Werk & Studie alle pijlers

Statistiek: iemand tips? :(

21-10-2017 18:03 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een tentamen voor statistiek 2 en ik zie er ontzettend tegenop. Het lijkt soms echt of ik Chinees aan het lezen ben, zo weinig begrijp ik van sommige onderwerpen.

Heeft iemand van jullie wellicht tips? Ik heb al gekeken of bijles een optie is, maar dat is helaas te duur of niet op tijd te regelen.

Ik weet dat ik niet de enige ben die zo baalt van statistiek (als ik het snap vind ik het eigenlijk heel leuk, maar helaas snap ik veel dingen gewoon echt niet), dus vroeg me af hoe jullie het zijn doorgekomen en hoe jullie het gehaald hebben.

Alvast heel erg bedankt! :)
Bijles, bijles, bijles;( Hier daardoor 1,2 en 3 kunnen behalen.

Maar man o man....
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waar je dat dan deed? Ik heb wel wat kunnen vinden, maar omdat we hele korte blokken hebben moet het dus ook met spoed. In dat geval kan ik alleen hele dure vinden en dat kan ik op dit moment gewoon niet betalen helaas, hoe graag ik het ook zou willen.
Je zou mij wel een berichtje kunnen sturen als je vragen hebt. Als ik het antwoord weet zou ik het zo kunnen uitleggen. Verder, bijles van studenten is ongeveer 10 euro per uur. Valt best mee. En op tijd beginnen is zo belangrijk! Houd de stof bij gedurende het blok.

Mijn tactiek was om voor ieder hoorcollege het boek te lezen (ja daar doe je lang over), dan in het hoorcollege heel veel aantekeningen te maken en naderhand een samenvatting te maken. Dan herhaal je de stof dus al 3 keer en daarna, bij het tentamen, ga je nog meer leren in de vorm van opdrachten maken en het boek weer lezen etc. Uiteindelijk heb je de stof dan een stuk of 5 keer actief herhaald.
Capita Selecta.
Ik neem aan dat je niet de enige student bent? Misschien kun je afspreken om samen met iemand te studeren die het wel snapt?
Ook online is heel veel informatie te vinden. Google eens op wat je precies nodig hebt. Youtube filmpjes genoeg!
Alle reacties Link kopieren
LilyP, bedankt voor je berichtje! Ik houd alles bij, ga naar elk college, stel vragen, houd de stof goed bij en maak alle opdrachten. Maar zodra ik een onderwerp niet snap heeft nog eens de stof lezen geen zin, ik begrijp het gewoon niet. Ik heb ook al eens op youtube gekeken en voor sommige dingen werkt dat, maar anderen niet. Nu loop ik tegen Regressie aan, de basis snap ik, maar wanneer we er verder op in gaan en al die formules en termen voorbij komen haak ik af en begrijp ik het echt niet meer. Tijdens het college gaat het heel snel en is er weinig tijd voor vragen. Werkgroepen hebben we wel, maar die zijn anders dan normale werkgroepen. Het is in elk geval niet de bedoeling dat je uitgebreid vragen stelt over de stof of over de sommen.

De blokken zijn kort, dus het tempo is hoog en ik merk dat ik daardoor snel achterloop wanneer ik iets niet begrijp. Als ik A niet begrijp, het college erna wordt B behandeld wat voortborduurt op A en daarna wordt C behandeld wat voortborduurt op B, dan gaat het heel snel met het niet begrijpen van de stof. Helaas.

Ik kan geen bijles van studenten vinden, alleen van professionals en dan kom je aan 30-40 euro per uur. Ik heb al best wat gegoogled en het ook al op de universiteit gevraagd, dus mocht je weten waar ik voor 10 euro per uur iemand kan vinden zou dat heel fijn zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Harloopfanaat1987 schreef:
21-10-2017 19:35
Capita Selecta.
Mijn studie staat er helaas niet bij. Maar bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
21-10-2017 19:35
Ik neem aan dat je niet de enige student bent? Misschien kun je afspreken om samen met iemand te studeren die het wel snapt?
Ook online is heel veel informatie te vinden. Google eens op wat je precies nodig hebt. Youtube filmpjes genoeg!
Helaas lopen de andere studenten in mijn werkgroep hier ook tegenaan. Bepaalde dingen begrijpen we wel, de makkelijkere onderwerpen, maar we vinden allemaal dezelfde onderwerpen lastig.

Er zijn best veel groepsopdrachten, dus dan zitten we gezamenlijk op de universiteit. Filmpjes kijken doe ik inderdaad. Zeker voor SPS heel handig, dat begrijp ik ook wel redelijk.
maandje inschrijven https://statistics.laerd.com ?
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
21-10-2017 19:43
maandje inschrijven https://statistics.laerd.com ?
Bedankt voor de tip! SPSS lukt gelukkig wel aardig, daar ondervind ik niet echt problemen :)
Heb je Khan Academy al geprobeerd? Die leggen de meeste statistiek echt heel goed uit, sowieso hebben ze wel iets over regressie. In principe mag je mij ook een bericht sturen als je iets niet snapt, ik ben ook niet per se een wonder maar heb alles in één keer gehaald aan statistiek in ieder geval :P .
KAn je niet dan met andere studenten bijles samen betalen?
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
21-10-2017 19:56
KAn je niet dan met andere studenten bijles samen betalen?
Dat zou een goed idee zijn, stom dat ik daar niet aan heb gedacht. Ik wil dat wel voorleggen, moet ik alleen wel iemand vinden die het niet erg vindt om dat ook in de avonden en weekenden te doen net als ik.

Ik ga gelijk een berichtje opgooien in de groep :)
recurring schreef:
21-10-2017 19:37
LilyP, bedankt voor je berichtje! Ik houd alles bij, ga naar elk college, stel vragen, houd de stof goed bij en maak alle opdrachten. Maar zodra ik een onderwerp niet snap heeft nog eens de stof lezen geen zin, ik begrijp het gewoon niet. Ik heb ook al eens op youtube gekeken en voor sommige dingen werkt dat, maar anderen niet. Nu loop ik tegen Regressie aan, de basis snap ik, maar wanneer we er verder op in gaan en al die formules en termen voorbij komen haak ik af en begrijp ik het echt niet meer. Tijdens het college gaat het heel snel en is er weinig tijd voor vragen. Werkgroepen hebben we wel, maar die zijn anders dan normale werkgroepen. Het is in elk geval niet de bedoeling dat je uitgebreid vragen stelt over de stof of over de sommen.

De blokken zijn kort, dus het tempo is hoog en ik merk dat ik daardoor snel achterloop wanneer ik iets niet begrijp. Als ik A niet begrijp, het college erna wordt B behandeld wat voortborduurt op A en daarna wordt C behandeld wat voortborduurt op B, dan gaat het heel snel met het niet begrijpen van de stof. Helaas.

Ik kan geen bijles van studenten vinden, alleen van professionals en dan kom je aan 30-40 euro per uur. Ik heb al best wat gegoogled en het ook al op de universiteit gevraagd, dus mocht je weten waar ik voor 10 euro per uur iemand kan vinden zou dat heel fijn zijn :)
Op welke universiteit zit je? Stuur anders een privé berichtje, misschien weet ik iemand!
Als je wilt, kan ik je wel (digitaal) helpen :) Ben je nu bezig met de t-toets, anova en regressie toevallig? (Oh ik lees net dat je regressie al hebt gehad). Ik heb veel studenten van mijn universiteit ook geholpen met vragen en dat ging eigenlijk altijd wel goed. Wellicht kan ik je helpen :-) Heb sowieso wel wat handige samenvattingen voor je..Ik heb zelf een 8+ gehaald voor statistiek en een 9+ voor SPSS, dus ik denk dat ik het wel genoeg onder de knie heb om het je misschien logisch te kunnen uitleggen. Statistiek bijles voor €10 vinden is heel lastig, studenten die er goed in zijn, geven de bijles vaak zelf al voor minstens €20 per uur..
Hier wordt gewoon geflyerd door mensen die statistiek bijles geven, maar het hoogste wat ik daar heb gezien is 12,50. Ik vind de bedragen bij jullie allemaal wel hoog hoor.

Kan je niet aan een aantal ouderejaars anders vragen om je te helpen tegen 10 euro per uur? Misschien dat ze nooit bij nagedacht hebben maar dat ze het best chill vinden ;-D
Lady_Grey schreef:
22-10-2017 05:18
Hier wordt gewoon geflyerd door mensen die statistiek bijles geven, maar het hoogste wat ik daar heb gezien is 12,50. Ik vind de bedragen bij jullie allemaal wel hoog hoor.

Kan je niet aan een aantal ouderejaars anders vragen om je te helpen tegen 10 euro per uur? Misschien dat ze nooit bij nagedacht hebben maar dat ze het best chill vinden ;-D
Misschien ligt het dan aan de omgeving.. sowieso kan je hier als statistiek bijlesgever/docent bij organisaties aan de slag waar je €23 per uur krijgt, dan zou je gek zijn als je het voor €10 gaat doen.. ik werk zelf niet graag voor een organisatie wat betreft bijles (plan graag zelf alles in), dus ik zou dat niet doen. Maar hier in Amsterdam is wel een groot ‘tekort’ aan docent op dat gebied, merk ik overal..
JE hebt ook pakket cursus gericht op bepaalde tentamens. Dan krijg je goedkoper bijles in pakketformaat, qua eruo per uur is dit vele malen minder dan officiele bijlesdocenten.

Een voorbeeld,

https://www.debijlespartner.nl/cursus?e ... oupID=1158

https://www.tentamentrainingen.nl/unive ... istiek/331

http://www.youtopiasupport.nl/opleiding/psychologie/

etc
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 22-10-2017 10:47
45.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mentaal een knop omdraaien. Toen ik statistiek had, hoorde ik maanden vantevoren hoe zwaar dat vak wel niet is, hoe laag de slaagcijfers zijn en dat het vak afzien is. Daardoor maakte ik van dat vak iets ontzettend groot en bij voorbaat al onmogelijk. Ik had het vak verwaarloosd want 'te moeilijk' en had er te weinig moeite voor gedaan, dus ik was gezakt. Tijdens het studeren voor de herkansing bekeek ik het boek even heel objectief en besefte ik dat het allemaal wel meeviel. Veel studenten krijgen bij het woord statistiek al paniekaanvallen. Het valt echt best mee.
Veritas vos liberabit
Statistiek is typisch zo'n vak waarbij iedereen elkaar 'opjut' dat het heel moeilijk is. Meestal valt het wel mee, maar je moet er wel tijd in steken. Dus op tijd beginnen, en het bijhouden. Als je formules zo ingewikkeld vind, ga ze ontleden: wat staat er nu eigenlijk. Dat kost tijd, maar daarmee bouw je wel je basis op. En als je de basis mist, dan blijf je daar je hele studie last van houden (aangenomen dat je de rest van je studie statistiek moet gebruiken in het kader van onderzoek e.d.).
Zelf had ik het boek statistiek in woorden, daarin worden de statistische termen uitgelegd, maar dan zonder formules e.d. Een van mijn nuttigste aankopen, omdat je dan makkelijk wat kan opzoeken als je het overzicht even kwijt bent.
Alle reacties Link kopieren
Dat van het opjutten herken ik niet. Mijn vrienden zeiden allemaal dat het juist heel erg meeviel en dat ze, zodra het kwartje viel, het ook leuk vonden. Voor mij geldt hetzelfde. Statistiek I vond ik pittig, maar viel me toch mee. Nu bij statistiek II vind ik sommige onderdelen makkelijk, en sommige erg pittig en daar loop ik tegenaan, omdat daar weer op verder geborduurd wordt.

Dus Charlotte wat jij zegt herken ik niet: ik ben 2 weken geleden gelijk goed van start gegaan. Ik heb zoals ik zei alles bijgehouden, alle stof (soms zelfs meerdere keren) gelezen, de opdrachten gemaakt. Maar ik vind sommige onderdelen gewoon ECHT moeilijk en daar kom ik dus met ploeteren niet doorheen. Daarom zocht ik tips.

Stokstaartje: tijd heb ik helaas niet echt. Elk blok duurt maar 5 weken, dus je gaat er in hoog tempo doorheen. Ik besteed nu zo'n 35 uur per week aan statistiek, naast mijn werk. Ik doe namelijk een pre-master, geen bachelor. Statistiek I was dan ook mijn toelatingstoets en heb ik dus voornamelijk via zelfstudie gedaan. Juist daarom valt dit me zo tegen: ik krijg veel meer college en begeleiding en toch snap ik regressie en ANOVA maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Stokstaartjenl schreef:
22-10-2017 11:01
Statistiek is typisch zo'n vak waarbij iedereen elkaar 'opjut' dat het heel moeilijk is. Meestal valt het wel mee, maar je moet er wel tijd in steken. Dus op tijd beginnen, en het bijhouden. Als je formules zo ingewikkeld vind, ga ze ontleden: wat staat er nu eigenlijk. Dat kost tijd, maar daarmee bouw je wel je basis op. En als je de basis mist, dan blijf je daar je hele studie last van houden (aangenomen dat je de rest van je studie statistiek moet gebruiken in het kader van onderzoek e.d.).
Zelf had ik het boek statistiek in woorden, daarin worden de statistische termen uitgelegd, maar dan zonder formules e.d. Een van mijn nuttigste aankopen, omdat je dan makkelijk wat kan opzoeken als je het overzicht even kwijt bent.
Bedoel je van A. Slotboom, die vind ik net op internet. En zijn er wellicht nog andere Nederlandstalige boeken die nuttig zijn?

Ik werk nu namelijk met Engelstalige boeken en ik denk dat wat uitleg in het Nederlands wellicht nog wel zou kunnen helpen.
anoniem_357191 wijzigde dit bericht op 22-10-2017 12:42
2.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady_Grey schreef:
22-10-2017 05:18
Hier wordt gewoon geflyerd door mensen die statistiek bijles geven, maar het hoogste wat ik daar heb gezien is 12,50. Ik vind de bedragen bij jullie allemaal wel hoog hoor.

Kan je niet aan een aantal ouderejaars anders vragen om je te helpen tegen 10 euro per uur? Misschien dat ze nooit bij nagedacht hebben maar dat ze het best chill vinden ;-D
Hoe kan ik in contact komen met ouderejaars? Ik heb al gekeken of er een facebookgroep is, maar die hebben ze niet. Ik zou dus niet zo goed weten hoe ik dat moet doen. Komend blok zit met ik met derdejaars, maar ja daar heb ik nu niet zo veel aan :P
Heb je Youtube al eens gebruikt als bijles-bron? Er is één leraar die me daar echt enorm veel geholpen heeft. Ik had hetzelfde probleem als jij, het tempo in de college's was enorm hoog en zonder veel wiskundige aanleg of achtergrond was het voor mij bijna niet bij te houden. Door de video's van deze man te bekijken werd het me ineens wel allemaal duidelijk en haalde ik uiteindelijk zelfs een 9,5 voor het tentamen :p
Ik vond vooral zijn rustige manier van praten erg fijn, en het feit dat hij meeschrijft terwijl hij aan het praten is zodat je het goed kan blijven volgen. De lessen zijn in het Engels, hopelijk is dat geen probleem.
Ik hoop dat hij ook wat behandelt van de stof waar jij moeite mee hebt, en dat je er wat aan hebt!

PatrickJMT
Bij zijn playlists vindt je de video's op onderwerp gesorteerd. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven