Werk & Studie alle pijlers

Contract mogelijk niet verlengd

23-09-2017 19:03 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg als verpleegkundige sinds maart. Mijn contract loopt 10 januari af. Nu had ik eerst veel kans om te blijven maar omdat er een locatie wordt opgeheven gaan medewerkers met een vast contract daar voor op medewerkers met een tijdelijk contract. Voor de vaste medewerkers word dus elders een plek gezocht en mogelijk op de plek van een tijdelijke medewerker. Nu zijn er natuurlijk meerdere niveaus en disciplines, de schoonmaak, helpenden, verzorgende en verpleegkundigen. De meeste niveau 3 en 4 van de locatie hebben al een plek kunnen vinden, maar mogelijk moeten er nog meer plekken komen.

Ik zit nu dus heel erg in de stress en ik denk dat ik de gene ben die plek moet maken voor een ander. Dit basseer ik alleen op mijn gevoel.
Nu is het niet zo'n probleem, er zijn genoeg vacatures in de zorg. Maar.. wij hebben heel lang geleden al een vakantie geboekt met mijn vriend. We gaan in maart 4 weken naar Australië..

Ik vraag liever geen ww aan omdat je dan niet zo veel vakantiedagen krijgt en je met de sollicitatie plicht zit. Ik kan er dus voor kiezen om mijn spaargeld te gebruiken voor de vaste lasten ( wij wonen samen dus ik moet ook de huur en alles betalen samen met mijn vriend. Mijn vriend is over een aantal maanden pas afgestuurd dus heeft ook nog geen vetpot )

Het liefst als ik werkloos zou worden zou ik de vakantie annuleren.. maar wij kijken hier zo lang naar uit en hebben er flink voor gespaard.. maar aan de andere kant voel ik mij denk ik zo schuldig en ik denk dat ik niet eens zou kunnen genieten op vakantie wetend dat ik werkloos ben en straks al het geld mogelijk op is.. waar moeten we dan van leven??

Natuurlijk is nog niet gezegd dat ik weg moet.. ik heb hier al informatie over gevraagd en krijg aankomende week hopelijk antwoord. Vind dat zo spannend..

Ik denk er de hele dag aan. Werkloos zijn is ook niks voor mij.. ik wil bezig zijn en geld verdienen.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie ook zoiets meegemaakt?
Mijn humeur is er de laatste dagen niet beter op geworden thuis..
Alle reacties Link kopieren
Kun je via uitzendbureaus aan de slag tot die tijd?
Alle reacties Link kopieren
Ander werk zoeken..is dat optie. Op moment is er zoveel vraag in de zorg en krijg je vaak ook contract voor onbepaalde tijd.
Paar weken korte interims draaien?

En daarnaast solliciteren op jobs met de mededeling dat je pas vrij bent na je reis naar Australië.
Wie weet kan je 2 dagen na je reis alweer terug ergens starten voor lange tijd.
Alle reacties Link kopieren
Heb een keer in hetzelfde schuitje gezeten: contract niet verlengd en wel een vakantie geboekt. Ik heb het aangegeven bij de sollicitaties en bij de werkgever waar ik ging werken, was het geen probleem.
En aangezien er genoeg vacatures zijn, zou ik die vakantie niet gaan annuleren. Wat voor mogelijkheden zijn er met uitzendbureaus, korte tijdelijke contracten, even niet in je eigen vakgebied werken waardoor je wel inkomsten hebt (misschien niet zoveel als met een baan als verpleegkundige) en tijd mee kunt overbruggen e.d.?
Wacht eerst even af hoe het allemaal gaat lopen.
Ik heb een heel ander beroep, maar was 2 maanden geleden ook flink over de zeik toen mijn contract niet verlengd werd, want ik zat midden in een verhuizing en kon het geld goed gebruiken! Uiteindelijk had ik binnen 2 weken al een nieuwe baan (ik had zelfs 2 aanbiedingen en kon dus ook nog kiezen). Dan moet het jou zeker lukken om zo weer werk te hebben als verpleegkundige met al die tekorten in de zorg! Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was, waarschijnlijk mag je gelijk op gesprek als je ergens solliciteert. Anders via een uitzendbureau kun je vast ook zo aan de slag.
Die sollicitatieplicht is 'n wassen neus. Ik zat ook 'ns een aantal weken in Australie tijdens m'n ww en als je je CV als pdf in je gmail bewaart en 'n concept brief in word, dan kun je zo in 'n kwartiertje de verplichte 4 sollicitaties er uit doen.

Zou in elk geval zéker niet je mooie reis annuleren!
Oh je moet echt wel WW aanvragen want als je dat niet binnen 'n bepaalde termijn doet vervalt je recht op die uitkering!!
Je bent nog helemaal niet werkloos. Even pas op de plaats hoor.
Mocht je contract niet verlengt worden moet je wel direct WW aanvragen anders vervalt je recht op WW. Je kan prima solliciteren. Moet 4x in de 4 weken.

En Maart is nog heel ver weg. Of je hebt allang een baan en geeft bij het gesprek gewoon meteen aan dat je al een vakantie hebt geboekt. Dat is bijna nooit een probleem. Is dat het wel zoek je een andere werkgever. In jouw werkveld zijn ze zelf oud gedienden aan het bellen omdat ze toch weer handjes nodig hebben.

En mocht je dan toch nog geen baan hebben en dus nog WW .. dan mag je ook gewoon op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Lieve reacties van jullie.. maar toch ben ik gestresst. Ik wil hier zo graag blijven..

Ik kan er echt wakker van liggen met het gevolg dat vriend ook vind dat ik te veel stress.

Dit was de perfecte werkplek qua tijden en afstand van huis.. kan op de fiets.

En misschien mag ik wel blijven.. zou dat al bekend zijn? De meeste die weg moeten weten het volgens mij al? Anders had ik het toch wel gehoord neem ik aan?
itsssme schreef:
23-09-2017 19:36
Lieve reacties van jullie.. maar toch ben ik gestresst. Ik wil hier zo graag blijven..

Ik kan er echt wakker van liggen met het gevolg dat vriend ook vind dat ik te veel stress.

Dit was de perfecte werkplek qua tijden en afstand van huis.. kan op de fiets.

En misschien mag ik wel blijven.. zou dat al bekend zijn? De meeste die weg moeten weten het volgens mij al? Anders had ik het toch wel gehoord neem ik aan?

Met stressen of vakanties afzeggen ga je dat niet afdwingen.
En hoe moeten wij dit weten?

Meestal hoor je dat pas vlak voor het termijn dat ze moeten aanhouden. Dat je nu niks weet zegt echt niets. Niets positiefs en niets negatiefs.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 19:39
14.66% gewijzigd
itsssme schreef:
23-09-2017 19:36
Lieve reacties van jullie.. maar toch ben ik gestresst. Ik wil hier zo graag blijven..

Ik kan er echt wakker van liggen met het gevolg dat vriend ook vind dat ik te veel stress.

Dit was de perfecte werkplek qua tijden en afstand van huis.. kan op de fiets.

En misschien mag ik wel blijven.. zou dat al bekend zijn? De meeste die weg moeten weten het volgens mij al? Anders had ik het toch wel gehoord neem ik aan?
10 januari is "nog heel ver" voor hen als het over een x-maanden contract gaat.
Veel kans dat ze pas in december ofzo weten of ze je wel of niet willen houden.
Alle reacties Link kopieren
Maar......... Je hebt nu toch ook vakantiedagen gespaard voor die periode? Of hoe ging je dat anders doen?
Die krijg je nu uitbetaald, en daarmee kan je die periode dus ook overbruggen.

En inderdaad werk zat in de VVT, vooral voor niveau 5'ers.... Geen enkel probleem als je vakantie hebt, of eerst 3x op je kop gaat staan. Ik denk dat P&O ook op zijn kop gaat staan als je dat eist. Als je maar tekent.
En via een (zorg)uitzendbureau kom je ook aan werk zat. Dus ook een paar weken is makkelijk te overbruggen.

WW lijkt me niet zinvol, aangezien je waarschijnlijk niet wil solliciteren in je vakantie. Gewoon solliciteren en regelen dat je na je vakantie lekker fris kan starten.

Geen stress maken om niks dus.
Magick88 schreef:
23-09-2017 19:44
Maar......... Je hebt nu toch ook vakantiedagen gespaard voor die periode? Of hoe ging je dat anders doen?
Die krijg je nu uitbetaald, en daarmee kan je die periode dus ook overbruggen.

En inderdaad werk zat in de VVT, vooral voor niveau 5'ers.... Geen enkel probleem als je vakantie hebt, of eerst 3x op je kop gaat staan. Ik denk dat P&O ook op zijn kop gaat staan als je dat eist. Als je maar tekent.
En via een (zorg)uitzendbureau kom je ook aan werk zat. Dus ook een paar weken is makkelijk te overbruggen.

WW lijkt me niet zinvol, aangezien je waarschijnlijk niet wil solliciteren in je vakantie. Gewoon solliciteren en regelen dat je na je vakantie lekker fris kan starten.

Geen stress maken om niks dus.

Kan jij wel niet vinden maar als ze geen WW aanvraagt als ze werkloos word dan is ze haar recht erop kwijt. Wat als ze geen baan of volledige baan kan vinden?

Is er inderdaad werk bij een uitzendbureau kan ze doorgeven wat ze heeft werkt en komt er een lange klus kan ze misschien opschorten.
Maar het advies om geen WW aan te vragen is echt niet oke.
Houd er maar rekening mee dat je weg moet.

Ga nu gewoon al solliciteren, mogelijk kan je dan ook al eerder starten bij een nieuwe werkgever. Als je een concrete baan hebt gevonden, ga je naar je huidige werkgever en leg je dit voor. Contract verlengen of gelijk weg mogen.

Zeker als er veel vraag naar personeel is, kan je gewoon bij de nieuwe werkgever gelijk al wel een vakantie bedingen.
Weet je zeker dat je wel kunt annuleren want daar zitten ook allerlei voorwaarden aan. In de voorwaarden van mijn annuleringsverzekering staat namelijk dat je alleen kunt annuleren bij een nieuwe baan als het minimaal gaat om een jaar contact van een minimaal aantal uren per week. En wie zegt dat jij straks een baan vind die aan die voorwaarden voldoet.

Ik zou dus gewoon wel ww aanvragen en gewoon op reis gaan en dat doorgeven aan het uwv. Je bent vast niet de enige die net voor/na vakantie een baan kwijt raakt.
Https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... t-vakantie

Je mag met vakantie tijdens je ww. Een sollicitatie is digitaal zo gedaan. Je krijgt over 8 dagen dan geen ww, maar dat is overkomelijk.
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 23-09-2017 20:25
25.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In onze annuleringsverzekering staat dat je mag annuleren bij werkloosheid. Maar ik ga niet annuleren.. mijn vriend praat dan denk ik een hele tijd niet meer tegen mij en ik wil dat zelf ook niet.

Ik sta al ingepland voor een aantal maanden dus ik ga nu niet ergens anders solliciteren en mijn team in de steek laten. Zo ben ik niet.. en ik durf dat ook niet zo op te eisen allemaal.. misschien moet ik wat harder worden haha ;)

En als ik inderdaad weg moet.. waar ik vanuit ga.. misschien bevalt het nieuwe/aankomende werk mij wel heel goed. Ik weet nu toch al dat ik niet altijd hier wil blijven.. dus misschien is nu de kans..

Maar ik kan er gewoon niet tegen dat ik een aantal dagen werkloos thuis zit.. dat past echt niet bij mij hahaha
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel door dat jij nu maanden van tevoren al in de stress zit omdat je je collega's niet in de steek wil laten en niet wil vragen waar je aan toe bent?
Lijkt me een beetje zonde van je energie..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel gevraagd waar ik aan toe ben maar ik weet niet of ze daar al antwoord op kunnen geven.. na het weekend krijg ik denk ik een mail terug.

Misschien stress ik wel te veel ja.. ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik werkloos kan worden. Misschien moet ik maar leren dat het allemaal niet te makkelijk loopt in het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop natuurlijk dat je mag blijven , maar zo niet wel gewoon ww aanvragen hoor. Je kan vakantie zonder behoud van ww doorgeven, dan gaat het na je vakantie weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht het maar af.. en ach ik weet ook wel dat het goed komt..
Maar het is gewoon spannend.

Jullie zouden dus je vakantie niet door zoiets laten verpesten en wel kunnen genieten?
Als je verwachting is dat je op vrij korte termijn weer nieuw werk kunt hebben, zou ik die vakantie gewoon door laten gaan.
Je denkt te veel aan anderen en voor anderen. Als jij zeker wilt zijn van een baan in januari moet je nu gewoon aan de gang met solliciteren.

Brief schrijven en daarna uitgenodigd worden ben je al gauw 3 tot 4 weken verder. Eer de hele procedure is afgerond zit je misschien al in november. Dan heb je nog een maand om je werk af te maken bij je huidige werkgever. Tussentijds weet je dan als het goed is ook waar je daar aan toe bent en kun jezelf een keus maken.

Nu laat je alles volledig van je omgeving afhangen en belast je ze wel met je gedrag.
Alle reacties Link kopieren
itsssme schreef:
23-09-2017 20:23
In onze annuleringsverzekering staat dat je mag annuleren bij werkloosheid. Maar ik ga niet annuleren.. mijn vriend praat dan denk ik een hele tijd niet meer tegen mij en ik wil dat zelf ook niet.

Ik sta al ingepland voor een aantal maanden dus ik ga nu niet ergens anders solliciteren en mijn team in de steek laten. Zo ben ik niet.. en ik durf dat ook niet zo op te eisen allemaal.. misschien moet ik wat harder worden haha ;)

En als ik inderdaad weg moet.. waar ik vanuit ga.. misschien bevalt het nieuwe/aankomende werk mij wel heel goed. Ik weet nu toch al dat ik niet altijd hier wil blijven.. dus misschien is nu de kans..

Maar ik kan er gewoon niet tegen dat ik een aantal dagen werkloos thuis zit.. dat past echt niet bij mij hahaha
Jeetje doe even relaxed zeg en stel je niet zo aan.
1. al zou je een paar dagen werkloos zijn, dan is dat echt niet het einde van de wereld hoor. Je krijgt dan waarschijnlijk WW en dus kom je niet zonder geld te zitten. En ja, bij wie 'past' werkloos zijn wel? Beetje een rare opmerking. Ik hou ook van werken maar ben ook weleens werkloos geweest. Is weer helemaal goed gekomen.

2. in de zorg staan ze te springen om mensen, dus het lijkt me heel raar als jij niet heel snel een nieuwe baan hebt als dat nodig zou zijn. Een nieuwe werkgever zal het vast niet erg vinden als je dat van te voren aangeeft en zo wel, dan ga je tot je reis via een uitzendbureau in de zorg werken. Ook daar is werk genoeg in te vinden.

3. je laat je team niet in de steek als je nu gaat. Je hebt een zakelijk contract met je werkgever. Als hij jou zo graag wil houden, dan kan hij nu ook aangeven of jij mag blijven na januari. Uiteindelijk denkt iedereen aan zichzelf, dus als jij beter kan krijgen dan moet je gewoon weggaan. Als jouw baas je niet meer nodig heeft, dan mag je ook vertrekken hoor en ben je uiteindelijk gewoon een nummertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven