Werk & Studie alle pijlers

Vertellen of niet?

22-11-2017 08:03 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al enige tijd bij mijn huidige werkgever en ben nu op zoek naar een nieuwe baan. Nu ben ik redelijk ver in een sollicitatieprocedure en vraag ik me af of ik ga melden dat ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt ben.

Ik heb geen WIA, maar val wel onder de no risk policy van het UWV. Dit brengt wat voordelen voor een werkgever mee, maar geldt dit ook voor een (semi-)overheidsinstantie? En snijd ik me niet in de vingers als ik meld dat ik deels afgekeurd ben? Ik wil liever niet te koop staan als 'zieke medewerker'. Al wil ik wel op een nette manier te starten. En eerlijkheid duurt het langst.

Ik werk nu fulltime en ben de afgelopen jaren maar 1x ziek geweest: griep. Dus niet gerelateerd aan mijn (lichamelijke) aandoening. Een werkgever merkt dus niet zo veel van mijn 'mindere arbeidsgeschiktheid'. En deze baan zorgt voor een nog gezondere werk-/privébalans.

Wie heeft er antwoord op mijn vragen of heeft tips, ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Je bent verplicht om zaken die je werk kunnen beïnvloeden te melden. Zo moet je zeggen dat je dyslectisch bent als je solliciteert voor een functie waarbij je veel moet lezen bijv.
Je schrijft ‘een werkgever merkt dus niet zo veel’. Merkt hij er wel iets van, of totaal niets?
Alle reacties Link kopieren
En moeten er geen papieren ingevuld worden van beide kanten wat betreft die no-risk policy van het UWV?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
"Verzwijgen van de arbeidsongeschiktheid bij de sollicitatie

Sollicitatieprocedure met aanstellingskeuring

De medewerker heeft geen recht op loon, wanneer hij een gebrek (lichamelijke of geestelijke afwijking) heeft verzwegen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst, terwijl de keurende arts daar naar heeft gevraagd tijdens de aanstellingskeuring. Bovendien is dan vereist dat door dit verzuim niet juist is vastgesteld of de medewerker voldoende arbeidsgeschikt is om de belasting die de functie met zich meebrengt te doorstaan.

Sollicitatieprocedure zonder aanstellingskeuring

Nu het gebruik van aanstellingskeuringen sterk aan banden is gelegd, treden veel medewerkers in dienst zonder medisch onderzoek. Dient een sollicitant te weten dat hij de medische geschiktheid mist voor het normaal vervullen van de functie, dan dient de sollicitant dit uit eigen beweging aan de werkgever te melden. Mag een werkgever er op vertrouwen dat bepaalde beperkingen zich niet voordoen, dan is het aan de sollicitant om belangrijke beperkingen in zijn functioneren naar voren te brengen (6.3.1.3.D.). Aangezien de werkgever geen medische vragen behoort te stellen, mag hij erop vertouwen dat een sollicitant belangrijke medische beperkingen zelf meldt. Blijkt na het in dienst treden dat de werknemer arbeidsongeschikt is voor een functie en dit bewust verzwegen is tijdens de sollicitatie, dan is de werkgever niet verplicht om het loon tijdens ziekte door te betalen."

https://www.arbeidsrechter.nl/ziekte-we ... n-plichten
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
22-11-2017 08:08
Je bent verplicht om zaken die je werk kunnen beïnvloeden te melden. Zo moet je zeggen dat je dyslectisch bent als je solliciteert voor een functie waarbij je veel moet lezen bijv.
Je schrijft ‘een werkgever merkt dus niet zo veel’. Merkt hij er wel iets van, of totaal niets?
Nee hoor, als ze ernaar vragen dat moet je eerlijk antwoorden. En nee een werkgever merkt er nul van. (Ik des te meer. ;-) )
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
22-11-2017 08:14
"Verzwijgen van de arbeidsongeschiktheid bij de sollicitatie

Sollicitatieprocedure met aanstellingskeuring

De medewerker heeft geen recht op loon, wanneer hij een gebrek (lichamelijke of geestelijke afwijking) heeft verzwegen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst, terwijl de keurende arts daar naar heeft gevraagd tijdens de aanstellingskeuring. Bovendien is dan vereist dat door dit verzuim niet juist is vastgesteld of de medewerker voldoende arbeidsgeschikt is om de belasting die de functie met zich meebrengt te doorstaan.

Sollicitatieprocedure zonder aanstellingskeuring

Nu het gebruik van aanstellingskeuringen sterk aan banden is gelegd, treden veel medewerkers in dienst zonder medisch onderzoek. Dient een sollicitant te weten dat hij de medische geschiktheid mist voor het normaal vervullen van de functie, dan dient de sollicitant dit uit eigen beweging aan de werkgever te melden. Mag een werkgever er op vertrouwen dat bepaalde beperkingen zich niet voordoen, dan is het aan de sollicitant om belangrijke beperkingen in zijn functioneren naar voren te brengen (6.3.1.3.D.). Aangezien de werkgever geen medische vragen behoort te stellen, mag hij erop vertouwen dat een sollicitant belangrijke medische beperkingen zelf meldt. Blijkt na het in dienst treden dat de werknemer arbeidsongeschikt is voor een functie en dit bewust verzwegen is tijdens de sollicitatie, dan is de werkgever niet verplicht om het loon tijdens ziekte door te betalen."

https://www.arbeidsrechter.nl/ziekte-we ... n-plichten
Als er naar gevraagd wordt moet ik uiteraard eerlijk antwoorden en bij een aanstellingsonderzoek uiteraard ook! Maar ik hoef het zelf niet aan te geven als er niet naar gevraagd. (Heb dit uiteraard uitgezocht.)
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou dat in de toekomst zijn, wat je er zelf van merkt, bijvoorbeeld over 5 jaar? En wat merk jij er zelf van?
fairy1 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 08:17
Reden: aanvulling
13.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
22-11-2017 08:11
En moeten er geen papieren ingevuld worden van beide kanten wat betreft die no-risk policy van het UWV?
Wat bedoel je met beide kanten? Werkgever, werknemer of UWV?
Alle reacties Link kopieren
Wapiti schreef:
22-11-2017 08:14
En nee een werkgever merkt er nul van. (Ik des te meer. ;-) )

Dat vind ik dan wel weer bijzonder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
fairy1 schreef:
22-11-2017 08:16
Hoe zou dat in de toekomst zijn, wat je er zelf van merkt, bijvoorbeeld over 5 jaar? En wat merk jij er zelf van?
Fulltime werken (nu) is heftig en ik.moet in het weekend bijzonder veel rusten en lig s avonds al vroeg op bed. Nieuwe baan is flink wat uren minder.
Maar mijn huidige werkgever merkt niets. Mijn functe kan ik prima uitbeoefenen en dit geldt ook voor een nieuwe baan.
Draai het om. Wil je voor een werkgever werken die jou geen kans wil geven omdat je minder arbeidsgeschikt bent terwijl je hebt bewezen dat je gewoon fulltime kunt werken, resultaten kunt leveren én er bij hen nog minder last van zult hebben omdat alles beter in verhouding is?

Jij ziet het nu als beperking, en zo zullen sommige werkgevers het idd zien. Ik zie het als een kracht. Je hebt jezelf ondanks je verminderde arbeidsgeschiktheid dusdanig ontwikkeld dat je in staat bent om fulltime te werken. Daarnaast heb je zelfreflectie en ambitie. Dus waarom 'bang' zijn? Als ze je hierom niet willen, dan is dat hun gebrek en dan komt er vast een betere functie bij een leuker bedrijf op je pad.

Heel veel succes!
Marana, ik weet niet of je hier nog leest. Zo wel, wil je even je pb's checken?

Sorry voor off topic.
Ik vind dat dit geen dingen zijn om te verzwijgen. Als werkgever zou ik het niet meer dan normaal vinden dat je het meldt. Vanzelfsprekend eigenlijk. Verzwijgen zou ik echt heel raar vinden.
Ook al merk je er zelf niets van, je bent wel gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Dat ik niet voor niets. Als er niets aan de hand zou zijn dat zou je niet dit ‘stempeltje’ krijgen.
Wapiti schreef:
22-11-2017 08:19
Fulltime werken (nu) is heftig en ik.moet in het weekend bijzonder veel rusten en lig s avonds al vroeg op bed. Nieuwe baan is flink wat uren minder.
Maar mijn huidige werkgever merkt niets. Mijn functe kan ik prima uitbeoefenen en dit geldt ook voor een nieuwe baan.
Dus je zegt dat jouw 'beperking' niet van invloed is op je functie? Dan hoef je het volgens mij niet vermelden.
Ik gun je dat NummerZoveel even langs komt om haar wijze raad te delen. Zij weet hier echt alles van.
sinnombre schreef:
22-11-2017 08:22
Ik vind dat dit geen dingen zijn om te verzwijgen. Als werkgever zou ik het niet meer dan normaal vinden dat je het meldt. Vanzelfsprekend eigenlijk. Verzwijgen zou ik echt heel raar vinden.
Ook al merk je er zelf niets van, je bent wel gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Dat ik niet voor niets. Als er niets aan de hand zou zijn dat zou je niet dit ‘stempeltje’ krijgen.
Vind je dat ook als het niet van invloed is op de functie?
Alle reacties Link kopieren
Wapiti schreef:
22-11-2017 08:19
Fulltime werken (nu) is heftig en ik.moet in het weekend bijzonder veel rusten en lig s avonds al vroeg op bed. Nieuwe baan is flink wat uren minder.
Maar mijn huidige werkgever merkt niets. Mijn functe kan ik prima uitbeoefenen en dit geldt ook voor een nieuwe baan.
Ok, je gaat minder uren werken, dan komt er ook weer meer balans in je privé leven. Je kunt zelf het beste inschatten wat je prognose is, ga je het blijvend redden of zul je in de loop van de tijd meer rust momenten nodig hebben?
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het niet te melden en werkgever mag niet naar vragen. Je krijgt na 2 maanden dienst een formulier waarin je dit aangeeft zodat werkgever dit bij UWV kan aanvragen.
Jaren geleden had ik zo’n regeling met UWV als ik door mijn ‘aandoening’ mijn werk niet meer zou kunnen uitvoeren mocht ik om die reden terug de verzekering in, ik wist eigenlijk dat het wel los zou lopen en heb het niet verteld bij sollicitatie.

Ik kreeg geen keuring bij aannemen, en mij is nooit gevraagd waarom ik een gaatje in mijn cv had, ik ben gaan werken en heb me nooit hoeven ziek te melden, om die reden waarvoor ik de regeling had.

Hoe zeker ben jij dat je niet weer ziek wordt?
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 08:51
0.00% gewijzigd
Een vriendin van me die reuma heeft verteld het ook nooit, omdat ze bang is dat mensen haar erop aan kijken en bang zijn dat ze zware functies niet aankan. Zij heeft niet zo’n UWV regeling, maar wel een hele bewuste keuze om het niet te vertellen, zij is ook nooit uitgevallen vanwege de reuma, als dat opspeelt, gaat ze eerder naar bed, neemt ze paar dagen vrij oid. Ze heeft haar reuma uiteraard goed onder controle, anders zou het niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Wapiti schreef:
22-11-2017 08:16
Als er naar gevraagd wordt moet ik uiteraard eerlijk antwoorden en bij een aanstellingsonderzoek uiteraard ook! Maar ik hoef het zelf niet aan te geven als er niet naar gevraagd. (Heb dit uiteraard uitgezocht.)

Maar een werkgever mag helemaal niet vragen naar je (lichamelijke of geestelijke) gezondheidstoestand.


GiaB ik check ff!
_Marana_ schreef:
22-11-2017 09:02
Maar een werkgever mag helemaal niet vragen naar je (lichamelijke of geestelijke) gezondheidstoestand.


GiaB ik check ff!
Heeft weinig zin denk ik, ze komen niet verder dan *mijn postvak uit*.
Kun je wel pb ontvangen?
Wapiti schreef:
22-11-2017 08:16
Als er naar gevraagd wordt moet ik uiteraard eerlijk antwoorden en bij een aanstellingsonderzoek uiteraard ook! Maar ik hoef het zelf niet aan te geven als er niet naar gevraagd. (Heb dit uiteraard uitgezocht.)
Je hebt je eigen antwoord al bedacht. Wat is precies je vraag?
Alle reacties Link kopieren
ja, ze staan in postvak uit zolang de ander het nog niet gelezen heeft, inmiddels gelezen dus zou het nu bij verzonden moeten staan. Totaal offtopic, excuus TO!
Ik zou dat ook pas vertellen bij de papierwinkel. Ja, werkgevers mogen niet vanwege een ziekte discrimineren, maar als je uiteindelijk op het laatste moment de baan toch niet krijgt, is dat toch lastig te bewijzen.
mamavanvier schreef:
22-11-2017 08:29
Je hoeft het niet te melden en werkgever mag niet naar vragen. Je krijgt na 2 maanden dienst een formulier waarin je dit aangeeft zodat werkgever dit bij UWV kan aanvragen.
wat aanvragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven