Werk & Studie alle pijlers

Mondiger worden

17-11-2017 22:27 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik "moet" (klinkt zo lekker dwingend) mondiger worden op het werk. Maar hoe leer je dat in relatief korte tijd als je meer het observerende type bent dat zich niet uitspreekt op de werkvloer. Met observeren bedoel ik meer gedrag van anderen en de werkzaamheden hoe ze lopen. Ik zit niet passief duimen te draaien, werk hard genoeg.

Ik heb de mogelijkheid om een cursus of dergelijke te gaan doen.
Mij lijkt een assertiviteitstraining wel iets, maar is dat een goede optie? Mensen die er ervaring mee hebben? Andere cursussen of dergelijke die aan te raden zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Waarom moet je mondiger worden?
Gewoon in de praktijk oefenen. Spreek wat je denkt gewoon wat vaker uit.
redbulletje schreef:
17-11-2017 22:30
Gewoon in de praktijk oefenen. Spreek wat je denkt gewoon wat vaker uit.
Dat is best lastig als dat niet in je karakter ligt. Net zoiets als tegen mij zeggen dat ik mijn mond moet houden. Kan ik ook niet zomaar :proud:
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
17-11-2017 22:28
Waarom moet je mondiger worden?
omdat het prettiger voor anderen is dan mijn onheilspellende blik denk ik :proud: .
Nee alle gekheid op een stokje, soms overvallen mensen me wel als ze ineens aan m'n bureau staan en iets vragen. En daardoor lijk ik lastig benaderbaar voor sommigen al bijt ik nooit, omdat ze niet de gewenste uitgebreide reactie krijgen. En het is de bedoeling dat ik ook ideeën/verbeterpunten aan ga dragen.
Dus concreet zodat ik me meer uitspreek en om samenwerking te vergemakkelijken?
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Verzoek je collega's hun vragen per mail te stellen. Doorgaans is het makkelijker om uitgebreid te antwoorden als je even over het antwoord na kunt denken.
Je zit in de aloude introvert - extravert discussie.
Ik ben zelf extravert en hou van introverte mensen. Die zeggen tenminste wat nuttigs als ze iets zeggen, in tegenstelling tot mij die er vanalles uit gooit en daar sóms iets zinnigs bij zit.

Laat je niets aanpraten alsjeblieft.
Er is niets mis met je benadering. Alleen moeten mensen daar oog voor hebben en houden.
coaching!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-11-2017 22:41
Verzoek je collega's hun vragen per mail te stellen. Doorgaans is het makkelijker om uitgebreid te antwoorden als je even over het antwoord na kunt denken.
Klopt, ik moet er even over denken, ik analyseer het eerst, ik wil als het werkgerelateerd is een overwogen antwoord geven en niet snel iets eruit flappen om 5 minuten later erachteraan te rennen om te zeggen dat het toch net iets anders is,
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
moonenz schreef:
17-11-2017 22:50
Klopt, ik moet er even over denken, ik analyseer het eerst, ik wil als het werkgerelateerd is een overwogen antwoord geven en niet snel iets eruit flappen om 5 minuten later erachteraan te rennen om te zeggen dat het toch net iets anders is,
Daarom: mail!

Ik dacht juist mondiger worden als in jezelf niet onder laten sneeuwen en voor je zelf en je eigen mening opkomen, maar jij bedoelt het dus duidelijk helemaal anders.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-11-2017 22:52
Daarom: mail!

Ik dacht juist mondiger worden als in jezelf niet onder laten sneeuwen en voor je zelf en je eigen mening opkomen, maar jij bedoelt het dus duidelijk helemaal anders.
ik bedoel alles :P ook wat jij aangeeft,al kan ik mezelf alleen in het mening gedeelte vinden, ze zijn wel bang voor een sneeuwval *hopeloze zaak*
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook met een coach in zee gaan en als je een assertiviteitstraining doet zorgen dat hij uitgespreid is over langere tijd. En vraag hulp/feedback aan een collega/collega's waar je je goed bij voelt.

Hoe dan ook: laat je niet aanpraten dat je moet veranderen in iets waar je je niet goed bij voelt, blijf gewoon jezelf. Ik heb ook weleens verbeterpunten van leidinggevenden meegekregen, maar toen paste de baan niet bij me. In mijn huidige werk word ik gewoon gewaardeerd om wie ik ben.
Iemand stelt vraag.
Dank je. Daar denk ik over na, kom ik dan en dan bij je op terug.
Alle reacties Link kopieren
Ipv een assertiviteitscursus zou ik een coachingsopleiding doen. Daar leer je communiceren, verbaal en non-verbaal.
Alle reacties Link kopieren
Loes10 schreef:
17-11-2017 23:09
Ik zou ook met een coach in zee gaan en als je een assertiviteitstraining doet zorgen dat hij uitgespreid is over langere tijd. En vraag hulp/feedback aan een collega/collega's waar je je goed bij voelt.

Hoe dan ook: laat je niet aanpraten dat je moet veranderen in iets waar je je niet goed bij voelt, blijf gewoon jezelf. Ik heb ook weleens verbeterpunten van leidinggevenden meegekregen, maar toen paste de baan niet bij me. In mijn huidige werk word ik gewoon gewaardeerd om wie ik ben.
Ik had zelf een assertiviteitstraining gevonden die 1 op 1 werkt over een langere tijd, met specifieke persoonlijke leerdoelen enz, komt volgens mij aardig in de richting van coaching, maar om de een of andere reden krijg ik het gelijk benauwd bij het woord coaching.
op zich denk ik dat het voor mijzelf ook wel prettiger zou zijn als ik assertiever ben op het werk, maar het "moeten" voel ik het recalcitrante kantje opborrelen en het voelt zo tegenstrijdig ik ben goed genoeg voor de functie, mits ik verander...
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
17-11-2017 23:30
Ik had zelf een assertiviteitstraining gevonden die 1 op 1 werkt over een langere tijd, met specifieke persoonlijke leerdoelen enz, komt volgens mij aardig in de richting van coaching, maar om de een of andere reden krijg ik het gelijk benauwd bij het woord coaching.
op zich denk ik dat het voor mijzelf ook wel prettiger zou zijn als ik assertiever ben op het werk, maar het "moeten" voel ik het recalcitrante kantje opborrelen en het voelt zo tegenstrijdig ik ben goed genoeg voor de functie, mits ik verander...
Iedereen heeft natuurlijk ontwikkelpunten. Zolang je het er zelf maar mee eens bent en je niet het gevoel krijgt een kant op geduwd te worden die niet bij je past. Je moet het misschien meer zien als: Je bent goed genoeg voor de functie en kunt nog veel beter worden ;-)

Coaching is ook maar een woord en er zit veel verschil in. Ik heb twee keer een coachingtraject gehad. Eerste keer had ik vrijwel niets aan, tweede keer was echt een openbaring.
De training die jij noemt klinkt prima, als het maar niet één dagje is. Dat ben je zo weer vergeten.
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
17-11-2017 23:30
Ik had zelf een assertiviteitstraining gevonden die 1 op 1 werkt over een langere tijd, met specifieke persoonlijke leerdoelen enz, komt volgens mij aardig in de richting van coaching, maar om de een of andere reden krijg ik het gelijk benauwd bij het woord coaching.
op zich denk ik dat het voor mijzelf ook wel prettiger zou zijn als ik assertiever ben op het werk, maar het "moeten" voel ik het recalcitrante kantje opborrelen en het voelt zo tegenstrijdig ik ben goed genoeg voor de functie, mits ik verander...
Ik lees hierin eigenlijk dat jij twee punten aan wil pakken;
    ten eerste wil je wat assertiever worden, als in dat jij jezelf meer wil (durven) uitspreken omdat je er soms last van hebt als je dat niet doet.
      En het tweede punt - en dat is misschien nog wel het belangrijkste - je wil wel gewoon jezelf kunnen blijven.

      Mijn tip is daarom om te zoeken naar een cursus/programma waarin ze niet alleen focussen op assertiviteit (= je gedrag veranderen) maar ook op authenticiteit/persoonlijk leiderschap (= toch dicht bij jezelf blijven).

      Want inderdaad, je bent prima zoals je bent en het is nergens voor nodig om ver buiten je comfortzone te gaan. Een paar kleine aanpassingen die bij jou als persoon passen kunnen al een wereld van verschil voor je maken, zonder dat je daarbij jezelf voorbij hoeft te rennen.
      Alle reacties Link kopieren
      Ik vond in dat kader dit een hele fijne training; uitgesmeerd over langere tijd en andere cursisten om mee te oefenen en feedback van te krijgen.
      Ze zijn g r u w e l i j k duur, maar wel goed!
      https://www.sn.nl/opleidingen/goed-inte ... municeren/
      Alle reacties Link kopieren
      Ik ben nu bezig net de cursus Inzicht in Invloed van bureau Zuidema. Lekker praktisch en gaat vooral over het uitbreiden van je gebruik van communicatiestijlen die je nu minder benut - en daar oefen je mee.
      Ik ken het ben precies zo. Helemaal niet verkeerd om een assertiviteitscursus te gaan volgen. Wordt je alleen maar beter van denk ik. Ik heb vorige week te horen gekregen dat ik mijn baan kwijt raak. En wil straks ook eerst dmv een outplacementtraject ook aan mezelf gaan werken. En daar zit ook een stukje assertiviteit bij. Ik denk maar zo je steekt er altijd wel iets van op. Succes met je keuze.
      Alle reacties Link kopieren
      Je moet er dan wel rekening mee houden dat je nieuwe assertieve gedrag een verwijdering veroorzaakt. Sommigen zullen zich niet prettig meer met je voelen maar dan zal je nieuwe vrienden moeten maken die daar geen probleem mee hebben. Dus je moet voorbereid zijn op eenzaamheid.

      Het was natuurlijk niet voor niets dat je tot dusverre voor onassertief gedrag koos.
      En als het vuur gedoofd is komen er wolven
      Alle reacties Link kopieren
      retrostar schreef:
      18-11-2017 08:32
      Je moet er dan wel rekening mee houden dat je nieuwe assertieve gedrag een verwijdering veroorzaakt. Sommigen zullen zich niet prettig meer met je voelen maar dan zal je nieuwe vrienden moeten maken die daar geen probleem mee hebben. Dus je moet voorbereid zijn op eenzaamheid.

      Het was natuurlijk niet voor niets dat je tot dusverre voor onassertief gedrag koos.

      Dit inderdaad. Assertiviteit is overrated.
      Alle reacties Link kopieren
      Hoezo komen ze bij jou voor iets?

      Ik word zelf mondiger als ik weet waar ik over praat en anders ga ik vragen bij diegene waarvan ik verwacht en of weet dat hij of zij het zou moeten weten.

      Kennis vergaren dus.
      die ik wilde bestaat al...
      Alle reacties Link kopieren
      retrostar schreef:
      18-11-2017 08:32
      Je moet er dan wel rekening mee houden dat je nieuwe assertieve gedrag een verwijdering veroorzaakt. Sommigen zullen zich niet prettig meer met je voelen maar dan zal je nieuwe vrienden moeten maken die daar geen probleem mee hebben. Dus je moet voorbereid zijn op eenzaamheid.

      Het was natuurlijk niet voor niets dat je tot dusverre voor onassertief gedrag koos.
      Het is vaak niet assertiviteit die verwijdering veroorzaakt, maar agressiviteit. Op de schaal van inassertief, assertief, agressief slaan mensen vaak wat door van het ene naar het andere uiterste als ze aan het leren en oefenen zijn. Naarmate de tijd vordert, belanden ze vaak pas meer in het midden. Ze oefenen meestal eerst met het aangeven wat ze denken / willen / zeggen op zich, en pas daarna komt er ruimte voor hoe die boodschap het best gebracht kan worden.

      Je ziet dat ook vaak bij mensen die bijvoorbeeld bezig zijn met leren “nee” te zeggen. Eerst is alles ja, dan wordt alles nee, en uiteindelijk komt er pas een balans met soms ja en soms nee.
      Alle reacties Link kopieren
      Doreia heeft gelijk. Jij lijkt me een typische introvert en daar is helemaal niets mis mee. Je hoeft niet te 'veranderen' maar je kunt er wel mee leren omgaan. Ik denk dat deze site een feest van herkenning voor je is: https://desuccesvolleintrovert.nl/. Ook voor cursussen!

      (Ik heb geen aandelen, maar wel veel gehad aan de tips op de site)
      Ik vind hier dingen van.

      Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
      Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

      Terug naar boven