Werk & Studie alle pijlers

Tips gezocht omgang samenwerkingsgroep

17-11-2017 13:42 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoii, voor school worden we iedere periode ingedeeld in een samenwerkingsgroep. Deze groep bestaat uit 3 tot 5 leerlingen. Nu ben ik niet de meest moeilijkste met samenwerken maar neem ik wel veel eigen initiatief en doe ik gemiddeld meer opdrachten omdat anderen er een potje van maken.

Nu is het zo dat ik ben ingedeeld in een niet zo leuk groepje. Er zit een meisje die alles in het Engels maakt, terwijl we een Nederlands talige opleiding zijn. Haar werk word voortdurend afgekeurd omdat het in het Nederlands moet waardoor een ander het kan oplossen. Ook hebben we een jongen die niet weet hoe hij het een en ander moet aanpakken, waardoor het mij tijd kost om hem uitleg te geven. En een ander meisje die behoorlijk autistisch is en een duidelijke handleiding heeft.

Ik vind het moeilijk om met de situatie om te gaan. Ik wil niet alles in mijn eentje doen, maar ik vind het moeilijk om het een en ander uit handen te geven, waarna alles weer bij mij uitkomt omdat het niet goed is. Mijn mentor weet van de situatie maar vind dat we nog even moeten afwachten omdat we nog maar 2 weken bezig zijn.

Hebben jullie tips om deze samenwerking soepeler te laten verlopen? Er zijn wel wat spanningen onderling aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Hmm zo te lezen is aan iedereen wat fout, behalve aan to.
Hoe denken de anderen hier over?
Alle reacties Link kopieren
Ga eens met z'n alle iets drinken. Als je elkaar een beetje leert kennen is samenwerken vaak wat makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
7102, tuurlijk ben ik niet perfect. Maar het is gewoon niet prettig samenwerken op deze manier. Die jongen die het moeilijk vind om hoe hij het moet aanpakken vind het een en ander ook lastig met die andere twee en is blij dat ik probeer te helpen.

Chocolol, eigenlijk is dat best eens een goed idee. Dan heb je toch andere gespreksonderwerpen, en leer je elkaar ook van een andere kant kennen. Ik ga dat eens voorstellen in onze groepsapp.
Alle reacties Link kopieren
Vraag me af wat dat voor school is, met zoveel variatie in niveau en samenstelling?
Hoe kan een groep die samen is gesteld door school, die de mensen goed kent, terwijl je weet dat het niet gaat werken, toch van start gaan?
Alle reacties Link kopieren
De reden dat jullie in groepjes moeten samenwerken, is omdat je in het werk later ook in groepen zal komen te werken, en ook niet altijd iedereen in dat soort groepen je zal liggen. De kunst is dus om de toegevoegde waarde van iedereen in de groep te leren zien, en daar gebruik van te maken, en de minpunten met de anderen op te vangen.

Als ik dat vertaal naar de groepsleden die jij beschrijft, dan kun je er dus ook zo naar kijken:

- Er zit een meisje die alles in het Engels maakt, terwijl we een Nederlands talige opleiding zijn. Haar werk word voortdurend afgekeurd omdat het in het Nederlands moet waardoor een ander het kan oplossen.
Waarom schrijft zij in het Engels? Is zij misschien onzeker over haar Nederlands? Of vindt ze veel van haar info via Engelstalige boeken/websites? Zijn haar bijdrages inhoudelijk wel goed? Misschien kan zij meer van het informatievergaren voor de inhoud doen, terwijl anderen dan de vertaling van haar stukken naar het Nederlands op zich nemen?

Ook hebben we een jongen die niet weet hoe hij het een en ander moet aanpakken, waardoor het mij tijd kost om hem uitleg te geven.
Elkaar op weg helpen hoort bij goed teamwerk. Kun je hem tips geven over hoe hij zichzelf wat meer kan redden? Misschien kun je een template voor hem maken of een werkmethode aanreiken waarmee hij verder kan zonder telkens een beroep op jou te doen? Of wellicht kun je hem wat boeken aanraden waar hij iets aan zou kunnen hebben? Probeer hem niet te helpen om elke klus afzonderlijk te klaren, maar om zekerder te worden van zijn zelfstandige kunnen.

En een ander meisje die behoorlijk autistisch is en een duidelijke handleiding heeft.
Autisten hebben vaak specifieke kwaliteiten. Hebben jullie als groep al ontdekt wat haar kwaliteiten zijn, en hoe je daar als groep het best gebruik van kunt maken? Zo nee, vraag dat dan aan haar.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk heb jij problemen met iedereen maar het ligt nooit aan jou :proud:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
jij wil een 10 en bent bang een 6 te krijgen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf een cursus Nederlands nemen met al je d en t fouten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven