Werk & Studie alle pijlers

Vertrouwelijke klantinformatie in huis bewaren

21-09-2017 14:24 71 berichten
Hoi forummers,

Ik schrijf al jaren mee op het VF. Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt.

Ik ben erachter gekomen dat er iemand is die klant-info mee naar huis neemt.

Ik heb hem er twee keer op aangesproken (privacy en WBP), maar hij doet alsof ik hysterisch ben.

Ik zou het zelf erg vinden als mijn vertrouwelijke documenten buiten kantoor slingeren.

Als hij problemen krijgt op zijn werk of wordt ontslagen, heeft dat voor mij ook gevolgen.

Wat zouden jullie doen?

Niet de hele OP quoten a.j.b.. Ik ga de post later inkorten om herkenning te voorkomen.
anoniem_355088 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 13:19
Reden: Bang voor herkenning
49.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is deze iemand jouw collega? Of jouw man? Hoe dan ook, ik zou de leidinggevende van deze persoon erop aanspreken. Als dat niet mogelijk is voor je, kunt je het melden bij het college bescherming persoonsgegevens.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Als hij problemen krijgt op zijn werk of wordt ontslagen, heeft dat voor mij ook gevolgen
Het is dus je partner?
Het is raar dat hij zich niet aan de (privacy) regels houdt. Kopieën meenemen omdat thuiswerken wordt gestimuleerd.. is zoiets niet online in te zien door middel van een beveiligd netwerk?

Als je het gaat melden bij het bedrijf/zijn leidinggevende, komt hij in de problemen. Als je het hem duidelijk maakt dat het niet kan, haalt hij zijn schouders op.
Als je niets doet, overtreed hij regels. En wat als er bij jullie wordt ingebroken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me een verschil als hij de brieven mee naar huis neemt op een dinsdag, dan woensdag thuis werkt en donderdag weer mee terug naar kantoor.
Misschien is dat niet 100% volgens de wet maar daar zou ik geen buil over vallen, zoiets gebeurt continue.

Echt thuis laten liggen lijkt mij inderdaad niet de bedoeling, misschien kan je afspreken dat hij in ieder geval eens per week z'n spullen weer mee neemt naar kantoor?
Anders onder het mom van: ik wil een opgeruimd huis :proud:
Op mijn werk werken we ook met privacy gevoelige informatie en we werken ook thuis. Maar alles is/gaat online. Het is een dikke no go om fysieke stukken mee naar huis te nemen omdat je ze snel kunt verliezen of dat anderen ze in handen krijgen.

Ik zou diegene er nog een keer dringend op aan spreken en als het je collega is dan toch aangeven dat als hij het niet zelf oplost je het wel tegen de manager moet zeggen.
Cailin_ schreef:
21-09-2017 14:24


Nu hoorde ik er dat bij zijn bedrijf klachten van klanten komen. Klanten wachten lang op antwoord. Of klanten moeten poststukken opnieuw opsturen.
Ik begrijp niet wat dit ermee te maken heeft?
SallySpectra schreef:
21-09-2017 14:51
Ik begrijp niet wat dit ermee te maken heeft?
Als die stukken bij de man van TO thuis in de garage stof liggen te vangen kunnen zijn collega's ze niet vinden, en dan moeten de klanten ze opnieuw opsturen. En als ze heel lang stof liggen te vangen en de man van TO doet er niks mee moeten de klanten heel lang wachten op afhandeling. Denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mee naar huis nemen om thuis te werken al op het randje, want stel dat je ze in de trein laat liggen, huis in de fik, zulke dingen. Maar ze thuis laten kan echt niet. Ook niet als je senior bent.
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2017 14:58
Als die stukken bij de man van TO thuis in de garage stof liggen te vangen kunnen zijn collega's ze niet vinden, en dan moeten de klanten ze opnieuw opsturen. En als ze heel lang stof liggen te vangen en de man van TO doet er niks mee moeten de klanten heel lang wachten op afhandeling. Denk ik.
Ja, er zijn brieven van 1 of 2 jaar geleden, compleet met officiële stempels erop.
Als ik dan hoor dat klanten niet geholpen worden,
denk ik dat dit komt omdat hun post bij een medewerker thuis onderop een stapel ligt.
Alle reacties Link kopieren
Als deze figuur senior is in zijn baan, dan weet hij heel goed dat het meenemen en thuis bewaren van dergelijke stukken een no go is.
Het is ook niet bepaald professioneel en er zullen bij zijn werkgever vast ook regels voor zijn.

Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er nog bedrijven zijn, die brieven niet op de een of andere manier digitaliseren als ze op papier binnen komen, zeker als thuis werken gestimuleerd wordt
Staat er in de Wet Bescherming Persoonsgegevens expliciet vermeld dat je die stukken niet mee naar huis mag nemen? Dan ken ik echt heel veel mensen, van belastingdienstmedewerkers tot financieel adviseurs en artsen, die zich niet aan de wet houden.
Cailin_ schreef:
21-09-2017 15:09
Ja, er zijn brieven van 1 of 2 jaar geleden, compleet met officiële stempels erop.
Als ik dan hoor dat klanten niet geholpen worden,
denk ik dat dit komt omdat hun post bij een medewerker thuis onderop een stapel ligt.
Sorry, ik geloof dat ik niet helemaal begrijp waarom je je hier zo druk om maakt.
SallySpectra schreef:
21-09-2017 15:40
Sorry, ik geloof dat ik niet helemaal begrijp waarom je je hier zo druk om maakt.
Ik wel. Over die wet bescherming persoonsgegevens zou ik me nog niet zo druk maken, maar als zijn bedrijf ontdekt dat hij stukken mee naar huis neemt om er vervolgens jarenlang niets meer mee te doen komt hij vies in de problemen. En als de relatie tussen TO en deze persoon zo ligt zoals ik denk dat ie ligt kan zij vervolgens volop meegenieten van die problemen.
Alle reacties Link kopieren
Als er op deze manier vertraging in afhandeling ontstaat die er anders niet geweest zou zijn en/of als de man in kwestie een enorme sloddervos is die drie keer per week zijn aktentas op de trein laat liggen, dan vind ik het niet zo goed. Maar anders: whatever.

En ik denk zomaar dat als het blijkbaar wel mag dat stukken over een 'beveiligde' verbinding thuis te bekijken zijn de kans oneindig veel groter is dat mensen die werkelijk op zoek zijn naar en wat kunnen met de info uit deze documenten ze op die manier onderscheppen dan dat ze schimmige figuren achter deze man gaan aansturen in de hoop zo beslag te kunnen leggen op zijn koffertje. :-)

Documenten die je niet naar huis mag meenemen lijkt mij een typisch voorbeeld van een doembestendige bepaling: als je je aan alle voorschriften houdt dan zet je bijna gegarandeerd nooit een stap verkeerd. Dat neemt niet weg dat er heel veel scenario's zijn waarin je gewoon je eigen inzicht kan gebruiken en die regels kan overtreden zonder dat dat tot noemenswaardige problemen lijdt. Een beetje zoals ik wel eens door het rode licht fiets bij een drukke straat hier in de buurt, maar dan alleen een stuk na middernacht en als er geen verkeer meer is, zodat je die ene auto die nog rondrijdt al hoort aankomen nog voor z'n lichten in de verte opdoemen.
Gaat het om je man of een ander familielid?
Dat kan nogal uitmaken voor de aanpak.
Vraag is van wie je hoort dat er klachten komen over lang op antwoord moeten wachten of niet geholpen worden. Is dat van dezelfde persoon?
Want het feit dat er oude brieven liggen, wil niet zeggen dat er lang op antwoord is gewacht. In sommige dossiers kunnen brieven van jaren geleden liggen bij ons, dat zegt verder niets.
Je zegt zelf dat je denkt dat post thuis onderop de stapel ligt... je weet het dus niet.

Heb je van deze persoon ook gehoord of hij er iets over heeft afgesproken met zijn bedrijf? Hij zegt dat hij senior is, wellicht is dat voor hem hetzelfde als "dan heb ik dat recht volgens de regels van mijn bedrijf".
Ik heb geen idee hoor, maar ik vind het zo nogal vaag.

En gebeurt dit af en toe of is dit standaard? Vind ik ook verschil in zitten eigenlijk.
ingelise schreef:
21-09-2017 16:07
Vraag is van wie je hoort dat er klachten komen over lang op antwoord moeten wachten of niet geholpen worden. Is dat van dezelfde persoon?
Want het feit dat er oude brieven liggen, wil niet zeggen dat er lang op antwoord is gewacht. In sommige dossiers kunnen brieven van jaren geleden liggen bij ons, dat zegt verder niets.
Je zegt zelf dat je denkt dat post thuis onderop de stapel ligt... je weet het dus niet.

Heb je van deze persoon ook gehoord of hij er iets over heeft afgesproken met zijn bedrijf? Hij zegt dat hij senior is, wellicht is dat voor hem hetzelfde als "dan heb ik dat recht volgens de regels van mijn bedrijf".
Ik heb geen idee hoor, maar ik vind het zo nogal vaag.

En gebeurt dit af en toe of is dit standaard? Vind ik ook verschil in zitten eigenlijk.
Eens. Goede vragen.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met mee naar huis nemen dat die stukken daar (lang) blijven, of neemt hij ze ook weer mee terug?

Of dit in strijd is met de wet weet ik niet. Ik ken wel meer organisaties waarin het gebruikelijk is dat dit gebeurt. Bij mee naar huis nemen vallen die stukken dan in elk geval onder verantwoordelijkheid van degenen die ze mee naar huis neemt.

Bij online thuiswerken kunnen er net zo goed zaken misgaan. Computer kan worden gehackt, onveilige internetverbinding thuis, bestanden opslaan op eigen pc die misschien wel een virus heeft, thuis stukken uitprinten, bedrijfslaptop met gevoelige bestanden erop kan worden gestolen etc.. Zo kun je het thuiswerken dus wel afschaffen.

Het beeld dat je schept van privacygevoelige stukken die in zijn keukenkast rondslingeren, is nogal ... ja hysterisch ... . Tenzij je hier bewijzen van hebt.
Als ik erachter kom dat brieven die ik stuur met privacy gevoelige informatie bij iemand thuis liggen zou ik not amused zijn want je weet niet wat er mee gebeurd en of ze wel op de juiste manier vernietigd worden. Heb bij een bedrijf gewerkt waar papieren met privacy gevoelige informatie erin, in een speciale container moest worden gegooid wat ook weer door een speciaal bedrijf werd opgehaald om het te vernietigen. De containers zelf konden ook alleen open gemaakt worden door het bedrijf die ze op kwam halen. Dus als je iets weg gegooid had kon je het ook niet meer uit de container vissen.
Wat een ontzettend vaag verhaal. Valt weinig over te zeggen zo.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-09-2017 16:35
Wat een ontzettend vaag verhaal. Valt weinig over te zeggen zo.
Dit.

Ben vooral benieuwd naar de relatie tussen TO en de persoon over wie het gaat.

Ondervindt TO zelf gevolgen als het fout gaat, of is het een principiële kwestie?
MonicaG schreef:
21-09-2017 17:01


Ondervindt TO zelf gevolgen als het fout gaat, of is het een principiële kwestie?
In de laatste regel van de OP schrijft TO van wel.
MinkeDeWit schreef:
21-09-2017 15:29
Staat er in de Wet Bescherming Persoonsgegevens expliciet vermeld dat je die stukken niet mee naar huis mag nemen? Dan ken ik echt heel veel mensen, van belastingdienstmedewerkers tot financieel adviseurs en artsen, die zich niet aan de wet houden.
Nee dat staat er niet in.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2017 17:03
In de laatste regel van de OP schrijft TO van wel.
Juist, dat had ik even gemist, tnx.
Star² schreef:
21-09-2017 16:35
Wat een ontzettend vaag verhaal. Valt weinig over te zeggen zo.
Ik vind het niet zo vaag. Er liggen oude stukken bij iemand thuis te slingeren, en TO vermoedt een relatie tussen dat feit en het feit dat er klanten van dat bedrijf klagen over trage afhandeling en zoekgeraakte poststukken. Wat ik op zich helemaal niet zo'n rare gedachte vind, al hoeft die relatie er inderdaad niet te zijn en kunnen er ik weet niet hoeveel logische verklaringen te bedenken zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven