Werk & Studie alle pijlers

Reïntegratie vanuit ZW zonder werkgever

16-11-2017 14:29 7 berichten
Beste allen,

Na een burnout en 1,5 jaar in de ziektewet gezeten te hebben, wil ik graag weer op weg naar een betaalde baan.

Ik heb geen werkgever (contract werd niet verlengd), dus ben gebonden aan het UWV.
Sinds 3 maanden doe ik 7 uur per week vrijwilligerswerk (administratief), echter wil ik nu toch echt weer richting een betaalde baan.

Maar hoeveel uur ik belastbaar ben weet ik niet.

Ik heb gebeld met werksite.nl, dit is een platform voor vraag en aanbod van jobcoaches, reintegratiebedrijven etcetara. Zij vertelden mij dat ik van 3 reintegratiebureaus een offerte ontvang, vervolgens kan ik 1 bureau uitkiezen. Dat bureau maakt Plan van Aanpak op ter goedkeuring van UWV.
Indien UWV akkoord gaat met PVA mag ik via dat bureau een reintegratietraject gaan volgen.

Echter ik heb hier mijn twijfels over, ik heb altijd gedacht dat ik zelf eerst met UWV om tafel zou moeten. Dat ik een reintegratieconsulent van UWV zou krijgen en dat zij mij verder op weg zouden helpen. Volgens de man van werksite.nl is dit niet nodig, zij zoeken bureaus uit die met UWV contract hebben.

Heeft iemand ervaring met de juiste weg hierin?

En is het wellicht verstandiger om eerst het vrijwilligerswerk uit te breiden naar bijvoorbeeld 2,5 dag eer ik een reintegratietraject ga volgen?
Geen idee wat nu het traject is. Ik zie alleen geen probleem?! Het UWV zorgt er dus voor dat je een bureau mag uitzoeken. Ik zou zeggen, ga eens met hen aan tafel. Vertel je verhaal, geef je verwachtingen aan en vraag om hun advies. Zij zitten vooral te wachten op gemotiveerde mensen en ze willen het risico van terugval zo laag mogelijk houden. Ik zie dus alleen een win-win.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt contact opnemen met het UWV, 0900 - 9294 en vragen of een reintegratiebegeleider dan wel een arbeidsdeskundige met je in gesprek kan/wil over reintegratie.

Er zijn in de ziektewet 2 soorten trajecten beschikbaar:
werkfit maken deze trajecten zijn niet gericht op direct solliciteren maar meer gericht op wat heb je nodig om op termijn weer aan het werk te komen. Denk aan inzicht in beperkingen en mogelijkheden, hoe hier mee omgaan (persoonlijke efficifiteit/zelfvertrouwen), inzicht krijgen in passend beroepsperspectief, ...etc. Arbeidsritme opbouwen kan ook onderdeel uitmaken van een traject.

Naar werk traject is meer gericht op sollicitatie/loopbaan begeleiding en activiteiten die zich direct richten op het vinden van werk zoals solliciteren en netwerken.

Het UWV doet zaken met een beperkt aantal reintegratiebedrijven. In de regel krijgt je van de reintegratiebegeleider of arbeidsdeskundige 2-3 bureau's door bij wie jijzelf een klikgesprek mag aangaan. Daarna kun je samen besluiten waar je een traject wil. Vanuit het UWV wordt dan een plan van aanpak gemaakt en opgestuurd aan jou en het reintegratiebedrijf.

Ik zou een gesprek vragen bij het UWV om te kijken wat voor soort traject bij je past.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ze hebben de re-integratieconsulent dus geoutsourced. Dat is alles. Best goed, want nu heb je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Uwv heeft dat niet uitbesteed hoor. Je hebt een commerciële site geraadpleegd, een soort werkspot voor reïntegratie en loopbaanbegeleiding. Heeft niets met uwv te maken behalve dat zij natuurlijk graag willen dat de opdracht via hun loopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
16-11-2017 17:30
Uwv heeft dat niet uitbesteed hoor. Je hebt een commerciële site geraadpleegd, een soort werkspot voor reïntegratie en loopbaanbegeleiding. Heeft niets met uwv te maken behalve dat zij natuurlijk graag willen dat de opdracht via hun loopt.
Ohhhhh ze heeft het verwisseld met werk.nl :idee:
Ook clever van dat bedrijf om zijn website werksite.nl te noemen.
Heb UWV even gebeld, ik word morgen gebeld door een reïntegratieconsulente.

Ga liever eerst met UWV om tafel dan die geldwolven 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven