Werk & Studie alle pijlers

Bang voor het verliezen van mijn baan

19-10-2017 22:10 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een tijdje te hebben meegelezen, heb ik besloten om een account aan te maken. Ik zit met het volgende:

Sinds een week of 6 heb ik, na een jaar in de ww te hebben gezeten, eindelijk weer een leuke baan. Alleen het probleem is dat sinds een week of 2-3 van alles fout gaat op werk en ik heb het gevoel dat de leiding mij hiervoor verantwoordelijk houd. Ik heb er alles aan gedaan om dit probleem op te lossen, maar dat is tot op heden nog niet gelukt.
Nu verloopt binnenkort mijn proeftijd en ik ben bang dat de leiding ieder moment het contract gaat opzeggen vanwege de onopgeloste problemen. De leiding zegt positief te zijn over mijn werkhouding, maar zegt ook dat het vreemd is dat de problemen zijn begonnen nadat ik in dienst ben getreden. Dit maakt mij erg onzeker. Ik doe er alles aan om het op te lossen, maak daarvoor veel overuren en ik merk dat ik steeds meer vermoeid ben en dezelfde problemen steeds weer terug blijven komen.

Ik weet niet goed wat ik met dit topic wil, maar hopelijk kunnen jullie mij weer wat moed inpraten. Die is nu volledig verdwenen, ondanks dat ik dat niet laat merken.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor fouten gaat t om?
Alle reacties Link kopieren
Hvg2017 schreef:
19-10-2017 22:13
Wat voor fouten gaat t om?
Samengevat: de productie in de fabriek loopt niet zoals het hoort en dit komt door meerdere factoren waar ik weinig invloed op heb, maar wel verantwoordelijk voor wordt gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Behoort dat ook tot jouw takenpakket of leggen ze die verantwoordelijkheid verkeerd? Heb je een plan om die factoren aan te pakken?
Alle reacties Link kopieren
Nee, het behoort niet tot mijn takenpakket, maar diegene die er wel over gaat zit ziek thuis. Ik heb wel al een plan klaarliggen die deels in uitvoering is gebracht. Maar helaas lost het de problemen steeds voor een paar dagen op en daarna ontstaan ze weer.
Heb je je plan gepresenteerd aan je leidinggevenden? Zo nee, organiseer een bijeenkomst en vraag ze om mee te denken over de effectiviteit ervan. Hiermee creeer je meer gedeelde verantwoordelijkheid over de te nemen maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je Plant/Operations/Productie Manager? Alleen dan kan je afgerekend worden op de productie in de fabriek. En zelfs dan kan ik me niet voorstellen dat het door jouw "schuld" binnen een maand de soep in loopt.

Zoals alle situaties waarin het anders loopt dan verwacht: blijf communiceren. Leg uit wat er gebeurt, wat jij eraan doet en wat de te verwachten resultaten zijn. En blijf vooral verantwoordelijk voor je eigen taken. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Probeer je alles zelf op te lossen of overleg je hierover ook met je manager of met evt. collega's? Het klinkt ofje alles eigenhandig probeert op te lossen, maar je komt vaak veel verder als je het samen doet en dan ziet je leidinggevende ook veel beter wat je allemaal doet.

In mijn ervaring moet je niet bang zijn hulp te vragen, dit wordt vaak juist erg gewaardeerd.
Je bent net nieuw op je werk, zijn er niet meer collegas die het werk van de zieke collega kunnen opvangen?
Praat met je leidinggevende hierover, en geef je grenzen van wat je nu kan en wat je nog moet leren, namelijk werk van zieke collega, nu te veel is om daar eindverantwoordelijkheid voor te dragen.

En, is die collega overspannen of heeft griep of iets tijdelijks? Geen ziekte door stress problemen werk die nu bij jou liggen?
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
20-10-2017 09:36
Je bent net nieuw op je werk, zijn er niet meer collegas die het werk van de zieke collega kunnen opvangen?
Praat met je leidinggevende hierover, en geef je grenzen van wat je nu kan en wat je nog moet leren, namelijk werk van zieke collega, nu te veel is om daar eindverantwoordelijkheid voor te dragen.

En, is die collega overspannen of heeft griep of iets tijdelijks? Geen ziekte door stress problemen werk die nu bij jou liggen?
Collega zit inderdaad met een burn-out thuis en ik begrijp heel goed waardoor.

Voor maandag is een vergadering ingepland en de plannen worden standaard besproken met een andere collega die deels van zijn project afweet. Ik ben volgens mijn functieomschrijving niet eindverantwoordelijk voor de plant, maar in de praktijk wordt dit helaas wel van mij verwacht.

Maandag ga ik het iig aankaarten dat er een groter team moet worden gevormd om het probleem op lange termijn op te lossen. Voor nu verwacht ik dat het dit weekend goed zou moeten gaan in de productie.

Bedankt voor de adviezen!
mbt collega...dus oppassen voor jou, en ook wel een signaal dat er op het werk overbelasting is of slechte samenwerking waarschijnlijk is. Dan zou ik het zeker gaan bespreken en ook aangeven dat er meer nodig is dan nu, precies wat je wil gaan doen!
En dat je aangeeft dat hoe het nu is met mankracht etc of wat er dan tekort is, is niet erg, het gaat om het begeleiden van het proces en als er iets nodig is, dit aangeven lijkt me. Wat je van plan ben!

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het kan niet zijn dat je na 3 weken in een nieuwe baan al volledig verantwoordelijk bent. Je zit nog midden in een inwerkperiode. Alleen vermoed ik dat je die niet hebt gehad met een overspannen collega? Hoe verwachten ze dat jij alles maar weet?
Welke overdracht is er geweest. Dat kun je best aangeven in de vergadering maandag. Hou het bij de feiten en niet bij je gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Bosbessentaart schreef:
20-10-2017 22:56
Voor maandag is een vergadering ingepland en de plannen worden standaard besproken met een andere collega die deels van zijn project afweet. Ik ben volgens mijn functieomschrijving niet eindverantwoordelijk voor de plant, maar in de praktijk wordt dit helaas wel van mij verwacht.
Is dat gezegd of denk ik dat? Dit punt MOET je maandag in het overleg bespreken. Stel maar hardop de vraag, wie is er eindverantwoordelijk? En als ze zeggen, jij! Dan geef je aan dat dit niet zo in je functieomschrijving staat. Dat je dat best wel wilt, maar dat daar consequenties aan zitten op het gebied van mandaat, financien, aansturing. En dat je daarvoor een fatsoenlijke inwerkperiode nodig hebt. Echt, dat gesprek moet je voeren.
yoshe schreef:
21-10-2017 10:29
Is dat gezegd of denk ik dat? Dit punt MOET je maandag in het overleg bespreken. Stel maar hardop de vraag, wie is er eindverantwoordelijk? En als ze zeggen, jij! Dan geef je aan dat dit niet zo in je functieomschrijving staat. Dat je dat best wel wilt, maar dat daar consequenties aan zitten op het gebied van mandaat, financien, aansturing. En dat je daarvoor een fatsoenlijke inwerkperiode nodig hebt. Echt, dat gesprek moet je voeren.
ja mee eens, en niet alleen dat, als ze (onuitgesproken) willen dat jij eindverantwoordelijk bent, terwijl het 1) en niet je werk is, want het is werk wat nu stilligt vanwege zieke collega, 2) jij hier net bent begonnen en in inwerk periode zit nieuwe functie, het 3) dit bij elkaar al aangeeft dat het bedrijf het stil liggend werk van zieke collega officieel moet verdelen onder bestaande werknemers, die ervaring hebben in bedrijf, weten hoe het gaat, in plaats van het onuitgesproken dumpen bij jou, de nieuwkomer die nog van alles moet zien en doen om alle lijntjes in bedrijf te weten etc. HEt kan ook zijn dat je het allemaal goed wil doen en maar enkele collegas de taak op jouw afwentelen omdat je het goed wil doen en bang bent om nee te zeggen nu in begin werken daar.


En bij het gesprek kan je als eerste dit in agenda zetten, aankaarten, en vooral, eerst luisteren naar reacties, aangedragen ideeen houdingen, zodat je weet hoe het bedrijf en collega's er in staat. Let op, je hebt wellicht met ziekmakende factoren te maken, dus luister en neem waar. En ga dan aangeven, rustig, kalm, praktisch, wat jouw taak is, en dat je duidelijkheid wil hebben over overname aken zieke collega wie wat doet, wat haalbaar is, en wie eindverantwoordelijkheid draagt, en dat dit iemand zal zijn die nu niet zoals jij net bent begonnen en al genoeg heeft aan eigen functie inwerken.
Eigenlijk moet je dit niet eens zo ver moet laten komen dat je dit gaat zeggen, dit zou projectleider moeten weten en doen. Dit is echt niet jouw plek en taak, om ook coordinator en baas etc te zijn. Dus niet echt professioneel bedrijf waar je in zit. En ga niet over haalbare grenzen heen, jouw functie is net gestart, dat is al heel wat, je bent niet begonnen met 2 banen, maar daar lijkt het nu wel op. Dat is onmogelijk en onprofessioneel, dus op naar goed aankaarten maandag. En kans geven dat iemand die boven jou staat, dit oppakt en gaat oplossen, in plaats van dat jij dit ook nog eens moet doen. Jouw taak is jouw werk, niet alle taken van anderen of alles van de zieke collega.

Verder, wat denk jij waarom en wie jou die eindverantwoordelijkheid toeschuift? IS dit werkelijk sympathiek en redelijk en haalbaar? Is het jouw plek ook, dat je dit doet, nu je daar net bent begonnen? Wie zou er anders voor in aanmerking komen? Zijn er mensen die teveel achterover leunen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven