vergoeding. Niet meer dan normaal.

Het is van beide kanten. Geven en nemen.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Dat jij een vast contract opgeeft is iets wat je zelf doet natuurlijk.
Dus hoezo mag daar iets tegenover staan?

Voor de rest: proberen kan altijd. Succes.
Als ze je willen hebben zou ik zeker onderhandelen. Niet geschoten is altijd mis, en het komt ook professioneel over als iemand weet wat diegene waard is. Gebruik wel goede argumenten (dus geen emotionele argumenten als je reistijd ed. Dat boeit niemand). Geef gewoon aan waarom jij vindt dat je meer waard bent, met specifieke voorbeelden. Sommige werkgevers zijn er ook gevoelig voor als je in je nieuwe functie minder zou verdienen dan bij je huidige werkgever, dus mocht dat zo zijn zou ik zeker zeggen dat je daar moeite mee hebt.

Mochten ze echt moeilijk doen over salaris dan is het soms makkelijker om er secundaire arbeidsvoorwaarden uit te slepen, zoals een mooie cursus, of extra vakantiedagen oid. En dan benadrukken waarom die cursus ook goed is voor het bedrijf.

Nogmaals, als ze je willen hebben is er bijna altijd wel wat mogelijk. Bedrijven willen graag de beste mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst afwachten of je het wordt en dan pas onderhandelen.

Verder zou ik gewoon heel hoog inzetten en dan zie je het wel. Ik heb er een keer heel veel drukte om gehad en mocht ongeveer zelf aanwijzen welke schaal me geschikt leek. Het hangt erg af van de organisatie. Maar veel vragen doe ik eigenlijk standaard. Ergste dat er kan gebeuren is dat het antwoord nee is, maar dat is inherent aan onderhandelen. En dan is je uitgangspositie in ieder geval wel comfortabel. Succes!
Alle reacties Link kopieren
En een hogere schaal dan? Ik heb ooit gesolliciteerd in een bedrijf met schalen. Mijn salaris en zo pasten niet in de schaal, dus werd de naam van de functie aangepast- hogere schaal- iedereen blij :)
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ik geef een hoop zekerheden op, heb ervaring, krijg meer reistijd en ben van mening dat daar iets tegenover mag staan maar het moet natuurlijk ook reëel zijn en wil ze ook niet afschrikken want wil de baan wel echt heel graag.

De ervaring is het enige argument waar een werkgever iets aan heeft. Hoeveel jaar heb je ervaring in de functie waar je nu op hebt gesolliciteerd? Wat voor extra ervaring heb je waardoor je vindt dat je hoger ingeschaald zou moeten worden dan de max van de schaal, en dus hoger dan een ander iemand met dezelfde ervaring?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
@himalaya als de werkgever TO echt graag wil hebben, zijn de andere argumenten ook prima om te noemen hoor. En zijn ze daar echt wel geboelig voor. Het ligt er maar net aan hoe de verhoudingen zijn.

Los daarvan moet je gewoon altijd voor het hoogst haalbare qua salaris gaan, vind ik.
Ik had afgelopen week een arbeidsvoorwaardengesprek en daar werd het feit dat ik een vaste baan opzeg ook benoemd door hen als iets dat vergoed/beloond mag worden.

Zo gek is dat blijkbaar niet.

Ik werk in een sector waar je schaal vastligt en daarover valt niet te onderhandelen. Maar dat is in commerciele branches misschien anders.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt, als er qua schaal nu niets te doen is, vragen een aantal criteria te beschrijven waarmee je na een tijdje wel naar een andere schaal kunt. En ook de termijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af wat voor jou het voordeel is om daar te gaan werken. Je moet op bepaalde punten er beter van worden om daar te gaan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven