Werk & Studie alle pijlers

Collega beoordelen

22-09-2017 22:02 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een half jaar een nieuwe collega die ik ook alles moet leren.
Nu heb ik het idee dat hij het allemaal niet begrijpt en dat niet durft toe te geven.
Als ik dingen uitleg of laat zien maakt hij ook geen aantekeningen waardoor hij de keer er na het weer niet weet.
Ook kan hij soms echt fel reageren op mij, waarschijnlijk door onmacht.
Hij beschuldigd mij dan van hem niet inlichten en niks leren. Terwijl ik al 6 maanden met hem bezig ben.
Ik heb aangegeven bij mijn manager dat ik twijfel over zijn kunnen. (Over de beschuldigingen heb ik niks gezegd, wil hem niet te kakken zetten bij de manager. )

Manager stelde direct een gesprek voor met z'n drieën. Hij wilde eerst kijken wat we kunnen doen voor we hem van het project halen.
Het gesprek is maandag.
Ik vind dit best moeilijk moet ik toegeven, weet ook niet wat de manager van mij verwacht.
Ik wil ook niet degene zijn die iemand pijn doet of iets dergelijks.
Wie heeft tips?
Heb je hem proberen te sturen in het maken van aantekeningen? Geprobeerd met hem te praten over hoe hij functioneert?
Alle reacties Link kopieren
Wat een misleidende titel.

Is het wel de bedoeling van je manager dat jij je collega beoordeelt?
Alle reacties Link kopieren
Jazeker. Ik heb aangeven dat hij notities moet maken.
Hij heeft niks opgeschreven.

Wel zegt hij tegen mij dat ik alle belangrijke dingen moet opschrijven voor hem.

Dat heb ik dus niet gedaan.
Sorry maar met iemand die mij met mijn goede bedoelingen zo zou afsnauwen zou ik weinig medelijden hebben.
Ik vind het wel heel raar dat je manager jou erbij wil hebben. Jij voelt je daar niet prettig bij,
Dus ik zou in jouw geval me daar dan ook niet voor lenen.
Ik zou proberen voor dit gesprek een apart gesprek met je lg vragen en melden dat je niet in deze positie wil. Ik zou de punten doorgeven en vragen if de lg het kan bespreken.
Aan de ene kant vind ik persoonlijk dat je zelf je zaken met mensen op moet lossen, aan de andere kant vind ik dat je lg zich er zo erg makkelijk afmaakt. Dit gedrag zou hem ook op moeten vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap nooit zoveel van aantekeningen. Wat heb ik aan een stapel papier met kennis die niet in mijn hoofd zit, moet ik dan steeds als ik iets niet weet een dossier gaan nalezen om te zien of ik ooit iets erover opgeschreven heb? Voor mij werkt dat in ieder geval niet, alles wat niet op een geeltje vastgeplakt aan mijn monitor past is nutteloos opgeschreven informatie.

Aantekeningen associeer ik met die leerlingen van vroeger in de klas die moesten zwoegen om over te gaan, ik snap dat het kan werken, maar voor mij werkt het niet.

Als ie na 6 maanden nog steeds zijn functie niet beheerst is hij er gewoon ongeschikt voor, met of zonder aantekeningen.
Alle reacties Link kopieren
Quintessa schreef:
22-09-2017 22:06
Wat een misleidende titel.

Is het wel de bedoeling van je manager dat jij je collega beoordeelt?
Ik wist geen andere titel te bedenken.

Ik weet juist niet wat de bedoeling van de manager is. Maar als hij praat over van het project halen als ik mijn twijfels aangeef dan krijg ik het wel benauwd.

Ik wil natuurlijk ook niet dat later gezegd wordt dat ik het niet goed heb uitgelegd of waarom ik dit niet eerder heb. aangegeven.
gemini2009 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 23:54
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Schijnt weer een nieuw iets te zijn....je collega beoordelen. Dat puntje staat bij ons ook op de agenda helaas. Alleen vergeet een leidinggevende dat je daarna nog verder moet werken met iemand die je net hebt proberen uit te leggen dat zijn werkwijze toch beter iets anders moet volgende keer. En hoe netjes, beleefd, aardig je je feedback ook geeft...in een vrouwenwereld viert de wijvennijd hoogtij en krijg je ooit alles weer terug ongeacht of het klopt of niet.

Ik zou zeggen...leg de bal terug bij je leidinggevende die er voor geleerd heeft dit soort gesprekken te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel als hij mij zou proberen op de kop te geven dat ik nooit zei over aantekeningen oid dan houdt het gewoon op. Dan zou ik ALLES op tafel gooien. Laat de manager maar beslissen.

Dat het nadien ongemakkelijk wordt tussen jullie zou mij niet uit maken. Het is werk jij doet gewoon je ding. Verder is het zijn pakkie en de manager zijn pakkie aan.
Bam!!!!
gemini2009 schreef:
22-09-2017 22:09
Jazeker. Ik heb aangeven dat hij notities moet maken.
Hij heeft niks opgeschreven.

Wel zegt hij tegen mij dat ik alle belangrijke dingen moet opschrijven voor hem.

Dat heb ik dus niet gedaan.
Tjongejonge, hij durft. Groot gelijk dat je dit niet gedaan hebt. Is het zo'n mannetje die niets van een ander aan wil nemen en als hij het niet snapt, vind dat het aan een ander ligt? Blijkbaar wil hij zijn onkunde verbloemen door een grote mond.

Overigens vind ik het erg makkelijk van je leidinggevende dat jij er bij moet zijn. Tenzij dat inherent is aan je functie, maar anders wil hij zich er wel makkelijk van afmaken.
Wat ik niet begrijp is dat je nu al zes maanden met hem bezig bent en niet gezegd hebt dat je hem niet kunt helpen als hij weigert dingen op te schrijven.
Waarom dan wel meteen naar je baas gaan?
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder dat je daar bij moet zijn. Ik zou wel gewoon open en eerlijk zijn. Dat je het al vaak hebt uitgelegd en ook dat hij aantekeningen moet maken als hij het niet onthoudt en dat hij dat niet doet. En dat hij dan ook nog boos wordt. Lijkt me wel moeilijk, je wilt geen collega affikken natuurlijk, maar zo is het ook niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
sushilala schreef:
22-09-2017 22:32
Wat ik niet begrijp is dat je nu al zes maanden met hem bezig bent en niet gezegd hebt dat je hem niet kunt helpen als hij weigert dingen op te schrijven.
Waarom dan wel meteen naar je baas gaan?
Nou ja, meteen is het niet na 6 maanden.
Andere dingen doet hij wel weet goed, daar heb ik niks op aan te merken. Maar juist bij het belangrijkste (moeilijkste) gedeelte schiet hij tekort.

Ik vind het maar lastig.
gemini2009 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 23:56
0.41% gewijzigd
Ik neem aan dat je al minstens een keer een gesprek met de collega hebt gehad over wat er niet loopt en wat hij er volgens jou aan zou kunnen doen?
Dan hoef je alleen maar daarnaar te verwijzen en te zeggen dat er nog geen verbetering is.
Alle reacties Link kopieren
Houd het vriendelijk en helder. Jij legt het uit, jouw collega heeft moeite met het toepassen.
De rest moet je leidinggevende maar invullen.
Alle reacties Link kopieren
somana schreef:
22-09-2017 22:15
Schijnt weer een nieuw iets te zijn....je collega beoordelen. Dat puntje staat bij ons ook op de agenda helaas. Alleen vergeet een leidinggevende dat je daarna nog verder moet werken met iemand die je net hebt proberen uit te leggen dat zijn werkwijze toch beter iets anders moet volgende keer. En hoe netjes, beleefd, aardig je je feedback ook geeft...in een vrouwenwereld viert de wijvennijd hoogtij en krijg je ooit alles weer terug ongeacht of het klopt of niet.

Ik zou zeggen...leg de bal terug bij je leidinggevende die er voor geleerd heeft dit soort gesprekken te voeren.
360 graden beoordelingen zijn toch niet nieuw?
Alle reacties Link kopieren
gemini2009 schreef:
22-09-2017 22:09
Jazeker. Ik heb aangeven dat hij notities moet maken.
Hij heeft niks opgeschreven.

Wel zegt hij tegen mij dat ik alle belangrijke dingen moet opschrijven voor hem.

Dat heb ik dus niet gedaan.
Als jij werkelijk gezegd hebt dat hij dingen MOET opschrijven zal dat niet bevorderlijk zijn voor de samenwerking....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb natuuurlijk niet het woord moeten gebruikt.

Normaal gezien maak je als je iets nieuws leert toch aantekeningen. Vooral als het over bepaalde computerprogramma's gaat, die je niet kent.
Hij stelt ook geen vragen en geeft niet aan als iets niet duidelijk is.
Hij vindt dat ik iedere dag weer moet vertellen wat er speelt. Terwijl ik verwacht dat hij juist interesse toont.
Alle reacties Link kopieren
gemini2009 schreef:
22-09-2017 23:52
Ik heb natuuurlijk niet het woord moeten gebruikt.

Normaal gezien maak je als je iets nieuws leert toch aantekeningen. Vooral als het over bepaalde computerprogramma's gaat, die je niet kent.
Hij stelt ook geen vragen en geeft niet aan als iets niet duidelijk is.
Hij vindt dat ik iedere dag weer moet vertellen wat er speelt. Terwijl ik verwacht dat hij juist interesse toont.
Omdat jij aantekeningen zou maken betekent dat niet dat je dat van een ander kan verwachten. Als er geen vragen zijn dan neem ik aan dat alles duidelijk is. Als hij verwacht dat je elke dag verteld wat er speelt, verwijs hem naar het programma. Ik neem aan dat hij het terug kan vinden ergens. Als hij boos of geïrriteerd wordt omdat jij simpelweg niet verteld maar door verwijst is dat niet jouw probleem. Leg hem uit dat dit zo de bedoeling is en dat jij geen verslaggever bent maar als hij vragen heeft bij je terecht kan.
Maar goed als je dit niet gedaan hebt maar wel dingen verwacht, is het voor hem niet duidelijk. Kun je dan verwachten dat hij goed functioneert?
Dit kan je tijdens aankomende gesprek als nog zeggen. Het is ook jouw taak om hem duidelijke verwachtingen uit te spreken. Elke keer het bovenste herhalen als hij verwacht dat je verslag geeft. Blijf volhouden pas na een tijdje kun je er wat van zeggen, wat hij niet begrepen heeft. Maar als jij dit niet hebt gedaan, tja heb jij je taak ook niet goed uitgevoerd toch!
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Jij bent in de rol van de klokkenluider gezet dus.. Mooi is dat.

Heb zelf ook mensen ingewerkt waarbij sommige mensen opstandig waren of eigenlijk niet wisten wat ze kwamen doen.
Een goede nieuwe collega herken je op de volgende punten:
Trainbaarheid
Vaardigheden
Collegialiteit
Omgang met kritiek
Vriendelijkheid of valsheid wanneer iets niet loopt zoals het moet
Op tijd aanwezig zijn
Concentratie
Uren die hij kan werken en invallen.

Hoe is jou nieuwe collega op al deze punten? Ga deze punten stuk voor stuk na. Zorg ervoor dat je concrete situaties hebt die je kunt aanwijzen in het gesprek die je wel of niet bevielen.
Ga het niet mooier maken dan het is uit schuld gevoel of onzekerheid.
Jou nieuwe collega voelt al duidelijk aan dat hij jou kan manipuleren (om het zo maar grof te zeggen) anders zou hij jou niet vertellen dat je dingen voor hem moet opschrijven. Als je dit niet accepteert houd het vanzelf op.
"Hoezo moet ik het opschrijven? Ik weet het al, de bedoeling is dat jij het straks ook weet"
Alle reacties Link kopieren
Ycjoo- schreef:
23-09-2017 03:03
Omdat jij aantekeningen zou maken betekent dat niet dat je dat van een ander kan verwachten. Als er geen vragen zijn dan neem ik aan dat alles duidelijk is. Als hij verwacht dat je elke dag verteld wat er speelt, verwijs hem naar het programma. Ik neem aan dat hij het terug kan vinden ergens. Als hij boos of geïrriteerd wordt omdat jij simpelweg niet verteld maar door verwijst is dat niet jouw probleem. Leg hem uit dat dit zo de bedoeling is en dat jij geen verslaggever bent maar als hij vragen heeft bij je terecht kan.
Maar goed als je dit niet gedaan hebt maar wel dingen verwacht, is het voor hem niet duidelijk. Kun je dan verwachten dat hij goed functioneert?
Dit kan je tijdens aankomende gesprek als nog zeggen. Het is ook jouw taak om hem duidelijke verwachtingen uit te spreken. Elke keer het bovenste herhalen als hij verwacht dat je verslag geeft. Blijf volhouden pas na een tijdje kun je er wat van zeggen, wat hij niet begrepen heeft. Maar als jij dit niet hebt gedaan, tja heb jij je taak ook niet goed uitgevoerd toch!
Die dingen die jij noemt heb ik dus allemaal gedaan.
En het is ook geen verplichting om notities te maken maar als je de handelingen na 10 keer nog niet weet zou ik dat toch wel handig vinden.
En daarbij vindt hij dat ik dingen voor hem moet opschrijven.

Als hij geen vragen stelt ga ik er inderdaad vanuit dat hij het snapt. Maar later blijkt dan dat hij er helemaal niks van snapt.

Als hij dan in paniek raakt dan probeert hij het zo te draaien dat de schuld bij mij ligt.
Terwijl ik al 6 maanden met hem bezig ben en de basis er nog steeds niet in zit.

Er zijn nog wat dingen gezegd vanuit zijn kant die niet kunnen. Maar dat heb ik m'n manager natuurlijk niet verteld.
Het komt er op neer dat hij sinds hij deze functie heeft zich ook tov anderen heel bazig opstelt, hij voelt zich meer.
Dat uit zich door bepaalde privileges en dingen op te eisen.

Die dingen laat ik even buiten beschouwing. Het belangrijkste voor mij is dat hij het werk kan overnemen wanneer ik er niet ben. Het is mij duidelijk dat hij het gewoonweg niet onder de knie heeft. Ik ga dit aangeven en laat vervolgens de manager maar beslissen.
Maar als hij zich in zekere zin dominant opstelt, is hij blijkbaar gewend dat hij met een bepaalde portie dominantie er wel komt, dan mensen respect voor hem hebben. Bij deze man zou ik afwachten hoe het gesprek gaat, maar mij zeker niet de schuld laten geven. Als hij op deze manier voor zichzelf gaat opkomen, ben jij straks de gebeten hond, en dan zou ik zeker de punten waarop hij erg onaardig was en opmerkingen maakte die de perken te buiten ging zeker noemen. En als ik lees hoe hij al doet tegen jou, zou ik maar oppassen.

En dan bedoel ik niet dat je met modder moet gooien, maar zorg dat je wel wat duidelijke voorbeelden paraat hebt. Zo te lezen gaat hij zich hard verdedigen tegen jullie baas, dus zorg dat je voorbereid bent.
En komop, als iemand bepaalde computerprogramma's na een half jaar nog niet snapt, vind ik dat veel geduld hebt. Dus laat je niets aan praten.
Alle reacties Link kopieren
befankt allemaal.
Ik zal het moeten afwachten, maar ik verwacht inderdaad ook dat hij mij het niet in dank zal afnemen.
Aan de andere kant, als we zo blijven aanmodderen dan gaat mijn manager ook zeggen waarom ik dit niet veel eerder heb aangegeven.
Eerste stap lijkt me dat je vooraf aan je manager vraagt wat hij van jou verwacht bij dat gesprek. Aangezien het nu kort dag is, raad ik je aan je eigen dossier te vormen. Hou het zakelijk, vooral over zijn kunde en onkunde op het werk. Een inwerktijd van 6 maanden is absurd, zeker als het dan nog niet klaar is en jij geen vertrouwen hebt dat deze man jou kan vervangen als je er niet bent. Wanneer het gesprek omslaat en hij zijn onkunde in jouw schoenen schuift, kan je het hebben over zijn gedrag. Ook daar voorbeelden van noemen met data, zodat de tijdslijn voor je lg duidelijk is. Succes!
gemini2009 schreef:
22-09-2017 22:55
Nou ja, meteen is het niet na 6 maanden.
Andere dingen doet hij wel weet goed, daar heb ik niks op aan te merken. Maar juist bij het belangrijkste (moeilijkste) gedeelte schiet hij tekort.

Ik vind het maar lastig.
Ja maar heb je hem er wel op aangesproken? Na twee keer kun je hem dan toch zeggen dat het je opvalt dat hij niks met je tips doet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven