Werk & Studie alle pijlers

Problemen met de baas.

17-11-2017 23:19 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enkele tijd werk ik bij een klein bedrijf.
Het is geen droombaan, maar over het algemeen heb ik het mijn zin.

Nooit problemen, enkele maanden geleden heb ik kritiek gekregen op mijn werkhouding op een specifieke dag, dit heb ik opgepakt en ik was in de veronderstelling dat ik mijn werk verder naar tevredenheid uitvoerde.

Nu heb ik, voor mij uit het niets, een mail ontvangen waarin mij in formele toon wordt gewezen op tekortkomingen. Naar de hierboven genoemde kritiek wordt gerefereerd als een functioneringsgesprek en of ik kenbaar wil maken of ik een andere baan ga zoeken.

Zelf heb ik dit 'functioneringsgesprek' niet ervaren als een functioneringsgesprek, maar als vluchtig en informeel. Over het algemeen is het contact met mijn baas vrij informeel en bestaat dit ook buiten werk.

De toon en aanpak zijn voor mij nieuw, en dit alles valt me nogal rauw op mijn dak, ook omdat ik morgen gewoon weer op mijn werk moet verschijnen. :(

What to do?
Alle reacties Link kopieren
Een opmerking tussendoor is geen functioneringsgesprek. Van een functioneringsgesprek ontvang je een verslag en zowel werkgever en werknemer tekenen deze.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Van een functioneringsgesprek moet er een door jou ondertekend gespreksverslag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een vast contract?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Mocht dat wel zo zijn:

Niet reageren op de mail, morgen gewoon naar het werk, niets zeggen over de mail, niet inhoudelijk reageren op het moment dat werkgever er wel over begint. Mocht dat gebeuren dan alleen melden dat jij zult meenemen wat er gezegd wordt. Echt niets tekenen, nergens op ingaan en je niet laten verleiden tot bevestiging van op dat moment (wellicht) logische beredeneringen. Daarna maandag direct door naar de juridische bijstand.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Als een tijdelijk contract op het einde loopt dan heb je weinig te vinden en willen. Dan is deze mail een indicatie dat ze het contract dus niet zullen gaan verlengen. Dan stopt de samenwerking op de einddatum genoemd in het tijdelijke contract. Dan nog zou ik dus niet op die mail reageren, morgen vanzelfsprekend gaan werken en alsnog het gesprek vermijden. Gewoon door werken tot de einddatum, mijn spullen pakken de deur achter me dicht trekken en verder gaan met mijn leven. Want in een klein bedrijf, zo vanuit het niets mailen dat je niet functioneert en vragen of je wil aangeven dat je gaat solliciteren komt op mij vrij vreemd over. Van mij zouden ze echt niets horen.
enn wijzigde dit bericht op 17-11-2017 23:39
55.56% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad een vast contract. Maar wat moet ik bij het juridisch loket?
Mijn eerste intuïtie is als een gek een andere baan gaan zoeken. Maar ik ben ook wel erg gekwetst door de aanpak en zou ook wel rustig om tafel willen. Al wil ik er hierna denk ik niet meer blijven werken.
Je bent erg vaag. De kritiek op je werkhouding die bepaalde dag, wat was dat voor kritiek?
De tekortkomingen waar ze je op wijzen, welke zijn dat?

Maar hoe dan ook, als je nu niks zegt, veranderd er niks. Dus stap morgen naar je baas, en zeg dat het een en ander nogal rauw op je dak is gevallen omdat je je er niet echt van bewust bent en graag wilt weten hoe je het een en ander kunt veranderen.
Alle reacties Link kopieren
roadcat schreef:
17-11-2017 23:35
Ik heb inderdaad een vast contract. Maar wat moet ik bij het juridisch loket?
Mijn eerste intuïtie is als een gek een andere baan gaan zoeken. Maar ik ben ook wel erg gekwetst door de aanpak en zou ook wel rustig om tafel willen. Al wil ik er hierna denk ik niet meer blijven werken.
Ik zou dus eerst juridische info inwinnen voordat je een gesprek aangaat. Echt. Zeker als je voor jouw gevoel vanuit het niets deze mail krijgt met daarin een referentie aan een niet bestaand functioneringsgesprek en de vraag of je wilt laten weten dat je verder op zoek gaat terwijl je een vast contract hebt.

Eerst dus zeker weten wat je wel en niet kunt zeggen voordat je de zoals Joni al aangeeft wel de samenwerking zoekt. Eerst met een juridisch onderlegde adviseur praten want die stap is in mijn ogen echt een logisch gevolg van een mail met deze inhoud.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd afgesnauwd door mijn baas naar aanleiding van een gebeurtenis op werk waar ik niet bij betrokken was.
De daaropvolgende werkdag kreeg ik te horen dat ik zulke voorvallen niet persoonlijk moet nemen en dat ik die dag een chagrijnige houding had.

Mijn tekortkomingen zijn dat ik te veel fouten maak en dat mijn baas het moeilijk vind mij aan te sturen. Als we wat uitspattingen van mijn baas in the heat of the moment buiten beschouwing laten is het best gemoedelijk op de werkvloer. Ik ben vrij verstrooid, ook in mijn werk, maar dit is niet toegenomen. Er is in mijn werk en in de omgang vrijwel niets verandert, juist daarom kwam het als een verrassing.
Alle reacties Link kopieren
Jij reageert (logisch hoor) op persoonlijk- en gevoelsniveau. Maar hij stuurt jou wel een mail op zakelijk niveau. Eerst je shit op orde voordat je gaat praten. Anders blijkt het persoonlijke gesprek dat jij morgen denkt aan te gaan, misschien overmorgen een officieel functioneringsgesprek te zijn geweest, inclusief verslag. En dan heb jij jouw juridische positie wellicht zelf in gevaar gebracht.

Wat je ook doet, niet via mail reageren, niets tekenen en wel werken en je focussen.
enn wijzigde dit bericht op 18-11-2017 00:00
13.09% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je naar tevredenheid werken als je veel fouten maakt?
Weet natuurlijk niet hoelang je er werkt maar aangezien je een vast contract hebt , neem ik aan dat het wel al een tijdje is.

Ben je verder vaker aangesproken op je fouten? Dit kan natuurlijk een aanleiding tot deze mail.
Wat overigens niet klopt dat ze refereren naar een functioneringsgesprek wat er niet officieel is geweest.
Ik herken heel veel Roadcat. Bij mij speelden onzekerheid, bloedarmoede (ga eens langs de huisarts en geef aan dat je zoveel vergeet, dat kan allerlei oorzaken hebben.) en dingen persoonlijk oppakken mee. En het vervelende is dat het je niet verder brengt, en stel dat je met dezelfde houding aan een nieuwe baan begint, dat tref je het daar weer. dus je moet je eigen houding eens onder de loep nemen, en dat bedoel ik niet rot, en kijken hoe je dingen kunt veranderen. Als je dingen vergeet, is het dan niet een idee om het op te schrijven? En kijk eens op google en youtube naar assertief zijn, een andere manier van reageren. Het zijn allemaal dingen die je kunnen helpen.
Je hebt een vast contract ?

Dan moet jij je niet druk maken.

Dan moet je je baas ( wat een !@#baggerterm trouwens want alleen honden hebben bazen) laten zweten want zo te lezen wil ie van je af.

Nergens op reageren, gewoon je werk doen en nergens mee akkoord gaan.

Ofwel, het balletje bij hem laten.
Contact met je baas buiten werk? Is er wellicht iemand die dit niet ok vindt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet in je schulp kruipen, maar je baas open tegemoet treden. Zeker ook op dezelfde formele toon op die e-mail reageren, maar wel professioneel. Schouders rechten en met professionele houding aan het werk blijven.

Verder vanaf nu alles goed gaan documenteren voor jezelf wat wanneer is gebeurt, zodat jij ook een dossier hebt van de gebeurtenissen. Je werkgever lijkt al bezig te zijn met dossieropbouw voor ontslag.

Zorg ervoor dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt of lid van bent van vakbond, of sluit deze af/ wordt lid. Zou je nog weleens hard nodig kunnen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven