Werk & Studie alle pijlers

Burnout signalen ?

15-11-2017 11:19 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
In augustus ben ik begonnen met een nieuwe baan maar ik heb het helemaal niet naar mijn zin op de nieuwe werk plek: ik mis saamhorigheid en vooral humor in bij mijn collega' s. Organisatorisch ontbreekt er ook nog wel het een en ander. Mijn takenpaket is nu na 3 maanden nog steeds niet helder. Ideeen die ik aandraag worden niet aangenomen. De werkdruk is hoog. Nu vind ik hard werken niet erg maar zonder dat ik er plezier aan beleef wel. Bespreekbaar maken met mijn leidinggevende lukt me niet. Hij ziet het niet zo ( hij werkt zelf al erg lang bij het bedrijf). Met mij is er wel ook een nieuwe collega die hetzelfde ervaart. Ik merk dat ik in de ochtenden steeds minder vaak zin heb om te gaan werken. Als ik eenmaal daar ben lukt het me wel en kan ik nog een knop omzetten. Verder ben ik ook steeds minder mijzelf op het werk. Ik mis bij mijzelf het enthousiasme en mijn natuurlijke sprankeling. In plaats van dat ik in mijn kracht kan komen te staan word ik afgestompt. Ik merk dat het werken mij teveel negatieve energie geeft,ondertussen ben ik aan het kijken voor een andere baan. Hoe zorg ik ervoor dat ik tot ik weg ben , mijzelf goed op de been houdt en geen burnout krijg..
Alle reacties Link kopieren
Als je het je financieel kunt permitteren, zou ik ontslag nemen. Lukt dat niet, dan helpt het denk ik om voor jezelf op een rij te zetten wat je leuk vindt aan je werk en dat je probeert om daar zo sterk mogelijk mee bezig te zijn. Gaat het helemaal fout, vraag dan een gesprek met de arbo-arts. Blijf hoe dan ook niet aanmodderen, want je kunt het beter een tijdje financieel zwaar hebben dan een burn-out krijgen.

Misschien helpt het ook om het gesprek met je leidinggevende op een andere manier aan te gaan, bijv. samen met je collega. Mijn ervaring met mijn leidinggevende was dat het allemaal weinig uithaalde, maar je kunt je na 3 maanden (!) wel afvragen of je je mogelijkheden voldoende hebt benut.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou tegen mezelf zeggen: de laatste loodjes wegen het zwaarst maar weldra krijg ik een leuke baan. Het is ook van belang dat je goede referenties krijgt dus voor het goede doel doe je je best. Probeer in je oude baan nog wat extra ervaring op te doen waar je iets aan hebt.

Als je op de ene baan afknapt wil dat immers niet zeggen dat je geen zin meer hebt in de volgende?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-11-2017 11:32
Ik zou tegen mezelf zeggen: de laatste loodjes wegen het zwaarst maar weldra krijg ik een leuke baan. Het is ook van belang dat je goede referenties krijgt dus voor het goede doel doe je je best. Probeer in je oude baan nog wat extra ervaring op te doen waar je iets aan hebt.
Dat is op zich zinnig advies, maar je kunt dit niet onbeperkt volhouden. Ik ging er bijna aan onderdoor.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-11-2017 11:32
Ik zou tegen mezelf zeggen: de laatste loodjes wegen het zwaarst maar weldra krijg ik een leuke baan.
Het schijnt dat deze houding heel veel voor komt bij mensen die een burnout hebben. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat je bij elk obstakel meteen moet opgeven, maar iemand die burnout signalen bij zichzelf herkent zou er goed aan doen om jouw advies heel goed tegen het licht te houden.
Alle reacties Link kopieren
Leg de lat gewoon niet zo hoog
- werk is gewoon niet altijd leuk. verwacht ook niet dat dit zo hoort. al lijkt dit wel, alles moet tegenwoordig leuk en interessant zijn. Soms is dit niet zo
- accepteer dat het gewoon niet leuk is
- doe je werk, wat je moet doen in de tijd dat je hebt. lukt het niet, dan lukt het niet. je kan niet altijd op de toppen van je kunnen presteren en optimaal werk leveren. soms zijn er tijden dat je minder presteert? nee, dat is niet zo erg
- ik ben het met retrostar eens, kijk naar de positieve punten, wat kan je nog leren van deze baan. al is het alleen maar "omgaan met vervelende collegae". Je werkt, je hebt een inkomen waardoor je ook weer leuke dingen kunt doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nora1981 schreef:
15-11-2017 11:38
Dat is op zich zinnig advies, maar je kunt dit niet onbeperkt volhouden. Ik ging er bijna aan onderdoor.
Begrijpelijk dat er een limiet aan zit. Het moet meezitten met de sollicitaties.

Van belang is ook hoeveel geld je nodig hebt voor je huidige bestaan. Ik zou een grote uitkering prefereren boven een kleine. Als je eerst korter gaat werken (zo stom heb ik ooit gedaan, grr) of een tussendoorbaantje bij de supermarkt o.i.d. aanneemt dan wordt je inkomen minder. En als je daarvan in de ww of ziektewet gaat wordt het nóg minder.

Al dat soort dingen kunnen een rol spelen, zeker later als je eenmaal uit de spanning bent dan denk je wat zonde van mijn spontane beslissing destijds. Beter had ik voor mezelf op kunnen komen toen in die baan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Heb je al symptomen van een beginnende burn-out TO?
Of werk je momenteel "gewoon" tegen je zin?

In dat laatste geval lijkt het mij het beste dat je eerst nog even een poging doet om het uit te zingen tot je een nieuwe baan hebt. Thuis zitten met geldproblemen is namelijk ook niet bevorderlijk voor je mentale gezondheid.

Ben je inderdaad al tegen een burn-out aan het aanhikken, zou ik een afspraak maken bij de HA/bedrijfsarts (ik ben Belgische, hier is dat laatste niet gebruikelijk dus de werking is mij onbekend!) en met hem overleggen wat je kan doen. Vervolgens zal jouw huidige werkgever toch echt op zoek moeten gaan naar een oplossing voor jou en naar je luisteren. Al dan niet tijdelijk.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle reacties

- ga weer in gesprek met leidinggevende.

- goede referenties heb ik wel, daar maak ik mij niet druk om.

_ dat werk niet altijd leuk hoeft te zijn dat klopt vind ik ook, echter elke dag op een plek rondlopen waar je geen energie van krijgt vind ik moeilijk vol te houden ondanks taken die ik wel leuk vind om te doen.

_ voor ontslag vind ik het nu nog te vroeg, dat kan altijd nog wel

Ondertussen ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek dus wie weet.
Alle reacties Link kopieren
Suzanne8175 schreef:
15-11-2017 16:25

_ voor ontslag vind ik het nu nog te vroeg, dat kan altijd nog wel

Ondertussen ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek dus wie weet.
check je wel even je huidige contract? Kun je daar zonder financiële gevolgen wel onderuit?
Alle reacties Link kopieren
Suzanne8175 schreef:
15-11-2017 16:25
Dank jullie wel voor alle reacties

- ga weer in gesprek met leidinggevende.

- goede referenties heb ik wel, daar maak ik mij niet druk om.

_ dat werk niet altijd leuk hoeft te zijn dat klopt vind ik ook, echter elke dag op een plek rondlopen waar je geen energie van krijgt vind ik moeilijk vol te houden ondanks taken die ik wel leuk vind om te doen.

_ voor ontslag vind ik het nu nog te vroeg, dat kan altijd nog wel

Ondertussen ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek dus wie weet.
Het moet een balans zijn, dat je zelf er niet te veel energie insteekt wanneer je er weinig uit haalt. Gewoon je werk doen en niet te druk maken over de andere mensen en hoe zij met elkaar omgaan
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat de werkplek niet leuk is, maar als je al besloten hebt dat je er weg gaat dan zou je een hele hoop toch niet meer moeten aantrekken?
Schrijf eens voor jezelf op waar je je er aan ergert. En bedenk dan hoe erg dat is als je nog maar 6 maanden er werkt.
Hopelijk kun je de ergernissen dan beter van je af laten geleiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven