Werk & Studie alle pijlers

Vreemd contract ontvangen

22-10-2017 20:42 20 berichten
Morgen begin ik met een nieuwe baan, waarvoor ik morgen ook het contract ga tekenen. Nu heb ik per mail vandaag het contract al ontvangen zodat ik het even rustig door kan lezen. Maar nu vallen mij meteen op de eerste twee bladzijdes al twee dingen op waarvan ik denk dat het erg vreemd is en niet klopt..

Zo staat er op de eerste pagina dit:

- '' Hierna te noemen werknemer,
Verklaren de volgende arbeidsovereenkomst te zijn aangegaan, waarop de geldende uitzendkrachten Cao van toepassing is. Deze arbeidsovereenkomst is een uitzendovereenkomst in de zin van artikel 7:690 BW. Op deze overeenkomst is steeds de meest recente versie van de Cao voor uitzendkrachten van de ABU van toepassing.''

Wat nou het vreemde eraan is, dat ik rechtstreeks bij het bedrijf (denk aan een camping/hotel/vakantiepark) gesolliciteerd heb en aangenomen ben. Van een uitzendbureau is dus geen enkele sprake geweest. Lijkt mij dat dit dan niet hoort? Ik krijg er het idee van alsof ze me zomaar een contract toegestuurd hebben, ondanks dat de rest van mijn gegevens wel erop staat.

Ook staat er in het contract te lezen dat de werknemer in dienst treed voor 0,00 per week. Kortom ze smeren me nu een nul-uren contract aan? Tijdens het sollicitatiegesprek is mij nog gevraagd hoeveel uur per week ik wil werken, waarop ik duidelijk 32 uur per week gezegd heb of in overleg eventueel meer. Hier is mee ingestemd en er is mij niks vertelt over dat dit niet kon of dat dit op oproepbasis zou zijn.. Ik krijg er nu een heel naar gevoel over en weet niet zo goed wat ik moet doen. Lijkt mij dat ik dat contract pas teken als ze het op minimaal zoveel uur per week zetten? :|
Heb je wel het goede contract gekregen? Of één van een ander stapeltje?

Anyway, NIET TEKENEN!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk teken je pas als alles in orde is. Maar ze sturen waarschijnlijk een standaard concept. Je geeft morgen dus gewoon aan dat die twee dingen nog gewijzigd moeten worden.
Het wordt pas een probleem als ze dat niet willen, maar daar zijn nu nog geen aanwijzingen voor.
Succes morgen!
Alle reacties Link kopieren
Dan loop je morgen naar je leidinggevende of HR om opheldering/aanpassing. Misschien heeft HR een fout gemaakt, kan gebeuren.

Oh en gefeliciteerd!
Sjongejongejongejonge........
Ik denk dat dit hele goede vragen zijn om morgen op je 1ste werkdag te vragen.

Verklaren de volgende arbeidsovereenkomst te zijn aangegaan, waarop de geldende uitzendkrachten Cao van toepassing is. Deze arbeidsovereenkomst is een uitzendovereenkomst in de zin van artikel 7:690 BW. Op deze overeenkomst is steeds de meest recente versie van de Cao voor uitzendkrachten van de ABU van toepassing.''

* klinkt idd als uitzendkracht.. bijzonder als je niet via een bureau binnen ben gekomen...*

Ook staat er in het contract te lezen dat de werknemer in dienst treed voor 0,00 per week

* In mijn ogen krijg je een 0,0 uren per week.... anders zou er denk ik staat 28 uur per week of 34 uur per week..*

Succes.. Hopelijk is het een standaard contract die verkeer is verstuurd.
Alle reacties Link kopieren
Eerst contract tekenen, dan pas beginnen met werken.
Dymphnatam schreef:
22-10-2017 20:45
Heb je wel het goede contract gekregen? Of één van een ander stapeltje?

Anyway, NIET TEKENEN!
De rest van mijn gegevens en de functie klopt wel. Dus ik vrees het ergste. :-[ Ik heb ook besloten dat ik ook pas wil tekenen als er een minimum aantal uren in het contract vermeld staat. Wel balen, want deze baan was juist het gene in m'n leven dat ik zo hard nodig heb op dit moment.
Niet tekenen.
En ook niet beginnen werken voor je een écht contract hebt gekregen, grondig gelezen én ondertekend.

Je niet laten verleiden "dat het contract wel komt".
Of "dat ze het zo wel effe aanpassen". (Waarna je 3 weken niets te zien krijgt.)
ClassyLadeee schreef:
22-10-2017 20:48
Dan loop je morgen naar je leidinggevende of HR om opheldering/aanpassing. Misschien heeft HR een fout gemaakt, kan gebeuren.

Oh en gefeliciteerd!
Ik maak me altijd veel te druk over zulk soort dingen. :P Heeft er denk ik ook mee te maken dat ik hiervoor twee hele nare werkgevers heb gehad, waardoor ik nu zo bang ben dat ik weer 'gebruikt' ga worden onder het mom van dat ze hopen dat ik overal mee instem. Denk dat daar ook het nare gevoel vandaan komt, ik denk nu meteen het slechtste.


Dankjewel trouwens. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben waarschijnlijk meerdere conceptcontracten en iemand heeft denk ik de verkeerde ingevuld. Ik denk echt dat je je niet zo druk hoeft te maken. Gewoon morgenochtend meteen aangeven en het aan laten passen. Succes met je eerste werkdag!
Brownietaart schreef:
22-10-2017 20:56
De rest van mijn gegevens en de functie klopt wel. Dus ik vrees het ergste. :-[ Ik heb ook besloten dat ik ook pas wil tekenen als er een minimum aantal uren in het contract vermeld staat. Wel balen, want deze baan was juist het gene in m'n leven dat ik zo hard nodig heb op dit moment.

Je hebt vooral geen derde nare ervaring nodig. Hou dat ook in gedachten.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
22-10-2017 20:57
Niet tekenen.
En ook niet beginnen werken voor je een écht contract hebt gekregen, grondig gelezen én ondertekend.

Je niet laten verleiden "dat het contract wel komt".
Of "dat ze het zo wel effe aanpassen". (Waarna je 3 weken niets te zien krijgt.)
Dit.

Kan trouwens best een foutje zijn hoor, zou niet gelijk van opzet uitgaan. Gewoon morgen direct even naar degene die erover gaat.
Succes!
Bedankt allemaal, jullie hebben me in ieder geval een beetje gerust gesteld. Ik ben ook eerlijk gezegd wel heel zenuwachtig voor morgen. :) Zal nog wel even laten weten hoe het afgelopen is.
Alle reacties Link kopieren
Komt vast goed, Brownie. Al is zenuwachtig zijn voor een eerste werkdag niet gek :)
Alle reacties Link kopieren
Het is in ieder geval gek dat ze dit niet benoemd hebben in de gesprekken als dit geen fout is. Daar mag je wel wat van zeggen!

De ABU CAO is trouwens wel een bijzondere, voor uitzendkrachten zijn toch wat andere regels dus goed om even door te lezen als je überhaupt besluit te tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Mss een payroll constructie. Gewoon vragen aan je nieuwe werkgever!
Als ze al zo de fout ingaan met de sollicitatieprocedure en je contract, kun je je afvragen of dit wel een werkgever is met goede arbeidsvoorwaarden en gewoon goed werk.

Overigens moet je bij het Arbeidsrecht kijken naar wat er feitelijk gebeurd is. Als je gaan werken voordat je je contract hebt ondertekend, ben je al in dienst. Dus morgen kan je beter wat eerder komen en in gesprek gaan, en als blijkt dat er niks van klopt per direct er een eind aan maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder dat je vandaag (zondag) een conceptcontract hebt gekregen terwijl je dat morgen moet tekenen, terwijl je dan ook je eerste werkdag hebt.

Ik hoop niet dat je er een andere baan voor hebt opgegeven?
Want ik ben bang dat het voor hen logisch is dat je een 0-urencontract krijgt (waarmee je dan 32 uur zou werken) en dat je via een payrollconstructie oid aan het werk gaat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Nou TO?

Ben je nu uitzendkracht of vaste kracht?
Alle reacties Link kopieren
En heb je een ander contract, voor 32 uur gekregen?
Ben je überhaupt aan het werk gegaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven