Werk & Studie alle pijlers

Studentenvereniging

18-09-2017 10:45 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dus ik heb veel rondgesnuffeld op internet. En ook aan mensen die ik ken dingen gevraagd over studentenverenigingen.
Alleen het is allemaal zo uiteenlopend, en de meeste informatie die ik op internet terug vind ik al erg oud.

Ik wil dus graag bij een studentenvereniging. Door wat struggles in mijn leven ga ik pas volgend jaar studeren op het hbo in Utrecht.
Hierdoor ben ik als ik bij een studentenvereniging wil al 24 jaar. Zou dit iets uitmaken?

Verder heb ik interesse in de verenigingen Unitas en UMTC. Nou weet ik niet heel veel over deze studentenverenigingen en wat ik er dus over hoor is echt heel verschillend.
Weet iemand hier op het forum toevallig iets over deze verenigingen, of zit er zelf bij? En kan mij hier iets meer over vertellen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Alle reacties Link kopieren
Wat spreekt je aan bij deze verenigingen? Wat hoop je er te gaan halen?

Ik denk dat je leeftijd geen probleem hoeft te zijn, maar houdt er rekening mee dat je jaarclub veelal uit 18/19 jarigen zal bestaan en dat ze echt gefocused zijn op uitgaan de komende 4 jaar. Als je dat zelf ook wat lijkt, vooral doen.

Overigens zou je ook kunnen denken aan andere verenigingsverbanden. Studenten teamsport, of iets cultureels zijn allemaal ook mooie manieren om mensen te leren kennen en de achtergrond van deze mensen zal qua leeftijd vaak net iets diverser zijn.
Wat trekt je aan een studentenvereniging?

En je bent flink ouder dan de andere eerstejaars. Voel je je thuis bij de leeftijd 17-19, trek je een stomme ontgroening, een mentor die jonger is dan jij, enz. Het lijkt me helemaal niks, zeker als je al 24 bent.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij leuk om nieuwe mensen te leren kennen (wat je weleens hoort, vrienden voor het leven maken).
Ook lijkt het me leuk om allerlei activiteiten te kunnen doen (dingen zoals: Gala's, borrels, datedinners etc.).
Af en toe een feestje vind ik ook zeker leuk!

Alleen ik wil weer niet al te veel verplichtingen hebben omdat ik me ook gewoon wil kunnen focussen op mijn studie.
En het heeeele erge hiërarchischer spreekt mij ook niet zo aan.

Op de site van UMTC staan wel allerlei dingen zoals een toneelgenootschap en grote inzamelacties voor goede doelen etc. die mij wel aanspreken.

Van Unitas weet ik niet zoveel, ik hoorde dat het lijkt op Veritas (wat me niet zo aanspreekt vanwege het hiërarchische) alleen dat ze wat milder zijn, dat iedereen enigszins hetzelfde wordt behandeld. Alleen ik vraag mij af of dit zo is?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me minder leuk om tussen alleen maar 17 - 19 jarige te zitten. Alleen zou het echt dat er geen oudere studenten zich aanmelden? Mensen die misschien eerst mbo hebben gedaan en in het 2e jaar bij een studentenvereniging gaan. Dus al iets van 20-22 jaar zijn. Dat maakt me namelijk iets minder uit! Alleen 17-19 jaar is wel erg jong ja...
Alle reacties Link kopieren
Toen ik lid werd was ik zelf 18 maar had ik ook 20-23jarigen in mijn jaarclub.
Andere jaarclubs hadden wel weer alleen maar 18-19 jarigen (al zijn er tegenwoordig schijnbaar heel veel 2ejaars die lid worden).
Tijdens de vormingsperiode zoek je elkaar als 'ouderen' meestal toch meer op denk ik, en daarna bij een dispuut maakt het natuurlijk helemaal niet veel meer uit.

Wel ga je dus een bestuur en introductiecommissie krijgen die waarschijnlijk deels jonger zijn dan jij, daar moet je wel tegen kunnen.
Is de studievereniging dan niets? Aangenomen dat die er is bij jouw studie. Die organiseren ook een heleboel.
Alle reacties Link kopieren
Een studievereniging lijkt me ook zeker wat. Alleen je moet maar net geluk hebben met je studievereniging.
Ik hoor dat ze bij de ene opleiding leuker en actiever zijn dan bij andere opleidingen. Dus dat is dan afwachten.
Ik ga hbo verpleegkunde doen.

Weet iemand toevallig ook hoeveel tijd je kwijt bent per week aan een studentenvereniging? Of verschilt dit erg?

Ik vind het namelijk niet erg om 1 a 2 keer per week verplicht ergens te zijn, alleen meerdere keren wordt wel erg veel misschien.
En iemand die weet hoeveel je ongeveer kwijt bent per maand aan een studentenvereniging?
Alle reacties Link kopieren
Als ik lees wat je zoekt, gezelligheid, vriendschap, een gezamenlijk doel maar wel wat flexibiliteit qua verplichtingen en niet heel veel hierarchie zou ik echt eerder gaan kijken naar een ander soortige vereniging. Studieverenigingen bieden vaak ook borrels aan, bij die van mij werd er zelfs elke week geborreld op het hok en er waren elk jaar een x aantal feestjes maar ook een symposium bijvoorbeeld.

En ik heb er vrienden voor het leven op gedaan. Sterker nog, mijn getuige op mijn huwelijk ken ik van mijn studie. En de ceremonie meester was met sporten mijn teamgenoot.
Als je het doet, sluit je dan ergens aan waar ze verticale verbanden hebben. Maar bereid je voor op dat je leeftijdsgenoten verder zijn dan jij.
Ikzelf waser veel tijd aan kwijt. 100% worth it. Ook de "stomme" ontgroening. Eens in de week borrel, daar omheen af en toe activiteiten. Verplichtingen aan het verband maar ook aan de vereniging (keukendienst, schoonmaak) en half augustus tot en met oktober druk druk druk en veel aanwezigheidsplicht.

Als ouderejaars en nu als reunist enkel nog de vruchten plukken. En die zijn zoet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 24 wel erg oud om eerlijk te zijn om nog lid te worden. Zelf ben ik ook 24, en ben weer gaan studeren maar geen haar op mn hoofd die erover nadenkt om bij zo'n vereniging te gaan. Wél bij een actieve studievereniging gegaan en zit nu ook in een commissie, en bij een hockeystudentensportvereniging, en ook daar in een commissie gegaan. Daar zitten overigens mensen van veel verschillende leeftijden.

Daarnaast is er nog een studentenvereniging die vooral met kunst te maken heeft. 2-3 keer per maand wordt er een activiteit buitenshuis georganiseerd, en wekelijks een onverplichte borrel. Ook zijn er disputen met verschillende interesses (theater/zang/schilderen/noem maar op).


Zo heb ik wel de feestjes, borrels, leer ik mensen kennen, maar niet zo'n vereniging met disputen, etc. Overigens hebben ze bij sommige verenigingen ook een leeftijdsgrens, dus let daar even op.

Ik denk dat de meeste wel echt tussen de 18-20 zullen zijn, en sorry maar met die mensen heb ik gewoon veel minder een klik dan met mensen van mn eigen leeftijd (vanaf 22 jr.) Ik ben serieuzer, heb een andere kijk op de wereld, gewoon minder kinderachtig. Ik ben ook niet op zoek naar vrienden van 18-20. En ik denk dat je dat verschil heel erg gaat merken.
anoniem_257329 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 11:55
23.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als eerstejaars kost het veel tijd. Zeker de eerste maanden ben je bezig met vormingen van de verbanden (jaarclub, dispuut, commissie) en zul je echt wel veel aanwezig moeten zijn om hier je plek te vinden. Reken op 3 avonden in de week.
Vanaf je tweede jaar kan je met 1 a 2 avonden per week goed deel van de vereniging zijn.
Alle reacties Link kopieren
De meesten van jouw lichting zullen 17 tot maximaal 20 jaar zijn, met miscchien een enkele oudere uitzondering. Meesten hebben dan net eindexamen gedaan of besluiten na 1 jaar studeren alsnog lid te worden. Best wel groot leeftijdsverschil. Niet alleen voor jou, maar ook voor 'de jonkies' die een 24 jarige toch wel oud zullen vinden. Je trekt toch het meest op met je jaargenoten. Degenen van jouw leeftijd zijn ouderejaars en trekken veel met hun lichting op dus goede kans op weinig aansluiting daar.

Ik zou me meer richten op een studentensportvereniging. Daar zijn er heel veel van in Utrecht en daar merk je niet veel van leeftijdverschillen, m.u.v. roeien waar een soortgelijke structuur als bij de gezelligheidsverenigingen is.
Boogschutter10 schreef:
18-09-2017 12:09

Ik zou me meer richten op een studentensportvereniging. Daar zijn er heel veel van in Utrecht en daar merk je niet veel van leeftijdverschillen, m.u.v. roeien waar een soortgelijke structuur als bij de gezelligheidsverenigingen is.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan eerder actief gaan deelnemen aan de studievereniging, op een sport gaan of je inschrijven voor een Parnasos-cursus.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Waar vind ik studentensportverenigingen?

En zijn er ook als iemand dat weet onafhankelijk disputen in Utrecht toevallig, waarbij je, je aan kan sluiten?

Ik wil namelijk wel ergens bij want het is altijd een soort van droom geweest alleen door omstandigheden kan het nu pas.

Weet iemand toevallig wat voor studievereniging er in Utrecht bij hbo verpleegkunde hoort? En of deze actief is etc?

Heel erg bedankt voor al jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik zat op een zeer kleinschalige HBO opleiding en onze studentenvereniging was echt prima. Geen debiele ontgroeningen, eens per kwartaal een activiteit voor iedereen, interessante symposia, regelmatig een studentenfeest of borrel waar ook niet-leden welkom waren. Ik vond het erg leuk die 4 jaar.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Hier vind je alle SSV's van Utrecht:

http://sportraadutrecht.nl/sportraad/sporten/ssvs/

Voor zover ik weet is er in Utrecht niet echt ene cultuur van onafhankelijke disputen, maar misschien zijn er wel enkelen. Google brengt je vaak ver ;-)
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik inderdaad gaan kijken naar een studievereniging in plaats van een studentenvereniging. Bij een studentenvereniging zijn er vaak veel (financiële) verplichtingen terwijl je bij een studievereniging ook gemakkelijk mensen leert kennen, en behalve contributie (wat bij die van mij 15 euro per jaar was) niks aan financiële of andere verplichtingen.

Bij sportverenigingen zou ik gewoon kijken welke sport je aanspreekt en daar de studentensportvereniging bij zoeken. Waarschijnlijk zijn die allemaal wel gezellig, heb zelf niet in Utrecht gestudeerd, maar ik weet dat mijn eigen stad elke studentensport/activiteit (koren, toneelverenigingen etc.) ook wel een actieve vereniging had.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit bij een studentenvereniging gezeten, maar ik vraag me toch af hoe dat nu moet allemaal. Je moet je tentamens halen, want de eisen zijn verscherpt, je moet flink werken, want geen studiefinanciering en dan ook nog drie avonden voor de vereniging en stappen. Wanneer dan?
Alle reacties Link kopieren
ik was 28 toen ik een tweede voltijd studie ging doen. ook gewoon weer lid geworden van een studentenvereniging. ik was misschien de oudste, maar er waren veel meer mensen lid van rond de 25. mensen die pas na een aantal jaren studeren pas lid werden. Dit hangt misschien ook af van de studentenvereniging. Dit was geen grote vereniging.

Maar waarom nu al beslissen waar je volgende jaar lid van wilt worden?

Ga naar de introductiedagen van je opleiding en studentenstad. Daar presenteren de meeste studenten-, studie- en sportverenigingen zich. Dan kan je dan beslissen wat je het beste aanspreekt en wie het beste bij jou past.

Ook buiten de studentenverenigingen om heeft Utrecht veel te bieden. Je kan ook gewoon lid worden van een burgervereniging.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hetismogelijk schreef:
18-09-2017 13:30
Ik heb nooit bij een studentenvereniging gezeten, maar ik vraag me toch af hoe dat nu moet allemaal. Je moet je tentamens halen, want de eisen zijn verscherpt, je moet flink werken, want geen studiefinanciering en dan ook nog drie avonden voor de vereniging en stappen. Wanneer dan?
Zie je nickname. Je moet gewoon een groot doorzettingsvermogen hebben. Ik heb een zware studie gedaan, was lid en bekostigde alles zelf door te werken en te lenen. Eerlijk is eerlijk; in de huidige tijd was mijn schuld groter geweest. Toch had ik het niet willen missen. Het heeft me gevormd en klaargestoomd voor het (al dan niet hiërarchische bedrijfs-) leven na de studie.
Niet elke vereniging stelt zoveel eisen, of kost zoveel tijd. Ook niet elke vereniging werkt met jaarclubs. In elke studentenstad is ook wel een vereniging die het een beetje anders doet.

Ik zou me er alleen niet nu al zo druk over maken. De introweek is nou juist bedoeld om je met diverse verenigingen kennis te laten maken. Dus je hoeft niet al vooraf te beslissen.
Ik ben lid geweest van een gezelligheidsvereniging. Terugkijkend had ik liever bij een studenten sport/theater/debat/puzzelvereniging gezeten. Ik vond dat gezuip (de "gezelligheid") eigenlijk maar leeg.

Het is altijd al een droom van je geweest, zeg je. Wat verwacht je er dan precies van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven