Werk & Studie alle pijlers

arbeidsvoorwaarden

17-10-2017 21:10 12 berichten
Ik ben net nieuw op de arbeidsmarkt en vraag me af of het gebruikelijk is om in een hogere trede dan 0 te willen beginnen omdat je stage-ervaring (bij een ander bedrijf dan waar je gaat werken) hebt. Ik hoop dat jullie wat ervarener zijn en me op weg kunnen helpen!
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen wordt stage ervaring niet als ervaring gerekend. Het is een deel van je opleiding, dus hoort daarbij, en is geen daadwerkelijke werkervaring. Extra stages (dus bovenop de verplichte) kunnen soms meegeteld worden, maar ook lang niet altijd.
Nee, niet gebruikelijk. Gewoon in 0 starten dus.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op 0 beginnen als je dus nog geen echte werkervaring hebt. Daarna kun je doorgroeien en evt verder solliciteren
Bij mij werd het (overigens in hetzelfde bedrijf) wel meegeteld. Gewoon proberen. Of het nu bij je opleiding hoort of niet, als het relevante ervaring is hebben zij er ook wat aan. Dat mag best tot een trede hoger leiden.
Alle reacties Link kopieren
Heb je verder wel werkervaring/bijbaantjes gehad?

Ik ben ooit ook in 0 begonnen bij mijn eerste baan. Nu 10 jaar later echt totaal iets anders gaan doen (geen relevante opleiding e.d.) en met wat bluf in trede 10 gekomen. Tja. Onderhandelervaring? Mazzel? Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat als je binnen een bedrijf (overheid/semi-oveheid) binnen komt en je wil daar verder groeien dan gaan de schalen en tredes niet zo hard omhoog en is de eerste keer inschaling ook bepalend voor de komende jaren. Dat heb ik geleerd van mijn eerste 2 banen :) (zelfde organisatie, andere kantoor/afdeling).
Ik zou gewoon inzetten op hoger, 0 heb je al ;-) .
Not my circus, not my monkeys
Ja, ik heb wat bijbaantjes gehad, maar die zijn niet relevant, echte bijbaan-bijbaantjes. Wel 3 hele relevante stages waar ik ook goede beoordelingen van heb. Dank voor jullie reacties, ik ga nog even nadenken over hoe ik dit ga aanpakken
Ik startte op 1 zonder relevante werkervaring, gewoon onderhandelen.
Je kan het altijd proberen. In mijn werkgebied tellen stages niet mee als werkervaring en wordt dit vaak ook expliciet benoemd in vacatureteksten, omdat ze het nogal zat worden dat mensen die net van de opleiding komen menen dat ze al zo veel ervaring hebben door hun stages. Stage is onderdeel van je opleiding en pas als je werkt gaan je ervaringsjaren meetellen. Maar nooit geschoten is altijd mis, maar ik zou voor maximaal trede 1 gaan dan.
Alle reacties Link kopieren
deafbakker schreef:
17-10-2017 22:05
Ja, ik heb wat bijbaantjes gehad, maar die zijn niet relevant, echte bijbaan-bijbaantjes. Wel 3 hele relevante stages waar ik ook goede beoordelingen van heb. Dank voor jullie reacties, ik ga nog even nadenken over hoe ik dit ga aanpakken
Ondanks dat je dan geen ervaring hebt willen ze je toch, dus dat wil zeggen dat ze je het werk 'zien doen'. Je hebt hen dus al overtuigt van je vaardigheden/kennis van zaken die gedaan moeten gaan worden.
Iedereen gaat anders zo'n gesprek in, ze vragen bijna altijd 'waar zit je aan te denken'. Of ze spelen het gelijk: nou het salaris hè, iedereen start altijd in 0. Dat is je moment van inhaken. Nou daar wilde ik het dus over hebben.
Bij mij vroegen ze het eerste, ik heb teruggekaatst dat ik wilde weten wat ik ze waard was.
Toen wilde ze weten wat ik in mijn vorige baan verdiende, heb ik geantwoord dat het een totaal andere functie met andere verantwoordelijkheden waren dus niet te vergelijken. Daarna noemde ze ze zelf een trede.
Waarna we in onderhandeling gingen.

Bedenk ook goed of je de baan ook met de trede 0 aanneemt. Heb ik ook gedaan, ik wilde werkervaring opdoen, moest geld binnen komen en ik kon gelijk aan de slag binnen een relevant werkveld. Omdat de HRM medewerkster gelijk zei 0 of niks (en voor mij hadden ze ook 10 anderen) voelde ik mij onder druk gezet om het te accepteren.
Nu zou ik dat nooit meer doen. Maar goed als beginnend op de arbeidsmarkt snap ik de keuze :)
Not my circus, not my monkeys
Bij verschillende banen is mijn stage-ervaring meegenomen in de bepaling van de trede. Ik had alles bij elkaar 1.5 jaar ervaring en werd daardoor 2 trede hoger in de schaal gezet,
Misschien ligt het aan je werkgebied dan, want in mijn werkgebied is de standaard dat er niks aan stage-ervaring wordt meegenomen en daar zit zo goed als geen ruimte in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven