Werk & Studie alle pijlers

Minder uren willen werken dan aangegeven staat

20-11-2017 15:20 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 leuke vacatures gezien waarin iemand gevraagd wordt voor 40 uur per week. Op zich is dit voor mij geen probleem. Ik werk al jaren 40 uur, maar ik zou nu juist graag 32-36 uur willen werken vanwege een aantal persoonlijke redenen (4 x 8 of 4 x 9).

Hoe pak ik dit aan? Is solliciteren dan bij voorbaat zinloos? Of geef je het in je brief aan? Of juist tijdens een gesprek (mocht je uitgenodigd worden)? Of is het echt not done?

Het gaat overigens om een kantoorfunctie en, zover ik in kan schatten, wordt er tijdens kantooruren gewerkt. Echter, bij mijn vorige werk (dezelfde branche) werkten medewerkers in die functie waarop ik nu wil solliciteren, ook weleens langer door of ze begonnen eerder, dus wellicht dat dat op een ander kantoor ook kan.

Alvast bedankt voor de adviezen :)
Alle reacties Link kopieren
vragen kan altijd, maar of dit lukt is wat anders. Ik ken kantoren die echt mensen voor 40 uur per week willen hebben. En bij verder gelijke kwaliteiten krijgt de persoon die 40 weer werken de baan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
36 uur is niet veel minder, ik zou gewoon solliciteren en het tijdens het gesprek, als je merkt dat het klikt, aangeven. Dan hoor je direct wel of het een dealbreaker is en waarom en kun je zelf ook oplossingen aandragen (zoals vanuit huis inloggen, afwijkende uren etc).

Vaak is die 40 uur in de advertentie maar gewoonte en is er best wat te regelen als ze geïnteresseerd zijn in jou. Maar daarvoor wil je jezelf dus wel laten zien tijdens een gesprek.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Niet geschoten is altijd mis.

Ik zou het gewoon proberen, hier zou er vast eea mogelijk zijn.

Op welk moment je er over wilt beginnen zou ik laten afhangen van de hardheid van je wens. Wil je sowieso een andere functie en liever met minder uren maar mocht dat niet kunnen ook wel voor 40 uur, dan zou ik er pas in het gesprek, of eventueel pas tijdens de arbeidsvoorwaardenbespreking over beginnen.

Wil je er echt niet werken als het niet met 32 of 36 uur kan of mag dan zou je het in de brief kunnen noemen.

En een kantoorfunctie: is het bijvoorbeeld een optie om wel 40 uur te werken als het deels vanuit huis zou kunnen oid?
Ik zou het in je brief al aangegeven. Sommige functies zijn echt alleen beschikbaar voor 40 uur. Als je dan pas tijdens je gesprek wat zegt over minder uur, zit je ieders tijd te verdoen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden. Zeer uiteenlopend :)

Of er een mogelijkheid is om een dag thuis te werken weet ik niet, ik kan me voorstellen van wel (als je ingewerkt bent). Dat was bij mijn vorige werk in elk geval wel zo voor die functie.

Ik heb er ook aan zitten denken om ze van te voren te bellen of te mailen, maar dan ‘gooi je je eigen ruiten misschien in’.

Moeilijk!
Alle reacties Link kopieren
Hoe graag wil je de baan en hoe erg is het als je mogelijk wel 40 uur zou moeten blijven werken? Bij direct aangeven dat je minder wilt werken is er namelijk een aardig risico dat je helemaal niet uitgenodigd wordt, bij later/niet aangeven is er een kans dat het niet gehonoreerd wordt. En bij de tussenvariant (ergens in een gesprek noemen) is het risico dat je ieders tijd verdoet.

Ik heb bij een functie van 36 uur pas na de sollicitatie, bij het bespreken van hoe en wat (wat allemaal niet zo officieel ging, geen echt arbeidsvoorwaardengesprek gehad o.i.d.) gevraagd of ik die 36 uur in 4 dagen zou mogen werken. Dat kon. Een paar maanden later 4 uur ouderschapsverlof aangevraagd, waardoor ik naar 32 uur in 4 dagen ging. En een half jaar daarna, toen ik een positieve evaluatie had gehad en zelf een goede inschatting kon maken van de tijd die de werkzaamheden kosten en het belang van mijn aanwezigheid, naar 28 uur gegaan (32 uur contract min 4 uur ouderschapsverlof), waarvan 3 dagen op kantoor en 4 uur thuis. Ik vraag me af of dit gelukt was als ik direct had gevraagd of ik maar 3 dagen + 4 uur thuis had kunnen werken. Dan hadden ze het wellicht te weinig gevonden, of ze hadden het op zich wel oke gevonden maar ik had misschien de indruk gewekt dat werktijden voor mij belangrijker zijn dan de inhoud. Het zal ook liggen aan de functie, die van mij was nieuw, waardoor destijds eigenlijk niemand nog goed kon inschatten hoeveel tijd het zou kosten.

Ik zou in ieder geval wel solliciteren, of je het nu al (direct) vraagt of niet. Tenzij het om een functie of een sector gaat waarbij ze heel star zijn in aanwezigheid lijkt het mij dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Als je graag wilt weten hoe ze over parttime werken denken maar niet het risico wilt lopen dat ze je erom afwijzen zou je ook een familielid/vriend kunnen vragen om te bellen met de vraag of de functie ook parttime uitgevoerd kan worden. Dan heb je alvast wat meer info (ook over of je het wel of niet al aan de orde zou moeten stellen en of het zin heeft om te solliciteren), terwijl ze niet bij jou alleen maar het plaatje 'o ja, dat was die parttime sollicitant' in hun hoofd hebben.
Alle reacties Link kopieren
M’n zusje heeft onlangs een baan gekregen die voor 32/40 uur was en ze maar +/_ 24 uur kan werken. Gewoon proberen!
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gewoon solliciteren en het iig niet vermelden in je brief. Dan heb je grotere kans dat je uitgenodigd wordt. Als er tijdens het gesprek een klik is (en ze kunnen zien hoe leuk jij bent) kun je aangeven dat je graag iets minder uren zou willen werken, meestal is dit wel mogelijk.

Ik heb zelf ooit pas bij het arbeidsvoorwaardengesprek gemeld dat ik 4 dagen wilde werken i.p.v. 5 - ze hadden het daarvoor gewoon niet gevraagd en het was mijn eerste serieuze sollicitatie, ik wist het ook niet goed toen.. dat viel toen niet zo lekker. Dus ik zou het zeker tijdens het eerste gesprek melden, of anders tijdens het tweede.
Alle reacties Link kopieren
Nicole, in principe zou ik wel 40 uur kunnen werken (doe ik nu ook), maar liever niet. Het gaat op het moment op een bepaald vlak niet zo lekker en daarvoor heb ik ook hulp gezocht. Ik merk dat ik op dit moment 40 uur gewoon teveel vindt en dat terwijl ik al jaren 40 uur werk.

De laatste paar maanden neem ik vaker op de maandag vrij, gewoon om even tijd voor mezelf te hebben. Ik merk dat me dat goed doet.

Dus ja, in principe zou ik wel 40 uur kunnen werken maar liever dus niet. Financieel is het verder ook geen probleem.

Overigens heb ik gewoon nog een baan, maar het is een tijdelijke en het is nog onduidelijk of het contract verlengd wordt. Mocht het verlengd worden, dan is dat voor maximaal 6 maanden. Dus het gaat geen vast worden.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
20-11-2017 15:42
M’n zusje heeft onlangs een baan gekregen die voor 32/40 uur was en ze maar +/_ 24 uur kan werken. Gewoon proberen!
Wow, dat is een verschil. Wel fijn voor je zusje :)
In welke branche was dat?
Ik heb altijd op mijn CV staan hoeveel uur ik beschikbaar ben. Ik zou het niet ook in de brief vermelden maar wel op C.V.
En vaak is er over 4 uur op een volle week wel te onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, Lucifer :)
Bij mijn baan stond full time maar bij veel organisaties in die branche wordt 36 uur ook vaak als full time gezien. Gesolliciteerd en gevraagd naar 4x9. Die mogelijkheid hadden ze het jaar ervoor afgeschaft dus toen vroeg ik of 32 uur een optie was en dat was geen probleem. Kortom, ik zou het proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor vaak dat er best wel wat te regelen valt. Bel gewoon even voordat je de brief stuurt. Als het écht niet kan dan bespaar je jullie allebei de moeite en hoef je geen brief te sturen. En als het wel kan, dan blijft misschien je naam hangen omdat ze je al een keer telefonisch gesproken hebt.
ik zou het pas aangeven als je de baan hebt. Het is geen dealbreaker dus op die manier laat je dat ook niet worden.
Ik zou solliciteren, maar het wel al in je brief melden, als het echt een dealbreaker is.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen, tenzij er uitdrukkelijk bij staat dat ze iemand zoeken die echt 40 uur aanwezig is. Het is mij ook weleens gelukt 36 uur te werken terwijl ze 40 zochten. Die paar uurtjes zal ze echt niet uitmaken en als dat wel zo is, is het wellicht ook niet het soort bedrijf voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de late reactie, maar bedankt voor alle reacties :)
Het op 1 of andere manier in de brief of CV vermelden spreekt me wel aan. Morgen maar eens bedenken hoe!

Nogmaals dank :)
Door het te vermelden maak je er imo een probleem van, terwijl het dat helemaal niet is of zou moeten zijn bij de meeste functies. Je komt best wel onzeker over zo, nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
20-11-2017 23:45
Door het te vermelden maak je er imo een probleem van, terwijl het dat helemaal niet is of zou moeten zijn bij de meeste functies. Je komt best wel onzeker over zo, nergens voor nodig.
Hier ben ik het wel mee eens.

Zeker omdat je zegt dat 40 uur in principe ook een mogelijkheid zou zijn. Ik zou je wens dan bewaren voor het arbeidsvoorwaardengesprek.
Hoeveel en waar je werkt is net zo goed onderhandelbaar als het salaris. Hoeveel uren, verspreid over hoeveel dagen en op kantoor of thuis.
Niet bij elk beroep is dat even flexibel, maar ik meen mij te herinneren dat jij in de financieel-administratieve hoek zit. Dan weet ik uit ervaring dat er een hoop mogelijk is.
Zo veel ouders die 32 of 36 uur werken in functies die ze (voorheen) in 40 uur deden. Als 36 uur voor jou ook oké is zou ik eerst de sollicitatieprocedure eens afwachten en idd pas op een later moment bespreken. Als ze jou graag willen hebben lijkt het me sterk dat ze het op die paar uren stuk laten lopen (al zal dat wel verschillen per branche/bedrijf).
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
20-11-2017 23:45
Door het te vermelden maak je er imo een probleem van, terwijl het dat helemaal niet is of zou moeten zijn bij de meeste functies. Je komt best wel onzeker over zo, nergens voor nodig.
Ik ben ook onzeker op dit moment :-(
Maaar goed, dat is een lang verhaal. In elk geval bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Onsjanneke schreef:
21-11-2017 08:13
Hier ben ik het wel mee eens.

Zeker omdat je zegt dat 40 uur in principe ook een mogelijkheid zou zijn. Ik zou je wens dan bewaren voor het arbeidsvoorwaardengesprek.
Hoeveel en waar je werkt is net zo goed onderhandelbaar als het salaris. Hoeveel uren, verspreid over hoeveel dagen en op kantoor of thuis.
Niet bij elk beroep is dat even flexibel, maar ik meen mij te herinneren dat jij in de financieel-administratieve hoek zit. Dan weet ik uit ervaring dat er een hoop mogelijk is.
Bedankt Janneke :)
Ik zit in de incasso/deurwaardersbranche.

En je hebt gelijk dat het natuurlijk iets is waarover eventueel te onderhandelen is. Heb dat nooit zo bekeken eigenlijk :)
minnimouse schreef:
21-11-2017 09:20
Bedankt Janneke :)
Ik zit in de incasso/deurwaardersbranche.

En je hebt gelijk dat het natuurlijk iets is waarover eventueel te onderhandelen is. Heb dat nooit zo bekeken eigenlijk :)
Grappig. Ik ook.

En ik heb ook werving gedaan voor een aantal bedrijven.
Een regel ( onderaan) op je C.V. is genoeg hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven