Werk & Studie alle pijlers

Waar pedagogische wetenschappen studeren?

19-11-2017 10:35 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
X
anoniem_359084 wijzigde dit bericht op 01-08-2018 12:49
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar de open dagen toe, en loop eens een dagje mee. Dan zie je hoe de opleiding nu is, en niet horen hoe de opleiding 5 of 10 jaar geleden is.

Kijk niet alleen naar de inhoud van de opleiding. Maar ook naar de opbouw, wat voor lezen, workshops, projecten, zelfstudie je moet doen. En hoe is het studentenleven. Wil / moet je op kamers, is dit makkelijk te regelen? Of blijf je thuis wonen, en hoe makkelijk is het OV?

Wat zoek je verder, behalve de inhoud van de studie, in het studentenleven? Bijbanen, sporten, studieverenigingen, studentenverenigingen, etc.

Ken je oud schoolgenootjes die in Nijmegen of Rotterdam studeren? Wat vinden zij van de universiteit en de stad?

Het gaat altijd om het hele plaatje. De studie kan top zijn, maar wanneer jij je niet thuis voelt op die universiteit en de stad vreselijk vindt, dan gaat het niet worden. Net zo min als een top stad en een vreselijke studie..
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Rotterdam heeft probleemgestuurd onderwijs, dat is heel anders dan hoe het bijvoorbeeld in Leiden is. Dus kijk welk systeem het beste bij je past.
En ga inderdaad meelopen, sfeer proeven, kijken hoe er les wordt gegeven, kies voor de stad waar jij je prettig voelt. Zelf studeer ik in Leiden en vind ik dat helemaal geweldig en ik zou absoluut niet in Rotterdam willen studeren, maar ik heb ook vrienden voor wie het tegenovergestelde geldt.
Ik zou ook zeggen meelopen en sferen proeven!
Ik heb zelf pwo gedaan in Nijmegen, maar das al 8 jaar geleden dus het zal ongetwijfeld erg veranderd zijn! Vind Nijmegen wel een hele gemoedelijke en fijne stad maar das voor iedereen verschillend natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel voor de reacties! Ik ga zeker is een dagje meelopen of proefstuderen bij de univsersiteiten😊
Alle reacties Link kopieren
Is daar wel werk in?
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
24-11-2017 07:07
Is daar wel werk in?
Ja, er is werk in te vinden😊
Bij de open dag zeiden ze dat 95% van de leerlingen binnen 2 maanden na het slagen al werk hadden. Dit komt omdat je vaak ook op de plek waar je stage hebt gelopen, kan blijven werken. Soms is dit wel op HBO niveau, maar men ziet dat 70% na een half jaar werk heeft op universitair niveau.
Nou.. das volgens mij echt wat minder rooskleurig in de realiteit..
In de praktijk willen ze big- geregistreerde hulpverleners en das na deze opleiding nog een opleiding van twee jaar (nu alleen nog Gz-psycholoog, in de toekomst mogelijk ook orthopedagoog generalist), waarbij je eerst relevante werkervaring moet hebben. De opleidingsplekken zijn schaars.
Om als orthopedagoog/ basispsycholoog aan de slag te komen, is verdomd ingewikkeld.

Ik ben 8 jaar geleden afgestudeerd met nog 7 vriendinnen. We werken nu met z'n 4 en op niveau.
anoniem_357263 wijzigde dit bericht op 25-11-2017 14:30
13.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote=Moonlightx post_id=27819706 time=1511503938 user_id=359084]
Ja, er is werk in te vinden😊
Bij de open dag zeiden ze dat 95% van de leerlingen binnen 2 maanden na het slagen al werk hadden. Dit komt omdat je vaak ook op de plek waar je stage hebt gelopen, kan blijven werken. Soms is dit wel op HBO niveau, maar men ziet dat 70% na een half jaar werk heeft op universitair niveau.


Ik wil je niet teleurstellen, maar ervaring leert mij dat je nooit op informatie van je nieuwe studieadres moet afgaan als het om baankansen gaat!
Moonlightx schreef:
24-11-2017 07:12
Ja, er is werk in te vinden😊
Bij de open dag zeiden ze dat 95% van de leerlingen binnen 2 maanden na het slagen al werk hadden. Dit komt omdat je vaak ook op de plek waar je stage hebt gelopen, kan blijven werken. Soms is dit wel op HBO niveau, maar men ziet dat 70% na een half jaar werk heeft op universitair niveau.
Haha! Hier geloof ik helemaal niks van.
Maar geen reden om niet te beginnen hoor. Tegen de tijd dat je klaar bent ben je zo'n 5 jaar verder vanaf nu en het trekt weer aan.
Alle reacties Link kopieren
Jammer om te horen dat er niet zo veel banen zijn en je niet snel werk krijgt. Dit weerhoud mij er echter niet van om mijn droom te volgen :) Bedankt voor alle reacties! x
To, klopt helaas weinig van het banenperspectief. Ik zit in het werkveld en weinig mensen hebben snel een Wo functie en voor HBO heb je met de komst van het SKJ niet de geschikte papieren en dus veel minder kans op baan.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alles gelezen maar ik weet dat het doen van een Phd bij pedagogische wetenschappen in Leiden niet leuk is.

De bedrijfspsycholoog heeft gewoon serieus aan de bel getrokken bij de media omdat het daar zo uit te hand liep met de stress en ook intimidatie van leidinggevenden etc

Ik zeg het maar even als waarschuwing

Misschien is de bachelor/master wel hee l leuk
groetjes, slagtandje
Een PhD is heel specifiek, dus ik zou naar aanleiding van die situatie niet de hele faculteit afschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Moonlightx schreef:
24-11-2017 07:12
Ja, er is werk in te vinden😊
Bij de open dag zeiden ze dat 95% van de leerlingen binnen 2 maanden na het slagen al werk hadden. Dit komt omdat je vaak ook op de plek waar je stage hebt gelopen, kan blijven werken. Soms is dit wel op HBO niveau, maar men ziet dat 70% na een half jaar werk heeft op universitair niveau.
:rofl: :rofl: :rofl:

Ja, 95% van de leerlingen heeft werk: bij de supermarkt of vrijwilligerswerk. Geen fatsoenlijke fulltime baan met bijbehorend salaris. Ik studeer zelf PW en ken een hoop oud-studenten die 5 jaar na afstuderen nog steeds geen volwaardige baan hebben. Zij hebben werk ver onder het niveau, of tegen alleen een stagevergoeding.

Er is wel werk in te vinden hoor, maar het hangt er wel heel erg vanaf welke richting je op gaat en hoe je cv eruit ziet. Als je in dit werkveld een baan wilt vinden zul je voor een heel goed cv moeten zorgen met veel ervaring dmv vrijwilligerswerk en stages.
Alle reacties Link kopieren
Neemt echter niet weg dat ik het een fantastische opleiding vind :heart:
Wat ik er hierna mee ga doen zie ik dan wel, ik wil waarschijnlijk toch op hbo ipv wo niveau gaan werken en heb een vrij goed cv dus maak me niet al te druk.

Ik weet niet hoe het voor deze opleiding zit, maar ik hoor wel dat de Erasmus universiteit een regel heeft dat je in het eerste jaar alle vakken moet halen en dat dit voor veel studenten (vooral net van de middelbare) toch erg lastig is. Als je ook maar 1 studiepuntje mist moet je ergens anders opnieuw beginnen. Wel iets om rekening mee te houden misschien.
Alle reacties Link kopieren
slagtandje schreef:
28-11-2017 19:33
Heb niet alles gelezen maar ik weet dat het doen van een Phd bij pedagogische wetenschappen in Leiden niet leuk is.

De bedrijfspsycholoog heeft gewoon serieus aan de bel getrokken bij de media omdat het daar zo uit te hand liep met de stress en ook intimidatie van leidinggevenden etc

Ik zeg het maar even als waarschuwing

Misschien is de bachelor/master wel hee l leuk
Dat was voornamelijk een heel gedoe over wie credits krijgt voor onderzoek dat is gedaan, daar zijn toen ook mensen voor ontslagen. Als gewone bachelorstudent merk je er nu helemaal niets van :)
mimarr schreef:
29-11-2017 10:17
Neemt echter niet weg dat ik het een fantastische opleiding vind :heart:
Wat ik er hierna mee ga doen zie ik dan wel, ik wil waarschijnlijk toch op hbo ipv wo niveau gaan werken en heb een vrij goed cv dus maak me niet al te druk.
Check site skj even (moet je bij de meeste organisaties lid van zijn), want ook als Wo op hbo niveau werken is niet meer zo eenvoudig te realiseren. En terecht want daar zijn de hbo-ers voor, maar dat is niet waar ik nu op doel.
Alle reacties Link kopieren
mimarr schreef:
29-11-2017 10:17
Neemt echter niet weg dat ik het een fantastische opleiding vind :heart:
Wat ik er hierna mee ga doen zie ik dan wel, ik wil waarschijnlijk toch op hbo ipv wo niveau gaan werken en heb een vrij goed cv dus maak me niet al te druk.

.
waarom kies je dan niet voor een vergelijkbare HBO opleiding?
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
29-11-2017 11:49
waarom kies je dan niet voor een vergelijkbare HBO opleiding?
Omdat ik die manier van onderwijs vreselijk vind. Het karakter vind ik veel te schools en het niveau veel te oppervlakkig. Ik heb uitdaging nodig, wil graag diep op de stof in en daar past WO beter bij. Omdat ik vooralsnog denk een hbo functie leuker te vinden (heb werkervaring op hbo niveau in dit werkveld) heb ik in eerste instantie ook voor een hbo opleiding gekozen, maar zoals ik al vreesde vond ik dat echt verschrikkelijk. Nu op het WO zit ik echt op mijn plek, dit sluit veel beter aan bij mijn vaardigheden en interesses :). Misschien dat ik later wel werk op WO niveau zoek hoor, dat weet ik nu nog niet zeker. Maar ik kijk liever naar wat ik leuk vind zonder daarbij te letten op welk niveau daar bij hoort. Dan is de kans op een baan later ook groter dan wanneer ik alleen zoek naar WO werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven