Werk & Studie alle pijlers

HBO Communicatie carrierekansen

17-10-2017 13:27 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste iedereen,

Ik ben momenteel 3e jaars communicatie student en loop momenteel stage bij een reclamebureau. Aangezien ik weet dat er een overvloed is aan communicatie studenten en soms de baangarantie een beetje laag is ben ik eens gaan nadenken over mijn carrièrekansen en hoe ik deze kan vergroten.

Ik moet in de komende maanden een Minor gaan kiezen en nadat ik klaar ben met afstuderen ben ik nog van plan om een master te volgen.

Nu wil ik dit topic gebruiken om een beetje met jullie te sparren over welke Minor en Master de carrièrekansen van een communicatiestudent kunnen vergroten. In welke sector (die toegankelijk is voor een communicatie student (e.v.t met een relevante minor en master)) liggen de grootste baankansen?

Ik hoor graag van jullie!
Ik studeer zelf Communicatiewetenschap aan de universiteit en wil een minor en master gaan volgen die betrekking heeft op bedrijfskunde. Wellicht zou je ook die richting op kunnen gaan? Ook zijn er masters die zich richten op de analytische kant, waarbij je dus met cijfers bezig bent. Ik weet niet of je op het HBO ook met statistiek werkt, maar hiermee zal je bij je master wel te maken krijgen.

Wat ook helpt is extracurriculaire activiteiten, zoals: vrijwilligerswerk, bijles geven, actief lid zijn van een studievereniging (bijvoorbeeld in het bestuur).

Kijk wel uit dat je niet iets kiest wat je helemaal niet leuk lijkt, maar wel goede baankansen heeft. Dan moet je namelijk wel erg veel discipline hebben om het goed af te ronden :) Hoge cijfers helpen ook altijd..

Ik ben me er zelf ook heel erg van bewust dat er gewoon erg veel communicatiestudenten zijn. Daardoor probeer ik zo hoog mogelijke cijfers te halen, waardoor ik nu het Honoursprogramma volg. Daarnaast zoek ik dus een minor uit wat me leuk lijkt en een redelijke baangarantie geeft, voor zover dat mogelijk is, en een master die daarop aansluit. Verder ben ik even actief lid geweest van mijn studievereniging en ga ik aankomende zomer 6 weken naar het buitenland voor vrijwilligerswerk. Het is veel en heftig, maar het is goed om er alvast over na te denken :) Ik weet zelf niet zo goed welke minors er beschikbaar zijn voor studenten op het HBO..hopelijk kan iemand anders je daar nog mee helpen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je, d.m.v. minor, master en aanvullende activiteiten, een duidelijk profiel neerzet van wat jij wilt en kunt. Degenen die het langst zonder werk blijven zijn volgens mij degenen die gewoon maar een beetje algemeen communicatie willen doen. Dan ben je te vaag voor een werkgever.

Heb je al nagedacht over welke richting je op wilt?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties!

Zelf lijkt het me interessante om meer de online marketing kant op te gaan, ik zou dan ook een minor online marketing gaan doen en een master in deze richting.
Alle reacties Link kopieren
nikkolsen schreef:
17-10-2017 13:47
Dank voor de reacties!

Zelf lijkt het me interessante om meer de online marketing kant op te gaan, ik zou dan ook een minor online marketing gaan doen en een master in deze richting.
En misschien kun via een bijbaantje alvast iets van werkervaring in deze richting opdoen?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Ik heb de opleiding hbo communicatie al paar jaar geleden afgerond.. tijdens de opleiding zelf raakte ik mijn interesse kwijt, omdat het zo breed en zo vaag was.. Je kan er veel kanten mee op maar eigenlijk voelde het of ik niks bijzonders leerde..(persoonlijk gevoel).. ik ging dus maar voor de HBO diploma en uiteindelijk voor de banen gesolliciteerd die mij leuk leken... vaak wordt er toch naar je opleiding gevraagd en hoe dat past.. en het leuke dan weer aan de opleiding communicatie is dat het zó vaag is dat je er elke twist aan kan geven wat je wilt! Als je maar beetje goed gebekt bent. Tijdens mn werk heb ik vaak gedacht aan nog een opleiding bedrijfskunde of iets dergelijks.. informatica.. om toch nog meer opties te hebben mocht ik vastlopen in mijn carrière maar tot nu toch niet nodig geweest..Dus doe waar jij je goed bij voelt.. wees een tikkeltje brutaal, doortastend en enthousiast, en kom zelfverzekerd over.. daar kom je erg ver mee!
Alle reacties Link kopieren
ImMorticia schreef:
17-10-2017 14:30
Ik heb de opleiding hbo communicatie al paar jaar geleden afgerond.. tijdens de opleiding zelf raakte ik mijn interesse kwijt, omdat het zo breed en zo vaag was.. Je kan er veel kanten mee op maar eigenlijk voelde het of ik niks bijzonders leerde..(persoonlijk gevoel).. ik ging dus maar voor de HBO diploma en uiteindelijk voor de banen gesolliciteerd die mij leuk leken... vaak wordt er toch naar je opleiding gevraagd en hoe dat past.. en het leuke dan weer aan de opleiding communicatie is dat het zó vaag is dat je er elke twist aan kan geven wat je wilt! Als je maar beetje goed gebekt bent. Tijdens mn werk heb ik vaak gedacht aan nog een opleiding bedrijfskunde of iets dergelijks.. informatica.. om toch nog meer opties te hebben mocht ik vastlopen in mijn carrière maar tot nu toch niet nodig geweest..Dus doe waar jij je goed bij voelt.. wees een tikkeltje brutaal, doortastend en enthousiast, en kom zelfverzekerd over.. daar kom je erg ver mee!
Waar en wat voor werk doe je nu dan?
lola712 schreef:
18-10-2017 00:07
Waar en wat voor werk doe je nu dan?
Ik ben energy data analyst... Werk hier wel al ruim 9 jaar dus wel er in gegroeid. Ben begonnen in projecten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven