Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met geneeskunde?

20-10-2017 16:10 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik heb vooral een vraag voor de mensen die geneeskunde studeren/gestudeerd hebben.
Namelijk, hoe beviel bij jullie de eerste maanden van de studie?

Ik zelf ben net begonnen aan mijn eerste jaar en kom direct van het vwo.
Ik merk zelf dat ik het heel erg zwaar vind door de hoeveelheid stof (ik begrijp de stof overigens wel) is dit een kwestie van wennen of een teken dat de studie te zwaar is?

Als er mensen die een andere studie gedaan hebben ook ervaring hebben laat t vooral weten!

Liefs,
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eventjes bij de studie adviseur langs gaan, die er vast wel op de universiteit. Misschien heb je problemen met het plannen van het leren of iets anders. Zonde om alleen daarom je studie op te geven.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ben je ook op kamers gegaan? Het duurt meestal wel een paar maanden voordat je gewend bent en een ritme gevonden hebt. Zeker als je ook in een andere stad bent gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een andere studie gedaan, maar volgens mij loopt elke student hier wel tegen aan in het begin.
Na het eerste semester kom je meer in een ritme en ontdek je wat voor jou de beste manier van studeren is. En als je de basisbegrippen eenmaal kent pak je dingen vaak sneller op, alles is in het begin nieuwe informatie en naarmate een studie vordert wordt het ook steeds meer verdieping.

Is er geen cursus effectief studeren oid? Meeste universiteiten bieden dit wel aan. Kan erg behulpzaam zijn om te leren omgaan met de hoeveelheid stof.
Alle reacties Link kopieren
Als je het begrijpt is het niet te zwaar lijkt me.

Sowieso is het wennen vanaf het VWO. Meer stof, meer tijd die je erin moet investeren, en wennen aan een nieuw studieritme.

Belangrijkste vraag: vind je het leuk? Interessant? Wil je nog steeds arts worden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter doet ook geneeskunde en je verhaal is heel herkenbaar. Ook zij heeft het eerste jaar als erg pittig ervaren. Zowel vanwege de grote hoeveelheid stof, maar ook omdat ze nog moest leren studeren. Dat is toch anders dan op het vwo. Nu is ze een paar jaar verder en is het elk jaar beter gegaan. Neem je tijd en niet te snel opgeven, zou mijn advies zijn.
Alle reacties Link kopieren
Herkenning geen geneeskunde maar fysiotherapie ool veel stof moet.ook echt balans vinden. Zet door to je moet er even in komen zou zonde zijn als je stopt!
Alle reacties Link kopieren
Geneeskundestudent meldt zich.
Ik vond het vooral pittig om in een heel sterke klas terecht te komen, waar ik in vwo altijd bij de beste van de klas was, kwamen hier precies alle 'besten van de klas' samen. Hierdoor had ik dan ook het gevoel dat het niveau hoog was en veel verwacht werd.
Maar alles went, je vindt hoe je het beste studeert en pas na de eerste tentamens weet je wat ze precies van je verwachten qua kennis. Heb je deze al gehad? Zeker nog niet opgeven meteen als het verder wel echt je ding is!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat dat algemeen bekend was eigenlijk. Mijn kinderen zijn beide eerstejaars bij een hele andere studie, maar hoe vaak ik niet terloops in een gesprek zoiets hoor als: "en die studeert ook nog eens geneeskunde". Daarmee duidend op de hoeveelheid werk, op een toon alsof dat algemeen bekend is. Zelfs toen ze nog in 6 vwo zaten hoorde ik ze er wel eens over. Als je geen enorme diepzittende droom hebt om arts te worden, zou ik er zeker niet aan beginnen of zelfs switchen nu nog. Als je gewoon "iets medisch" wilt, zijn er andere wegen: farmacie, biomedische wetenschappen, scheikunde etc etc. Arts worden is een lange en zware weg, met af en toe flink afzien.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik heb een afspraak met een studie adviseur gemaakt, maar helaas duurt die nog even, vandaar via deze manier.

Ik zit nog niet op kamers, maar ben wel hard op zoek, heb een forse reistijd namelijk.

Ik vind het wel heel erg interessant en leuk! Dat zeker.

Ik heb tot nu toe 1 tentamen gehad, binnekort heb ik er weer eentje, dus dat wordt even afwachten denk ik.
je bent pas 2 maanden bezig! geef het even de tijd.
Beetje doorzetten.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik heb zelf een technische studie gedaan, en mijn eerste trimester was echt heel pittig. Ik moest echt wennen aan de grote hoeveelheid stof, en het tempo, en ook wel aan de manier van denken (veel theoretischer en minder toegepast). Eigenlijk ging me dat steeds beter af. Ik zag op een gegeven moment beter het verschil in de hoofdzaken en bijzaken, en de focuspunten wat ik kon verwachten bij tentamens. Uiteindelijk cum laude afgestudeerd.
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, je hebt nog even tijd en kunt zo snel ook nog niets anders starten. Een forse reistijd hakt er wel in qua energie.

Misschien moet je wat selectiever zijn waar je allemaal naar toe gaat. Heb je bv ook video-opnames van de colleges zodat je er niet elke keer hoeft te zijn? Of merk je dat je docenten hebt die alleen hun powerpoint voorlezen die je online terg kunt kijken?
Moet je echt naar dat practicum waar je uren voor moet wachten op de uni of in de stad of kun je kijken of je bij een andere groep kunt meedoen? En hoe moet je je stof leren? Hoe diepgaand, wat zijn de hoofdlijnen, wat wordt verwacht op het tentamen? Waarschijnlijk leer je te diep, woord voor woord, terwijl het meer gericht is op concepten.

Je studieadviseur kan je inderdaad helpen, er zijn cursussen voor hoe te studeren of soms regelen ze studiegroepen waarbij het niet de bedoeling is tegen elkaar op te boksen, maar elkaar te helpen (ik had altijd het idee dat ik achterliep vergeleken met de stuudjes, maar haalde toch betere cijfers...). Per studiejaar worden de contacturen ook minder, eerste jaar geneeskunde moest je in mijn tijd veel aanwezig zijn, maar dat wordt dus beter.
Alle reacties Link kopieren
Als oud biomedische wetenschapstudent herken ik dit heel erg! Het blijft pittig maar na je eerste jaar ben je er wel aan gewend. Heb je medestudenten waarmee je de stof doorneemt of mee samenstudeert? (Misschien een vaste avond in de week 2 uur afspreken) Dat geeft je de ruimte om dr stof op een andere manier te benaderen en voel je wat meer gesteund. Houd vol!
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
21-10-2017 09:15
Ik dacht dat dat algemeen bekend was eigenlijk. Mijn kinderen zijn beide eerstejaars bij een hele andere studie, maar hoe vaak ik niet terloops in een gesprek zoiets hoor als: "en die studeert ook nog eens geneeskunde". Daarmee duidend op de hoeveelheid werk, op een toon alsof dat algemeen bekend is. Zelfs toen ze nog in 6 vwo zaten hoorde ik ze er wel eens over. Als je geen enorme diepzittende droom hebt om arts te worden, zou ik er zeker niet aan beginnen of zelfs switchen nu nog. Als je gewoon "iets medisch" wilt, zijn er andere wegen: farmacie, biomedische wetenschappen, scheikunde etc etc. Arts worden is een lange en zware weg, met af en toe flink afzien.
Eh, die andere opties die je noemt zijn zwaardere studies (met nog veel meer practica) dus dat lijkt me niet zo'n goed idee. Geneeskunde is niet per se heel moeilijk, het kan alleen in het begin wel even vrij veel zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven