Werk & Studie alle pijlers

Oplossing gezocht voor reistijd situatie

12-10-2017 14:54 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik werk al 5 jaar bij dezelfde werkgever, en reis 5 jaar 3 uur op een dag (mits de treinen geen vertraging hebben). Twee weken geleden heb ik bij mijn werkgever aangegeven dat ik het zat ben en dat ik door de reistijd (en andere kleine irritaties) met minder plezier naar mijn werk ga. Hij gaf me toen het gevoel alsof het aan mij lag, en dat ik mijn baan gewoon niet leuk genoeg zou vinden. Wellicht moest ik op zoek naar iets anders stelde hij voor.. Later sprak ik een andere collega hier over, en die zij dat hij juist bang is om mij te verliezen.

Ik moet nu dus op zoek naar een passende oplossing.. en ga dan over een paar weken weer met hem in gesprek.
Met de auto is geen optie, want de parkeerkosten zijn te hoog (10 euro per dag) en dat wordt niet 100% vergoed.
De auto ergens anders parkeren (goedkopere plek) en met de fiets verder gaan is ook geen optie, dan duurt mijn reis net zo lang of zelfs langer.
10 uur per dag werken is ook niet ideaal, aangezien ik dan om 06:00 uur in de ochtend moet vertrekken en rond een uur of 20:00 weer thuis zou komen.
Verder is mijn werkgever niet enthousiast over thuiswerken, hij denkt dat je dan minder efficiënt werkt.

Ik ben in de tussentijd wel alvast om me heen gaan kijken naar andere vacatures die meer in mijn buurt zijn.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
En dichtbij werk gaan wonen is geen optie? Met de scooter gaan? Carpoolen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zo ver van mijn werk willen wonen, dus of werk dichtbij zoeken of dichtbij mijn werk gaan wonen
Alle reacties Link kopieren
1. Verhuizen
2. Andere baan zoeken
Alle reacties Link kopieren
Kun je bv 1 dag in de week thuiswerken? En dan je baas laten zien dat dat juist wel werkt?

Is toch algemeen bekend dat thuiswerken goed is, je wordt niet afgeleid door collega's en overbodige belletjes. je kunt eventueel je werk splitsen, paar uur smorgens en de rest eind van de middag ofzo
pearle wijzigde dit bericht op 12-10-2017 15:01
76.44% gewijzigd
Dat je al 5 jaar 3 uur per dag reist voor je werk! Wat een zonde van je tijd.
Verhuizen of een andere baan zoeken idd. Maar dat zou ik al 4,5 jaar geleden hebben gedaan.
Voor mij is dat reden geweest om een baan dichter bij huis te gaan zoeken. Werd zo ongelukkig en gestresst van die k*t trein.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je werkgever gelijk heeft dat je je werk gewoon niet leuk genoeg vindt. 5 jaar lang was het geen probleem en nu opeens wel. Dat komt toch ergens vandaan lijkt mij. Dus ik zou wat anders zoeken. Je bent ook al aan het solliciteren zeg je , dus blijkbaar vind je het ook niet echt erg om weg te gaan.

Hoe lang is de reistijd per auto en hoe lang per trein? Wordt het dan 2 ipv 3 uur en hoeveel kans op files is er? Ik vind 2 uur nog best veel overigens en als je dan eens file hebt wordt het misschien nog meer. Als je er wel echt wilt blijven zul je naar een tussenoplossing moeten.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest. de opties die ik zie zijn:
1. ander werk zoeken
2. verhuizen.
3. onderhandelen over secundaire arbeidskosten (zoals parkeerkosten)
4. is het sneller als je op plek x een fiets op het station hebt staan.
5. werken in de trein en dat meetellen als werktijd (abonnement updaten naar 1e klas?)
6. andere irritaties oplossen
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
12-10-2017 15:02
Ik denk dat je werkgever gelijk heeft dat je je werk gewoon niet leuk genoeg vindt. 5 jaar lang was het geen probleem en nu opeens wel. Dat komt toch ergens vandaan lijkt mij.
Maar dat kan allerlei oorzaken hebben: drukkere treinen waardoor je het gereis je tegen gaat staan. Andere thuissituatie waardoor je meer thuis zou willen zijn. Of misschien nu een zieke moeder waar je door de week langs zou willen gaan, maar wat niet lukt omdat je al 3 uur per dag aan het reizen bent.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Thuiswerken vind je werkgever niet efficiënt maar het kan dus wel. Kun je in de trein werken? Idd een 1e klas abonnement.
Is het echt niet mogelijk om er één dagje af te snoepen en de andere dagen wat langer te werken? Dan zijn de parkeerkosten 160 p maand en daar is vast wel wat op te vinden Trein abo is ook niet gratis.
Ik reis al 15 jaar 2 uur per dag. Heel veel smaken zijn er niet, wat er kan is al zo'n beetje genoemd.

Zeg niet te snel dat de auto geen optie is, ivm de kosten. Je krijgt er namelijk wel tijd voor terug. Als je de kosten echt niet kunt missen houdt het op, maar ik zou het ook een afweging vinden om extra tijd over te houden.
In hetzelfde genre valt ook: minder dagen werken. Minder zware belasting, maar ook minder geld. En ik heb ooit een tijdje toen ik extreem veel reistijd had een nacht per week in een goedkope B&B overnacht. Kostte toen 26 euro maar scheelde me wel vier uur.
5 jaar lang geen probleem en nu is het opeens een probleem? Ja dan snap ik de reactie van je werkgever wel.

Verhuizen of ander werk. Meer opties zijn er niet.
Alle reacties Link kopieren
kan er niet gesproken worden over die parkeerkosten?
Alle reacties Link kopieren
Kun je een goedkope kamer of af en toe een goedkoop hotel/pension boeken bijv met hulp van je werkgever.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Is de werkgever verhuisd? Ben jij verhuisd? Of was de reistijd bekend toen je deze baan aannam?

Wanneer de situatie in de afgelopen 5 jaar niet veranderd is, dan heb je grote kans dat de werkgever niet heel erg gaat meedenken en de arbeidsvoorwaarden zal gaan veranderen.

Er zijn heel veel mensen met 3 uur reistijd op een dag.

Wat zou jij graag willen? Kan je werken in de trein en zo je reistijd als werktijd gebruiken?

De baas wil je misschien niet kwijt, maar er zal wel een grens zitten in wat hij je kan en wil bieden. Want wanneer hij jouw parkeerkosten gaat betalen, dan gaan je collega's dit natuurlijk ook vragen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Maar in feite is het toch ook jouw probleem? Jij kiest hier toch zelf voor? Dus ik snap jouw werkgever wel.
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen is geen optie, scooter is te ver, carpoolen is ook geen optie (niet via verschillende websites en mijn vriendenkring helaas..).
Het lijkt allemaal zo ingewikkeld, terwijl dat volgens mij niet zo hoeft te zijn, vandaar mijn vraag.
Bedankt voor jullie reacties!

Het is inderdaad ook mijn probleem, maar zonde als ik hierdoor de keuze maak om naar een andere werkgever te gaan.

in de trein kan ik niet werken helaas, ik reis in de spits en sta dus altijd tussen alle medereizigers in.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
12-10-2017 15:33
Is de werkgever verhuisd? Ben jij verhuisd? Of was de reistijd bekend toen je deze baan aannam?

Wanneer de situatie in de afgelopen 5 jaar niet veranderd is, dan heb je grote kans dat de werkgever niet heel erg gaat meedenken en de arbeidsvoorwaarden zal gaan veranderen.

Er zijn heel veel mensen met 3 uur reistijd op een dag.

Wat zou jij graag willen? Kan je werken in de trein en zo je reistijd als werktijd gebruiken?

De baas wil je misschien niet kwijt, maar er zal wel een grens zitten in wat hij je kan en wil bieden. Want wanneer hij jouw parkeerkosten gaat betalen, dan gaan je collega's dit natuurlijk ook vragen.
Ik ben begonnen als stagiair, en had me niet bedacht dat ik zo lang in dienst zou kunnen blijven. Dus heb vanaf het begin de reistijd voor lief genomen.. Tot dat je beseft dat het eigenlijk ook best leuk is om wat vaker thuis te zijn.
Mijn andere collega's komen met de fiets, die wonen redelijk in de buurt of betalen de parkeerkosten zelf als ze de keuze maken om met de auto te komen. Maar de parkeerkosten zijn 10 euro per dag, en voor 5 dagen in de week tikt dat behoorlijk aan.

Maar bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
12-10-2017 15:02
Ik denk dat je werkgever gelijk heeft dat je je werk gewoon niet leuk genoeg vindt. 5 jaar lang was het geen probleem en nu opeens wel. Dat komt toch ergens vandaan lijkt mij. Dus ik zou wat anders zoeken. Je bent ook al aan het solliciteren zeg je , dus blijkbaar vind je het ook niet echt erg om weg te gaan.

Hoe lang is de reistijd per auto en hoe lang per trein? Wordt het dan 2 ipv 3 uur en hoeveel kans op files is er? Ik vind 2 uur nog best veel overigens en als je dan eens file hebt wordt het misschien nog meer. Als je er wel echt wilt blijven zul je naar een tussenoplossing moeten.
Ik begrijp je reactie, zo komt het idd ook over in mijn bericht. Ik vind het wel erg jammer om weg te gaan, maar voel me niet helemaal begrepen en serieus genomen.
Het is me gewoon heel erg tegen gaan staan omdat ik heel veel vertragingen heb en (bijna) nooit normaal kan zitten onderweg naar huis. Met de trein, tram en fiets is het ander half uur heen en ander half uur terug en met de auto een uur als de file mee valt :). Ik ben nu aan het experimenteren hoe het met de auto is, het bevalt me wel maar dat ga ik financieel zeker wel voelen.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
12-10-2017 15:00
Kun je bv 1 dag in de week thuiswerken? En dan je baas laten zien dat dat juist wel werkt?

Is toch algemeen bekend dat thuiswerken goed is, je wordt niet afgeleid door collega's en overbodige belletjes. je kunt eventueel je werk splitsen, paar uur smorgens en de rest eind van de middag ofzo
Mijn werkgever is bang dat ik dan snel afgeleid raak door een berg was o.i.d.
Maar dat is ook waar ik aan zit te denken ja, om voor te stellen om bijv. 2 dagen thuis te werken en dan de overige 3 dagen met de trein of auto te reizen.
Alle reacties Link kopieren
En verhuizen? Daar geef je volgens mij nog geen antwoord op? (Of ik lees er over heen).
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
12-10-2017 16:14
En verhuizen? Daar geef je volgens mij nog geen antwoord op? (Of ik lees er over heen).
Oh laat maar, ik las er idd overheen. Waarom is verhuizen geen optie?
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
12-10-2017 16:15
Oh laat maar, ik las er idd overheen. Waarom is verhuizen geen optie?
Omdat ik onlangs een huis heb gekocht met mijn partner en ik zou niet in Amsterdam willen wonen. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem. Het is echt zonde van de tijd en energie. Ik kan ook niet zomaar verhuizen aangezien mijn vriend een baan heeft 45 min rijden de andere kant op. Zelf woonde ik in de randstad voordat we gingen samenwonen (dichtbij alles) en wilde echt liever niet weg. Maar wel samen zijn. In huidige woonomgeving zijn er voor mij echt nauwelijks banen, werk is op a locatie (Maw naast de trein alleen zonder goede verbinding en zonder betaalbare parkeerplekken en daardoor ook een paar uur reistijd), dus ik ken het gevoel. Het zet enigszins klem. Ogen open houden voor baan in de buurt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven