Werk & Studie alle pijlers

Ik ben zwakbegaafd wat nu?

17-09-2017 14:32 58 berichten
Toen ik klein werd ik hoog ingeschat door mijn familie leden, want ik kom namelijk uit hoogbegaafd familie, ze gingen vanuit dat ik net zoals hun zou zijn. ik werd al van jongs af aan veel overgevraagd op school.

Maar dat ging toen al mis, ik ben vanuit basisschool naar speciaal school gegaan, want ik had moeite met de vakken Nederlands en rekenen dat waren altijd mijn struikelblok geweest.

Lang tijd dat ik dat het kwam omdat Nederlands niet mijn taal was en daarom ik daar heel erg moeite mee had.

Na de speciaal onderwijs ging ik naar VMBO LWOO daar zat ik totaal 4 jaar op school, de laatste 2 jaar deed ik administratie basisberoepsleerweg
Mijn mentor had verteld dat ik die diploma van VMBO niet zou gaan halen, ik heb het uiteindelijk toch gehaald, mijn mentor was verbaasd

Toen ging ik naar ROC MBO niveau 2 bedrijfsadministratie medewerker het was 3 dagen school 2 dagen stage en het duurde 2 jaar
Ik heb daar ook diploma van gehaald

Toen ging ik naar MBO niveau 4 directiesecretaresse die opleiding duurde 3 jaar, ik heb die niet afgemaakt, omdat ik die niet leuk vind

Toen ging ik naar MBO niveau 3 boekhoudkundig medewerker die opleiding duurde ook 3 jaar, ik moest toen stoppen van mijn mentor omdat het niet meer haalbaar voor mij zou zijn, het was te moeilijk,

Toen ging ik naar MBO niveau 3 pedagogisch medewerker kinderopvang ik vond die opleiding wel heel erg leuk, helaas kon ik ook niet verder ik moest ook weer stoppen van mijn mentor omdat ook niet haalbaar was.

Het kwam erop neer dat ik helaas niet verder dan niveau 2 kon doorstuderen, dat heeft mij heel erg dwarsgezeten, ik wou graag doorgaan en opleiding afmaken die ik leuk vond, toen bij ik naar een psycholoog geweest om een IQ test te gaan doen. ik heb die test heel erg laag gescoord het kwam ook door omdat mijn Nederlands en rekenen heel erg slecht was, ik weet niet meer hoeveel die IQ was ik weet alleen dat er een werd vermeld dat ik moeilijk lerend ben.

Toen heb ik dat geaccepteerd en ben ik toen naar werk gaan zoeken beneden mijn niveau, ik heb dan productie gedaan bij een kaasfabriek Campina, ik moest inpakwerk doen heel veel kazen inpakken op een snelle tempo, helaas was de tempo te groot voor mij ik kon niet meer bij houden ik was niet snel genoeg, toen ben ik daarmee gestopt.

Toen ging ik heel erg lang schoonmaak werk doen bij bedrijf daar deed ik wel heel erg goed, alleen ik vond het geen leuk werk daar ben ik ook mee gestopt.

Ik heb toen voor verschillende bedrijven gewerkt als receptie medewerker, ik wordt op korte termijn of ontslagen of ik krijg na paar maanden reacties dat ik het niet goed doe. ik vind het heel erg wat ik vind die baan wel leuk.

Ik weet niet wat ik moet doen? Het is ontzettend moeilijk voor mij om een baan te behouden,
ik zou graag een hele leuke baan willen hebben ondanks mijn beperking

Kunnen jullie mijn tips geven?

Ik weet geen raad meer hoe ik verder moet

Graag wacht ik op jullie reacties
Waarom wordt je steeds ontslagen? Kom je niet opdagen op je werk of meld je je vaak ziek terwijl je dan op Facebook schrijft dat je op her strand bent?
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met op banen te solliciteren die boven je niveau zijn. Steeds weer ontslagen worden omdat je het toch niet kan gaat je op den duur opbreken.

Je kan beter ongeschoold werk doen op jouw niveau zodat je je baan kan behouden en het gezellig maken met collega's.
Je noemt jezelf zwakbegaafd. Is dat ooit officieel getest of vastgesteld?

Je zegt dat je een iq test hebt gedaan, maar was dat een officiële diagnose?
Hoe oud ben je nu?
Alle reacties Link kopieren
Zou je in aanmerking komen voor een jobcoach of iets dergelijks? Via het UWV of de gemeente of particulier?

De truc wordt om een baan op jouw niveau te vinden waar je plezier in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens op nieuw naar de psycholoog toe en laat je verder testen.
Vind het opvallend dat je los van wat spellingfoutjes redelijk goed schrijft voor iemand met een laag IQ. Maar zoals Frizz al aangaf, denk dat het een goed plan is om hulp te zoeken.
Misschien is het een plan om via vrijwilligerswerk erachter te komen wat je leuk vindt en daar dan een baan op te zoeken.

Wat je ook kunt doen is een je verder laten testen en dan een uitkering aanvragen en je verdere leven vrijwilligerswerk doen, dat kan heel belangrijk werk zijn waar je veel mensen mee helpt. Misschien is het via die weg wel mogelijk om met kinderen te werken of met dieren.

Kan me voorstellen dat je ambities hebt, maar als het je niet lukt om via reguliere arbeid je staande te houden, is dit misschien wel een goed plan.
Bij moeilijk lerend heb je een iq tussen de 60 en 79.

Kan me voorstellen dat het dan niet gemakkelijk voor je is om alles bij te houden in de klas.
Je manier van schrijven vind ik heel apart. Moeilijke woorden schrijf je goed, maar dan maak je wel heel vreemde fouten met "de" of "het". Is Nederlands je moedertaal?

Waarom zoek je geen baan in een winkel of supermarkt?
Alle reacties Link kopieren
Is Nederlands een tweede taal voor jou? Dan is het niet gek dat je daar moeite mee hebt. En rekenen kan natuurlijk een zwakke kant van je zijn.

Wat mij opvalt is dat je mentor steeds zegt dat je iets niet kan. In plaats van dat hij je aanmoedigt of kijkt hoe je geholpen kan worden.

Ik vraag me af of jouw situatie niet gewoon tussen wal en schip is beland. Misschien heb je door je familie ook weinig zelfvertrouwen gekregen omdat je niet met hen mee kunt komen. En misschien presteer je daarom onder je eigenlijke kunnen.

Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst uitgebreid getest wordt op jouw kunnen (IQ) en op jouw persoonskenmerken. Dit kan bijvoorbeeld bij een psycholoog.
Daarna heb je hopelijker een duidelijker beeld over jezelf en kan dan met begeleiding de volgende stap nemen.
anoniem_169486 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 16:13
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
foeksia72 schreef:
17-09-2017 15:20
Is Nederlands een tweede taal voor jou? Dan is het niet gek dat je daar moeite mee hebt. En rekenen kan natuurlijk een zwakke kant van je zijn.

p nemen.


Ze schrijft toch prima Nederlands? Ik zie heel wat grotere fouten hier voorbij komen hoor. O.a. jijzelf in je post. ;)
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
17-09-2017 14:48
Zou je in aanmerking komen voor een jobcoach of iets dergelijks? Via het UWV of de gemeente of particulier?

De truc wordt om een baan op jouw niveau te vinden waar je plezier in hebt.

Precies dit!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
17-09-2017 14:55
Ga eens op nieuw naar de psycholoog toe en laat je verder testen.
Waarom?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Tertekan, het is al eerder gezegd : laat het goed uitzoeken. Dat Nederlands niet je eerste taal is maakt het natuurlijk lastiger om echt een goed inzicht te krijgen, maar een goed onderzoek kijkt daar doorheen.
Misschien kun je je niet goed concentreren, misschien verveel je je snel en heb je geen zin om je best te doen voor dingen die je niet interessant vindt, en raak je daardoor gestrest. Bij hoogbegaafden noemen ze dat een bore-out.

Niet dat je als je zwak begaafd zou zijn je per se een ellendig leven zou hebben, maar voor mij klink je niet bepaald laagbegaafd.

Moeilijk lerend is heel wat anders.
Eigenwijs, of eigengereid of niet goed wetend wat je wilt is allemaal heel wat anders dan laagbegaafd.
Hoogbegaafde mensen die niet in het plaatje hoogbegaafd van onze maatschappij ( Einstein bv) passen kunnen tussen de raderen geraken. En juist als je hoger begaafd bent kan het heel moeilijk zijn te functioneren in werk waar je het één en ander op de automatische piloot moet doen.
Ik heb op dit moment geen links naar meer informatie bij de hand, maar als ik wat vind zal ik het in je topic zetten.

Ik herken best het één en ander in wat je schrijft, vandaar dat ik zo uitgebreid reageer. Misschien heb ik het mis hoor, dat kan.
Geef het niet op !
zazamaenade wijzigde dit bericht op 17-09-2017 15:29
0.04% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Je kunt via de gemeente een aanvraag indien om opgenomen te worden in het doelgroepregister van baansupport. Mocht je toegelaten worden dan heb je recht op extra hulp en ondersteuningen bij het vinden en houden van werk. Je kunt e.a. navragen bij je klantmanager.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Op mij kom je ook niet zwakbegaafd over. Ik vind dat je je prima uitdrukt en heel goed zelfinzicht hebt.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
17-09-2017 15:09
Je manier van schrijven vind ik heel apart. Moeilijke woorden schrijf je goed, maar dan maak je wel heel vreemde fouten met "de" of "het". Is Nederlands je moedertaal?
Inderdaad, las de openingstopic ook met stijgende verbazing, maar geen moment dacht ik aan zwakbegaafdheid. Lijkt er eerder op alsof TO bewust gekozen heeft voor een onherkenbare schrijfstijl.
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 15:44
Reden: ik heb niet de hele openingstopic gelezen.
19.40% gewijzigd
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Ik heb zelf tijdens mijn studie altijd met veel plezier in de thuiszorg gewerkt. Het is dankbaar werk met een sociaal aspect. Het lijkt mij veel leuker dan kantoren schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Dat excessieve gebruik van alinea's, ook vreselijk.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
17-09-2017 15:09
Je manier van schrijven vind ik heel apart. Moeilijke woorden schrijf je goed, maar dan maak je wel heel vreemde fouten met "de" of "het". Is Nederlands je moedertaal?

Waarom zoek je geen baan in een winkel of supermarkt?
Moeilijke woorden kunnen worden aangepast door automatische spellingcontrole op je telefoon, als ik wel eens zie hoe ik mis typ en spellingcontrole daar dan toch het juiste woord uit kan halen...
de huis of het huis dat doet hij dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
ik herken veel van jou verhaal.Alleen bij mij is de "Diagnose" gesteld in een dieptepunt van mijn leven en met 1 test.Toen was ik al in de dertig Of het nu wel of niet klopt bij mij ik mis wel inzicht.Rekenen is voor mij een ramp en breuken heb ik bv nooit kunnen leren.Ik heb ook lom onderwijs gehad.Mijn diploma van het ivbo wel gehaald maar gestrand op het mbo was wederom een lastige periode woonde toen in een kindertehuis.Ik heb geprobeerd om te werken niet gelukt maar dat lag aan meerdere factoren.Nu doe ik vrijwilligers werk Maar ik begrijp volkomen dat jij net als iemand anders gewoon wil werken.Maar je moet wel zelfvertrouwen opbouwen en dat lukt echt niet als je overvraagd wordt.Weet je eigen talenten en je valkuilen? Daar moet je tegen jezelf heel erg eerlijk over zijn.Als je deze weet is er vast iets leuks en gepast voor je te vinden.En idd zoek hulp hierbij als je er zelf niet uitkomt.En je absoluut nooit schamen.
Frizz schreef:
17-09-2017 14:48
Zou je in aanmerking komen voor een jobcoach of iets dergelijks? Via het UWV of de gemeente of particulier?

De truc wordt om een baan op jouw niveau te vinden waar je plezier in hebt.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens wel ENORM goed dat je het steeds maar weer probeert, ondanks dat het je net niet lukt.
Ik vind het een lange lijst hoor, van opleidingen en werk, je gaat niet bij de pakken neerzitten. En dan mag je misschien een lager IQ hebben, maar ik vind dat knap én slim.
Succes met het vinden van passend werk!
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
17-09-2017 15:48

de huis of het huis dat doet hij dan weer niet.
Nederlands is tweede taal. Ik vind het met Frans spreken, of Duits, ook best lastig hoor. Le/la, der/die/das .
Niet alles wijst zichzelf. En Nederlands schijnt een berucht moeilijke taal te zijn om te leren wanneer je hier niet op de lagere school hebt gezeten, of er thuis altijd een andere taal gesproken wordt.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven