Werk & Studie alle pijlers

Hbo-V stage in het ziekenhuis en school

22-11-2017 06:37 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit dit?
Dochter loopt fulltime stage in het ziekenhuis en moet daarbij 1 dag in de week naar school en ze heeft een aantal schoollessen die in het ziekenhuis gegeven worden.
Nu heeft ze morgen een paar uur les en aansluitend daarop een dienst van 15:15-23:

Nu vraag ik me af of dit mag?
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je dat weten? Is je dochter niet gezond O.i.d? Toch heel normaal om na school nog te gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Ja, natuurlijk.
Als het om een bijbaan gaat zeer zeker.
Maar ik dacht dat het in dit geval misschien anders zou kunnen liggen.
Vandaar mijn vraag.

En mijn dochter is gelukkig kerngezond:-)
Ik bedoel het niet rot, maar zou de verantwoordelijkheid daar laten, waar die hoort. Dus; bij je dochter. Als ze oud genoeg en wijs genoeg is, om stage te lopen en een HBO-opleiding te volgen, moet ze toch echt wel zelfstandig genoeg zijn om hier zelf navraag naar te doen en te weten of anders uit te zoeken waar ze dergelijke vragen kan stellen. Tijdens haar studie, stage en werk, zal ze dat nu en in de toekomst immers ook moeten doen zonder jouw hulp.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 07:27
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het 'mag' maar ze houdt er vast niks aan over.

Ik heb ook wel eens vergadering van 12-15 en mag daarna nog werken tot 22.30. Tis niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster, je hebt gelijk hoor.
Ik heb graag een soort van controle.
Dochter gaat het ook navragen maar ik was zelf op zoek of het ergens staat vastgelegd.
Ik denk dat stagaires voor zichzelf op moeten komen.
Maar als jonge meid kan dat lastig zijn.
Soms is het fijn als je door je ouders op punten gewezen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je punt fryskefaam.
Maar als student wordt je toch een soort van beschermd?

Je mag toch ook niet onbeperkt werken naast school op jonge leeftijd?
Ik dacht dat het in haar geval ook zo zou zijn.

Ik wacht gewoon af of zij met wat voor antwoord ze thuis komt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je dochter?
Alle reacties Link kopieren
Jillian ze is 18.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is heeft je dochter een contract gekregen en heeft de opleiding ook regels die na te lezen zijn.

Hoeveel uur heeft ze les trouwens?

De werkdag is keurig 8 uur, in de praktijk zal het later wellicht vaker voor komen dat ze wat meer uren draait?
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Summer73, ik ga er ook van uit dat ze een contract heeft gekregen.
En er zullen vast regels zijn, ik hoopte dat die voor iedereen op internet te vinden zouden zijn.
Net zoals je bijna iedere CAO kunt opzoeken.
En het gaat maar om 3 uur les, maar ik vind het pittig.
Er zit geen pauze tussen van een uur of zo het is echt meteen aan het werk aansluitend op de lessen.

Ze zal het best wel overleven.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat mag. En laat haar het zelf regelen. Mijn dochter zit in buitenland voor stage en heeft ook dit soort constructies met terugkom dagen en werkdagen. Overleeft ze wel hoor. Is 1 x per maand lastig en druk. Maar straks als ze “groot “ is heeft ze werk en gezin bijvoorbeeld te combineren en dan denkt ze met weemoed terug aan haar studie tijd ;-)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag het niet. Schooldag is een werkdag. En daarna nog een werkdag is best veel. Maar omdat ze kort school heeft zou ik , als ik stagiair was, het aankaarten op de stage plek. Niet om het perse te veranderen, want het gaat nu maar om enkele uurtjes school. Dat zal niet zo’n probleem zijn om daarna te werken. Maar wel om te voorkomen dat ze het vaak doen en om te vragen hoe ze het registeren. Want mi kan op de schooldag of de werkdag gedeclareerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het deels eigenbelang? Stagaires in de zorg moeten vaak een aantal uren stage maken. Uitgerekend vanaf volle werkdagen bv 3 keer 8 uur = 24 uur per week. En dan 2 dagen naar school.
Maar diensten in de zorg bestaan niet altijd uit 8 uren. Het ligt er een beetje aan welke sector maar bijna overal zijn ook kortere diensten. Van bv 5 uur of 3 uur of 6 uur etc.
Werk je dan 3 dagen een kortere dienst dan heb je dus n 4de dag over die je moet werken.
Dat ligt niet altijd aan de planning. Er moet met heel veel dingen rekening gehouden worden. Bijbaantje die ze willen houden, hobby s etc. etc.
En liever heb je niet tig stagaires tegelijk want anders dan in andere sectoren mogen ze geen echte 'handelingen' uitvoeren behalve wat han en span diensten mogen ze eigenlijk niks, ja meekijken.
Maar 2 tegelijk die met jouw moeten meekijken mag ook weer niet omdat dat voor de cliënten/patiënten nou ook weer niet alles is opeens 3 mensen aan z'n bed.
Het is dus best ingewikkeld om alles rond te krijgen. En soms krijgen stagaires amper de uren opgevuld die ze officieel moeten hebben. Er zit nog n vakantie tussen en n verjaardag etc. etc. die ze vrij willen houden.
En dan moet er soms een korte tijd erg hard gewerkt worden om aan de benodigde uren te komen.
Anders telt de hele stage niet mee.
Misschien zitten er dus meer haken en ogen aan dan zo op t eerste gezicht lijkt. Ik neem aan dat je dochter weet hoe het zit.
Minaa
Alle reacties Link kopieren
Heeft je dochter je gevraagd om dit voor haar uit te zoeken?

Zo niet. Vertel haar dat jij je afvraagt of dat dit mag. Maar ga er alsjeblieft niet zelf actief mee bemoeien. Ze is 18, moet als verpleegkundige (stagiaire) ook zelfstandig nadenken en besluiten maken.

Loslaten is lastig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dit is toch niet iedere dag zo?
Wat is er nu weer mis mee dat iemand iets voor haar dochter vraagt? Ik neem aan dat ze niet die werkgever gaat bellen. Er worden hier zo vaak vragen gesteld voor moeders, buurvrouwen of andere meerderjarige personen..
Alle reacties Link kopieren
Volgens de werktijdenwet mag je 12 uur achter elkaar werken met in totaal minimaal 45 minuten pauze (wat ook verdeeld mag zijn in kwartiertjes pauze).
Daarna moet ze minimaal 11 uur vrij zijn.
Nijntje* schreef:
22-11-2017 08:58
Volgens de werktijdenwet mag je 12 uur achter elkaar werken met in totaal minimaal 45 minuten pauze (wat ook verdeeld mag zijn in kwartiertjes pauze).
Daarna moet ze minimaal 11 uur vrij zijn.
In de kinderopvang gebeurt dat ook regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet vervelend zijn maar 3 uurtjes les voor 8 uurtjes werk is toch niet zo heftig? Ik kan me niet voorstellen dat de opleiding iets zo organiseert dat het 'niet mag' ...

In menig bedrijf en vooral in de zorg komt iets als overwerk weleens voor of afwijkende werktijden ... bij mijn man is het bv normaal om alle vergaderingen na werktijd te plannen, ong. eens per week.. hij begint bovendien tussen 07:30 en 08:30, en is nooit vóór 18:00 klaar. Dan minimaal 1x per maand een speciaal programma op de maandagavond van 18:00-22:00, eens per 2 weken een week en weekend dienst, eens p 2 weken een avond verplicht werken en eens per maand een zaterdag werken.

Tja, zorg hé... that's life en daar is de ORT voor ...

Daarbij, in haar volwassen leven zal ze na/voor een werkdag ook het hele huishuiden incl. wellicht kinderen moeten draaien. Een jonge meid van 18 kan heel wat hebben hoor!

Probeer haar wat ruimte te geven!
Computer says nooooo
Nijntje* schreef:
22-11-2017 08:58
Volgens de werktijdenwet mag je 12 uur achter elkaar werken met in totaal minimaal 45 minuten pauze (wat ook verdeeld mag zijn in kwartiertjes pauze).
Daarna moet ze minimaal 11 uur vrij zijn.
Het hangt er dus ook van af of die lessen als werk of school gelden? Zoveel mensen gaan 's avonds nog een paar uur naar school, na een dag werken. Dat is dan wel vrijwillig, maar toch... En dat minimaal een jaar of vier een of twee avonden per week.
MinkeDeWit schreef:
22-11-2017 09:03
Het hangt er dus ook van af of die lessen als werk of school gelden? Zoveel mensen gaan 's avonds nog een paar uur naar school, na een dag werken. Dat is dan wel vrijwillig, maar toch... En dat minimaal een jaar of vier een of twee avonden per week.
Precies. Wilde ik ook nog zeggen. Er zijn zoveel avondstudenten die de hele dag werken en ‘s avonds naar school gaan.
Een 18 jarige moet dit toch wel kunnen trekken.
Zelf ben ik ook vp met kinderen en naast mijn werk en zorg alleen voor de kinderen moet ik nog regelmatig terugkomen voor overleg of bijscholing. Ik werk 28- 32 uur. Soms meer bij ziekte.
Welkom in de zorg.
MinkeDeWit schreef:
22-11-2017 09:03
Het hangt er dus ook van af of die lessen als werk of school gelden? Zoveel mensen gaan 's avonds nog een paar uur naar school, na een dag werken. Dat is dan wel vrijwillig, maar toch... En dat minimaal een jaar of vier een of twee avonden per week.

De dochter van TO zal de opleiding ook vrijwillig doen. Ze doet hbo, dus ik ga ervan uit dat ze een startkwalificatie heeft. En als de lessen als werk worden gezien, zit ze nog steeds onder de 12 uur die ze maximaal mag werken.
Veel zaken zijn, hoewel normaal in de zorg, natuurlijk best slecht geregeld en iedereen laat het zich maar welgevallen omdat 'dat nu eenmaal zo gaat in de zorg'. Bij ons moet er zo ongeveer een sanctie voor ontslag op staan voordat mensen op niet-werkdagen naar een overleg komen, en bij cursussen buiten werktijd wordt gelijk geroepen 'is dat tijd voor tijd?'. En als we een voorstel zouden krijgen om voortaan van 8-12 en 15-19 te komen werken zouden we de baas ronduit uitlachen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven