Werk & Studie alle pijlers

1 jaar middelbare school in het buitenland

20-11-2017 13:28 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit in VWO en het lijkt mij ontzettend leuk om voor een jaar in het buitenland naar school te gaan. Heeft iemand anders daar ook ervaring mee of misschien tips? Zijn er ook andere mogelijkheden dan bij een gastgezin te wonen?

Canada, Australië of USA lijken mij erg leuk, maar ik sta ook open voor andere landen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met middelbare school in het buitenland maar wel met een jaar in het buitenland studeren. Als je de kans hebt zou ik het altijd doen. Je leert er onwijs veel van. Volgens mij loop je met de middelbare school wel het risico dat je een jaar langer naar school moet omdat onderwijssystemen niet altijd op elkaar aansluiten. Je kan er ook voor kiezen om na de middelbare school een jaar naar het buitenland te gaan voor een talenstudie. Dat kan je regelen via bijvoorbeeld Studytravel of Don Quijote en er zijn relatief veel jongeren die hier na de middelbare school voor kiezen als tussenjaar. Plus dat het altijd handig en goed op je CV staat als je een extra taal goed spreekt. Je kan zo'n schooljaar namelijk afsluiten met een soort van staatsexamen. Je kan er voor kiezen om in een gastgezin te zitten of op kamers (of beide, eerst gastgezin en daarna op kamers).
Alle reacties Link kopieren
AFS is een betrouwbare organisatie hierin. Ik zou daar eens op de site kijken en je vragen stellen. Ik ken iemand die al een aantal gastkinderen gehad heeft en zijn eigen kind is ook via AFS een jaar weg geweest.
Alle reacties Link kopieren
In Amerika kun je een jaar highschool doen, je kunt in de zomer mee op zomerkamp of je gaat als aupair naar Amerika. Een talencursus krijg je er dan meestal bij.

Een vriendin van mij heeft op haar 16e een jaar highschool gedaan. Een ervaring om nooit te vergeten en contacten voor het leven opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Hou er wel rekening mee dat als je een jaar highschool doet, je meestal dat jaar over moet doen als je weer terug komt op het vwo. Je doet dus een jaar langer over je vwo dan. Als het echt een jaar tussen je vwo door is, zijn er waarschijnlijk niet zo veel andere mogelijkheden dan in een gastgezin. De organisaties die dit soort dingen regelen vinden het niet zo'n goed idee om bv een 15 jarige op zichzelf te laten wonen. En je ouders wellicht ook niet.

Daarnaast is het heel erg duur. Dus tenzij je hele rijke ouders hebt, zou ik ook eens gaan denken over een plan om het te betalen.

Het is zeker heel leuk, en leerzaam, maar het vraagt wel behoorlijk wat voorbereiding. Ik zou dus vooral zo veel mogelijk informatie opvragen bij organisaties die dit soort dingen regelen en al vast gaan werken om te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er al goed over na aan het denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ondertussen alweer 20 jaar geleden een jaar naar de Verenigde States geweest met AFS en zal het iedereen aanraden. Ik heb het gedaan na de MAVO en een super jaar gehad. Sowieso dat jet daarna vloeiend Engels spreekt wat altijd handig is, en daarnaast moest ik op school daar om een diploma te halen alle pretvakken doen, dus ik had fotografie, sieraden maken, tennis, kookles etc. De soort vakken die je in Nederland niet hebt en ik dus miste voor het diploma. Het was echt een super ervaring. Het is zeker niet goedkoop maar wat je er voor terug krijgt is het dubbel en dwars waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf niet voor highschool gaan als je VWO doet. Misschien sixth form aan een Engelse kostschool?
bijvoorbeeld:
http://www.roedean.co.uk/Sixth-Form
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Yeah, gewoon doen. Je kunt het ook na het halen van je VWO-diploma doen, dat heeft vriendin van me gedaan. Staat goed op je CV hoor, jaar naar het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet lang geleden ook gedaan en het was een van de beste ervaringen die ik heb meegemaakt. Na dat jaar zul je superveel leuke vrienden en ervaringen hebben zoals, halloween, prom, elke vrijdag football wedstrijden en veel meer leuke dingen die je ook in films ziet. Het is een hele andere wereld. Iedereen is ook echt geïnteresseerd als je daar als buitenlander bent. Je moet sowieso via een organisatie gaan, dit heeft te maken met de green card die je moet regelen. Zelf ben ik via STS naar Amerika gegaan.

Het grote voordeel als je nu gaat en een jaar highschool doet, is dat je geen schoolgeld hoeft te betalen. Tijdens de uni heb ik ook de kans gekregen om 2 maanden naar Amerika te gaan, hier was ik net zoveel kwijt als voor dat hele jaar. En highschool is niet zo hard werken als college. Echt een aanrader!! Je kan mij eventueel een berichtje sturen als je meer wilt weten.
Ik heb het ook gedaan.
Hoe duur het is ligt ook echt aan het land waar je heen gaat. Voor sommige landen krijg je een beurs. USA is bv één van de duurste landen.
Ik heb een fantastisch jaar gehad. Heb als tussenjaar gedaan, wel een jaar 'kwijt' geraakt maar zoveel geleerd. Heb ook veel pretvakken gehad, kunst, sport, fotografie, filmografie. Niet in USA trouwens, wel heel erg goed Engels geleerd.
Ben met AFS gegaan. Later (en eerder) ook gastgezin geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven