Werk & Studie alle pijlers

Klasgenoot/vriendin?

20-11-2017 03:35 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen sep. begonnen met een opleiding aan het hbo. Een vriendin van mijn vorige opleiding ook en wij zitten toevallig in dezelfde klas. Ook in hetzelfde projectgroepje. Ik en zij en twee andere meiden. Tot nu toe geen problemen. Afgelopen dinsdag had ik mij verslapen omdat ik ziek was heel de nacht. Die vriendin van mij appt mij en zegt waar ben jij...ik zeg ik ben ziek en had me verslapen. Ik ga het niet halen vandaag meer. Waardoor zei mij later appt en belt want blijkbaar hadden wij een vergadering waar ik niks van wist. De vergadering is niet verplicht en er werden fouten besproken in het groepsverslag. Mijn gedeelte in het verslag was goed..voldoende dus en die van die andere twee meiden niet. Wij hadden dus door hun een onvoldoende gescoord. Ik had al eerder aan hun gemeld om de opdrachten eerlijk te verdelen dat hadden ze dus niet gedaan...ze hadden teveel op hun genomen. Dus ja een onvoldoende voor hun.ik ga sowieso niet hun fouten verbeteren tijdens een vergadering...die vriendin van zet mij in de spotlight in de gezamenlijke groepsapp. 'ja je hebt je niet afgemeld, waarom is dat blabla" . Ik had mij wel afgemeld bij haar. Raar dat ze ineens doet alsof ze niks vanaf weet? Vervolgens moesten wij die dag ook nog een opdracht inleveren, ik had voor mijn gedeelte tot 24:00 snachts de tijd om het in te leveren. Ik vond het een moeilijke verslag en begreep er niet zoveel van. Ik had er echt moeite mee en die vriendin van mij moest alles van ons inleveren...zij stopt druk op mij en zegt heel de tijd ja dan verwacht ik het, halloooo waar ben je mee bezig, ik heb nog andere dingen te doen blabla...zegt ja ik lever het alvast in. Zonder mijn gedeelte. Nu lijkt het alsof ik slecht aan het werk ben en zij niet. Ik vind het jammer dat zij mij zo onderuit probeert te halen en heb ook geprobeerd om niet meer met haar hierover te hebben tot morgen. Er is dus een vergadering gepland voor de samenwerking beoordeling. Ik heb ook besloten om afstand te nemen als vriendin van haar want ik vind dit echt een naaistreek. Ze hoefde er niet mee te bemoeien als vriendin van mij en ze kent mij ook wat langer. Ook heb ik persoonlijke dingen verteld over mij en is zij een aantal keer hier komen slapen. Wie zit er nou fout, zij of ik?
Alle reacties Link kopieren
Antwoord : zij. En nu? Blijf je toch vrirndinnen?
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ycjoo- schreef:
20-11-2017 03:49
Antwoord : zij. En nu? Blijf je toch vrirndinnen?
Nee
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dat je niet van de vergadering wist?

Als ik het goed begrijp wachtte je tot het allerlaatste moment met het maken van jouw deel?
Waarom ben je er dan niet eerder aan beginnen?
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
20-11-2017 03:58
Hoe komt het dat je niet van de vergadering wist?

Als ik het goed begrijp wachtte je tot het allerlaatste moment met het maken van jouw deel?
Waarom ben je er dan niet eerder aan beginnen?
was op werk die dag. kon pas om 6 beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Liliana321 schreef:
20-11-2017 04:06
was op werk die dag. kon pas om 6 beginnen.
Maar een paar dagen eerder bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je beter kunt werken aan je eigen gedrag en instelling dan alleen maar naar de ander te wijzen. Je hebt zelf ook fouten gemaakt. Neem daar gewoon je verantwoordelijkheid voor en zorg dat je de volgende keer beter op de hoogte bent, beter communiceert of je afwezigheid en beter jouw deel van het werk plant, zodat ze niet op je hoeven te gaan zitten wachten.

De vraag wie er fout zit, lijkt me niet zo relevant. Tenzij je uit bent op ruzie en het op de spits wil drijven, dan zit zij alleen maar fout en dan heb jij voor al je eigen gedrag natuurlijk alleen maar volstrekt legitieme redenen. Maar dat zou ik nogal onvolwassen vinden en onwaar. Want je hebt zelf ook gewoon de nodige steken laten vallen.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
20-11-2017 04:11
Maar een paar dagen eerder bijvoorbeeld?
nee ik moest een verslag aansluiten op een ander verslag van die vriendin van mij en die was op dezelfde dag gestuurd
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
20-11-2017 04:14
Ik denk dat je beter kunt werken aan je eigen gedrag en instelling dan alleen maar naar de ander te wijzen. Je hebt zelf ook fouten gemaakt. Neem daar gewoon je verantwoordelijkheid voor en zorg dat je de volgende keer beter op de hoogte bent, beter communiceert of je afwezigheid en beter jouw deel van het werk plant, zodat ze niet op je hoeven te gaan zitten wachten.

De vraag wie er fout zit, lijkt me niet zo relevant. Tenzij je uit bent op ruzie en het op de spits wil drijven, dan zit zij alleen maar fout en dan heb jij voor al je eigen gedrag natuurlijk alleen maar volstrekt legitieme redenen. Maar dat zou ik nogal onvolwassen vinden en onwaar. Want je hebt zelf ook gewoon de nodige steken laten vallen.
Dit is niet de eerste keer dat zij zoiets flikt. Dit doet ze vaker.
*Beeldig* schreef:
20-11-2017 04:14
Ik denk dat je beter kunt werken aan je eigen gedrag en instelling dan alleen maar naar de ander te wijzen. Je hebt zelf ook fouten gemaakt. Neem daar gewoon je verantwoordelijkheid voor en zorg dat je de volgende keer beter op de hoogte bent, beter communiceert of je afwezigheid en beter jouw deel van het werk plant, zodat ze niet op je hoeven te gaan zitten wachten.

De vraag wie er fout zit, lijkt me niet zo relevant. Tenzij je uit bent op ruzie en het op de spits wil drijven, dan zit zij alleen maar fout en dan heb jij voor al je eigen gedrag natuurlijk alleen maar volstrekt legitieme redenen. Maar dat zou ik nogal onvolwassen vinden en onwaar. Want je hebt zelf ook gewoon de nodige steken laten vallen.
Dit.
In een projectgroep op het hbo ben je gezamenlijk verantwoordelijk voor het resultaat. Tuurlijk verdeel je de taken, maar dat betekent niet dat jij helemaal nergens verantwoordelijk voor bent behalve jouw eigen stukje. Dat is nou net de essentie van samenwerken. Ik vind je erg negatief en verongelijkt overkomen. Maar je doet er zelf ook te weinig aan om de samenwerking goed te laten verlopen. En dat is wel belangrijk, want als je later gaat werken kun je met een houding zoals de jouwe ook niet aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Hmm... Het klinkt alsof je niet doorhebt dat een groep samen 1 product neer moet zetten. En gebeld worden door anderen omdat je afwezig bent is natuurlijk geen afmelden.
Alle reacties Link kopieren
Dit heb ik laatst mijn 13-jarige dochter duidelijk gemaakt. Ze was ziek geweest en had niet mee kunnen doen met een groepsopdracht. Ze zou daarom een ander deel van de opdracht in haar eentje thuis maken, maar het bleek veel te veel te zijn en heel moeilijk en tot overmaat van ramp was er ook nog een deel niet opgeslagen. In plaats van meteen aan de bel te trekken, wachtte ze tot het laatste moment en wilde/kon niemand haar meer helpen. Rot voor haar, maar ze had het wel een beetje aan zichzelf te danken.

Bij jou heb ik hetzelfde idee. Ook al was je ziek, je had gewoon op tijd de wekker kunnen zetten of je meteen ziek kunnen melden. Je had daarnaast gewoon eerder moeten beginnen met jouw deel. En ik neem aan dat jij ouder bent dan 13 en dat je dit heel goed zelf had kunnen bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Serieus? Je klinkt erg onvolwassen.
Liliana321 schreef:
20-11-2017 03:35
Nu lijkt het alsof ik slecht aan het werk ben en zij niet. Ik vind het jammer dat zij mij zo onderuit probeert te halen en heb ook geprobeerd om niet meer met haar hierover te hebben tot morgen. Er is dus een vergadering gepland voor de samenwerking beoordeling. Ik heb ook besloten om afstand te nemen als vriendin van haar want ik vind dit echt een naaistreek. Ze hoefde er niet mee te bemoeien als vriendin van mij en ze kent mij ook wat langer. Ook heb ik persoonlijke dingen verteld over mij en is zij een aantal keer hier komen slapen. Wie zit er nou fout, zij of ik?
Vreemd dat je er zoveel moeite mee hebt als je zo behandeld wordt. Zelf had je er voor die tijd totaal geen moeite mee om de andere twee op een dergelijke manier te behandelen. Wel goed dat ze dit gedaan hebben, zodat je misschien voortaan beseft dat samenwerken ook echt samenwerken inhoudt.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 20-11-2017 18:21
1.33% gewijzigd
Zit jij op het hbo? Dit stuk lijkt meer geschreven door iemand van een jaar of 12......
Waarom meld je je niet af in de groepsapp? Dat je vriendin weet dat je ziek was die dag betekent niet dat zij jou hoeft af te melden bij die andere twee, dat hoor je gewoon zelf te doen.

Om wat voor fouten gaat het? Waarom zou jij die niet verbeteren? Het is jullie groepsopdracht, hun fouten zijn dus ook gewoon jouw fouten. Als het om taal-, spelling- of grammaticafouten gaat zou ik nog een vijfde persoon in de arm nemen trouwens. Het Nederlands uit de OP is geen hbo-niveau.
Alle reacties Link kopieren
Je zit toch in een groep om elkaar te helpen en samen de eind streep te halen. Je had sowieso al minder werk gedaan. Het gaat er niet om dat jouw deel goed is. Het gaat erom dat alle delen samen goed genoeg zijn. Later in het bedrijfsleven kun je hier ook niet mee wegkomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt tijd dat jullie eindelijk eens leren om afspraken te maken en je daar aan te houden.

Neem je verantwoordelijkheid en leer beter plannen.

Jullie zijn allemaal verantwoordelijk voor het project. Elkaar helpen en ondersteunen hoort daarbij.

Oh ja, volgende keer in de groepsapp schrijven dat je ziek bent, en de verantwoordelijkheid hiervoor niet afschuiven op een medestudent.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Beiden zijn jullie onhandig bezig. En eigenlijk gewoonweg de hele groep. Ik interpreteer de OP als volgt:
- niet bekend met in groepen werken, als in afspraken maken, het uitspreken van elkaars verwachtingen, het formuleren van een gezamenlijk doel, het maken van een gezamenlijk stappenplan en bijbehorende 'consequenties' als het niet gebeurt.
- niet goed in elkaar aanspreken
- niet goed in time management en proces/projectmanagement
- niet goed in het nemen van de eigen verantwoordelijkheid (ik kan er niets aan doen want ik moest wachten op de ander, ik moest werken, zij doet dit vaker...)
Wake up: je basis is nu onderwijs. Met de instelling ben je een contract aangegaan. Als het oké is voor jou om werk voorang te geven, dan is dat jouw keuze. Als dat ervoor zorgt dat de groepsopdrachten niet behaald kunnen worden, of dat je teamgenoten niet verder kunnen, dan ben jij degene die de boel saboteerd.
Daarnaast kies je ervoor om vriendinnen met haar te zijn (En ik lees dat jullie beiden onbetrouwbaar en respectloos naar elkaar zijn, waarom jullie jezelf vriendinnen noemen is mij dan ook een raadsel.) En jezelf profileren en meer ruimte geven omdat 'er bij anderen fouten in zaten en bij mij niet', is nogal uhh neerbuigend. Net als 'ik ga toch geen fouten van een ander corrigeren...' Maw jij bent zelf een hele slechte teamspeler en legt de schuld bij de ander. Helaas voor jou mag je nog een paar jaar werken in teams en ben je dus van je teamgenoten afhankelijk en zij van jou.

Gelukkig zitten jullie nog op school, da is dé plek om dit allemaal te leren. Dus gun jezelf en de groep het succes dat falen je kan brengen en ga de volgende groepsopdracht anders te werk.
Alle reacties Link kopieren
Liliana321 schreef:
20-11-2017 04:29
Dit is niet de eerste keer dat zij zoiets flikt. Dit doet ze vaker.

En dit is serieus jouw (enige) reactie op de steengoede post van beeldig? Hoe krijg je het je toetsenbord uit :facepalm: . Doe eens een cursusje zelfreflectie zou ik zeggen.
Hai Nicole. :bye: Had jij geen ban?
Mijn ervaring is dat er vriendinnen zijn waar je niet mee kunt samenwerken als het om school gaat, en klasgenoten waar je prima mee kunt samenwerken maar geen vrienden mee bent. Moraal van het verhaal, zonde als je hierdoor je vriendschap weggooit. Ik zou gewoon besluiten niet meer samen te werken. Het is ook makkelijker om duidelijk te zijn in verwachtingen en elkaar op verantwoordelijkheden aanpreken als je geen vriendinnen bent. Door jou houding lijkt me samenwerken met niet-vriendinnen een uitstekend plan voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Op het HBO leer je om elkaar aan te spreken, in samenwerking dingen te maken ipv ieder een eigen deel, en aan zelfreflectie te doen. Ik denk dat jij van alledrie de zaken nog wat te leren hebt. Je 'vriendin' lijkt vooral hard aan het eerste te werken.
Alle reacties Link kopieren
Je weet zeker dat je op het HBO zit?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
20-11-2017 14:54
Op het HBO leer je om elkaar aan te spreken, in samenwerking dingen te maken ipv ieder een eigen deel, en aan zelfreflectie te doen. Ik denk dat jij van alledrie de zaken nog wat te leren hebt. Je 'vriendin' lijkt vooral hard aan het eerste te werken.
Ik begrijp dat wel...maar ze moet er niet mee bemoeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven