Werk & Studie alle pijlers

Niet ziek durfen melden.

16-10-2017 22:03 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal ik zoek vraag advies om het volgende..

Begin dit jaar heb ik mij helaas ziek melden melden. Omdat ik vorig jaar 2 keer ziek was geweest (2 keer ziek en 1 keer me kind ziek waardoor ik genoodzaakt was thuis te blijven) was de ziekmelding begin dit jaar volgens de werkgever de maat vol. Ik kreeg een gesprek en heb helaas veel moeten aanhoren waarom ik de uitkering niet in ga en waarom ik gewoon niet op zoek ga naar een andere baan.. keiharde woorden dus en af en toe wordt het me nog moeilijk gemaakt door te zeggen waarom ik niet minder uren kan maken. Goed, heftig gesprek en heb me het ontzettend aangetrokken omdat ik 13 jaar voor het bedrijf werk en vorig jaar gewoon niet goed met me ging.

Nu ben ik zwaar aan de antibiotica waardoor ik ontzettende hoofdpijn heb en verschrikkelijk moe ben. Buiten dat heb ik gewoon veel stress en ik heb alle symptomen die wijzen op een burn out. Maar toch ga ik netjes en op tijd naar werk en doe mijn werk. Vorige week was ik lijkbleek en werd er een maagzweer geconstateerd (vandaar de antibiotica) maar toch ondanks collega's die zeiden dat ik er belabberd uit zie en zich afvroegen wat ik op werk deed zo ziek trok ik me niks ervan aan en deed mijn werk. Deze dag ben ik met moeite door gekomen. De bijbewerkingen zijn heftig en tis een kuur van 2 weken.

In het gesprek begin dit jaar is me duidelijk gemaakt me niet meer ziek te melden zowel dan volgens er consequenties zoals loon verlaging (ik moest bij de vorige ziek melding alles bewijzen wat ik ook deed) nu heb ik gewoon een angst en ben ik ontzettend bang om me ziek te melden. Ik ben een wrak en her wordt van kwaad naar erger maar ik wil ook geen gezeur.. zit met me handen in me haar en weet me geen raad want voel me zo beroerd.

Iemand enig tips?
anoniem_352960 wijzigde dit bericht op 16-10-2017 22:25
0.06% gewijzigd
Wel ziek melden en alles volgens het boekje doen.

Mag dat wel, loonverlaging?
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar verhaal. Je werkt er 13 jaar zeg je? Dan neem ik aan dat je een vast contract hebt met vaste uren.

Zou niet zo bang zijn dat je je baan kwijtraakt. Wellicht wel dat je weggepest wordt. Dat dan weer wel. Is het niet eens tijd om uit te kijken naar een andere baan?


Oh, en je bent absoluut niet verplicht je werkgever enige uitleg te geven over de aard van je ziekte, laat staan dit met bewijzen te moeten staven.
Alle reacties Link kopieren
Ziekmelden. Komaan zeg, je leven gaat voor je werk hoor! Als je werkgever moeilijk gaat doen dan schakel je iemand in. Wat denken ze wel niet zeg. Wat een gekkigheid.

Beterschap :rose:
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Loonsverlaging mag niet zomaar. En je bent echt ziek, dus ziekmelden. Vraag maar of je naar de bedrijfsarts mag, dan kun je daar een plan van aanpak mee opstellen.

Overigens vind ik het niet netjes dat je je hebt ziektebeeld omdat je kind ziek was. Daarvoor kun je (zorg)verlof opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Verdiep je eens in je rechten en meld je volgende keer niet ziek als jij niet ziek bent, dat mag helemaal niet en terecht dat je WG daar boos over wordt (als je kind ziek is en jij vindt dat je daarvoor thuis moet blijven dan neem je zorgverlof en meld je je dus niet ziek).
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vorig jaar 3 keer ziek was geweest (2 keer ziek en 1 keer me kind ziek waardoor ik genoodzaakt was thuis te blijven)
Niet slim om je ziek te melden als je kind ziek is en je thuis moet blijven en je dus niet ziek bent. Daar kun je zorgverlof of vakantiedagen voor opnemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je werkgever hoeft inderdaad niet te weten wat je mankeert. Ze kunnen wel een arbo-arts langssturen, maar aangezien je echt ziek bent, zou ik daar niet bang voor zijn. Je kunt je ziekmelden en als ze uitleg willen zeggen dat ze een arbo-arts kunnen sturen.

Wat bedoel je met aanhoren waarom je uitkering niet ingaan ofzo? Je kan niet zomaar ontslagen worden als je ziek bent... Daar zijn allerlei wettelijke kaders voor.
Als je ziekt bent dan heb je het recht om je ziek te melden. Dat is jammer voor je werkgever maar niet iets waar jij over in hoeft te zitten.

Wat bedoelt je werkgever met je krijgt de uitkering niet?
Alle reacties Link kopieren
Als je kind ziek is dan neem je zorgverlof op of je neemt vrije dagen op. Het is natuurlijk van de zotte om je ziek te melden als je kind ziek is.

Verder mag jouw baas je salaris niet zomaar verlagen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat er al staat.
Je ziek melden terwijl je niet ziek bent daar zal een werkgever niet blij van worden. Je hebt de boel geflest en de consequentie is dat ze je niet meer vertrouwen.

Neemt niet weg dat als je wel ziek bent je je gewoon ziek moet kunnen melden.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Capatain obivious, ze hebben me bij de laatste ziek melding de 3 zieke dagen niet uitbetaald..

Quintessa, ik ben ook op zoek naar een andere baan alleen is het ontzettend moeilijk. De meeste banen zijn oproep banen en met onze financiële gedeelte lukt het niet om daarmee rond te komen maar ik hou uiteraard altijd alles in de gaten wat banen betreft. Ik heb inderdaad een vast contract. Ik weet ook wel dat het moeilijk is om dan iemand te ontslaan maar ik heb ook collega's gekend die meer jaren als mij werkte en uiteindelijk ook weg gepest werden. Dit jaar heb ik die dreigende toon zelf moeten meemaken en ben juist een rustige type die helemaal niet van gezeur en geouwehoer houdt. Ze zijn het inderdaad niet verplicht medische gegevens op te vragen maar volgens hun zijn er nieuwe regels (waar ik nergens wat vanaf weet) waardoor het wel mogelijk maakt medische gegevens in te zien. Ik heb bij de laatste ziek melding alles bewijzen ingeleverd en wilde met een bedrijfsarts spreken. Ik vond die heeft het meeste recht en kan zelf oordelen over de ziekmelding. Ze wilden dit niet maar ik bleef door zeuren totdat ik bij de BA terecht kwam. Bewijzen in geleverd en deze hebben ze uiteindelijk toch ingezien! Ik was hier zo boos om omdat ik geen toestemming gaf aan de BA om het aan derden te laten zien maar ja het is 4 handen op 1 buik helaas..
Alle reacties Link kopieren
Loonsverlaging mag niet. Zoek melden omdat je kind ziek is mag ook niet.
Je werkgever mag je wel doorverwijzen naar een verzuimconsulent of bedrijfsarts als hij vindt dat je vaak ziek bent en hij zich zorgen maakt. Je werkgever mag niet om medische informatie vragen. De bedrijfsarts wel.

Ziek is ziek en dan moet je wel ziek melden.
duizel wijzigde dit bericht op 16-10-2017 22:20
0.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-10-2017 22:15

Verder mag jouw baas je salaris niet zomaar verlagen.
Dit is deels waar. Er mag wel een zgn wachtdag ingehouden worden. Effectief krijg je dan dus minder salaris (of het kost je bij sommige bedrijven een vakantiedag).
Quintessa schreef:
16-10-2017 22:16
Dit is deels waar. Er mag wel een zgn wachtdag ingehouden worden. Effectief krijg je dan dus minder salaris (of het kost je bij sommige bedrijven een vakantiedag).
Maar dan weet je dat van tevoren... Kunnen ze toch niet midden in een jaar veranderen/ toepassen?

To, ik zou contact opnemen met rechtsbijstand!!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn bedrijfsarts zei vorige week dat hij strafbaar is als hij medische informatie deelt met de werkgever en dat een werknemer dat nooit hoeft te delen met de werkgever. Mag wel maar dat komt dan vanuit de werknemer.
Jouw werkgever is dus niet eerlijk als hij zegt dat dat wel mag.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft geen toestemming van de werkgever te hebben om naar de bedrijfsarts te gaan: dit is een recht. Mits je ziek bent uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens sorry een correctie ik bedoelde ik heb mij niet ziek gemeld toen mijn kind ziek was. Daarvoor heb ik zorg verlof opgenomen en ook dat geloofde ze niet en heb ik alle bewijzen inclusief handtekeningen van de arts enz ingeleverd en toch heb ik die week zorgverlof niet uitbetaald gekregen. Reden? Ik moest in een persoonlijke brief toelichten waarom ik voor mijn zieke kind moest zorgen.. Dit heb ik ook gedaan hoor en ze vonden her gewoon niet genoeg. Ze wisten niet eens wat zorg verlof inhield! Totdat ik even info had opgezocht en het vertelde dat ik daar recht op had. Het zit namelijk zo als je je rechten kent ben je de zondebok.
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
16-10-2017 22:18
Maar dan weet je dat van tevoren... Kunnen ze toch niet midden in een jaar veranderen/ toepassen?
Uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
16-10-2017 22:14
Als je ziekt bent dan heb je het recht om je ziek te melden. Dat is jammer voor je werkgever maar niet iets waar jij over in hoeft te zitten.

Wat bedoelt je werkgever met je krijgt de uitkering niet?
Nee ze zeiden waarom ga je niet ij de uitkering..
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
16-10-2017 22:10
Ziekmelden. Komaan zeg, je leven gaat voor je werk hoor! Als je werkgever moeilijk gaat doen dan schakel je iemand in. Wat denken ze wel niet zeg. Wat een gekkigheid.

Beterschap :rose:
Dank je wel :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend krijgt op zijn werk vanaf de eerste ziektedag 70% uitbetaald. Ook bij de griep ofzo. Dit is terug te vinden in zijn Cao. Lees je cao er eens op na en vraag idd hulp bij rechtsbijstand of vakbond ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
16-10-2017 22:18
Maar dan weet je dat van tevoren... Kunnen ze toch niet midden in een jaar veranderen/ toepassen?

To, ik zou contact opnemen met rechtsbijstand!!!
Staat meestal in je contract. Bij mij in ieder geval wel dat men een wachtdag in kan houden. Of wat werkgever doet kan weet ik niet, maar opzich is een verzuimgesorek na 3x ziekte heel normaal en hoort dat zelfs onder goed werknemerschap. Echter dan met in steek hoe komt het en hoe kunnen wij je ondersteunen om verzuim te minderen.
Alle reacties Link kopieren
Quintessa schreef:
16-10-2017 22:20
Je hoeft geen toestemming van de werkgever te hebben om naar de bedrijfsarts te gaan: dit is een recht. Mits je ziek bent uiteraard.
Ja daar dacht ik ook zo over maar toen ik erover begon zeiden ze letterlijk een bedrijfsarts inschakelen is ons te duur.
Blijven zoeken naar een andere baan en je gewoon ziek melden en je er niks van aantrekken. Het is je recht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven