Werk & Studie alle pijlers

Open kaart bij oude of nieuwe werkgever?

12-10-2017 23:11 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige werkgever waar ik ruim 6 jaar heb gewerkt, ben ik vertrokken wegens een conflict. Door middel van een vaststellingsovereenkomst waarbij ik een ruime vergoeding kreeg zijn we uit elkaar gegaan met wederzijds goedvinden en heeft de baas mij een goede referentie beloofd. Zo staat dit ook in het contract, heb mijn werk ook altijd goed gedaan. Nou heb ik een maand later mijn droombaan gevonden. Na 3 gespreksrondes een aanbod gekregen maar er werd wel naar een referentie gevraagd voordat ik een contract zou ontvangen.

Ik heb alleen heel stom in dat gesprek aangegeven dat ik nog steeds werkzaam ben bij het vorige bedrijf zodat ik sterker stond met onderhandelen en was makkelijker zodat ik het hele conflict niet hoefde uit te leggen of wat de reden is waarom ik daar al weg was voordat ik eerst n nieuwe baan had.

Nu moet ik een referentie opgeven.. maar wat is het beste om te doen. Open kaart spelen bij mijn oude werkgever en aangeven dat ik heb gezegd dat ik er nog werk en of ze me goede ref kunnen geven? Of open kaart spelen met de nieuwe werkgever? Ik ga al van het ergste uit en weet dat ik voortaan eerlijk moet zijn bij de volgende sollicitaties.. maar het was mijn eerste gesprek sinds jaren en heb er iets te makkelijk over nagedacht denk ik. Zou het zo jammer vinden als het niks wordt.. enfin n goede les maar benieuwd wat jullie ervan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Pffff, lastig.. Het is wel een behoorlijk valse start om met leugens te beginnen. Ik zou naar beiden zeggen dat je hebt gezegd dat je er nog werkte omdat dat beter was voor je onderhandelingspositie.

Kans is natuurlijk wel dat je dan vragen krijgt over het conflict, probeer dat van tevoren op een dusdanige manier te verwoorden dat je niet te negatief naar je oude werkgever bent.
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen oudere werkgever als referent opgeven?
Alle reacties Link kopieren
Als je nou je oude werkgever benadert en dit vertelt met de uitleg dat je dat maar zo gezegd hebt omdat het anders zo vervelend stond voor zowel jou als hun, dan lijkt het alsof je jullie allebei een plezier doet. Misschien een idee.

Het zou in ieder geval niet mijn keus geweest zijn om daarover te liegen. Dus ja, echt heel stom.
Alle reacties Link kopieren
Quintessa schreef:
12-10-2017 23:29
Kun je geen oudere werkgever als referent opgeven?
Dat is natuurlijk ook een optie. Dat je zegt dat je huidige werkgever niet weet dat je aan het solliciteren bent en dat je een oudere werkgever wil opgeven.

Toch ben ik voor open kaart.
Alle reacties Link kopieren
Bij een vaststellingsovereenkomst blijf je toch nog soms langer in dienst terwijl je wel vrijgesteld bent van werk?

Ik had dit namelijk wel. In december vrijgesteld, contract liep tot mei. Uiteindelijk in januari al een nieuwe baan.

Mocht dit zo zijn dan vind ik de leugen niet zo groot. Je bent immers contractueel nog in dienst. Alleen heb je geen werkzaamheden meer.

Ik ben ook met een conflict weggegaan en heb tijdens de sollicitatie gezegd dat er gereorganiseerd werd en er een keuze was om te gaan. Die keuze heb ik genomen. Zo heb ik de reden ook wel wat veranderd omdat ik dan ook uit het negatieve bleef.

Advies: heb je niet nog een leuke collega bij je oude werk waar je goed mee kan opschieten die je als referentie kan opgeven?
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
12-10-2017 23:35
Bij een vaststellingsovereenkomst blijf je toch nog soms langer in dienst terwijl je wel vrijgesteld bent van werk?

Ik had dit namelijk wel. In december vrijgesteld, contract liep tot mei. Uiteindelijk in januari al een nieuwe baan.

Mocht dit zo zijn dan vind ik de leugen niet zo groot. Je bent immers contractueel nog in dienst. Alleen heb je geen werkzaamheden meer.

Ik ben ook met een conflict weggegaan en heb tijdens de sollicitatie gezegd dat er gereorganiseerd werd en er een keuze was om te gaan. Die keuze heb ik genomen. Zo heb ik de reden ook wel wat veranderd omdat ik dan ook uit het negatieve bleef.

Advies: heb je niet nog een leuke collega bij je oude werk waar je goed mee kan opschieten die je als referentie kan opgeven?
Klopt, mijn contract is tot eind november nog en ik ben idd vrijgesteld van werkzaamheden. De nieuwe werkgever verwacht een referentie van een leidinggevende omdat het best om een hoge functie gaat waarnaar ik solliciteer. Ik heb wel mijn supervisor gecontact waar ik altijd fijn mee heb gewerkt, maar zij voelde er niet veel voor om te moeten liegen mochten ze verder vragen naast mijn functioneren. Ze adviseerde gewoon gebruik te maken van de beloofde referentie van de big boss. Ik weet niet of hij ermee in gaat maar wil het er ook op neergooien dat het contract nog tot eind nov was en ik dus wel soort van werkte daar en of hij daarmee wil in werken. Ik zou het echt jammer vinden als ik de baan zou mislopen en achteraf had ik de baan ook makkelijk kunnen krijgen door er gewoon eerlijk over te zijn vanaf het begin. De big boss is ook best een pittige man en ik weet niet wat hij hiervan gaat vinden.. hij is nanelijk ook veel geld aan mij kwijtgeraakt en een extra gunst van hem hierover wordt hem teveel misschien.
Alle reacties Link kopieren
Als ik je goed begrijp ben je nu dus nog gewoon in dienst van je vorige werkgever en alleen vrijgesteld van werkzaamheden? Dan heb je dus niet gelogen en is er niks aan de hand. Een eerdere werkgever opgeven als referentie terwijl je hier zes jaar hebt gewerkt zou ik als werkgever nooit accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Dan de big boss gewoon vragen om een referentie te geven zonder om een gunst te vragen.

Ze gaan het hebben over jouw functioneren. Daarin zal jouw exbaas echt niet te negatief over jou zijn.
Het is niet correct en niet professioneel om in geuren en kleuren de negatieve punten van jou te bespreken.

Lees ook dit:
https://www.personeelsman.nl/ontslag-ui ... ferenties/

Bel de big boss en vraag om de referentie. En vermeld hem dat je het nieuwe bedrijf niet geïnformeerd hebt over de reden waarom jullie uit elkaar gaan, omdat je je nog wel loyaal voelt naar oude werkgever.
Zo hoef je hem niet om een gunst te vragen. Je deelt het hem mede. En vergeet hem niet te herinneren aan die positieve referentie die beloofd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal hem morgen contacten en dit aangeven. En dan is het de vraag wat hij dan echt zegt tegen mijn nieuwe werkgever. Ik ben er toch huiverig voor en ga uit van het slechtste. Einde dag morgen zal ik de nieuwe werkgever mailen met de referentie en dan zal ik maandag horen of er echt een contract uit komt. Ik moet hoe dan ook iets opgeven. Ik hou jullie op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Je bent dus nog gewoon in dienst. Waarvoor is al die ophef dan nodig?
En 1van de onderdelen van de vaststellingsovereenkomst was dat je een referentie krijgt, dus wat is het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Vraag een schriftelijk getuigschrift van die grote baas, bij wijze van referentie.
minnimouse schreef:
13-10-2017 05:47
Je bent dus nog gewoon in dienst. Waarvoor is al die ophef dan nodig?
En 1van de onderdelen van de vaststellingsovereenkomst was dat je een referentie krijgt, dus wat is het probleem?
Wat als de nieuwe werkgever vraagt naar reden van vertrek, of de vraag stelt of de oude werkgever TO opnieuw zou aannemen? Dat zijn vragen die ik wel zou stellen.
Wat stom zeg. Maar goed, dat weet je zelf ook wel.

Ik zou toch proberen het zo te spelen dat je big boss niets zegt over het conflict e.d.
Als ik jouw potentieel nieuwe werkgever was en ontdekte dat je over zoiets belangrijks als een arbeidsconflict had gelogen dan kon je die nieuwe baan op je buik schrijven.
Als je nog gewoon in dienst bent is er niets aan de hand toch?
Hopelijk pakt het goed uit voor je.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nog een contract tot november.
Je hebt dus niet gelogen!
Ik zou eerst via de mail aan de grote baas vragen of hij een schriftelijke positieve referentie (getuigschrift) wil sturen..

Zo niet, dan maar eerlijk vertellen wat er gebeurt is. Als ze je dan niet willen hebben dan is dat voor hun een gemiste kans.

En ga jij verder zoeken. Succes TO.
Hartstikke plausibel wat je hebt gedaan hoor.
ik zelf zou oude werkgever benaderen, situatie uitleggen en terugverwijzen naar die goede referentie die je beloofd is waarvan je heel graag nu gebruik zou willen maken om de start bij dat nieuwe bedrijf af te kunnen ronden.

Wat goed van je dat je zo snel een nieuwe baan hebt gevonden!
Ik zie eerlijk gezegd geen dilemma. Jij hebt een contract en bent zogenaamd vrijgesteld van werkzaamheden om je te concentreren op het vinden van een nieuwe baan? En dat zeg je enkel mochten er concrete vragen op dat vlak komen.

Die grote baas ga je niet smeken of liefelijk vragen je te voorzien van die referentie. Die deel je mede dat nu het moment is (vriendelijk uiteraard!) gekomen waarop hij die beloofde referentie kan geven. Bij voorkeur schriftelijk. zo heb je er in de toekomst ook wat aan, mocht hij zich ooit bedenken.

Een referentie dient nooit negatief te zijn.
Overigens wordt een referentie vaak telefonisch opgevraagd.

Succes!
Troeteltje schreef:
13-10-2017 07:22
Ik zie eerlijk gezegd geen dilemma. Jij hebt een contract en bent zogenaamd vrijgesteld van werkzaamheden om je te concentreren op het vinden van een nieuwe baan? En dat zeg je enkel mochten er concrete vragen op dat vlak komen.

Die grote baas ga je niet smeken of liefelijk vragen je te voorzien van die referentie. Die deel je mede dat nu het moment is (vriendelijk uiteraard!) gekomen waarop hij die beloofde referentie kan geven. Bij voorkeur schriftelijk. zo heb je er in de toekomst ook wat aan, mocht hij zich ooit bedenken.

Een referentie dient nooit negatief te zijn.
Overigens wordt een referentie vaak telefonisch opgevraagd.

Succes!
Hij kan toch ook niet gaan liegen, bijvoorbeeld over de reden van vertrek.
Dan nog is het zaak dat dit op positieve wijze verwoord zal worden. Uiteraard kun je nooit weten hoe iemand daadwerkelijk communiceert. Iemand kan tussen de regels door veel info geven die door de andere partij kan worden vertaald in termen die je wenste te voorkomen. Daarom is schriftelijke referentie zo prettig. Als het even kan dat schriftelijk laten geven.
Camilliastut schreef:
12-10-2017 23:48
Klopt, mijn contract is tot eind november nog en ik ben idd vrijgesteld van werkzaamheden. De nieuwe werkgever verwacht een referentie van een leidinggevende omdat het best om een hoge functie gaat waarnaar ik solliciteer. Ik heb wel mijn supervisor gecontact waar ik altijd fijn mee heb gewerkt, maar zij voelde er niet veel voor om te moeten liegen mochten ze verder vragen naast mijn functioneren. Ze adviseerde gewoon gebruik te maken van de beloofde referentie van de big boss. Ik weet niet of hij ermee in gaat maar wil het er ook op neergooien dat het contract nog tot eind nov was en ik dus wel soort van werkte daar en of hij daarmee wil in werken. Ik zou het echt jammer vinden als ik de baan zou mislopen en achteraf had ik de baan ook makkelijk kunnen krijgen door er gewoon eerlijk over te zijn vanaf het begin. De big boss is ook best een pittige man en ik weet niet wat hij hiervan gaat vinden.. hij is nanelijk ook veel geld aan mij kwijtgeraakt en een extra gunst van hem hierover wordt hem teveel misschien.
Maar je schrijft dit in de OP: 'en heeft de baas mij een goede referentie beloofd'
Wie is dan die baas die deze belofte heeft gedaan?
Ik zou doen wat Troeteltje zegt: een schriftelijke referentie laten opstellen, waarin al wel wordt ingegaan op de punten die je nieuwe werkgever wil weten. Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
13-10-2017 05:47
Je bent dus nog gewoon in dienst. Waarvoor is al die ophef dan nodig?
En 1van de onderdelen van de vaststellingsovereenkomst was dat je een referentie krijgt, dus wat is het probleem?
Ik heb aangegeven dat ik nog steeds werkzaam ben bij de oude werkgever en heb het conflict verzwegen bij de nieuwe werkgever. Al ben ik vrijgesteld van werkzaamheden.. het is nog steeds een leugen dat ik aangeef bij mijn nieuwe werkgever dat ik daar nog actief werk zegmaar.. mijn supervisor die net onder mijn leidinggevende zit.. had ik eerst gevraagd voor een ref (had een goede werkrelatie en werkte nauw met haar) maar het is een eerlijk persoon en zij wilde liever niet liegen als ze doorvragen.. dus daarom weet ik niet hoe dit gaat uitpakken als zij al zo reageert.. voor mijn gevoel heb ik wel gelogen al heb ik n vaststellingsovereenkomst..
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
13-10-2017 07:39
Dan nog is het zaak dat dit op positieve wijze verwoord zal worden. Uiteraard kun je nooit weten hoe iemand daadwerkelijk communiceert. Iemand kan tussen de regels door veel info geven die door de andere partij kan worden vertaald in termen die je wenste te voorkomen. Daarom is schriftelijke referentie zo prettig. Als het even kan dat schriftelijk laten geven.
Dat is idd zo! Helaas wenst mijn nieuwe werkgever een telefonische referentie.. en als ik dat niet kan geven dan zullen ze wel vraagtekens zetten.. dit kan v 2 kanten gaan dus het is afwachten helaas
Camilliastut schreef:
13-10-2017 07:58
Dat is idd zo! Helaas wenst mijn nieuwe werkgever een telefonische referentie.. en als ik dat niet kan geven dan zullen ze wel vraagtekens zetten.. dit kan v 2 kanten gaan dus het is afwachten helaas
Je oude LG kan toch vooraf antwoorden bedenken. Het is toch niet zo moeilijk om de vragen te bedenken die ze gaat krijgen. Ik zou er bij haar toch op aandringen dat ze dit voor je doet. Anders kun je het al op je buik schrijven denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik ben uiteindelijk ergens aangenomen waar ik wel open kaart heb gespeeld. Je weet nooit hoe een toekomstig werkgever reageert op deze situatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven