Werk & Studie alle pijlers

Soll. brief!

09-11-2017 10:01 33 berichten
Hoi allen,

Zijn er mensen die toevallig mijn sollicitatie brief willen nakijken? Ik ben heel slecht in het schrijven van brieven want ik ben bijna nog nooit uitgenodigd. Nu heb ik een vacature(maatschappelijk werker in een verpleeghuis) gezien die mij echt geweldig lijkt en ben ik toch weer aan het schrijven gegaan. Ik ben er een poos mee bezig geweest maar ik twijfel enorm en blijf bezig met alles weghalen en weer dingen toevoegen etc. Momenteel ben ik aan het reizen waardoor ik de brief wat minder makkelijk kan laten lezen aan familie/vrienden.
'
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit willen! Ik hoor het in ieder geval heel erg graag :)

Groetjes LisannaViva
Alle reacties Link kopieren
zet maar hier neer hoor (haal je de naam van bedrijf etc even weg)

Je post heeft al voldoende taal/schrijffouten, dus denk dat je zorg terecht is :)
Alle reacties Link kopieren
Stuur maar een pb.
Wat lila zegt
lilalinda schreef:
09-11-2017 10:04
Je post heeft al voldoende taal/schrijffouten, dus denk dat je zorg terecht is :)

Dat valt reuze mee, beetje flauw.
Enige wat ik bijzonder vind is dat ze blijkbaar niet het hele woord 'sollicitatie' kon schrijven in haar topictitel.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
09-11-2017 10:18
Dat valt reuze mee, beetje flauw.
er staan heel veel woorden los geschreven, die aan elkaar horen. Er staat een hele conclusie: Ik ben heel slecht in het schrijven van brieven want ik ben bijna nog nooit uitgenodigd.

enne.. ik sloot af met een :)
lilalinda schreef:
09-11-2017 10:25
er staan heel veel woorden los geschreven, die aan elkaar horen. Er staat een hele conclusie: Ik ben heel slecht in het schrijven van brieven want ik ben bijna nog nooit uitgenodigd.

enne.. ik sloot af met een :)

Heel veel? Welke dan, want ik zie alleen 'solliciatie brief'.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onaardige reacties. TO geeft toch zelf al aan dat ze hulp nodig heeft. Het spijt me dat ik je niet kan helpen, TO, want ik zit nu hard te werken. Ik hoop dat iemand anders hier wel een serieuze reactie geeft.
Alle reacties Link kopieren
Een HR-medewerker mocht willen dat alle ontvangen sollicitatiebrieven, taaltechnisch gezien, zo netjes waren. Dat zou een keuze een stuk lastiger maken.
Niet geschoten is altijd mis
Haha Lilalinda, daarom vraag ik inderdaad ook om hulp;) Ik wil het wel openbaar plaatsen, alleen verwijder ik een stukje wel wat sneller omdat dat echt over mijzelf gaat..

RegineFilange, dat heb ik bewust gedaan zodat je dit topic niet meteen ziet, als je bij google dat woord intypt. Lief dat je voor mij opkomt maar ik kan wel tegen een stootje hoor :)

Bedankt Luiwammes en werk ze! Ik zou mijn brief even opzoeken.. wel spannend om hem openbaar te plaatsen!
Ik heb een ! gebruikt omdat zij ook ! hebben gebruikt in de vacature. Misschien een beetje tricky om te doen? Ik wil graag laten zien dat ik echt enthousiast ben en misschien durf om het net een beetje anders te doen. Verder heb ik geprobeerd om uit te leggen dat ik voldoe aan wat eisen door wat meer te vertellen over hoe ik werk. Ik vind het lastig om echt de koppeling te maken naar de vacature zonder het te dik er bovenop te leggen... Oh en het mag te niet lang zijn en ik vind het zo moeilijk om het kort en pakkend op te schrijven, zoals deze tekst! Goed, ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt :)
-
anoniem_346694 wijzigde dit bericht op 11-11-2017 07:23
Reden: privacy gevoelig
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de website even weghalen ivm herkenbaarheid!
Uiltje66 schreef:
09-11-2017 15:43
Ik zou de website even weghalen ivm herkenbaarheid!
Dank je!
Paar kleine dingetjes, geen tijd om er heel grondig naar te kijken:
LisannaViva schreef:
09-11-2017 15:34
17 november, 2017

Geachte mevrouw ...,

Ik schrijf deze brief omdat ik naar de functie maatschapelijk werker solliciteer binnen uw organisatie. <-- die zin is overbodig, kun je weglaten Tijdens het lezen van uw vacature op de website ....., raakte ik enorm enthousiast. Al jaren ambiëer ik een baan in de sociale sector gericht op ouderen.

Momenteel ben ik begeleider op een woonlocatie met mensen die een verstandelijke beperking hebben. Het leuke aan deze functie is dat ik mij voor deze doelgroep kan inzetten <-- beetje rare uitleg. En nu lijkt het alsof je twee favoriete doelgroepen hebt, ouderen en mensen met een verstandelijke beperking. Dit deel hoort nog bij de vorige zin, dus geen punt/hoofdletter --> En samen met mijn teamgenoten er voor zorg dat zij de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Deze inzet wil ik graag nu gebruiken voor de ouderen in uw verpleeghuis zodat de ouderen de persoonlijke aandacht krijgen die ze verdienen!

Ik voel veel affiniteit voor met ouderen en heb daardoor tijdens mijn studie maatschappelijk werk en dienstverlening voor een minor en een stageplek gekozen die gericht waren op ouderen. Ik vind het belangrijk om niet alleen op individueel niveau naar de client te kijken maar ook naar het systeem van de cliënt. Dit doe ik bijvoorbeeld door in gesprek te blijven met de familie van de cliënt of door het samen in kaart te brengen van het netwerk. In mijn begeleidingsstijl wordt de klant centraal gezet.<-- klinkt als een algemeenheid

Hopelijk bent u na het lezen van mijn brief net zo enthousiast geworden als ik over uw vacature. <-- moet zij enthousiast worden over haar eigen vacature? Ik wil mijn vaardigheden, kennis en persoonlijkheid inzetten in uw organisatie. Graag zou ik uitgenodigd willen worden voor een sollicitatiegesprek zodat ik mijn motivatie mondeling kan toelichten.
Probeer iets concreter te zijn. Je gebruikt nu veel algemeenheden. Wat is zo bijzonder aan jouw persoonlijkheid? Wat heb je tijdens je minor en stage vooral zo leuk gevonden aan ouderen?
Je gaat nauwelijk in op de eisen die in de vacature gesteld worden. Dat moet je wel doen, ze staan niet voor niets in de vacature. En inderdaad: maak het concreter. De STAR-methode is daar heel geschikt voor.

http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... ieken/star

Oh, en ik zou geen uitroepteken gebruiken in een sollicitatiebrief. Tegenwoordig strooien mensen te pas, maar vooral vaak te onpas met uitroeptekens, wees daar in zakelijke communicatie terughoudend in.

Verder zou ik ingaan op waarom je juist bij die organisatie wil werken. Heb je al op hun website gekeken om te zien wat zij schrijven over hun missie, hun visie, hun werkwijze? Probeer daar op in te gaan.
Alle reacties Link kopieren
LisannaViva schreef:
09-11-2017 15:34
17 november, 2017

Geachte mevrouw ...,

Ik schrijf deze brief omdat ik naar de functie vanmaatschapelijk werker solliciteer binnen uw organisatie. Tijdens het lezen van uw vacature op de website ....., raakte ik enorm enthousiast. Al jaren ambiëer ik een baan in de sociale sector gericht op ouderen.

Momenteel ben ik begeleider op een woonlocatie met mensen die een verstandelijke beperking hebben. Het leuke aan deze functie is dat ik mij voor deze doelgroep kan inzetten. En samen met mijn teamgenoten er voor zorg dat zij de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Deze inzet wil ik graag nu gebruiken voor de ouderen in uw verpleeghuis zodat de ouderen de persoonlijke aandacht krijgen die ze verdienen!

Ik voel veel affiniteit voor ouderen en heb daardoor tijdens mijn studie maatschappelijk werk en dienstverlening voor een minor en een stageplek gekozen die gericht waren op ouderen. Ik vind het belangrijk om niet alleen op individueel niveau naar de client>cliënt te kijken maar ook naar het systeem van de cliënt. Dit doe ik bijvoorbeeld door in gesprek te blijven met de familie van de clënt of door het samen in kaart te brengen van het netwerk.In mijn begeleidingsstijl wordt de klant >hier gebruik je klant, ik zou cliënt schrijven omdat je dat eerder ook doetcentraal gezet.

Hopelijk bent u na het lezen van mijn brief net zo enthousiast over mij geworden als ik over uw vacature. Ik wil mijn vaardigheden, kennis en persoonlijkheid inzetten in uw organisatie. Graag zou ik uitgenodigd willen worden voor een sollicitatiegesprek zodat ik mijn motivatie mondeling kan toelichten.

Met vriendelijke groet,


Functie-eisen vacature
Als maatschappelijk werker lever je een bijdrage aan het welzijn van onze cliënten doordat je o.a.:
Begeleiding geeft aan cliënten en diens familieleden bij opnames en bij individuele problemen tijdens het verblijf;
Informatie en voorlichting aan cliënten en andere disciplines geeft; Nog niet eerder gedaan
Klinische lessen geeft; Nog niet eerder gedaan
Materiële en immateriële hulpverlening biedt die betrekking heeft op de opname, verblijf, het ontslag of de nazorg; Nog niet eerder gedaan
Psychosociale hulpverlening biedt waaronder rouwverwerking en psycho-educatie;
(Her)indicaties aanvraagt bij het CIZ;
Deelneemt aan het Multi Disciplinaire Overleg (MDO);

Functie-eisen
Voor deze functie zijn wij op zoek naar een collega die:
Het diploma HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening heeft;
Ervaring in de ouderenzorg heeft;
Zowel een zelfstandige als teamgerichte werkhouding heeft;
Analyserend vermogen heeft en stressbestendig is;
Goede sociale en communicatieve vaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk-> niet mijn sterkste kant) heeft;
Kennis van zowel relevante wet- en regelgeving, medische terminologie als de sociale kaart heeft;
In ieder geval beschikbaar is op woensdag en vrijdag.
Zie aanpassingen in cursief, ik heb alleen naar taal/spelling gekeken, niet naar de inhoud. Succes!
Alle reacties Link kopieren
LisannaViva schreef:
09-11-2017 15:34
17 november, 2017

Geachte mevrouw ...,

Ik schrijf deze brief omdat ik Hierbij solliciteer ik naar de functie maatschapelijk werker solliciteer binnen uw organisatie. Tijdens het lezen van uw vacature op de website ....., raakte ik enorm enthousiast. Al jaren ambiëer ik een baan in de sociale sector gericht op ouderen.

Momenteel ben ik begeleider op een woonlocatie met mensen die een verstandelijke beperking hebben. Het leuke aan deze functie is dat ik mij voor deze doelgroep kan inzetten. En samen met mijn teamgenoten er voor zorg dat zij de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Deze inzet wil ik graag nu gaan gebruiken voor de ouderen in uw verpleeghuis zodat de ouderen de persoonlijke aandacht krijgen die ze verdienen!

Ik voel heb veel affiniteit voor met ouderen en heb daardoor tijdens mijn studie maatschappelijk werk en dienstverlening voor een minor en een stageplek gekozen die gericht waren op ouderen. Ik vind het belangrijk om niet alleen op individueel niveau naar de client cliënt te kijken maar ook naar het systeem van de cliënt. Dit doe ik bijvoorbeeld door in gesprek te blijven met de familie van de clënt of door het samen in kaart te brengen van het netwerk. In mijn begeleidingsstijl wordt de klant centraal gezet gesteld.

Hopelijk bent u na het lezen van mijn brief net zo enthousiast over mij geworden als ik ben over uw vacature. Ik wil mijn vaardigheden, kennis en persoonlijkheid inzetten in uw organisatie. Graag zou ik uitgenodigd willen worden voor een sollicitatiegesprek zodat ik mijn motivatie mondeling kan toelichten.

Met vriendelijke groet,
Niet geschoten is altijd mis
Bedankt iedereen,

Ik zie al dat er nog genoeg werk aan de winkel is. Maar dat wist ik eigenlijk al wel. Ik reageer later even inhoudelijk op alles.
Hommeltjes schreef:
09-11-2017 17:02
Je gaat nauwelijk in op de eisen die in de vacature gesteld worden. Dat moet je wel doen, ze staan niet voor niets in de vacature. En inderdaad: maak het concreter. De STAR-methode is daar heel geschikt voor.

http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... ieken/star

Oh, en ik zou geen uitroepteken gebruiken in een sollicitatiebrief. Tegenwoordig strooien mensen te pas, maar vooral vaak te onpas met uitroeptekens, wees daar in zakelijke communicatie terughoudend in.

Verder zou ik ingaan op waarom je juist bij die organisatie wil werken. Heb je al op hun website gekeken om te zien wat zij schrijven over hun missie, hun visie, hun werkwijze? Probeer daar op in te gaan.
Ik begrijp dat ik dat moet doen maar zoals ik al zei, is het kort en duidelijk opschrijven en de koppeling maken, iets wat ik erg moeilijk vind. Ik heb op hun website gekeken en daarom ook een stukje geschreven over dat ik de cliënt centraal zet. Ik ben er nu alweer even mee bezig maar het schiet nog niet echt op.

In ieder geval iedereen bedankt! Ook voor het verbeteren van alle spelfouten. Ik heb hier ook geen automatische correctie in word waardoor ik er nog sneller overheen lees. Ik laat het nog wel weten hoe het verder afloopt, als jullie dat leuk vinden? :-)
Geachte mevrouw ...,

1.Hierbij solliciteer ik naar de functie maatschapelijk werker solliciteer binnen uw organisatie. Tijdens het lezen van uw vacature op de website xxxx, raakte ik enorm enthousiast. Al jaren ambiëer ik een baan in de sociale sector gericht op ouderen.

2.Momenteel ben ik begeleider op een woonlocatie met mensen die een verstandelijke beperking hebben. Het leuke aan deze functie is dat ik mij voor deze doelgroep kan inzetten. En samen met mijn teamgenoten er voor zorg dat zij de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Deze inzet wil ik graag gaan gebruiken voor de ouderen in uw verpleeghuis zodat de ouderen de persoonlijke aandacht krijgen die ze verdienen.

3.Door mijn ervaring in de ouderenzorg, heb ik ontdekt dat ik veel affiniteit heb met ouderen. Daardoor heb ik tijdens mijn studie maatschappelijk werk en dienstverlening voor een minor en een stageplek gekozen die gericht waren op ouderen. De diversiteit van deze interessante doelgroep maakt het voor mij plezierig om met ouderen te mogen werken. Wat mij in het bijzonder aanspreekt in de functie is de missie en visie van uw bedrijf want die sluiten aan bij mijn begeleidingsstijl(of ook missie en visie hier neer zetten ipv begeleidingsstijl?) Daarin staat namelijk de kracht van de cliënt en het geloven daarin centraal. Met als gevolg dat de cliënt zoveel mogelijk zelf de regie en verantwoordelijkheid houdt over (het?-> of ‘het’ weglaten?) eigen bestaan.

4. Ik heb in mijn huidige baan ontdekt dat ik een zelfstandige maar ook een teamgerichte werkhouding heb. Aan het hebben van overleggen met derden omtrent een client om de zorg te optimaliseren, hecht ik veel waarde. Daarnaast heb ik ervaring met het geven van informatie en advies aan cliënten, diens familie en aan andere disciplines. Ook heb ik als begeleider zelfstandig multidisciplinaire overleggen georganiseerd en ben ik met enige regelmaat voorzitter tijdens de teamvergaderingen. Mede hierdoor heb ik geleerd om stressbestendig en om stevig in mijn schoenen te staan.

5.Hopelijk bent u na het lezen van mijn brief net zo enthousiast geworden over mij als ik ben over uw vacature. Ik wil mijn vaardigheden, kennis en persoonlijkheid inzetten in uw organisatie. Graag zou ik uitgenodigd willen worden voor een sollicitatiegesprek zodat ik mijn motivatie mondeling kan toelichten.

Met vriendelijke groet,


Willen jullie mij feedback geven op mijn aangepaste brief? Liever niet quoten omdat ik hem wil verwijderen. Ik wil hem ook wel prive sturen maar sommigen wilden liever dat ik de brief openbaar post. Ik heb de alinea's genummerd zodat het voor jullie iets makkelijker is om feedback te geven. Alvast bedankt!
Begin eens met het aanpassen van regel 1 van alinea 1
Alle reacties Link kopieren
En let erop dat maatschapelijk een extra P nodig heeft.
Geachte mevrouw...

Al jaren ambieer ik een baan in de sociale sector, gericht op ouderen. Daarom werd ik tijdens het lezen van uw vacature voor de functie maatschappelijk werkster meteen enthousiast!

Momenteel ben ik begeleidster op een woonlocatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Ik haal er enorm veel voldoening uit om samen met mijn teamgenoten te zorgen dat onze clienten de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. De ervaring die ik hier op heb gedaan zou ik graag toepassen tijdens de werkzaamheden in uw verpleeghuis.

Wat ik mis is de reden waarom je over wilt stappen. Je bent heel positief over je werk, waarom wil je dan toch switchen? Dat kun je nog kort toelichten.

Vanwege de affiniteit met ouderen heb ik tijdens mijn studie maatschappelijk werk en dienstverlening voor een minor en stageplek gekozen die gericht waren op ouderen. Wat voor mij belangrijk is, is niet alleen op individueel niveau naar de client te kijken maar ook naar het systeem van die persoon. Dit doe ik bijvoorbeeld door in gesprek te blijven met de familie, of door het samen in kaart te brengen van het netwerk.

Ik ben een sociaal, open persoon die goed onderling contact erg belangrijk vindt. Mijn houding naar
clienten en collega's is vriendelijk, en ik kan zowel in teamverband als zelfstandig prima
functioneren. Daarom ben ik ervan overtuigd dat ikeen goede aanvulling zal zijn op
het team binnen uw bedrijf.

Graag licht ik mijn gedrevenheid voor de functie aan u toe in een persoonlijk gesprek.

Met vriendelijke groet,

TO die moeite met haar brief heeft.
Dit is mijn bijdrage, ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik kon zo snel de dubbele puntjes op mijn toetsenbord niet vinden voor op de e.
Joni_de_tweede schreef:
11-11-2017 11:05
Geachte mevrouw...

Al jaren ambieer ik een baan in de sociale sector, gericht op ouderen. Daarom werd ik tijdens het lezen van uw vacature voor de functie maatschappelijk werkster meteen enthousiast!

Momenteel ben ik begeleidster op een woonlocatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Ik haal er enorm veel voldoening uit om samen met mijn teamgenoten te zorgen dat onze clienten de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. De ervaring die ik hier op heb gedaan zou ik graag toepassen tijdens de werkzaamheden in uw verpleeghuis.

Wat ik mis is de reden waarom je over wilt stappen. Je bent heel positief over je werk, waarom wil je dan toch switchen? Dat kun je nog kort toelichten.

Vanwege de affiniteit met ouderen heb ik tijdens mijn studie maatschappelijk werk en dienstverlening voor een minor en stageplek gekozen die gericht waren op ouderen. Wat voor mij belangrijk is, is niet alleen op individueel niveau naar de client te kijken maar ook naar het systeem van die persoon. Dit doe ik bijvoorbeeld door in gesprek te blijven met de familie, of door het samen in kaart te brengen van het netwerk.

Ik ben een sociaal, open persoon die goed onderling contact erg belangrijk vindt. Mijn houding naar
clienten en collega's is vriendelijk, en ik kan zowel in teamverband als zelfstandig prima
functioneren. Daarom ben ik ervan overtuigd dat ikeen goede aanvulling zal zijn op
het team binnen uw bedrijf.

Graag licht ik mijn gedrevenheid voor de functie aan u toe in een persoonlijk gesprek.

Met vriendelijke groet,

TO die moeite met haar brief heeft.
Dit is mijn bijdrage, ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik kon zo snel de dubbele puntjes op mijn toetsenbord niet vinden voor op de e.
Dank je wel voor je bijdrage. Ik wil graag switchen omdat de werkomgeving en doelgroep mij aantrekken en omdat ik mij verder wil ontwikkelen. Maar ik heb dit er niet in gezet omdat ik niet negatief wil zijn over mijn huidige baan en omdat ik dacht dat dit misschien meer iets is om in het gesprek te bespreken. Maar bedankt, ik ben er alweer even mee bezig om alles te verwerken.

Zien anderen nog verbeterpunten in mijn brief?
Alle reacties Link kopieren
Alinea 1: ‘enorm enthousiast’ komt op mij overdreven over.

Alinea 2: je begint geen zin met ‘En...’ , die plak je achter de zin er voor.
‘Het leuke aan de functie is dat ik me voor de doelgroep kan inzetten’. Dat is toch je werk? Wat vind je er écht leuk aan?

Alinea 3: ‘De diversiteit van deze interessante doelgroep maakt het voor mij plezierig om met ouderen te mogen werken. ’
Vaag en nietszeggend.

‘Met als gevolg..’ is geen nieuwe zin.

Alinea 4: ‘Ook heb ik als begeleider zelfstandig multidisciplinaire overleggen georganiseerd en ben ik met enige regelmaat voorzitter tijdens de teamvergaderingen. Mede hierdoor heb ik geleerd om stressbestendig te zijn en om stevig in mijn schoenen te staan. ‘
Stressbestendig worden door het organiseren van overleggen en voorzitter zijn tijdens teamvergadering? Heb je geen betere voorbeelden? Een ontruiming als BHV’er, een onverwachte crisissituatie ofzo?

Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven