Werk & Studie alle pijlers

Collega spuugzat

02-10-2017 20:43 75 berichten
Ik wil even jullie advies. Sinds januari ben ik moeten verhuizen naar een ander lokaal op het werk. Daar zit collega X. We zijn geen directe collega's, werken voor andere dienst. Hij irriteert me mateloos met zijn gedrag. Ik vraag me af of ik me dingen inbeeld en of ik de situatie slecht aanpak.

X, 30+ vrijgezel, lijkt verliefd te zijn op mij. Hij heeft al een vijftal keer gevraagd dit jaar of ik nog single was. Onlangs vroeg hij "of ik soms iemand had leren kennen want dat hij vandaag al meerdere keren had gezien hoe ik glimlachend naar mijn gsm zat te staren". Hij heeft me een hele tijd meegevraagd voor de lunch, maar ik heb telkens systematisch nee gezegd. Uiteindelijk stopte hij daarmee. Als ik zeg "ik ga met iemand anders buiten eten", vraagt hij gegarandeerd "met wie?" + vraagt hij door op die persoon. Een collega vroeg hem al eens waar hij zich eigenlijk mee bemoeide. *geschrapt wegens herkenbaarheid* Direct daarna, nadat het duidelijk was dat ik zijn nummer NIET wil, vroeg hij mijn persoonlijk e-mailadres via Skype. Ik heb daarop niet gereageerd. Vorige week had ik een opdracht voor hem gedaan, waarop hij dan een bedankmail stuurde met een koosnaampje in. Het irriteerde me echt mateloos, zo onprofessioneel.

Vandaag stond hij dan zenuwachtig aan mijn bureau "of ik mee ging lunchen". Ik dacht dat hij bedoelde, met de andere mensen van zijn team (aangezien hij weet dat ik anders nee zeg), dus ik zei oké. Tot hij eraan toevoegde "weet jij een leuk plekje waar we samen iets kunnen gaan eten?" Ik heb dan geweigerd. 's Avonds vroeg hij dan of ik met hem een koffie ging drinken. De week hiervoor begroette hij me met een compliment dat zo awkward was dat zijn chef mij snel ook een erg overdreven compliment gaf, zodat de situatie grappig werd. En ga zo maar door. We geven elkaar standaard een kus op de wang bij het begroeten (is helaas mijn bedrijfscultuur) en hij zat eens vlak tegen mijn mond aan. Ik ga ervan uit dat dat toeval was (is maar 1x voorgevallen, maar uitgerekend met hem dus), maar ik ben sindsdien wel extra op mijn hoede.

Ik ben dit echt zat. Ik vind het simpelweg onprofessioneel en heb geen behoefte hieraan. Misschien overreageer ik omdat ik in een erg moeilijke periode zit. Wat vinden jullie van zijn gedrag naar mij toe en hoe zouden jullie reageren zodat dit stopt? Een van mijn collega's (die zijn gedrag ook maar raar vindt) vindt dat ik gewoon moet zeggen dat ik geen interesse heb, maar dat lijkt me grof. Hij heeft nooit letterlijk gezegd dat hij interesse heeft overigens, dus dat komt toch arrogant over.
anoniem_330937 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 19:36
Reden: aantal details weggelaten voor herkenbaarheid, meeste staat er nog in
8.23% gewijzigd
Ohhh dit zou ik schijtirritant vinden. Ik zou als een botte hark gaan reageren. Negeren ook. En stoppen met zoenen onder het mom van een of andere zelfbedachte aandoening. Wat een vreemde zaak. Ik moet er niet aan denken mijn collega's elke dag te moeten zoenen.
Alle reacties Link kopieren
Begroeten met een kus bedrijfscultuur?
Ik ben van België en werk in de Franstalige kant, dus ja helaas begroeten we elkaar met een kus op de wang. Als je dat afwijst, wordt dat gezien als grof. Er is geen enkele reden om niet te willen zoenen, tenzij ziekte.
Ik zou fakking chagrijnig worden als ik eerst iedereen moest zoenen voordat we aan de slag kunnen gaan.
En zeg tegen die eikel dat ie een tijdje gaat wieberen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zakelijk blijven en zodra hij toespelingen maakt zeggen dat je geen interesse hebt om vervolgens direct erover heen een zakelijke opmerking te maken als in : heb jij sheet van dat project al af?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Tja, om een andere werkplek vragen of gaan klagen bij je baas.
Gewoon duidelijk vertellen dat het nooit iets zal worden.
Alle reacties Link kopieren
DEATH schreef:
02-10-2017 20:47
Ik zou fakking chagrijnig worden als ik eerst iedereen moest zoenen voordat we aan de slag kunnen gaan.
Ik ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
TO dit zijn ongewenste intimiteiten. Ga er mee naar je leidinggevende of spreek een vertrouwenspersoon aan binnen de firma.
Zeg collega X dat je het vervelend vindt dat hij zich zo onprofessioneel gedraagt
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er drie opties in deze:

A; je roept wel dat je het vreselijk vind maar stiekem heb je niet door dat er een bepaalde chemie is.

B; Hij is geïnteresseerd, jij niet maar je hebt zelf geen ruggengraat om je grens aan te geven (X, je bent een leuke kerel maar ik hou het graag zakelijk is afdoende) en houd hem aan het lijntje.

C; Je bent een beetje sociaal onhandig en verward een vriendelijke collega die je probeert te verwelkomen in het team met een obsessieve stalker.
Hm ik heb nooit gereageerd op zijn mygirl-mail, misschien toch maar eens doen. Dan staat het ook meteen op papier dat ik er niet van gediend ben en weet hij ook direct hoe het zit.

Ik snap niet dat hij het weigert door te hebben, ik negeer hem zo vaak mogelijk (ook als hij weer zit te staren), ben nooit echt vriendelijk, ben wel spraakzaam tegen zijn collega's. Verder gedraagt hij zich dus ook zo waar andere collega's gewoon bij zijn, dus wellicht heeft ie zelf niet door hoe hij overkomt.

#troelie: mijn collega's vinden het zelf ook raar, denk dat het optie 2 is helaas.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
02-10-2017 20:47
Ik ben van België en werk in de Franstalige kant, dus ja helaas begroeten we elkaar met een kus op de wang. Als je dat afwijst, wordt dat gezien als grof. Er is geen enkele reden om niet te willen zoenen, tenzij ziekte.
Dan kan je inderdaad best een dosis nuchtere Hollandse directheid tegenaan gooien ;-D
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Vertrouwenspersoon is een goede tip, dan is je klacht iig ergens bekend zonder dat het directe gevolgen heeft voor hem.

Mss kun je een keer heel duidelijk aangeven dat je een-op-een met hem niet ziet zitten.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
02-10-2017 20:54
TO dit zijn ongewenste intimiteiten. Ga er mee naar je leidinggevende of spreek een vertrouwenspersoon aan binnen de firma.
Zeg collega X dat je het vervelend vindt dat hij zich zo onprofessioneel gedraagt
Mee eens met aankleefsaan. Daar zijn superieuren voor! Ze kunnen ook voor jou wat doen!
Ik vind een vertrouwenspersoon wel direct ver gaan, ik heb hem nog nooit gezegd dat het mij stoort hé, alleen laten "blijken". Vind toch dat ik eerst dat letterlijk moet uitspreken. Pas als hij dan blijft verder doen, kan ik een stap in die richting zetten. Hij komt overigens niet over als een psycho, eerder als een extreem wanhopig geval.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
02-10-2017 20:47
Ik ben van België en werk in de Franstalige kant, dus ja helaas begroeten we elkaar met een kus op de wang. Als je dat afwijst, wordt dat gezien als grof. Er is geen enkele reden om niet te willen zoenen, tenzij ziekte.
Dan maar grof, je hebt wel gelijk je punt gemaakt.

Wat een idioot stukje bedrijfscultuur zeg. Je zal maar 300 collega's hebben. Kun je na het begroeten gelijk naar huis omdat je tijd erop zit.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Je kust enkel de mensen in je lokaal of die je kent en tegenkomt op de gang, niet alle collega's. Ik heb 2000 collega's, zo'n 800 in het gebouw waar ik werk en ik krijg gemiddeld 10 kussen op een dag :P valt nog wel mee dus, maar voor mij hoeft het zeker niet. Als je daar niet in meegaat, kom je hautain en koud over (althans naar de Walen toe, de Vlamingen trekken het zich niet aan)

Mja toch maar eens echt duidelijk tegen hem zijn.
Ik vind het eerder zielig dan irritant.
Verder ben ik een meester in het niet geven van zoenen, ik vind het oprecht sneu voor je dat je überhaupt eerst het halve kantoor af moet.
Je kunt misschien je arm heel stijf houden en naar hem toebuigen, dus hem in positie houden en jij in beweging zeg maar.
Verder zou ik hem smoren in enthousiasme.
Hij verwart je ongemakkelijkheid met verlegenheid of schattigheid ofzo.
Je kunt volop in de aanval gaan en op doodse toon bijdehante opmerkingen maken
('heb je een vriend'
' wel 10'
' je vraagt dat echt heel vaak'
Etc)
maar je zit nog lange tijd met hem opgescheept.
Dus ik zou mijn trucendoos algemeenheden/overdreven geslijm/ oudbollige grapjes tevoorschijn halen om hem op afstand te houden.
Hij: ' goedemorgen, wat zie je er wonderschoon uit, je haar lijkt wel vloeibaar goud blabla'
Jij: Oh wauw jij bent vandaag ook het pluisje van mijn dekentje!'
Of de gouwe ouwe: Maak een soort spontaan geluid terug, maar zeg eigenlijk niks.
Kortom, je reageert maar eigenlijk niet.
Het-groepje schreef:
02-10-2017 21:14
Ik vind het eerder zielig dan irritant.
Verder ben ik een meester in het niet geven van zoenen, ik vind het oprecht sneu voor je dat je überhaupt eerst het halve kantoor af moet.
Je kunt misschien je arm heel stijf houden en naar hem toebuigen, dus hem in positie houden en jij in beweging zeg maar.
Verder zou ik hem smoren in enthousiasme.
Hij verwart je ongemakkelijkheid met verlegenheid of schattigheid ofzo.
Je kunt volop in de aanval gaan en op doodse toon bijdehante opmerkingen maken
('heb je een vriend'
' wel 10'
....
Ugh hier had ik nog niet over nagedacht, maar wellicht heb je gelijk. Ik denk van mezelf dat ik onvriendelijk overkom, maar hij zal dat zien als verlegen. Bijdehante opmerkingen maken kan ik wel heel goed :D dat moet lukken
Doe gewoon beide; vertel je leidinggevende of vertrouwenspersoon eerst wat er speelt. Vertel ook dat je deze collega vanaf nu sterk(er) gaat afwijzen, en doe dat dan ook. Als hij rare dingen gaat doen ben je gedekt en je houdt toch de regie in eigen hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de directe aanpak gaan.
Zoek hem op en leg hem rustig en netjes uit dat je het idee hebt dat hij je leuk vindt, dat niet wederzijds is en je het graag zakelijk wilt houden.
Voor de duidelijkheid moet je er wellicht nog bij vermelden dat je dus geen uitnodigingen meer wilt, noch toespelingen of complimenten.
Blijkbaar moet je hééél duidelijk zijn bij deze man :)
The time is now
Alle reacties Link kopieren
DEATH schreef:
02-10-2017 20:47
Ik zou fakking chagrijnig worden als ik eerst iedereen moest zoenen voordat we aan de slag kunnen gaan.
En zeg tegen die eikel dat ie een tijdje gaat wieberen.
Ik heb in Frankrijk gewerkt. Moest elke dag het hele bedrijf op die manier begroeten. Erg vermoeiend
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
02-10-2017 21:11
Je kust enkel de mensen in je lokaal of die je kent en tegenkomt op de gang, niet alle collega's. Ik heb 2000 collega's, zo'n 800 in het gebouw waar ik werk en ik krijg gemiddeld 10 kussen op een dag :P valt nog wel mee dus, maar voor mij hoeft het zeker niet. Als je daar niet in meegaat, kom je hautain en koud over (althans naar de Walen toe, de Vlamingen trekken het zich niet aan)

Mja toch maar eens echt duidelijk tegen hem zijn.

Probeer het eens een tijdje met een fikse dosis knoflook ;-D . Waarbij je uiteraard net moet uitademen als hij aan de beurt is. Tenzij hij zelf een fervent knoflookliefhebber is, dan schiet je er niet veel mee op.

Je bent nu afhoudend, maar niet duidelijk. Jij zegt `ik heb een meeting´ in plaats van ´ik heb geen interesse in een lunch met jou´. Afwijzen kan netjes en vriendelijk als je het niet te gek wilt maken en het is de toon die de muziek maakt. Maar met vage uitvluchten kom je er niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
02-10-2017 21:25
Ik zou voor de directe aanpak gaan.
Zoek hem op en leg hem rustig en netjes uit dat je het idee hebt dat hij je leuk vindt, dat niet wederzijds is en je het graag zakelijk wilt houden.
Voor de duidelijkheid moet je er wellicht nog bij vermelden dat je dus geen uitnodigingen meer wilt, noch toespelingen of complimenten.
Blijkbaar moet je hééél duidelijk zijn bij deze man :)
Aangezien het al een tijdje speelt, zou ik voor deze aanpak kiezen. ^ Je kunt wel publiek flauwe grapjes terug gaan maken, maar ik denk day je op termijn de sfeer dan alleen maar verpest.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
02-10-2017 21:07
Dan maar grof, je hebt wel gelijk je punt gemaakt.

Wat een idioot stukje bedrijfscultuur zeg. Je zal maar 300 collega's hebben. Kun je na het begroeten gelijk naar huis omdat je tijd erop zit.
Ik heb ooit op een afdeling gewerkt met een man of 75. Zoenen bij binnenkomst en bij vertrek. Dat kostte eeuwen en iedereen kwam dus goed op tijd @(

@TO, ik zou het toch een keer heel duidelijk uitspreken dat je er niet van gediend bent en jullie verhouding zakelijk wilt houden. Dus geen lunch, koffie of praatjes. Helpt dat niet, dan kun je altijd nog een vertrouwenspersoon of leidinggevende inschakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven